Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?


Lars H.

Recommended Posts

Sa de noe mer om hva de mente med "mer kompatibel mot ekstern antenne"? Det  var vel så upresist som det i det hele tatt kan sies. Og når de sier "at det ikke er noen forskjell på A1 og W1 routerene", motsier de seg selv i følge uttalelsen om kompatibilitet.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kunne vært interessant å vite hva de mener med "mer kompatibel". Jeg har W1 router og der passer ikke eksiterende antennekontakt rett i. Jeg har ekstern antenne både i båten og hjemme. På kontakten hjemme kunne jeg bare fjerne den forrige overgangen og sette på ny som fulgte med. Men i båten var ikke dette mulig, så der må jeg ha ny kontakt som passer til W1 routeren.

 

A1 routeren, som jeg så hos salgsrepresentant, har like kontakter som tidligere R90 router.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er helt elendig, helt ubrukelig! Da må det jo gå som sirup om du vil lese VG feks.

 

Her hjemme ligger nedlastingen på mellom 20 og 30Mbps og opp rundt 7Mbps. Jeg har faktisk vært oppe i 46Mbps ned. Dette er når routeren bruker 800MHz frekvensen som vises med blå streker på routeren. Da er jeg riktignok koblet opp mot en basestasjon 600m unna.

 

Når den kobler seg opp med den gamle 450MHz frekvensen,, er hastigheten ned 7 til 8Mbps og opp rundt 1,5Mbps. Men da er jeg koblet opp mot basestasjonen på Røverkollen innfor Romsås, 5,5km unna der jeg bor på Skjetten med hele Gjelleråsen mellom meg og basestasjonen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Veksler mellom 3 og 4 gule barer på displayet og 0,27/0,50 mbps på Speedtesten. Har ikke peiling på hva dette vil si, men ikke særlig imponerende etter det jeg har skjønt?

Bare husk at slike speed tester sluker mye av datakvoten, om du ikke har svær kvote da...
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg brukt min nye for første gang i helga. Kjørte fra Krogstadfjord til Verdens Ende. Målte hastigheten på begge steder. Inne på marinaen er et skikkelig møkkasted i forhold til alle typer radiosignaler. Dårlig dekning på alt, tv, radio, VHF og ice. Fikk allikevel brukbar hastighet med 7mb ned og 2 opp. Dette med kun 2 streker. Stor forbedring. På Verdens Ende målte jeg 15 ned og 5 opp. På begge steder indikerte routeren at den brukte 450mhz båndet. Jeg har ekstern antenne tilpasset dette båndet montert i masta. Selve routeren sitter montert i et skap i akterkabinen. Det fungerte utmerket i helga, men det blir spennende å se til sommeren igjen når det er flere som bruker dette samtidig. Det er vel det som har vært problemet tidligere, at citene kneler når det blir for mange brukere...

Link to post
Share on other sites

Dette sier Net 1 om bryteren i batterirommet.

 

Du behöver inte ändra antenn-"switchen" i din router, den är inställd på rätt inställning från början. Om du vill använda en extern antenn behöver du bara koppla in den.

 

Denna brytare ska du flytta om du vill använda en extern antenn som tar in en annan frekvens än 450 Mhz. I Norge har Ice.net fler frekvenser än 450-bandet och om du vill använda en annan frekvens så är detta det rätta sättet. 

Link to post
Share on other sites

Fikk testet den nye routeren (A1) på tur fra Buavåg til Strusshamn og retur forrige uke. Var spent da jeg kom nordover dagen og dagene etter at 4G oppdateringen ble ferdig på denne strekningen.

bilde

Testet hastigheten med jevne mellomrom, og er godt fornøyd med opplevd hastighet på turen sammenlignet med det gamle nettet.

Hadde 450 mhz dekning hele tiden bortsett fra den 17 da vi lå i Mosterhamn og hadde tre blå 800 mhz streker, men veldig god hastighet.

Den dårligste hastigheten opplevde vi et stykke fra Brandasund i uthavn der, men tok da frem den eksterne antennen, den med magnetfot, og fikk grei hastighet da.

Denne antennen er faktisk nå stuet bort, da jeg fikk mer enn god hastighet med de påmonterte antennene 95% av tiden.

Så min konklusjon er at dette var positivt, spennende å se hvordan det blir med mer trafikk på nettet, vet ikke om 4G nettet tåler mer trafikk før hastigheten faller så mye som det gamle gjorde.

Opplever også servicen ved kundeservice som meget god for tiden, håper dette varer.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor en kan få tak i en ekstern antenne for 800MHz? Holund har antenner, men kun store retningsvirkende og ikke noe slikt som den stavantennen jeg har fra dem fra før, CMA45d for 450MHz.

 

Ellers har jeg testet litt her hjemme, og da har jeg fått et problem. Når routeren bruker 450MHz, støyer den kraftig inn på en FM reiseradio et par meter unna. Noen andre som har merket slik støy på radio eller TV?

Link to post
Share on other sites

Her var det gode forslag. Nå viser det seg at Holund likevel har ekstern antenne, og den dekker både 800MHz og de to fremtidige frekvensene 1800MHz og 2600MHz. Jeg venter på pris, men erfaringen sier meg at Holund ikke selger noe billig. Så kanskje jeg kan bestille noen av Kina-variantene dine roger-jo. Da har jeg jo noe å leke meg med i vinter.

Link to post
Share on other sites

Her var det gode forslag. Nå viser det seg at Holund likevel har ekstern antenne, og den dekker både 800MHz...

 

Lars, ifølge min venn radioamatøren skal en antenne til 800Mhz båndet være 89 mm lang. Det er lett å fixe, det klarer du på gutterommet ditt. Dette er mål utfra en 50 Ohm kvartbølge GP eller dipol antenne.

 

Hvis vi kobler på en slik antenne til 800 Mhz, hva da når ruteren velger 450 båndet?

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...