Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg blir også kastet ut av wifi etter ca 5 minutt og må logge inn på nytt. Hvordan skifte kanal på IPad

Jeg logger meg inn på 192.168.01 og går til setting og WiFi. Velg så kanal mellom 1 og 13 fra nedtrekksmenyen. Support anbefalte meg å benytte kanal 7 eller 11. Skru så av og på serveren etterpå, og da skal vistnok problemet være løst. Bare tull, jeg har vært gjennom alle kanalene og blir kasta ut like ofte som før.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette må da helt klart ha noe med iPaden å gjøre? Er det noen som opplever slikt med en vanlig laptop?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og ingenting er bedre. Dess fler som sier opp ICE, dett færre er det å dele båndbredde med når en ligger i en havn med båten og mange brukere.

 

Hva er det forresten som får dere som blir "kastet ut" som får dere til å tro at det er ICE-routeren som kaster dere ut og ikke padden deres som er problemet?

Jeg har hatt ICE fra den spede begynnelse for ICE her i landet, og har aldri blitt kastet ut, hverken med USB-modem eller router med WiFi.

Men så har jeg snill PC med Windows som ikke tuller med slikt må vite. Vel, jeg hadde problem med et tidlig modem en gang, men fikk uten ekstra

kostnad byttet modemet i en utmerket router.  Og OBS: Jeg har ingen tilknytting til ICE, - jeg er bare en fornøyd kunde.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det WiFi forbindelsen til routeren som svikter for dere, eller er det internettforbindelsen fra routeren som faller ut?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kobler det seg opp igjen, eller må du logge deg på igjen? Hvordan er avstanden mellom router og Android enheten? Skjer dette over alt, eller kun et sted der du kan ha en kraftig forstyrrelse? Jeg kan ikke se at det er noe med oppsettet av routeren som skulle gjøre at den etter en tid bryter forbindelsen, men hva med enheten din, kan den ha en setting for å koble ned for å spare batteriet ved lang tid uten aktivitet? Eller kobles du ned midt mens du surfer eller laster ned noe? For å finne årsaken til problemet, er det altså mange faktorer som må vurderes. Men nå har fruen vurdert det til at det er leggetid her i huset. Imorgen skal vi ha gjester til "brunsch".

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger kobler den seg selv oppigjen og noen ganger kommer det opp at det er en godkjenning feil. Det er ikke nødvendig og ligge inn passordet på nytt . Jeg tror ikke det er forstyrrelser som gjø dette, for det er det samme på hytten og med ruteren rett ved siden av

Link to post
Share on other sites

Som vel sagt før, har jeg hverken padder, poder eller smarttelefoner, men "vanlig" Windows PC. Går jeg her inn via kontrollpanelet til enhetsbehandling og ser på egenskapene til WLAN-kortet mitt, finner jeg option for strømstyring. Noe slikt finnes det vel for andre systemer også. Kan det være en eller annen setting som slår av WLAN som skaper problemene? Da jeg som sagt kun har "vanlig" PC, er det ikke noe særlig testing jeg kan få gjort selv for å hjelpe.

 

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Siden ingen kanal er rett forsøk auto, er ruteren oppgradert.

]

Jeg tror "auto" er default innstilling. Min sto på auto da problemene oppstod etter serverbytte. Ble som sakt anbefalt å heller benytte kanal 7 eller 11. Min funker også ok med kabel, og med mobilen som ruter. Kona som sitter brevid mig har heller ikke problem med laptopen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvilken WiFi kanal en har valgt kan vel umulig ha noe å si for dette problemet dersom det ikke er en kraftig forstyrrelse på akkurat den kanalen en har valgt. Aktueller støykilder kan være en microbølgeovn eller naboen sin ekstra kraftige router der han har valgt samme kanal. Men ettersom kanalbytte ikke hjelper, er neppe dette det som skaper problemet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror "auto" er default innstilling. Min sto på auto da problemene oppstod etter serverbytte. Ble som sakt anbefalt å heller benytte kanal 7 eller 11. Min funker også ok med kabel, og med mobilen som ruter. Kona som sitter brevid mig har heller ikke problem med laptopen

 

Kanal 1, 6 og 11 er de tre eneste kanalene som kan brukes hvis man vil unngå "overlapp" med andre kanaler i bruk. Dette fordi man overlapper på de to nærmeste kanalene både opp og ned, så oversikten blir slik:

 

Kanal 1: Overlapper på 2 og 3

Kanal 6: Overlapper på 4 og 5 samt 7 og 8.

Kanal 11: Overlapper på 9 og 10.

 

I Norge kan man også bruke 12 og 13, men det er en reell risiko for at man har utstyr som ikke støtter disse kanalene. Dette fordi man i f.eks. USA ikke har kanal 12 og 13, så det er ikke alle drivere som støtter disse kanalene. Setter man opp WLANet sitt på kanal 12 risikerer man at utstyret rett og slett ikke ser WLANet hvis driveren ikke støtter kanalen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Generelle tips til feilsøking av modemer/rutere med relaterte problemstillinger - en løsning (ofte anbefalt til hjemmebruk) kan være å bruke en ekstra WIFI 2.4/5 gHz ruter [av anerkjent merke] koblet med kabel mot modemet - dette hindrer og "snoking" fra ISP da det blokkerer "snokeporten" i modemet.

 

7 Wireless Router Problems And How To Solve Them

http://www.informationweek.com/mobile/mobile-business/7-wireless-router-problems-and-how-to-solve-them/d/d-id/1078434?page_number=1

 

 

Litet utdrag:

 

 

.......If that's not an issue, keep in mind that the 2.5GHz band has only three real channels (1, 6, 11) despite pretending to have eleven (the others overlap with each other). Your neighbors who are Wi-Fi-enabled are also using those same channels. If you live in a major metropolitan area with public transportation, it's a lot like trying to get on the bus during rush hour.

 
Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror "auto" er default innstilling. Min sto på auto da problemene oppstod etter serverbytte. Ble som sakt anbefalt å heller benytte kanal 7 eller 11. Min funker også ok med kabel, og med mobilen som ruter.

Jeg tolket det slik  fra den Engelske manualen.

"Channel This option determines what frequency your WLAN will be operating in. It is not necessary to change channel unless you are experiencing interference from other nearby WLANs"

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei og godt nytt år :smiley:

Jeg flyttet routeren fra båten til bilen i oktober. Den funker utmerket. Kona og 10 åringen har blitt avhengig av nett, så jeg har ikke hørt noe negativt om dårlig nett ennå. Faktisk mer klaging hjemme der vi har fiber fra altibox :lol: Men det er sjelden det er noe galt med nettet, det er oftere noe galt med epleproduktene og deres oppsett der. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...