Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

God ettermiddag godtfolk :smiley:

 

Hummersessongen er straks i gang. Nå har jeg akkurat saltet ned sild til årets store begivenhet. Hadde også noe rester fra i fjord, samt noe makrell som ble saltet for noen uker siden. Satser på govær og godt fiske de første to ukene, så kommer jeg nok til å gi meg.

 

I forbindelse med å fiske agn fikk jeg tips om denne i går:

https://www.youtube.com/watch?v=pwEv3yyk7kY

 

https://www.youtube.com/watch?v=EtLx_eTt-jI

 

https://www.youtube.com/watch?v=6uvXZssKj-M

 

Noen som har testet noe lignende? Eller enda bedre, noen som har laget seg en og har erfaring med det?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært inne på tanken på en slik selv, men har aldri testet. Hadde vært kjekt med enten en slik eller en maskinell runddorg.

 

Var nettopp ute og dro opp 160 makrell til i tillegg til det jeg har fra før.

 

Har også kjøpt pellets-agn fra Ok marine bare for å teste. Noen som har erfaring med det?

Link to post
Share on other sites

Har ikke testet pellets, men jeg er litt sjæpisk. Tror ikke de som selger det greiene der bruker det selv en gang...

 

Hva er forresten runddorg?

Er ganske skeptisk selv, men tenkte jeg måtte prøve for gøy :)

 

Runddorg er ei sammenhengende dorg som går ut på ene sida av båten og dras inn på andre sida slik at det til enhver tid er flere kroker i sjøen som fisker. Er enkelt illustrert her:

 

http://www.webinntekt.com/blogg/wp-admin/images/runddorg.jpg

Redigert av kenny- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal også salte makrell nå til hummeragn nå. Hvor sterk saltlake bruker dere? Jeg regner med å la den stå ca. 10 dager før bruk. Har plenty makrell i fryseren etter makrellslakten i sommer. Jeg har også en del agnbokser som jeg tenkte bruke. Det bør vel fiske like godt med makrell i agnboks? På den måten blir det litt enklere å agne i felten og så varer vel agnet lenger også?

Link to post
Share on other sites

jeg bruker ikke lake, jeg tørrsalter. Den laker seg selv. Jeg legger salt i bunn, og salt mellom hvert lag. Legger på et tjukt hvitt lag med salt, mange kilo. Jeg salter ned på en stor stamp og tar fra den etter hvert. Hvis jeg fisker om sommeren salter jeg da og lar den ligge til oktober. Har også fisk fra i fjor som skal i teinene.

 

Det med agnboks har jeg ikke prøvd. På mine teiner er det agnpose. Men det er et forferdelig griseri når agnet har blitt råttent i posen og skal skiftes ut :puke:  Noen av disse agnposene har en snor i bunn med en pinne i slik at man kan vrenge den, men det hender ikke så rent sjeldent at det spruter råtne rester ut over både båten og gubben :puke:  :puke:  Alt det der hadde blitt vesentlig mer renslig med en agnboks. Et annet alternativ (som jeg pønsket ut nå :saint: ) hadde vært en agnpose som ligger løst i teina. Men det er mulig at lukta fra agnet ikke spres like godt da. Et andre alternativ (som jeg også pønsket ut nå :giggle: ) hadde vært å ha karabinkrok i agnposen slik at den kan tas ut og tømmes. Da kunne man egentlig hatt 10 ferdigagnede poser, en for hver teine, og bare bytte agnpose når man trekker og tømmer teina. Ikke umulig at det blir løsningen gitt, det pleier å være ganske hektisk å rekke over alle teinene etter arbeidstid, for ikke å snakke om hvis man har hatt litt hjelp til å trekke og teinene ikke har havnet på samme plass.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke så mye erfaring med saltet åte enda. Er det ingen fare for at det kan bli for salt for hummeren? Før har jeg brukt å salte det litt en uke før det skal brukes. Det lukter da litt pyton, men har fisket OK. Dersom jeg kan salte måneder i forveien løser det et problem jeg har med kampen om plass i fryseren. Noen hundre makrell tar littt plass.

