Jump to content

CO forgiftning i båt


knbo

Recommended Posts

Begynner for så vidt å bli enig med tobixen. Vi bør sitte stille og holde pusten.

Det var ikke helt seriøst ment, men det skjønte du vel :-)

 

Det er mye som innebærer risiko, og vi mennesker er kronisk dårlig på å kalkulere risiko, vi baserer våre vurderinger på subjektive følelser som ofte leder til ganske irrasjonelle valg (jeg minnes fortsatt en samtale jeg hadde med ei klassevenninne da vi gikk på videregående - hun var redd for at bruk av mikrobølgeovn kunne ha helsemessige bivirkninger - jeg sa det ikke, men dersom hun virkelig var redd for helsemessige bivirkninger, så burde hun kanskje vurdere å stumpe røyken ...). Jeg ser at det er risiko både med vifteovner, oljefylte ovner og dieselvarmer, men personlig har jeg ingen betenkeligheter med å la det stå på hele natta igjennom dersom alternativet er å fryse. Ja, det finnes adskillig sikrere alternativer - tykkere dyne eller sovepose, f.eks. - men risikoen for at man ikke skal våkne opp igjen den er uansett ganske lav, enten man bruker dieselvarmeren eller vifteovnen. Når det er sagt, 300 kroner for en CO-alarm - det har vi råd til.

 

Kan noen forklare meg hvordan man fremskaffer karbondioksid i en båt uten samtidig CO? Ser bort fra morsomheter som 'trekk opp en flaske ramlösa' etc.

Dette beskrev jeg lengre opp - mennesker produserer så vidt jeg vet ikke CO, så putt en hel familie på fem pluss hunden inn i forpiggen, lukk døra og se om de fortsatt er i livet neste dag. Hvis ikke, skyldes det antageligvis CO2. Men igjen spør jeg - har dette noensinne skjedd? Er det noen som har referanser?

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel gått litt banzai i alarmer nå - to CO-alarmer fra Multicom er på vei, har nettopp installert røykvarsler i motorrom og har en til røykvarlser som skal opp i akterlugeren. Tre vanndetektorer har jeg slengt fra meg i kjølsvin, og den ebaylinken fristet, så enda en CO-alarm er på vei - så kan jeg ha CO-alarm både i salong, akterkabin og forpigg. Ja, så har jeg fra før av gassalarm og én røykvarsler.

 

Er det overdrevent? Ja, sikkert - og jeg frykter to ting:

  • Falske alarmer
  • Stadige batteriskiftealarmer som må håndteres
Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle lagt til 'gjennom fosil forbrenning'. Men jeg spikket ikke flisa så tynn.

Hvorfor en slik begrensning? "En familie på fem pluss bikkja i en stengt forpigg" høres for meg ut som en risiko man helst bør unngå, en mulig dødsfelle.

 

Det ble også nevnt at CO er bittelitt lettere enn luft, mens CO2 er en god del tyngre enn luft. Med lite luftsirkulasjon men en delvis åpen takventil kan man da teoretisk få en situasjon hvor CO-gassen blir luftet ut, mens CO2-gassen blir værende igjen, skulle jeg tro.

Link to post
Share on other sites

 

Termosikringer består av en smelpeperle som brenner av og åpner et gap - den brenner ikke fast. Termostater kan brenne fast. Det betinnges at begge "svikter" for at mulighet for brann skal kunne oppstå.

Det stemmer for det vi kalle engangssikring som vi har i transformatorer, men ovner er det vanlig med en utfallsikring. DVS en skiring som faller ut, men som med et trykke på en knapp eller lignende for å få ovnen til å fungere igjen. Veltesikringer er ofte slik at straks ovnen settes opp igjen så fungere den. Adax har en utfallsikring på sine ovner..

Link to post
Share on other sites

Vel det er lenge siden jeg var borte i en tradisjonell vifteovn sist men den hadde en smeltesikring. Regnet med at de brukte dette forstatt da det er det sikreste valget.

