Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?


Lars H.

Recommended Posts

Nå har jeg tatt med meg min eksterne 5dBi 450MHz antenne hjem og skal teste litt her om jeg da får inn Røverkollen 5-6km unna på 450MHz. Det er vel tvilsomt iom. at jeg har en 800MHz basestasjon kun 600m unna, men det er i hvert fall verd et forsøk.

 

Jeg får fremdeles kun 450MHz helt sporadisk selv med den antennen. 800MHz senderen 600m unna overstyrer nok alt. Jeg får teste et annet sted, men med båten på land, må jeg nok bruke bilen til det, og det vet jeg ikke om jeg gidder.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

At en router har intelligens, tviler jeg på. Den intelligensen sitter nok i hodet til elektronikk/dataingeniøren i Kina som har utviklet routeren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er en stor fare/mulighet at alt en foretar seg med kinesisk telecom blir logget i Kina. US Dep er i hvertfall engstelig for det og ønsker at kinesiske telecom switcher mm ikke skal installeres der pga faren for overvåking - selv om KinaWarene, Huaway, mfl kanskje er billigst og mest "konkuransedyktige"

 

Forøvrig kan firmwareoppdatering for ruterene føre til bedre ytelser/egenskaper men jeg aner ikke om en må lete de opp selv eller om ICE tipser om de.

 

..........

 

Ok, det var kommentar til innlegget under/over.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hva har dette innlegget ditt Bay_liner med om hvordan få det meste og beste ut av en ICE router? Og vennligst ikke svar på det, da sporer vi videre av.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Innlegg om 4G vs 450\800 osv MHz og om man må være elektronikknerd for å bruke ICE gjør at det kanskje kan være nyttig med en kort faktasnutt med jevne mellomrom innenfor en slik lang tråd. Jeg er på langt nær ekspert, så andre kan sikkert forklare enda kortere , klarere eller forenkle mer korrekt:

 

* GSM,3G,4G\LTE og det gamle systemet til ICE er alt sammen metoder for å pakke inn budskapet som skal sendes slik at det tar liten plass og kommer gjennom støyen som alltid er tilstede. Innpakningen kan brukes på flere frekvensbånd. Innpakningen krever utpakking mos mottakeren og ordninger med litt ekstra informasjon slik at mottaker oppdager om noe mangler og kan be om ny forsendelse. 4G er et navn på "modulasjonen", pakkesystemet.

 

* 450, 800 MHz (Millioner svingninger pr. sekund) er et mål på hvilket "frekvensbånd" som brukes. Jo større frekvens, jo kortere blir "radiobølgene". Lange bølger rekker lengre enn kortere (men man kan ta imot signal som spretter rundt fra reflekterende flater). "450"osv.  er en merkelapp for et knippe med litt ulike frekvenser omtrent på den størrelsen. Dette båndet egner seg for god dekning tilsjøs og tilfjells.

 

* Modulasjonen, innpakningen, skjer med fikse metoder for å kappe opp signalene fra all trafikken på nettet og raskt fordele bitene omkring på litt forskjellige deler av frekvensbåndet slik at de ikke forstyrrer hverandre. Rask pakking og utpakking gir rask overføring av signalet.

 

* Frekvensbåndet begrenser hvor mange pakker som kan sendes pr sekund og hvor raskt pakkene kan deles opp for å skilles fra hverandre. Det er derfor hjemmeroutere "WiFi" som sender på 5GHz kan være raskere enn de som bruker det lavere frekvensbåndet (men 5GHZ har også kortere rekkevidde gitt samme forhold). På samme måte har 450MHz lengre rekkevidde, men en lavere øvre grense for overføring av informasjon enn 800MHz.

 

Akkurat som på en vei, når trafikken øker kan grensen nås for hvor mye det er plass til. Da må køen ordnes. Noen brukere kan for eksempel måtte vente med å komme inn mens noen beholder full fart, eller alle kan gå saktere.

 

Køene minskes hvis alle nøyer seg med mindre plasskrevende signaler. Filmer og bilder tar mye plass, tale tar mindre, tekst tar lite. Bygge flere veier? For  leverandøren betyr det å sette sendere så tett som mulig uten at de forstyrrer hverandre og deretter kjøpe seg mer båndbredde. Det blir ikke mer plass rundt 450MHz av å kjøpe båndbredde, plassen blir bare fordelt på en annen måte.

 

p.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg leste at du sa det, men at du ikke får inn 450MHz med den innkoblet, skurrer. Hvor lang er selve antennepisken?

Den er 160 mm målt med meterstokken. Det er ikke helt korrekt, det er noen kommaer her men det regnestykket er hjemme.

På 800 MHz skal det brukes 89 mm, kvartbølge GP eller dipol.

 

Den nøyaktige lengden kan vel klippes til med hjelp av SWR meter....

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... så andre kan sikkert forklare enda kortere ....

Hvis man ikke er så teknisk anlagt, kan vi "bruge" æble metoden.

Lad os sige du kommer ned til frugthanderen, og er den eneste i butikken og gerne vil købe 6 æbler. Dem får du fluks da du er den eneste der vil have æbler.

