Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?


Lars H.

Recommended Posts

 Men så snart jeg havner på Drøbak-stasjonen, er det dårligere enn før, 1 - 2Mbps.

Da er konklusionen vel at 'clean' 450 Mhz med 4G er en fiasko. I hvert tilfælde indtil videre....

ICE vil sikkert påstå master & sendere stadig trimmes,,,men lad os nu se,,,,

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Nå er havnen nesten tom og de båtene som lå mellom meg og senderen på 800MHz er borte. Så nå er det stabilt 800MHz med hastighet på 10 - 12Mbps. Skal etter hvert koble på den eksterne antennen, slå over venderen og se om routeren da velger 450MHz senderen på andre siden av fjorden i Drøbak. Kommer tilbake til det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ser dårlig ut med ekstern antenne og 450MHz, nå ligger hastigheten mellom 1 og 2MBps fra Drøbak og 450MHz.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok. Åsgårdstrand dekkes av en basestasjon i Horten som bytter til 4G på tirsdag førstkommende, samme dag som stasjonene i Moss. Fin tur sydover fra Borgen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og jeg hadde 48Mbps hjemme på Skjetten med 800MHz dagen etter omleggingen. Men obs, fri sikt til basestasjonen 600m unna bortsett fra et trehus i veien.

Nå her ved Oscarsborg stabilt på 11,5Mbps og 800MHz.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I båten underveis ellom Sætre og Håøya: 25Mbps 800MHz (nesten fri sikt til senderen på Verpenåsen mellom Sandspollen og Sætre) mandag formiddag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du registrert om 20Mbps ert med 800 eller 450? Erfaring så langt (tidlig i testing og vurdering) er at det er vanskelig å få god hastighet med 450MHz. Ellers så det jo nydelig ut på Koster fra bildene dine i en annen tråd. Da blir det vel Str¨mstad også etter hvert?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var nok på 450 Lars men det varierer mye. I dag var ruteren helt død. Måtte etter hvert gå inn i oppsettet og skrive inn pin koden på nytt.

Akkurat nå gir den 8 Mbits. Orange lys på tre streker. Det er bare unntaksvis jeg ser signalindikatoren blir blå.

En liten handletur til Strømstad en av de første dagene...

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter erfaringen med akkurat din router som "dør", både nå og da vi sjekket den på Borgen, vil jeg tro at det kan være et problem med selve boksen. Kanskje en telefon til ICE, eller chat med dem på Facebook kan oppklare noe?
 
Da du la inn PIN-koden på nytt, fulgte du "oppskriften" REM fikk fra ICE som han la ut lenger oppe i tråden?

 

For at din PIN skal fungere korrekt, skal du utføre følgende, når du er koblet til din 4G router.

1. Åpne Internet Explorer eller Mozilla Firefox. Safari virker også om du bruker Mac.
2. Skriv inn 192.168.0.1 i adressefeltet.
3. Du skal da komme til et bilde som spør om brukernavn og passord.
Brukernavn: admin
Passord: admin
Pass på å bruke bare små bokstaver begge steder.
(Dersom du får opp en boks hvor du blir bedt om å endre passord, så er dette kun passordet for å logge inn på routeren og ikke ett passord for sikring av det trådløse nettverket)
4. Trykk deretter på "4G" som står i den grå linjen ganske høyt på siden.
5. Trykk deretter på "PIN Management".
6. Feltet "PIN Status" forteller deg om du trenger å taste inn PIN eller ikke.
Jeg anbefaler at denne står på "Disabled", for da skal du ikke behøve å taste inn din PIN kode.
Dette gjør du under "PIN Lock".
7. Trykk på knappen "Disable" på linjen til "PIN Lock".
8. Trykk deretter på knappen "Apply".
9. Du vil da få opp en tekst som forklarer at endringer blir utført.
10. Vent 10 sekunder, skru deretter din router av.
11. Skru din router på igjen.
12. Du kan nå koble deg til nettverket på nytt, og endringen

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fikk min i posten i begynnelsen av August men har ikke koblet denne opp før i dag. funger som bare det. fulgte REM sin forklaring.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig at ikke alle er like fornøyd nå i oppstartfasen, her  en mail jeg fikk fra ICE:

 

Oppgraderingen av vårt mobile bredbåndsnett går nå for fullt og vi har nå oppgradert 35% av alle kundene til 4G. Vi har gjort oss verdifulle erfaringer underveis som vil være nyttig for deg å kjenne til. Vi håper derfor du tar deg tid til å lese erfaringene vi har gjort oss.

De aller fleste av kundene våre melder tilbake om at de er meget godt fornøyd med 4G tjenesten, og de bekrefter at både hastighet og dekning har blitt betraktelig bedre etter oppgraderingen. Noen kunder har derimot meldt tilbake om at de opplever problemer med tjenesten i etterkant av oppgraderingen. Dette har vi selvsagt tatt tak i og vi har satt inn ekstra ressurser for å løse problemet for dem som er berørt.


Her er faktorer som kan påvirke tjenesten rett etter 4g-oppgraderingen:

Optimalisering av tjenesten etter oppgradering.
Etter at en basestasjon har blitt oppgradert vil det kunne ta noe tid før nettverket er 100% optimalisert. Dette er helt normalt og du trenger ikke foreta deg noe. Det vi derimot ser hos dem som har meldt inn problemer er at optimaliseringen ikke har resultert i en fullgod 4G tjeneste. I slike tilfeller sendes det ut egne team for å utbedre dette på basestasjonen.


Antenner eller kabeloverganger på basestasjonen har blitt skadet og må byttes ut.
Også her sender vi ut team for å bytte defekt utstyr. Dette har høy prioritet og vil skje i løpet av de nærmeste ukene.


Konflikt mellom 3G- og 4G-signaler i områder hvor noen basestasjoner er oppgradert og noen ikke.
Denne utfordringen vil løses når omliggende område er oppgradert. Dette skjer fortløpende og hele landet skal være ferdig oppgradert mot slutten av oktober.

Enkelte basestasjoner skal ytterligere oppgraderes.
Dette er en del av fase to i oppgraderingen og vil forbedre kapasiteten ytterligere. Dette vil gjennomføres i løpet av høsten.

Viktig om signal-barer på din nye 4G-router.
4G signal-barene på din nye 4G-router er indikatorer på hvor kraftige signaler routeren mottar. Vi gjør oppmerksom på at signal-barene på 4G-routeren er stilt inn etter strengere krav enn på 3G-routeren. Dette vil si at selv om kun to signal-barer på 4G-routeren lyser vil du kunne ha en bedre tjeneste enn ved full styrke på din gamle 3G-router.

Vi gleder oss til de neste ukene med oppgradering på veien mot å bli Norges første nett med 4G i 75% av landet. Samtidig vil vi også benytte anledningen til å beklage til de kundene som har blitt berørt av utfordringene underveis. Tusen takk for tålmodigheten!

 


 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har fått Smartrouter W1 i dag. Ser ikke noen bryter ved batteriet for å bytte mellom 450 MHz og 800 MHz, så det gjelder vel bare A1.

Fikk dere med brukermanual, eller var det ingenting i eska?

 

Her bilde fra min A1 router der pilen viser den knøtt lille bryteren.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...