Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?


Lars H.

Recommended Posts

Nix, den gamle R90 routeren er nå spesialavfall. Den gikk på et helt annet system og hadde heller ikke SIM-kort.

 

Mulig den kan brukes som et aksesspunkt om du ønsker å øke rekkevidden på nettet ditt.

Da slår man av DHCP og setter lan ip adressen til en adresse som passer med den andre routeren. Kobler man så en lan kabel fra en av portene på den nye routeren til en av portene på den gamle R-90, så skal det i teorien kunne virke.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg skrev i går kveld en mail til ICE og etterlyste IPv6. Fikk svar nå:

 

Ifølge vår tekniske avdeling kan vi tilby IPv6, men din routers firmware må oppdateres først. Den firmwaren som støtter IPv6 er ikke

ferdigtestet hos oss, men hvis du ønsker å få IPv6 og er villig til å være en testeperson, kan vi få sendt ut ny firmware til din

router.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er nettsider for å teste om du har ipv6, de sier vel ikke så mye om hvorvidt du har behov for det.

Foreløpig er det vel få nettsteder som kun er tilgjengelig via ipv6, så fra et brukerperspektiv er foreløpig lite man går glipp av.

Man skal også kunne nå ipv6 nettverk fra ipv4 via proxy/tunnel, uten at jeg har satt meg så mye inn i det.

Slik jeg har forstått det så er det vel dersom man skal sette opp servere og trenger mange nye ip-adresser at ipv6 vil fremtvinge seg, siden det begynner å blir tomt for nye ipv4 adresser.

For vanlige brukere så er det vel slik at man ikke ser behovet for ipv6 før servicer man bruker slutter å fungere. 

 

Men siden du tydeligvis har et annet behov enn oss mer vanlige brukere, så kan du kanskje belyse oss litt mer om hvorfor vi bør få oss ipv6, og hvilke muligheter det åpner for?

 

Dersom Ice gir deg ipv6, vil du ikke da likevel bare sitte med en enkelt ip-adresse tilgjengelig, eller er det slik at du kan få tildelt en hel serie adresser slik at du får feks 256 adresser du kan benytte? Og at du da kan sette opp flere servere hjemme med hver sin unike ip-adresse.

Jeg regner med at ice routeren skal fungere som en bro mellom ipv6 nettverket og ditt ipv4 hjemmenettverk slik at man ikke behøver å oppdatere alt i huset til ipv6 - eller er det slik at alle enheter som skal ut på nettet da må være klar for ipv6 for å virke?

Er det noen nedside med å oppgradere (vil man kunne få problemer med å komme inn på ipv4 nett)?

Link to post
Share on other sites

Dersom Ice gir deg ipv6, vil du ikke da likevel bare sitte med en enkelt ip-adresse tilgjengelig, eller er det slik at du kan få tildelt en hel serie adresser slik at du får feks 256 adresser du kan benytte

Normalen er at sluttbruker får en bolk med ipv6-adresser (2^64, altså ekstremt mange - enkelte operatører gir enda fler) fra ISP. Dette innebærer at hver enhet får en egen IPv6-adresse.

 

Men siden du tydeligvis har et annet behov enn oss mer vanlige brukere, så kan du kanskje belyse oss litt mer om hvorfor vi bør få oss ipv6, og hvilke muligheter det åpner for?

Internett var opprinnelig et peer-to-peer-nettverk hvor enhver enhet kunne kommunisere med enhver annen enhet på internett. Slik er det ikke nå, da de aller fleste av oss sitter på NAT-nettverk hvor hjemmeruteren i beste fall har en global IPv4-adresse, ofte en dynamisk IPv4-adresse som endrer seg for hver gang man kobler opp, og av og til (mest i land med begrenset IPv4-adresserom) får hjemmeruteren en privatadresse og ISP'en kjører NAT. Alt av enheter i hjemmet har privatadresser. Resultatet er at Internett omtrent er ubrukelig for annen trafikk enn klient-server-trafikk. Jeg er sikker på at internetts grunnleggere ville snudd seg i graven dersom de visste hvordan vi i dag normalt går frem for å kopiere en fil fra én datamaskin til en annen.

 

En konkret enkeltsak: jeg har i dag en ras'pi i båten som bl.a. monitorerer temperatur. Jeg kunne også ha koblet på noen kameraer. Jeg ønsker å kunne koble meg på denne enheten når jeg ikke er i båten for å kunne sjekke temperaturen. Pr i dag er mest normale alternativ at man laster opp slikt f.eks. hver halvtime til en server, men med begrenset datakvote er det jo litt dumt å sende bilder på denne måten. Teoretisk skal det være mulig å sette opp ruteren slik at den lar meg snakke med ras'pi'en, men jeg har ikke fått det til å fungere.

 

Ellers, IPv6 går litt raskere enn IPv4-over-NAT, og NAT kan også skape stabilitetsproblemer.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du får flere adresser tildelt er jo dette gode greier, vi får høre hva som skjer :-)

 

Ellers - dersom du har en RPi og en ssh-server hjemme kan du også hacke det til med en ssh revers proxy og forwarde porter hjemmefra gjennom den. 

Det er slik jeg kjører det i dag for å nå Pi'en ombord i båten, over 4G.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Med fri roaming i EU (inkl Sverige) kan du få deg en ruter eller bruke din egen telefon/nettbrett som internett tilgang. I motsetning til ICE som funker fint om det bare er du alene som er logget på, så er det bedre å logge seg på noe som funker når hele gjestehavna også er på.

 

Jeg har en ruter fra Telenor i båten (mobilt bredbånd), og det funker. Jeg hadde aldri satset på ICE. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

I havet utenfor Tromsø er det helt umulig. Du får 'null' signal i hele fylket. Etter det jeg har forstått så har de 2 sendere i Troms. Begge satt på høye fjelltopper slik at de skal rekke langt. Skal du ha signal så må du ha retningsstyrt antenne og da snakker vi om avstander nærmere eller rundt 100nm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...