Guest Avmønstret# Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Og normalt, har vi ikke på Eber'n om natten. I mars eller ut i oktober, tar vi heller med heldun vinterdynene. Husker en av de første nettene i år at vi våknet om morgenen at det var +6gr. under kalesjen. Strømmen til varmeovnen hadde gått. Men inne i akterkabinen under dynene var det varmt og godt selv om jeg kun hadde på meg en tynn T-skjorte og truse. Nå har vi riktignok ikke hatt overnattingsturer midtvinters men har vært ute i minusgrader og sålangt bruker vi ingen oppvarming i båten som innebærer brenning av noe som helst om natta. Ligger vi i gjestehavn så kobler vil til en vifteovn, ellers så fyrer vi godt før vi legger oss og satser på dyner og kroppsvarme gjennom natten. Men om bruken endrer seg så... tja. Vet ikke helt. Vintersoveposer? Link to post
Bitteliten Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 (redigert) Montert co varsler i båten. Og røykvarsler. Hadde det på BittelitenV i alle år. Greit å ha det på plass selvom jeg aldri sover med noe forbrenningsmotorer på. Da vil jeg heller ha noen 220v ovner på, forutsetter landstrøm :-) Redigert 26.August.2015 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Jeg tror Multicom får det travelt med å pakke og sende den CO varsleren deres etter alle bestillingene her. Og på fjesboken er det det samme opplegget: Alle skal bestille! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dennrick Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Ikke rart at sikringen i fulle gjestehavner har gått i hele kaldsommeren. Det står ofte at strøm kun er til lading (alle alarmer på plass, og fyrer med dieselvarmer. Det er det den er laget for) Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
tobixen Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Om vinteren har vi alltid landstrøm. Da fyres det med vifteovn. Vifteovn! Ofte står det faktisk i bruksanvisningen at vifteovnen kun skal brukes under oppsyn! De velter, kulelagrene ryker med overoppheting som følge, og i det hele tatt ... nei, det bør man ikke bruke i båt. http://www.baatwiki.no/wiki/Brannrisiko_med_elektriske_varmeovner Det er nok best å holde seg under dyna - hjemme på land. :-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bay_liner Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 De skal vel ha en termo- og i tillegg kvikksølvbryter som kutter strømmen ved overoppheting og velt da..... Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
knbo Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Sikkerhet er viktigere enn komfort. jeg ser ikke at sikkerhet og komfort er noen motsetning. En El varmeovn gjør at en ikke trenger å bruke dieselvarmer når en er i havn og dermed høyere sikkerhet. og komfort. En EL kokeplate gir større sikkerhet enn å bruke gass i havn, og samtidig god komfort. En behøver ofte ikke å velge mellom sikkerhet og komfort, men ofte kan ting gi begge deler. Medisinsk er det helt usannsynlig at noen har blitt bevisstløs av CO2 uten å merke selv at noe er galt. Jeg ville uten tvil ha prioritert en CO-monitor/varsler fordi man kan forgiftes (f.eks under søvn eller alkoholpåvirkning) uten å registrere faresignalene. CO2 er faktisk en luktfri gass når du tar bort røykepartiklene. Og den legger seg nede i båten. Husk at selv om den er tyngre enn luft så er der ikke et skapt skille, men en flytende overgang Den er også usynlig. Dersom du legger deg å sover og blir påvirket av CO2 så merker du ikke noe, men bare sover dypere og dypere og til slutt mister livet. Når deg gjelder den andre gassen som legger seg nede i bunnen av båten, propan, så ser den skyld i de fleste brannen i båten. Normalt så kjenner en lukten av den, men Lukten kommer ikke fra gassen selv men et luktstoff som er tilsatt gasen. Har det lekt ut gass i båten når en ikke er til stade så kan dette luktstoffet forduftet og du ikke merker at gassen ligger der. Så skal du tenne gassblusset og for å koke noe, Dermed sider det bang og båten er i full fyr. Hadde du hatt en eksplosikker vifte som trakk ut trakk ut gassen i bunne av båten, før du tente gassblusset så hadde brannet kunne vært avverget. HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