 

Jeg har også slike agnposer som kan vrenges, og da spruter det agnrester utover. Meningen med agnboks var nettop å slippe alt griserieet når en skal tømme agnposen og at det hele kan forberedes hjemme slik at en sparer tid på feltet. Jeg vil også prøve med løs agnboks i hvilerommet i teina, slik at hummeren lettere går videre.

Link to post
Share on other sites

[...] På mine teiner er det agnpose. Men det er et forferdelig griseri når agnet har blitt råttent i posen og skal skiftes ut :puke:  [....]

Trenger agnet å skiftes da? Jeg har alltid bare etterfyllt med nytt agn og latt den gamle gugga være. Må selvsagt tømme agnposene når teinene skal på land, men det blir bare en gang per år og kan tas med høytrykkspyleren på brygga...

Link to post
Share on other sites

Skifter heller ikke agnet, bare fyller på. Salter man så skal man ikke bruke for mye salt i mine øyne, det skal lukte kraftig.

Ellers så får man hummer med ferskt agn også, men man får jo mer krabbe. I år har jeg ikke saltet noe agn så får vi se hvordan det går med ferskt agn. Forøvrig er jo krabbe bedre enn hummer men den sorte er jo litt kjekkere og fiske da  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Regler för hummerfisket kan skärpas (Bohuslän !!)

 

....

 

Er det noe tema / prat om hvor disse teinene kan settes?

Jeg tenker da på de problemer det kan skape for alle oss andre som ferdes på sjøen.

Er det noe problem? Er det tema? Eller er dette så "normalt" att det er slik det skal være og er blitt godtatt?

Link to post
Share on other sites

Får dere like mye etterhvert når agnet begynner å råtne? Mener jeg har hørt (eller lest her inne) at agnet gjerne skal være surt, men ikke råttent. Hva slags praksis har gamlekara i havnene rund om kring på dette?

Er enig med deg der, gammelt nesten råttent agn er ubrukelig. Det virker som om mange av "gamlekara" praktiserer en gryte med all mulig slags saltet fisk som har stått siden vår/sommer og lukter død og fordervelse.

 

Det beste agnet jeg hadde i fjor var 2-3 uker gammel forsiktig saltet makrell. Jeg salter makrellen kun for en konserverende effekt, ikke for at makrellen skal være "saltet".

 

Jeg bryr meg forøvrig ikke om agnet også fisker krabbe, da det er mye krabbe her og en umulig oppgave å holde den unna. Jeg prioriterer et agn som appellerer til hummeren og er nøye med å plassere teinene på hard bunn. 

Link to post
Share on other sites

Da blir det lettsaltet, ikke råtten makrell i år.

 

Så er spørsmålet: hvor dypt skal en sette. Første året satte jeg for grunt til å begynne med. Skiftet så til rundt 25 meter og fikk brukbar fangst. I fjor ble det heller litt magert på samme sted og dyp. Tenker å starte med rundt 15 - 25 meter i år.

Link to post
Share on other sites

Jeg strevde også i fjor med å få noe særlig i begynnelsen av oktober, av ukjent grunn. Jeg hadde også funnet en veldig bra plass i 2013. Neste høst fikk jeg kun en lovlig hummer der, mistenker at jeg tok mesteparten av hummeren der året før. Angående dybde, så har jeg fått mest på 15-20 m. I begynnelsen av sesongen kan det være fornuftig å sette grunner enn 10 m også, og i slutten av sesongen 25 m. Hummeren trekker dypere etterhvert som det blir kaldere i sjøen. 

 

Er det noen som kan anbefale meg et ekkolodd eller kombi ekkolodd/kartplotter som er godt egnet til å tyde bunnforhold (berg, stein og tare), helst til en forholdsvis rimelig pris?

Link to post
Share on other sites

Er det noe tema / prat om hvor disse teinene kan settes?

Jeg tenker da på de problemer det kan skape for alle oss andre som ferdes på sjøen.

Er det noe problem? Er det tema? Eller er dette så "normalt" att det er slik det skal være og er blitt godtatt?

Jeg er veldig enig i at det skal vises hensyn i forhold til hvor man setter teinene. Her på Hvaler er det alltid noen som setter teiner omtrent på det trangeste i leia. Løpern er hovedinnfarten til Fredrikstad/Borg havn, og de store båtene som går der har overhode ikke mulighet til å kjøre sikk-sakk mellom teineblåser.