Dagen efter kommer du igen, desværre er der også en anden kunde, som også vil have 6 æbler, men frugthanderen har kun 6 æbler, så I deler og får 3 æbler hver.

Dagen efter kommer i tilbage og igen er der en kunde ekstra der vil have æbler så du må nøjes med 2.

Fejlen ligger ved at frugthanderen ikke søger for at have nok æbler i butikken.

Det det samme der sker for Net1, de har ikke båndbredde nok på båndbredde på backbonen/infrastrukturen.

 

Kilde: S/Y Idefix - fjæsbog

 

Iøvrigt: Jeg har fundet dette link http://testmy.net/autohvor der kan foretages 'speedtest over time' - kunne være interessant at prøve over natten / morgenstund på en forholdsvis stabil 450mhz forbindelse

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Da har nok antennen din korrekte mål. Det var nok bare øyemålet mitt som lurte meg. :sweat: Men merkelig er det at du ikke får inn 450MHz med den antennen, mens du får det inn med antennen på routeren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. jeg lovet at at jeg skulle legge ut oppsettet til den nye ICE . det som skjedde var at de overførte ny programvare direkte til min ruter. Da er det bare og henvende seg til ICE og be dem sette opp ruteren slik den gamle var.  :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Tenk om kunne styre denne boksen litt mer selv? Egenrådige duppefitter er jeg ikke så glad i. Ellers tenker og grubler jeg mye på antenner for å få det optimale resultatet.

 

Her bilde av en 800MHz GP antene jeg nettopp snekret sammen, må bare finne en kabel i roteskuffen så jeg får testet den.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det dustige tastatur på din PC ligner til forveksling mit eget tastatur :giggle: . Du er nu i 'ground plane mode' - minder mig om walkie talkie dagene på 27 mhz,,var det i 1969... :saint:  :saint: . Spøg til side ser vi naturligvis frem til resultaterne dine

Redigert av BMF (see edit history)

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Hva betyr det danske ordet "dustig"? Tastaturet er på en Dell 17" 64bit  Inspiron laptop.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg opplever nye Ice ruteren til å fungere noenlunde bra, men det er to ting:

Den avbryter linjen av og til, for så å komme tilbake med nett.

Ice teller forbruket rimelig høyt. I november, røk 12 GB iløpet av tre dager! I går, 1.1.2016 sto vi opp litt sent, tok en skitur og sjekket fb og båtplassen, ca 5 t bruk. Da gikk det 3 GB. Enda nettet var svært tregt,mange på. Nedlastingshastighet på 60-900kb.

Til sammen likning, har jeg chess på mobil med 1 GB i måneden, der går det sjelden mer en 10-20%av kvoten!

Føler at Ice forbruksmåling er gal!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Det opplever jeg også! I løpet av 2 dager var plutselig 12 GB brukt. Vi trodde gutta hadde vært koplet på viaplay eller Netflix i timesvis, men de hadde kun sett en film. Mener også at måling av forbruk ligger alt for høyt.

Har en unormalt forbruk, hva med sikkerheten , sjekk naboen.

Det er mange programmer for måling av date mengde,  har brukt denne før jeg hoppet over grensen og det med kvote ble ikke tema.

http://du-meter.en.softonic.com/

denne 

http://download.cnet.com/archive/3000-2648_4-10891690.html

 

http://www.net1.se/privat/varfor-valja-net1/

 

Data mengde??

http://www.dinside.no/917643/hva-faar-jeg-for-n-gigabyte

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir kasta ut av WiFi med jevne mellomrom, ca hvert 5 min. Fikk til svar fra ICE at jeg måtte bytte kanal til 7 eller 11 på iPaden. Har nå prøvd alle kanalene uten at det hjelper det minste.

Forøvrig synes jeg det er elendig support fra kundestøtte hos ICE. Er ikke engang istand til å gi et klart svar på hva som er nærmeste og beste basastasjon fra min adresse på hytta.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kastet ut? det har jeg aldri opplevet, men så så har jeg aldri brukt hverken padder eller podder eller noe slik. Og kanal velger jeg alltid slik at jeg finner en kanal der det ikke allerede er en sterk stasjon. Support, det har jeg aldri hatt noe å klage på, hverken bedre eller dårligere enn hos andre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er mange programmer for måling av date mengde,  har brukt denne før jeg hoppet over grensen og det med kvote ble ikke tema. http://du-meter.en.softonic.com/

Dette programmet så jo ut til å ha mange muligheter. Laptop'n bruker jeg jo både hjemme (med ubegrenset datamengde), Med ICE-router og med NetCom-router Husker du om det er mulig å sette datatelleren til kun å velge feks. data som går via ICE-routeren, eller teller den alt inn/ut av PC'n?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir også kastet ut av wifi etter ca 5 minutt og må logge inn på nytt. Hvordan skifte kanal på IPad

 

Det er vel på samme måten som om en har en laptop, logg deg inn på routeren, (lokal IP adresse 192.168.0.1) som admin og velg der kanal ( 1 - 13) under settings.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...