 

Uansett er jo ikke vifteovner av nyere dato høyt på statstikken over prsak til branner - med en liten åpning for feilaktig bruk.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke helt seriøst ment, men det skjønte du vel :-)

 

Det er mye som innebærer risiko, og vi mennesker er kronisk dårlig på å kalkulere risiko, vi baserer våre vurderinger på subjektive følelser som ofte leder til ganske irrasjonelle valg (jeg minnes fortsatt en samtale jeg hadde med ei klassevenninne da vi gikk på videregående - hun var redd for at bruk av mikrobølgeovn kunne ha helsemessige bivirkninger - jeg sa det ikke, men dersom hun virkelig var redd for helsemessige bivirkninger, så burde hun kanskje vurdere å stumpe røyken ...). Jeg ser at det er risiko både med vifteovner, oljefylte ovner og dieselvarmer, men personlig har jeg ingen betenkeligheter med å la det stå på hele natta igjennom dersom alternativet er å fryse. Ja, det finnes adskillig sikrere alternativer - tykkere dyne eller sovepose, f.eks. - men risikoen for at man ikke skal våkne opp igjen den er uansett ganske lav, enten man bruker dieselvarmeren eller vifteovnen. Når det er sagt, 300 kroner for en CO-alarm - det har vi råd til.

 

 

Dette beskrev jeg lengre opp - mennesker produserer så vidt jeg vet ikke CO, så putt en hel familie på fem pluss hunden inn i forpiggen, lukk døra og se om de fortsatt er i livet neste dag. Hvis ikke, skyldes det antageligvis CO2. Men igjen spør jeg - har dette noensinne skjedd? Er det noen som har referanser?

 

Er 99% sktråsikker på at jeg har lest om slike tilfeller hvor det har skjedd i både innesnødde campingvogner og hytter.

 

Det holder i massevis med den CO2en vi produserer når vi puster. Mange personer som sover i trangt rom uten tilstrekkelig ventilasjon gjør SuZen....

 

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Karbondioksid

 

Selv om karbondioksid ikke er giftig, vil et CO2-nivå på rundt 10% være dødelig etter kort tid. Hvis man er i et område hvor det lekker CO2, vil man omkomme av CO2-overskudd lenge før man dør av oksygenmangel. Årsaken ligger i at når man puster inn luft med et betydelig innhold av CO2, vil utskillingen av CO2 fra lungene reduseres på grunn av at partialtrykksforskjellen mellom CO2 i blodet og CO2 i luften i lungealveolene bli mindre. Det blir da en opphopning av CO2 i blodet. Blir denne opphopningen stor nok, vil man besvime og til slutt omkomme.

 

http://klimatilsynet.wordpress.com/2012/01/06/co2-livets-gass/

Redigert av Bay_liner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da vet du ikke alt, for det er absolutt fullt mulig å bestille. Du kan til og med få overvåket linje, hvis du er redd for sabotasje. Koster bare litt ekstra.

Hvor i landet har de den ordningen at alle kan koble seg til brannvesenet direkte? De jeg vet om tar i mot direktealarm kun fra nærigsbygg og offentlige bygg, mange tar også borettslag. De fleste privatalarmer går til vaktselskap som fysisk må ringe brannvesenet å fortelle at de har fått inn en automatisk brannalarm.
Link to post
Share on other sites

Jeg har brann og innbruddsalarm hjemme koblet til Securitas.  En gang da fruen klarte å lage litt for mye stekeos på kjøkkenet (altså ikke brann), ble det action. Alarmen ulte, hun for rundt for å lufte og slå av alarmen og hørte ikke telefonen fra Securitas der de ville vite om det var falsk alarm.  Under 10 minutt senere kimte og hamret det på døren. Da hun lukket opp sto det to brannmenn der med økser klar til å slå seg inn. Og utenfor i veien sto brannbilen med blålys! Deretter kom bilen fra Securitas. Naboene fikk mye å snakke om i tiden etterpå! Dette er en privat avtale vi har med Securitas, og utrykkingen kostet ingenting. Men nå vet vi at systemet fungerer.

Link to post
Share on other sites

Hvor i landet har de den ordningen at alle kan koble seg til brannvesenet direkte? De jeg vet om tar i mot direktealarm kun fra nærigsbygg og offentlige bygg, mange tar også borettslag. De fleste privatalarmer går til vaktselskap som fysisk må ringe brannvesenet å fortelle at de har fått inn en automatisk brannalarm.

Asker og Bærum, brannvesenet rykker til og med ut på innbruddsalarmer

 

http://boligalarmbrannvesenet.no

Link to post
Share on other sites

Bare et par treff på eksempler hvor normal selpåførs okygenmangel skal ha inntruffet men jeg har lest dette flere ganger gjennom årene også i nyere tid...