 

Men like selvsagt som å ta hensyn ved plassering av redskap, synes jeg det er å ta hensyn ved manøvrering. Redningsskøyta og losbåten har vel linekuttere på akslene regner jeg med, RS har kanskje vannjet? Ihvertfall legger de kursen rett over de kjente grunnene hvor teinene står tett uten hensikt til å kjøre rundt. Det synes jeg er totalt unødvendig. Det virker nesten som en protesthandling.

 

 

Det virker som om mange av "gamlekara" praktiserer en gryte med all mulig slags saltet fisk som har stått siden vår/sommer og lukter død og fordervelse.

 

Det beste agnet jeg hadde i fjor var 2-3 uker gammel forsiktig saltet makrell.

Jeg har også god erfaring med salt sild som hverken er sur eller råtten, men som lukter friskt. I år blir det en lett blanding. Har nylig saltet ned en stamp med sild, men har også rester fra i fjor (eller er det fra året før?) samt makrell som ble fisket og saltet ned på sensommeren.

 

 

Nils:

Der du skal fiske tenker jeg 15-20 meter er bra i starten av sessongen. Jeg har mange hundre dykk i det området til alle årstider, så jeg er godt kjent der.

Link to post
Share on other sites

Under en uke igjen! Gleder meg, gleder meg, gleder meg! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Drar på hytta i Mandal på tirsdag, så jeg kan få satt ut teinene og dra opp  noen krabber. Knust krabbe i teina skal gjøre at det kommer færre krabber inn. Og så kan jeg jo koke meg (eller sous vide) noen til helga! Onsdag kveld er det Enslaved-konsert på Klubbscenen i Buen kulturhus, og torsdag morgen er det "up, up, and awaaaay", som Supermann uttrykker det.

 

I slutten av august var jeg ute et par turer og fisket (slaktet...) makrell. Rundt 75 på hver tur, pluss at jeg hadde litt fra før, så det er rundt 200 makrell som venter på meg. I fjor tror jeg (jeg har litt "klysterhjerne") at jeg kom opp i drøyt 20 hummer, med 15 lovlige. Den største på 1,3 kilo. Da brukte jeg sure, saltede laksehoder som agn, og det funket ypperlig. Men jeg vil prøve meg med klassikeren makrell. I tillegg har jeg noe igjen av laksen fra i fjor, det har stått i melkespannet under hytta og luktet ikke noe verre nå enn det gjorde under sesongen i fjor. De gamle visste hva de gjorde da de saltet fisk med et par never grovt salt mellom lagene før fryseren kom. Makrellen lot jeg stå ute et par dager før jeg saltet den, så det duftet deilig... :giggle: I tillegg har jeg fryst ned omtrent halvparten fersk. Jeg vil eksperimentere med to teiner ved siden av hverandre på alle plassene, og bare la agnet være forskjellen. Fersk makrell, sur makrell, sure laksehoder.

 

Det jeg ikke kommer til å prøve igjen i år, er bokser med kattemat/tunfisk som er slått hull på og har stått, eller tilsvarende bokser som er ferske, eller OK Marines pellets. Det fikk jeg absolutt ingenting på da jeg drev forsøk med det i fjor! Enda det var minst en uke til sammen i noen av teinene med hver av tingene. Så her blir det makrell og laksehoder i agnbokser. Tror jeg iallfall... Jeg gikk over til å bruke agnposene etter hvert i fjor, fordi jeg bare etterfylte istedenfor å bytte ut agnet. Så jeg er litt usikker på hvilken av delene jeg skal gjøre.

 

Jeg går også opp fra seks til ti teiner (skal hente fire av de tyngste til OK Marine med gummibendsling som jeg har køpt av en yrkesfisker som "downsizer" - jeg har den eneste sporty skjærgårsjeepen jeg har sett til nå med teinehaler), og jeg vil føre grundig statistikk over hva jeg får. Jeg har spurt her på forumet om det fins en app som kan logge sånt, men uten hell. Så langt har jeg appen Getpoint, som plotter av på kartet hvor jeg setter teinene, merket med nummeret på teina. Så bruker jeg en annen app til å notere hvor mye jeg får på hvilket sted. Ville vært flott å kunne bare loggføre det i samme appen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...