Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

Takk, Komodo! Det er ikke noe sted jeg heller vil være! Folk kan ha Syden i fred for meg... Det er for øvrig meldt 8 sekundmeter her, men jeg har teinene liggende greit til, så jeg burde ikke få problemer med å trekke noen.

 

Jeg har 35 meter synketau på mine, og jeg kveiler opp tauet med omtrent en meters slakk og binder kveilen med en løkke jeg lager av tauet under blåsene. Da unngår jeg at det setter seg i bunnen, og jeg unngår også at blåsen driver så langt fra teina at den kan komme inn til land hvis det blir vind som går mot nærmeste skjær, eller hva jeg nå har satt teina utenfor.

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg glede forsamlingen med den første fangstrapportering. Rakk å trekke fem teiner før det ble helt mørkt. Det ble fire hummer! Over all forventning må jeg si!! En hadde rogn og gikk over bord. Det er første gang jeg trekker 1. Oktober. Hadde egentlig tenkt å flytte noen teiner inn i le siden de melder så mye vind i morgen, men når det var hummer i begge de to første teinene kastet jeg dem ut på omtrent samme plass. Tror jeg skal få trekt noen i morgen selv om det blir mye vind, men nå har vi uansett mat frem til lørdag. Det ble ei bøtte med krabber også.

bilde

Link to post
Share on other sites

Ligger dere i båten? Vi ligger på Tisler, godt fortøyd og klare til å ta imot 14 m/s i morgen! Men det ser ikke så lyst ut for å trekke...

 

Ligger i båten ja, på Søndre Missingen. Her er det relativt lunt, men utenfor blåser det friskt. Blir neppe teinetrekkingi dag.

Gratulerer med fangsten i går!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Som forventet var karmsundet fra Kopervik og sørover langs Karmøylandet teppebombet med teiner. Gikk som vanlig til min vante plass......en helt annen plass enn det teppebombede området. Så gjenstår det å se hva som er i teinene mine... Meldes om kuling hele neste uke...så teinene går nok på land igjen etter 1 døgn i sjøen, men fisket varer jo lenge!

Link to post
Share on other sites

Komodo, seriøs hummermisunnelse her! :sad: Gratulerer med fin fangst! :thumbsup: Ikke en eneste hummer i mine teiner.Jeg trakk åtte av de ti (de to siste lå sånn til at det ble for livlig å trekke dem, og det er da også den beste fiskeplassen min, så jeg håper på i morgen). Det var en horrgylt (bergnebb) og en blåstål i to forskjellige teiner, så hvis jeg hadde drevet med leppefisk, kunne jeg ansett det som noe mindre katastrofalt! :giggle: Jeg snakket med en av gamlekara (70-årene) som har drevet på et helt liv, og han hadde heller ikke fått noe, så det er ikke bare jeg som er elendig. En annen, som fisket et annet sted, hadde fått tre. Så jeg må nok flytte teinene i morgen, tror jeg. Da tar jeg de to på den beste plassen min først. Det er jo meldt fullstendig løying av vinden her i løpet av natta, så da kan jeg gå lenger ut.

 

Men én ting fikk jeg iallfall bekreftet: Fersk makrell og sursaltet/bedrevet makrell har helt forskjellig virkning på krabber! Jeg fikk 35 krabber på fire teiner med fersk makrell på et av stedene der teinene også står etter hummer nå, og nå var det til sammen to krabber i åtte teiner! Jeg brukte agnposen til den ferske makrellen, men nå har jeg agnboks. Men det burde ikke ha noe å si. Jeg har boret opp hullene i boksen til 5 mm for å få god gjennomstrømning. Det eneste er om jeg har litt for lite agn i. Jeg har brukt fire halve pir (småmakrell), altså to hele som er skåret i to, i hver agnboks. Men er det for lite? Burde jeg stappe boksene helt fulle?

