Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

Dagens fangstrapport herfra: Ti i sanketeina pluss seks med rogn som gikk over ripa. Jeg må si at dette har vært over all forventning så langt! Målte den ene rognhummeren, den var 34 cm. To med rogn i samme teine. I ei annen teine var det to digre hanner, den største på 35-36cm!

bilde

Link to post
Share on other sites

Komodo, hadde vi vært Facebookvenner (noe som naturlig nok ville krevd at jeg hadde Facebook-konto...) ville jeg unfriended deg for de bildene! :headbang::discuss: Gratulerer med storfangst! Jeg tror jeg kunne nøyd meg med å fiske en uke eller to hvis jeg fikk i den takten! Håpet er å gå over fjoråret, og da må jeg vel ha 16 lovlige...

 

Millisivert, jeg håper det! I dag var det én rognhummer og noen ganske få krabber (som er et godt tegn på at makrellen min er sur nok til ikke å lokke krabber i noen særlig grad), men jeg satte alt jeg har utaskjærs og tar dem mandag morgen. F.... ta den idiotiske hellidagsfredningen, det skal jo være omtrent vindstille her i morgen og så blåse opp igjen for fullt på mandag ettermiddag. Så jeg kunne fått et ekstra trekk i morgen, før jeg flytter de ytterste teinene innover på mandag. Men shit happens, får håpe at uttaskjærshummeren ikke finner veien ut av teinene igjen.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er jeg tilbake fra trekking. Fikk 1 hummer og 5 krabber. Ca 5 timer siden jeg sjekket de sist. Hummeren var nok akkurat 250mm, og ikke en milimeter over. Krabbene er dog ganske "bøse". Agn i dag har vært tunfisk på boks og makrell i tomat. Makrellen lukter kraftig i det teina bryter vannskorpa. Ikke tvil om at det nok lukter bra nede hos skalldyrene også. Hummeren var på makrell i tomat teina.

 

Neste uke er det mulig jeg flytter teinene til Kattholmen. Noe lenger synes jeg blir pes når man bor inne i Halden.

 

Hvor ofte sjekker dere? Har lest at hummer ikke vil inn i teine hvor et er krabbe fra før, derfor har jeg tenkt at det var smart å tømme de ofte nå som det er så mye krabbe.

 

Men nå som de må ligge i hele morgen samt at jeg ikke får sjekket før på mandag ettermiddag kjenner jeg det blir veldig spennende.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å sjekke hver dag i starten (unntatt den hel... søndagen, da), og så gå over til annenhver dag etter et par uker. Men i år blir det litt uvanlig, jeg må ta en liten reise fra torsdag til søndag i neste uke, så de blir stående ute fra onsdag til mandag. Jeg får bare agne godt med surt agn og håpe det går greit. Jeg får som nevnt veldig lite krabber på den bedrevede makrellen min, så jeg er godt fornøyd med det.

Link to post
Share on other sites

Første trekket i dag. Det ga sju hummere, hvorav to rognhummere, ett gammelt garn og en fremmed teine uten blåse. Vi er fonøyde så langt, men fremdeles misunnelige på Komodo.

 

Etterpå tok vi en stor bøtte makrell. Det var mest pir. Jeg synes det er påfallende hvor mager høstmakrellen er i år.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mastiff, det der med Facebook ser ut til å ordne seg selv, er ikke inne på der jeg heller... Jeg hadde forøvrig planer om å bare fiske ca to uker. Nå har jo fangsten overgått mine villeste fantasier så langt, så om jeg ikke får mer har vi allikevel så vi klarer oss til et par hummerlag.

 

Nils, ikke så verst det der, dere har i hvert fall til en skikkelig fest!

 

Liten oppdatering også: gjorde et trekk til i går ettermiddag på de nærmeste seks teinene. Det ble tre til pluss en stor rognhummer. Skate her på forumet fikk dem som takk for å stille opp som båtmann. Etterpå ble det fest!

Link to post
Share on other sites

Da er du dobbelt unfriended på alt av sosiale medier! :headbang: Til etterretning har jeg faktisk både Instagram (der jeg følger én konto, russen der datteren min er russepresident) og Snapchat, med hele tre venner (kona, sønnen min og iDatteren min), og du er herved blokkert på begge steder! :tongue:  :tongue:  :tongue:  Men jeg har håp om at jeg fåt noe utaskjærs når jeg kommer meg ut i morgen tidlig. Det blir vel vanskeligere å få sove noe i natt, tror jeg... Imponerende fangst på deg! Men det må da for svarte f... løsne her også etter hvert!

Link to post
Share on other sites

.......................

Nils, ikke så verst det der, dere har i hvert fall til en skikkelig fest!

........................................

 

 

Vi fortsetter noen helger til hvis været tillater. Vi er to familier, så fem hummere er litt lite. Men i verste fall sper vi på med krabber. Vi trekker igjen i morgen, mandag. Og så blir det å vente til fredag. Teinene lar vi ligge ute.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Da begynte det endelig å løsne. Fikk trukket seks teiner før jeg måtte inn igjen og jobbe, tar de fire siste i ettermiddag (pluss et hurtigtrekk til med de som liggerutaskjærs, i tilfelle det blir for ille i morgen tidlig). De tre teinene som lå innaskjærs, var tomme. Men de tre som lå utaskjærs, var det én i hver. Ikke Komodo-størrelse, men rundt 29 cm er ikke verst, det heller. Men den plassen jeg fikk mest i fjor, må tydeligvis bare være i fred nå, for der har jeg ikke fått noe som helst siden jeg trakk første gang på fredag.

