Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

Enig. Men det finnes jo mange som for eksempel bruker Biltemas orange. Jeg har selv sett en sånn med hull på den en siden og en krabbe på vei ut på den andre siden. Selv bruker jeg også solide teiner med tråd som ryker ette leng tid i vannet. Håper å ikke miste teiner i år.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Den tror jeg du må uttdype Mastif.

 

Når det gjelder avstand til andres teiner synes jeg 10-15 meter er alt for nærme. Men jeg ser jo også at noen setter egne teiner veldig nærme hverandre, så her er det nok mange meninger ute og går.

 

Komodo, jeg mente at jeg lurte på om fyren drev med trolling! :lol: Det var en båt til trollingfiske. "Don't feed the trolls..."

 

Og 10-15 meter tenker jeg på de stedene der teinene står så tett som hagl. Det er noen steder der det er sånn.

 

Men en annen ting: Fredningen utløper klokka åtte i morgen, men det er vel ikke lov å sette ut noe før halv ni? Det er jo bare lov å sette og trekke teiner mellom én time etter soloppgang og én time før solnedgang. Har noen hørt om noen som er blitt hektet for å bryte akkurat den regelen? Og hva i helsike er poenget med den? Den virker jo enda hakket mer idiotisk enn helligdagsfredningen (som må henge igjen fra da det faktisk var noen andre enn KrF som brydde seg...), som også burde vært fjernet for lenge siden. Hvis det er lyst nok til å se, bør det være greit å trekke og sette, syns jeg!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aha! Kortslutning i huet... Takk! Da er det jo ikke noe problem. :giggle: Men det med helligdagsfredning er jo at hvis en ordentlig teine (med soverom) står ute fra lørdag til mandag, fisker det ikke så mye (om noe) dårligere enn hvis den står ute fra lørdag til søndag, trekkes på søndag og så står ute fra søndag til mandag. Men jeg bør vel ikke gi dem noen ideer, de kan finne på å kreve at man skal ta opp teina lørdag og ikke sette den igjen før mandag! :lol:

Link to post
Share on other sites

Det med helligdagsfredning synes jeg er noe skikkelig tull. Det finnes andre måter å begrense beskatningen på. Det er ikke lett for oss som er i jobb å rekke ut å trekke teiner etter arbeidstid utover høsten. I tillegg til dagslys er ofte været en begrensende faktor på denne tiden av året. Da kan lørdag og søndag fort bli eneste mulighet for å trekke. Fritidsfiske etter hummer er vel ikke forbholdt pensjonister og uføre som kan være ute på dagtid? Jeg synes den regelen rett og slett er diskriminerende.

 

Andre måter å redusere beskatningen kunne være å sette et øvre mål på hummer, det er jo de største hunnene som virkelig bærer mye rogn.

Link to post
Share on other sites

Gjelder det hele landet?

 

I perioden hummerfisket pågår, fra 1. oktober til 31. desember, er det forbudt å sette eller trekke teiner på kyststrekningen fra og med Vest-Agder til grensen mot Sverige fra og med lørdag klokken 24.00 til og med søndag klokken 24.00. Dette kalles helligdagsfredning.

 

Så vist du bor i Møre og Romsdal, som det står i profilen din volfro, så kan du dra søndag.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Enig. Men det finnes jo mange som for eksempel bruker Biltemas orange. Jeg har selv sett en sånn med hull på den en siden og en krabbe på vei ut på den andre siden. Selv bruker jeg også solide teiner med tråd som ryker ette leng tid i vannet. Håper å ikke miste teiner i år.

 

Var biltema sin den vi hadde også. Men kan jo være andre ting som har gjort det. Men har hørt de kan klippe seg ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Biltemateiner tidligere, men fikk lite. Da jeg gikk over til OK Marines tyngste vestlandsteinerr (og skotteteiner, jeg har noen med åpning på toppen og noen på sidene) ble det veldig mye mer hummer å få.

 

Bitteliten, jeg satset heller på kraftige diodelys. Ganske mye billigere, og jeg ser ganske utrolig godt.

 

Og nå er Enslaved-oppvarmingen i Mandal kulturhus Buen overstått (med bokbad om black metal først - veldig interessant), så nå er det bare å sove littt (hvis jeg får sovel..) og så skal jeg hive første teina utfor rekka klokka 08! Skitt fiske, folkens!

Link to post
Share on other sites

Da var 10 teiner uti. Seks som kom rett fra land, og fire som allerede sto uti for å ta noen krabber til agn. Med 35 skikkelig fine krabber og en fin torsk i de fire teinene, blir det ikke bare agn, men krabbemiddag på meg og fruen i kveld (iDatteren min er ikke helt der ennå, hun får restene av oksenakke sous vide som vi hadde til middag i går) og torskemiddag på opphavet (jeg er ikke veldig fiskeglad, unntatt fersk, stekt makrell og røkt torsk/lange). Så jeg koker i dette øyeblikk en meget kjønnsdiskriminerende runde: bare hunnkrabber. :lol: Jeg fikk av en eller annen grunn minst 25 hunner av de krabbene, og etter tyngden å dømme har vi noe å glede oss til i kveld! Mandalsloff fra Edgars bakeri (er det ulovlig tekstreklame? :saint: ) og krabber med majones er helt konge!

 

bilde

 

Og for en begynnelse på sesongen! Lite vind, litt bølger (for mye til at jeg fikk satt teiner så langt ute som jeg hadde tenkt, en lett skjærgårdsjeep er litt uhåndterlig i mye bølger), solskinn og masse folk i godt humør! Til en forandring hilste absolutt alle på hverandre der ute i dag! Det er ikke alltid sånn når feriefolket er her...

 

Og etter Enslaved-konserten i går fant jeg iallfall ut at litt fyllesyke og skikkelig stinkende, sur makrell ikke passer helt godt sammen. Ikke det at jeg var nær å "ofre til krabbene", men et visst ubehag var tydelig. Det blir nok cola til krabbene, og ikke øl... :giggle: Men konserten var uansett verdt det. Og det var også utsikten over Nordfjorden i dag morges kvart på sju!

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det så strøkent ut det der Mastiff !!

 

Tittet akkurat på værmeldingen nå, de melder 12m/s fra vest i morgen tidlig. Så da ser det svart ut for å få trekt i morgen :thumbsdown:  Vel, vel. Vi drar ut og satser på å bli ute til søndag, så da får vi se om vi får trekt noe i morgen og resten på Lørdag. Gleder meg til å følge med på fangstmeldinger som tikker inn etter det første trekket :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg har fra 30 til 45m tau på mine og fisker opp til 13-14m. Men jeg har synketau øverst, og flytetau nederst. På noen har jeg en kork 10m fra teina. I år har jeg i tillegg gjort et forsøk med å stripse på 15cm med kjetting to favner under blåsa.

Link to post
Share on other sites

Da er alle 10 i vannet! Den store spenningen nå er om det blir vær til å trekke i morgen... De melder mye vind, og jeg har satt på noen av de mest værutsatte plassene på Hvaler.

Sammer her! De ligger i le for sydvesten, så det er mulig vi prøver å trekke i morgen. Dessuten har vi satt 10 biltemateiner på grunnere vann (vi er fire mann ute med to båter) med lettbåten for å få krabber.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...