Link to post
Share on other sites

Takker for gratulasjoner, det er hyggelig! Mye agn er nok veldig bra, men det er nok mest viktig om man trekker sjeldent. Jeg har tre halve sild i hver teine. Skal prøve å få trekt seks teiner etterpå som jeg har her ute. De andre står lenger unna. Spent nå ja..

 

Nils, Missinghavna er vel trygg nå, men det kan kanskje bli litt svell på 14 m/s vest.

Link to post
Share on other sites

Jeg var på foredrag på Havforskningsinstituttet på Flødevigen for en stund siden og hørte om hummer. Mye interessant. Blant annet kom det fram at det aldri er funnet hummer mellom 3-4 og 8 cm i sjøen.

De flyter fritt i vannet til de er 3-4 cm og synker da til bunnen.

Deretter dukker de ikke opp igjen før de har hardt skall og er 9-10 cm lange.

 

Forrige helg dykket jeg og fant små tunneller i fast gjørme. Inni var det hummer som var 8-10 cm.

 

Noen som har sett mindre hummer noen gang?

Mons

Link to post
Share on other sites

Nils, Missinghavna er vel trygg nå, men det kan kanskje bli litt svell på 14 m/s vest.

 

Riktig det. Det kommer inn bølger fra to kanter som møtes rett utenfor båtene, men det går bra. Der verste skal være over om et par-tre timer. Vinden skal jo løye litt på ettermiddagen og bli nesten borte i morgen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Da er fangstrapportering fra dagens trekk klar. 7 hummer + 3 med rogn. Så med gårdagens er det altså 10 i sanketeina nå. Må si det er over all forventning! Det er tross alt bare på seks teiner, de andre står for langt herfra. I kveld blir det hummerfest!

 

Flere som har vært ute og trekt?

bilde

Link to post
Share on other sites

Imponerende! :yesnod:

Her var det bare en langkrabbe, som egentlig er akkurat passe for to mennesker. Særlig når det også var ca 70 krabber i de 5 teinene og jeg egentlig liker krabbe best som mat selv om hummer er mest stas å fiske :confused:

 

Redigert: men en ordning med størstemål burde innføres, gjerne som en stålring av fastsatt størrelse på innganegene i teina (da det kan være litt vondt å måtte hive uti "rekordhummeren" igjen). De virkelig store er jo ikke noe særlig kvalitetsmat men de legger riktig gode mengder rogn når de er i gang.

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, takk! Da bruker vi omtrent like mye agn

En liten kommentar til agnmengden. Jeg oppdaget i dag at agnet var spist opp i to av teinene mine, så det kan tenkes at tre halve sild er i knappeste laget. Jeg puttet inn fire halve før jeg satt ut de to. De andre fire teinene puttet jeg ikke noe ekstra i, så det er godt mulig fangsten blir dårligere i morgen. Grenser for hvor langt fiskelykken rekker også..

Link to post
Share on other sites

Jeg har fire teiner ute nå og har aldri fisket etter hummer tidligere. Satt de ut i går kveld og trakk de i ettermiddag. Det var kun krabbe i alle, og til sammen 22 stk. Var å dykket tidligere i uken og fant en stor hummer på ca 8 meter. Prøvde senke en teine der i dag :)

 

Det jeg lurte på var denne helligdagsfreden. Blir den praktisert, eller er

det litt som at man ikke skal klippe gresset på søndager (som mange gir blaffen i)?

 

Grunnen til at jeg spør er selvsagt at det hadde vært gunstig å trukket søndag kveld grunnet jobb mandag.

Link to post
Share on other sites

Det er omtrent som å kjøre 160 på motorsykkel midt på natta. Blir du tatt, smeller det skikkelig, men faren for å bli tatt er vel forholdsvis liten. :giggle:

Ok! Hakket mer alvorlig enn en runde med kantklipperen da!! ?

 

Møtte svenske Kustbevakningen på vei ut Ringdalsfjorden i ettermiddag. De hadde RIB på vannet og kontrollerte teiner på svensk side.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...