 

bilde

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan måler dere lengden på hummeren?

Felles minstemål for hummer i hele landet er 25 cm. Hummer (og sjøkreps) skal måles fra spissen av pannehornet til bakre kant av midterste svømmelapp (halen).

 

Pannehornet, er det de to horna som stikker ut av panna? Måles det da fra tuppen av hornet eller roten på panna?

 

Har ikke lyst å ta for liten hummer :-)

Link to post
Share on other sites

Hvordan måler dere lengden på hummeren?

Felles minstemål for hummer i hele landet er 25 cm. Hummer (og sjøkreps) skal måles fra spissen av pannehornet til bakre kant av midterste svømmelapp (halen).

 

 

 

Minstemål sjøkreps er vel 13 cm, men var kanskje ikke det du tenkte på, det var kanskje hvor du målte :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dagens fangst: 15 "keepers" og 5 med rogn (som selvsagt gikk over rekka).  Det ble en del krabber også, så jeg tok med en haug med  krabbeklør og tre hummere hjem. Krabbene er stor sett tomme som kvinnehjerner, så de blir moset og kastet ut, noen hiver jeg i teinene for å holde andre krabber ute. Om det har noe for seg vet jeg egentlig ikke, men det går ihvertfall hummer i teinene med moste krabber.

 

 

Hvordan måler dere lengden på hummeren?
Felles minstemål for hummer i hele landet er 25 cm. Hummer (og sjøkreps) skal måles fra spissen av pannehornet til bakre kant av midterste svømmelapp (halen).

Pannehornet, er det de to horna som stikker ut av panna? Måles det da fra tuppen av hornet eller roten på panna?

 

Du måler fra tuppen av det spisse hornet i midten og til tuppen av halen. Det er også et mål som går på lengden av ryggskjoldet.

Link to post
Share on other sites

Komodo, kan du komme på flere sosiale eller usosiale medier der jeg kan støte deg fra meg og ut i den svareste tomheten? :tongue: Helt utrolig hva du får nå! Jeg var nettopp ute og prøvde å trekke de teinene jeg satte i det området der jeg fikk tre hummer i går, men måtte gi opp etter de to første. De sto litt for langt inne også, så jeg fikk flyttet dem litt utover. Men så var det slutt. Vindmåleren på taket viser 14,7 i gjennomsnitt og 15,9 i kastene. Det er første gang jeg ser så store vindskvalp på Nordfjorden, vindretningen er akkurat riktig til at det piskes maksimalt opp! Og det gravde så vannet var helt uklart, bare sand og partikler. Men jeg hadde med broderen og "bonussønnen" (er det ikke det som er det politisk korrekte denne uka?) hans ut, og de fikk iallfall en heftig opplevelse! Gutten er fra de indre bygder, så han hadde nok ikke vært ute i noe sånt før!

 

For øvrig er det politisk korrekte å si "tomme som motebloggerhjerner", du har glemt at du må få fornærmet de med uklare kjønnsidentiteter også!

 

Fjordgrynt, problemet med den teknikken er at den helt sikkert ikke funker med teinehaler... Jeg fant på en idé i fjor høst, men valgte å droppe den. Den kan du få gratis: Fjærbelastet opprulling av tauet inni ei svær blåse. Eventuelt med sveiv, så blåsa kan hektes fast i båten og fungere som sin egen teinehaler! :giggle: Men blåsa måtte vel vært som lakserogna i Mandalselva for å få plass til alt!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tydeligvis forskjeller mellom landsdelene her. På sørvestlandet er er hele kysten "teppebombet", som et annet medlem så treffende uttrykte det, av teiner.

Sånn var det i fjor og forfjor, da måtte jeg noen steder nærmest drive gjennom der teinene til andre stod for og komme til mine. Da hendte det også at fire fem tau var tvinnet i hverandre. Og nei, jeg var ikke bedre enn neste mann da jeg også satt "oppe på" andre..

Link to post
Share on other sites

..begynner å få en liten konspirasjonsteori om K's hummerlykke, og 1+1+1 begynner å bli 5! Nevenyttig dykker som sveiser og former det meste i metall, lager større undervannstrakter/kve med 200l fat med godt surnet makrell i bunn, der teinene settes strategisk korrekt for å samle opp alt som lokkes inn..

Hummeroppsynet er lykkelig uvitende, da de ikke bruker ROV på inspeksjonene c',)

Link to post
Share on other sites

Komodo, kan du komme på flere sosiale eller usosiale medier der jeg kan støte deg fra meg og ut i den svareste tomheten? :tongue:

Beklager, sosiale medier er ikke min sterkeste side, jeg er bare her inne :giggle:  

 

 

 

For øvrig er det politisk korrekte å si "tomme som motebloggerhjerner", du har glemt at du må få fornærmet de med uklare kjønnsidentiteter også!

Hei! Jeg er Sofie Elise fan jeg assa !! (obs: seriøs sarkasmealarm :giggle: )

 

Lagt til: Her er et bevis på at det er muligheter for oss andre også :lol:  Måtte glise godt når jeg så den siden der :lol:  :lol:

http://www.kjendis.no/2012/07/15/kjendis/blogg/neroy/terje_arseth/22549543/

 

 

..begynner å få en liten konspirasjonsteori om K's hummerlykke, og 1+1+1 begynner å bli 5!

Fullt så ille er det nok ikke. Men jeg må jo inrømme at dette ikke bare er mine teiner. Jeg har ti teiner, og kona syv. Men det er på to båter, så det er helt i henhold. Men tellingen blir jo misvisende da.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...