knbo Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Hvorfor bruke vifteovn om vintern, Jeg har vifteovn som jeg kan buke når jeg er våken og har den under tilsyn, Jeg har også en luftavfukter og den gir litt varme. som jeg skal ha stående på i vinter, og får jeg en liten lunk sammen med tørrer luft i båten HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Lars H. Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Jeg har en kvalitets Adax vifteovn som jeg lar stå på om natten i gjestehavn når det er kalt. Det får da være måte på forsiktighet. Og jeg kjører bil på motorveien! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
knbo Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 har du lest bruksanvisningen til din Adax vifteovn? Vist ikke, les den og du vil se at du ikke skal forlate ovn når den er i bruk. HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 De skal vel ha en termo- og i tillegg kvikksølvbryter som kutter strømmen ved overoppheting og velt da..... Mitt siste kjøp av vifteovn har en liten fjærbelasta bryter på undersiden. Resten vet jeg ikke noe om, antar det er på stell. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Vifteovn! Ofte står det faktisk i bruksanvisningen at vifteovnen kun skal brukes under oppsyn! De velter, kulelagrene ryker med overoppheting som følge, og i det hele tatt ... nei, det bør man ikke bruke i båt. I en periode var det, ut fra hva en leste på BP, "populært" å ha vifteovn som gikk når båten lå uten tilsyn og i opplag. Det ville jeg aldri hatt. Var vel en eller annen av disse som var såkalt "forsikringsgodkjent", men i følge debatten her inne røyk kulelagrene på disse og. En vifteovn med de påbudte sikringer som brukes noen få timer i året og byttes ut i sin helhet jevnlig har jeg ingen problemer med å bruke noen få netter i gjestehavn hvert år. ------------- Oljeovn derimot, det skal jeg aldri ha i hus/båt eller noe noen gang. Hadde en som eksploderte på stua og nær brant ned hele huset. Varmeelementene ble blottlagt samtidig som olje hadde sprutet utover hele stua og sofa (pluss tak og vegger). Røyken velta og det var bare flaks og at kona var hjemme og fikk nappet ut strømmen som gjorde at det ikke ble et stort smell. Men jeg leser stadig i tråder at folk bruker slike som oppvarming i sine båter, også i båter som de bor i. Kan ikke engang forestille meg hvordan en brann med varm olje i en trang båt vil arte seg. Link to post
knbo Svart 27.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Det er mange ting som har termosikring, men den kan også svikte. Det samme med veltesikring. HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Hulda Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Begynner for så vidt å bli enig med tobixen. Vi bør sitte stille og holde pusten. Kan noen forklare meg hvordan man fremskaffer karbondioksid i en båt uten samtidig CO? Ser bort fra morsomheter som 'trekk opp en flaske ramlösa' etc. Link to post
Bay_liner Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 (redigert) Re vifteovner, alt kan svikte selvsagt men svikter en termosikring stanser ovnen med mindre det er en feilaktig (etter/montert?) overdimensjonert en som ikke løser ut. Min erfaring er at de heller løser ut for tidlig enn det motsatte. Jeg mener å tro og huske at vifteovner til hjemmebruk i mange tilfeller har blitt fulle av ull og tull som kortvarig kan ha gjort den om til flammekaster og termosikringer ikke har løst ut i tide da de er plassert strategisk andre steder for å dekke tekniske feil i ovnen. Snakket nylig med en el.inspektør fra tilsynet som forklarte at den klart største årsaken til branner i feks bolig i dag er CE merkede KiWanSia strømforsyninger/ladere/omformere til phone, brett (anything u want) ting og som gjerne står på hege døgnet, også når vi ikke er hjemme. Har hatt min fair share av slike som har konket med varmeutvikling men ikke brannet. Røykvarsler yo..?.... CO/2 (for sikkerhets skyld) og røykvarsler (definitivt) duger bra for mitt bruk. Eneste som stod på om natta på i gamlebåten var Igloen med "cut off" ledd, Det siste ble varmt nok til at det rev i nesa men om det kunne blitt brann? I 12v kontakten? Tja? I Båten? Tjei det lå i liten grad til rette for det rent fysisk. Men dette var helt nytt utstyr så det var nokså betenkelig. Redigert 27.August.2015 av Bay_liner (see edit history) Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