 

 

 

Nå dode det nettopp to i ei lita jakthutte i bykle, og det var først gassen som var mistenkt årsak. nå så jeg i dag at det var spekulasjoner om det var oksygen-mangel de døde av isteden. (2005)

 

 

 

1995: To unge mennesker omkommer i ei campingvogn på Fauske som følge av oksygenmangel. (2005)

 

 

Oksygenmangel kan selvsagt være forårsaket av annet enn selvpåført. Det går ikke klart frem av sitatenes originaltekst men tolker det dit at dette var oksygenmangel.

Link to post
Share on other sites

Dersom du legger deg å sover og blir påvirket av CO2 så merker du ikke noe, men bare sover dypere og dypere og til slutt mister livet..

Feil. Forutsatt at du ikke er sløvet av medikamenter eller rusmidler så vil du våkne med/av åndenød og hodepine lenge før du besvimer.

Link to post
Share on other sites

Slik det ser ut på nettet er CO en ren forgiftning hvor CO inntar oksygenopptakets plass i organismen mens CO2 forrykker balansen slik at kroppen/lungene ikke får kvittet seg med egenprodusert CO2 fordi det allerede er mye CO2 i omgivelsesluften.

 

Det står mer om dette noen poster opp. (WIKI)

Link to post
Share on other sites

Etter tips fra Haraune her på BP på ett av Ryfylketreffene har jeg flyttet bryter for varmeaparatet inn på lugaren, rett ved køya.

 

Da sover vi godt under dyna uten varmekilder om natta i de kalde årstider, men når mann begynner å våkne strekker jeg ut hånda og starter varmeren, og da kan vi stå opp til lun og varm båt og varmt bad etter kanskje 10 min.

 

Har likevel CO varsler på lugaren, koblet til kursen for automatpumpa, mao alltid på.

Link to post
Share on other sites

CO binder seg til hemoglobinet - som er det stoffet som tar opp oksygen i blodet. Dvs er du CO forgiftet og puster så må CO vaskes ut av blodet med oksygen behandling. Er du livløs av CO forgiftning så forblir du livløs. Hjelper ikke med HLR når blodet ikke tar opp oksygen lenger. Det er derfor CO forgiftning er så farlig - du dør uten å merke det - og sjangsen for å "bli satt i gang igjen" er minimal. 

 

Jeg har montert CO varsler fra Clas Ohlson - batteridrevet - i lugaren. Samt røykvarlser litt lenger ute i båten (ikke store båten jeg har nå så de står bare med en meters mellomrom :smiley:)

 

Varmeren står på før vi legger oss. Slås så av. Slås på om morran igjen

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på CO og CO2?...

 

CO = Karbonmonoksid eller Kullos, se SNL: https://snl.no/karbonmonoksid

CO2 = Karbondioksid eller Kullsyre   ihttps://snl.no/karbondioksid

 

 

Karbonmonoksids store giftighet skyldes at hemoglobinet i blodet absorberer CO langt lettere enn oksygen. Forholdet er som 300:1. Karbonmonoksidet vil derfor erstatte oksygenet i de røde blodcellene og hindre disse i å ta opp oksygen. Allerede et innhold i luft på 0,01 volumprosent CO nedsetter yteevnen, 0,1 volumprosent fremkaller hodepine og illebefinnende i løpet av 1 time og 0,5 til 1 volumprosent er tilstrekkelig til i løpet av 5 til 10 minutter å fremkalle livsfarlige forgiftninger

 

Trenger man å være redd for dette? Tja så lenge du ikke har en forbrenning pågående i lengre tid i et lukket rum er det ikke noe problem, men parafinovner etc der eksosen ikke ledes ut vil være en risiko. Det er diverse tråder om dette her på forumet. Farlig.

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på CO og CO2?...

 

Fjorddykkeren, du som er dykker bør jo i aller høyeste grad vite litt om dette :wink: Det er særlig aktuelt i forbindelse med fylling av luftflasker, men også i forhold til CO2 opphopning.

 

CO (karbonmonoksid) er en gass hvor et molekyl består av et karbonatom og et oksygenatom. Gassen er som påpekt mange ganger over luktløs, men ekstremt farlig. Gassen er et resultat av ufullstendig forbrenning. CO er ikke en del av mekanismene i menneskekroppens forbrenning.

 

CO2 (karbondioksid) er en gass hvor hvert molekyl består av et karbonatom og to oksygenatomer. Gassen er et produkt av forbrenning, både fra en forbrenningsmotor og fra menneskekroppen.

 

 

Det var litt om forskjellen på gassene. En annen sak er hva Bayliner svarer på i innlegg 92, nemlig effekten av å bli påvirket av de to gassene.

 

For å frakte oksygen rundt i kroppen har vi i blodet et stoff som kalles hemoglobin. Oksygenet tas opp fra lungene og bindes til hemoglobinet som siden transporteres rundt og avgir O2 til cellene. CO2 fra forbrenningen i cellene transporteres tilbake til lungene og pustes ut. Lungevevet er simipermiabelt (halvgjennomtrengelig), så gassene diffunderer gjennom. Gassutvekslingen i lungene gjør at vi kvitter oss med CO2 og puster det ut. Dersom vi puster inn CO vil gassmolekylene binde seg til hemoglobinet og oppta plassen for oksygenet. Resultatet er at cellene ikke blir tilført det livsviktige oksygenet.

 

Karbonmonoksid er altså giftig på den måten at det tar opp plassen for oksygen på hemoglobinet. Karbondioksid i seg selv er ikke giftig så vidt jeg har klart å bringe på det rene, men fortrenger oksygenet i lufta og vanskeliggjør gassutvekslingen i lungene.

 

I følge Wikipedia (https://no.wikipedia.org/wiki/Karbonmonoksid) binder CO seg 300 ganger lettere til hemoglobinet enn O2. Det stemmer ikke med mine kunnskaper. Jeg har i alle fall levd i den troen at O2 binder seg syv ganger lettere enn CO, men at CO sitter 300 ganger bedre fast. Kanskje noen med litt dypere medisinsk kompetanse her inne kan bekrefte eller avkrefte det? 

 

En utfordring med å redde personer som har blitt CO forgiftet er ut fra ressonomentet over at CO sitter så godt på hemoglobinet at selv det å puste ren oksygen ikke er nok. Hemoglobinet sirkulerer simpelten rundt i kroppen ute av stand til å ta opp friske O2 molekyler. Det eneste som hjelper i en slik situasjon er å puste oksygen under trykk, det vil si trykkammerbehandling. Det er blitt gjort forsøk som viser at blodet kan frakte O2 rundt i kroppen dersom PO2 , altså oksygenets deltrykk blir høyt nok. Det som skjer er at oksygenet løses rett i blodet uavhengig av hemoglobinet. Ved å tappe ut blodet på en gris og erstatte det med vevsvæske har dette blitt testet ut. Grisen ble utsatt for 3 bars overtrykk, som tilsvarer 20 meters vanndyp, og gitt 100% oksygen. Forsøket viste altså at det er mulig å redde personer med CO forgiftning med at trykkammerbehandling. Mens kroppen får oksygen på denne måten vil hemoglobinet langsomt men sikkert avgi karbonmonoksidet. Jeg vet at dette ikke har skjedd mange ganger i Norge, men jeg har selv vært med på å redde en kar som har blitt utsatt for forgiftning på denne måten.

 

 

En annen ting er dette med CO2 og varsler på det som enkelte har vært inne på. Respirasjonen (pusterefleksen) er primært styrt av CO2 nivået i blodet av såkalte kjemoreseptorer. Når CO2 nivået øker, vil vi derfor føle pustetrang lenge før oksygennivået er kritisk. Dette er en helt annen mekanisme enn CO forgiftning, som vil gjøre oss gradvis sløvere.

Link to post
Share on other sites

Et innspill til de som tenker at det å få for høy co2 verdi i praksis ikke er mulig....

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/oesterrike/tysk-avis-lastebilen-var-lufttett/a/23513770/

 

Dette har jo skjedd mange ganger i containere etc...

Nå er det vel forskjell på 70 flyktninger i en lufttett lastebil hvor man hverken kan åpne opp eller varsle fører fra lasterommet, og en familie på fem pluss hund i en forpigg med ulåst dør og takluke - og selv det siste tilfellet er i mine øyne galskap. Jeg mener, man trenger ikke CO2-varsler dersom man har røykvarsler og CO-varsler og sunn fornuft.

 

Dessuten er det vel ikke bevist at disse flyktningene døde av CO2-forgiftning. CO2-forgiftning virker sant nok uungåelig i dette tilfellet - med mindre de faktisk døde av heteslag eller CO-forgiftning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...