hanto1 Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Diskusjonene her drar seg nok en gang langt ut i periferien. Litt sundt bondevett og en CO varsler så er det meste gjort. Med el ovn holder det med bondevett og røykvarsler. Man skulle nesten tro at det var sjeldent at noen våknet til live etter en natt i båten.. Link to post
knbo Svart 27.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Re vifteovner, alt kan svikte selvsagt men svikter en termosikring stanser ovnen med mindre det er en feilaktig (etter/montert?) overdimensjonert en som ikke løser ut. Min erfaring er at de heller løser ut for tidlig enn det motsatte. En termostat og en termosikring kan brenne eller irrer seg fast, og det skjer faktisk. Har faktisk skiftet silke flere ganger. HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Lars H. Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Nå har det vært så mange episoder med CO at jeg har bestilt detektor for både dette og propan. Oppfordrer alle andre også til å gjøre det. Har ikke brukt dieselvarmeren mens vi sover, men når jeg ser at folk blir slått ut under fart, så er det ikke tvil om at dette er skummelt. Jeg gikk forøvrig for denne som ser ut til å være satt ned ganske mye: http://www.multicom.no/clsf-co-varsler-co-kullos-karbonmonoksid/cat-p/c100947/p10629706 Skal være egnet for bruk i båt, så jeg håper den gjør jobben sin om det er behov for det. Det ser ut til at denne tråden og en tilsvarende på fjesboken fikk fart i salget hos Multicom. Nå er de tomme på lager, og prisen er satt opp igjen til kr.899,- fra tilbudet på kr.269,- Jeg fikk forresten for noen minutter siden mail om at min detektor var pakket og klar til forsendelse, - til tilbudsprisen. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bay_liner Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 ........en termosikring kan brenne eller irrer seg fast, og det skjer faktisk. Har faktisk skiftet silke flere ganger. Termosikringer består av en smelpeperle som brenner av og åpner et gap - den brenner ikke fast. Termostater kan brenne fast. Det betinnges at begge "svikter" for at mulighet for brann skal kunne oppstå. Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Hulda Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Filler'n, jeg hadde tenkt å bestille nå. Da får jeg heller vente til neste gang prisen stuper. Har en CO-måler som fremdeles fungerer. Men kunne tenkt meg en til i båten. Link to post
Kenneth82 Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Godt jeg fikk bestilt en i går kveld :-) Link to post
tilplan Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Skulle nesten bedt om provisjon Håper de følger opp med et nytt godt tilbud. Link to post
Tranen2 Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Finnes bedre og billigere co alarmer på ebay. Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Hulda Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Legg ut link, jeg trenger et par av dem. Link to post
Fergu Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 (redigert) Har kjøpt CO alarm både fra Clas Ohlson og EBAY. Den fra EBAY (Kina) kom rett i postkassa i løpet av 5 dager. Prisen var ca 60kr med frakt. Den har 3 utbyttbare AA batterier. Ved test av begge er det den fra EBAY som varsler først. Har brukt begge i båten samtidig som Wallasvarmer og kokeplate (Rødsprit) har stått på. Ingen gir uønskede alarmer, men den fra EBAY varsler via display med blått lys allerede ved små konsentrasjoner av CO. Her er linken: http://www.ebay.com/itm/321707007631 Redigert 27.August.2015 av Fergu (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn