Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?


Lars H.

Recommended Posts

Hmm. Nå er det noen år siden jeg avsluttet mitt forhold med ICE. Men har hele tiden tenkt å starte opp igjen. Jeg følger med i hva som blir skrevet her. Dog, for meg virker det som om man må være mer enn alminnelig interessert i elektronikk for å få dette til å fungere. Jeg vil bare at dingser skal virke, uten at jeg må fikle med settinger og re-sette stadig vekk. Mikke med antenner og kabling, kontakter og overganger, manglende eller ufullstendige bruksanvisninger. Og en support, som i hvert fall i min tid, virket som en gjeng ungdomsskolelever på utplassering som leste tekst fra et skjema.

 

For meg er det absolutt tilstrekkelig plundrete å logge inn på 3.se og legge inn penger på kortet. Når så er utført, kjører det til min tilfredsstillelse inntil pengene er brukt opp. Den eneste ulempen er at 3.se ikke fungerer i Norge. Men det har vel muligens noe med prisnivået i Norge å gjøre.

 

Men jeg følger med, jeg følger med. Når ICE kommer opp å går på samme måte som 3.se, blir jeg muligens kunde igjen.

Link to post
Share on other sites

Samme problem på min Ipad, Flid. Her er løsningen iflge Ice:

 

Takk for din henvendelse.

For å løse problemet at din iPad blir kastet du av jdet trådløsenettverket, må du bytte WiFi kanal.

 

Dette var en helt merkelig løsning. Hvorfor skulle dette være spesielt for Ipad? Det er temmelig usannsynlig. Men dersom en ligger i en havn der veldig mange andre brukere av WiFi bruker den samme kanalen, kan det være lurt å endre kanal. Men det gjelder enten en bruker PC, Ipad eller hva.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi er på Oscarsborg, den leverer ca. 12 Mbits ned og nesten full signalstyrke på 800 MHz. ( blå barer )

 

Og det er vel brukbart? Jeg fikk noe slikt sist på Borgen, men bare av og til da routeren på død og liv ville bruke basestasjonen Drøbak Radiolinjestasjon som bruker 450MHz. Og der var hastigheten elendig. Dette har jeg rapportert til ICE som lovet å se på det i forbindelse med oppjusteringer når ting har gått seg til. Men at Drøbak velges, er kanskje ikke så rart. Ser en på bildet mitt nedenfor, ligger basestasjonen Verpenåsen mellom Sandspollen og Sætre som bruker 800MHz godt gjemt bak Håøya. Går en inn mot Sætre, ser en godt mastene.

 

På bildet mitt nedenfor har jeg tegnet inn med rødt kursen vår sist vi skulle til borgen. Der streken er ekstra tykk, med fri sikt til masten på Verpenåsen, fikk jeg inn ICE 800MHz men en hastighet på 48Mbps! Det samme hadde jeg langt innover mot Sætre da jeg skulle dit for å fylle diesel.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg spurt ICE om å få vite hvilken kontakt som  benyttes på antenneinngangen til W1 routeren da den routeren jeg har fått (W1) ikke har lik kontakt som på gamle R90 routeren. På båtantenna mi har jeg ingen mulighet for å skifte til den overgangen som fulgte med den nye routeren.

 



Jeg må derfor krympe fast en ny plugg, men siden tre forskjellige hos kundeservice hos ICE ikke tror meg  :headbang:  :headbang:  :headbang: og mener jeg skal kjøre to timer for å ta bilde av pluggen, spør jeg derfor her om noen kan hjelpe meg med å finne ut hvilken plugg jeg skal ha og evt. hvor den kan kjøpes?

 

Det gjelder da plugg til W1 routeren.

Link to post
Share on other sites

Kan dette være så vanskelig da?

 

En rask telefon (bruk ikke telefonnummer 08200 med dyre tellerskritt, men 21002129 med vanlige tellerskritt)  til ICE til en hyggelig kar der, ga meg svar på hvilken kontakt det sitter på W1 routeren. Der er det en SMA hunnkontakt. Da er det bare å bytte kontakten på antennen din fra TNC hann til SMA hann eller skaffe en overgang. Hvor du kan kjøpe en slik overgang eller SMA hannkontakt til å bytte med den TNC kontakten du har på kabelen fra antennen, spurte du om? Mitt forslag er, Elfa, Kjell, eBay og DX.com. kjell.com har butikker på østlandet pluss nettbutikk. De har SMA han for krymping til RG58 kabel. Den koster kr.39,- med artikkelnummer 37623.
 
Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men stopp og en halv! 

 

Nå som ICE sender på 4g båndet, er det ikke bare å få kjøpt sim med den datamengde osv man vil ha og stappe det i telefonen sin for å spre wifi? Må man gå via dette router greiene osv? 

 

Er ikke ICE med 4g akkurat det samme som hvilket som helst selskap som leverer nett/data til mobil? Er det noe jeg ikke har forstått?

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med både telefon, mail og chat på fjesboken. Kanskje det har noe med måten en stiller et spørsmål på?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men stopp og en halv! 

 

Nå som ICE sender på 4g båndet, er det ikke bare å få kjøpt sim med den datamengde osv man vil ha og stappe det i telefonen sin for å spre wifi? Må man gå via dette router greiene osv? 

 

Er ikke ICE med 4g akkurat det samme som hvilket som helst selskap som leverer nett/data til mobil? Er det noe jeg ikke har forstått?

 

Dette har jeg ikke tenkt på, men om det vil fungere, må du spørre ICE om. En forutsetning er at mobilen din støtter 800MHz. Og mange steder bruker ikke ICE denne frekvensen, men 450MHz som ingen mobiltelefoner bruker. Uansett, et mobilabonnemet hos dem med 10GB datamengde, koster 399 kroner. pr. md. 12GB med router koster 299.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg spurt ICE om å få vite hvilken kontakt som  benyttes på antenneinngangen til W1 routeren da den routeren jeg har fått (W1) ikke har lik kontakt som på gamle R90 routeren. På båtantenna mi har jeg ingen mulighet for å skifte til den overgangen som fulgte med den nye routeren.

 



Jeg må derfor krympe fast en ny plugg, men siden tre forskjellige hos kundeservice hos ICE ikke tror meg  :headbang:  :headbang:  :headbang: og mener jeg skal kjøre to timer for å ta bilde av pluggen, spør jeg derfor her om noen kan hjelpe meg med å finne ut hvilken plugg jeg skal ha og evt. hvor den kan kjøpes?

 

Det gjelder da plugg til W1 routeren.

Mulig dette hjelper innlegg 643.

https://baatplassen.no/i/topic/71771-ikke-kjp-mobilt-nett-fra-icenet-drlig-dekning/page-33#entry1757485

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ja, har Ally tidligere en kabel med FME hun og en overgang til TNC han, kan han bytte ut denne overgangen med en overgang FME til SMA. Dette har også kjell.co til kr. 49,- og art.nr. 39960.

 

Nå kan det kanskje virke som litt reklame for Kjell & Company, men det er det ikke. Jeg er helt ny med dette firmaet, men i går var jeg en tur i den nye butikken deres på Triaden Lørenskog og handlet diverse kontakter, - pluss en multi skjeggtrimmer til kun kr.149,-! Og den fungerer utmerket til å holde skjegget på halsen borte mens jeg kan la resten vokse vilt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med både telefon, mail og chat på fjesboken. Kanskje det har noe med måten en stiller et spørsmål på?

Ja det er mulig mitt spørsmål til ICE var uklart men du skjønte spørsmålet så da går det greit.. :smiley:

 

Ja, har Ally tidligere en kabel med FME hun og en overgang til TNC han, kan han bytte ut denne overgangen med en overgang FME til SMA. Dette har også kjell.co til kr. 49,- og art.nr. 39960

 

Det var dette jeg prøvde å forklare at ikke går i båten, der er TNC hankontakten krympet rett på kabelen. FME, TNC, SMA, BNC, er det rart det går rundt for en som ikke er legmann :crazy:

men jeg har lært litt i dag da.

Link to post
Share on other sites

Dersom du har en TNC krympet rett på kabelen, tror jeg du skal slite litt med å finne en overgang, - TNC hun til SMA han. Da foreslår jeg å klippe av TNC-kontakten og sette på en SMA han for krymping til RG58 kabel (for det er vel en RG58 kabel variant du har). Den koster kr.39,- med artikkelnummer 37623 hos kjell.com (eller annnen leverandør).
 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men stopp og en halv! 

 

Nå som ICE sender på 4g båndet, er det ikke bare å få kjøpt sim med den datamengde osv man vil ha og stappe det i telefonen sin for å spre wifi? Må man gå via dette router greiene osv? 

 

Er ikke ICE med 4g akkurat det samme som hvilket som helst selskap som leverer nett/data til mobil? Er det noe jeg ikke har forstått?

Om telefonen (smart telefon) støtter 4G (eller 3G), så er det mulig å sette den som "hot spot" og

fungerer da som en router, begrensning er 5 brukere tilkoblet (på Android). Jeg har nettbrett

uten telefon eller simkort, kun wifi og bruker telefonen som router, det holder til det meste.

Eneste er å ha abonnement med det man trenger av data.

Nå snart (i 2017) kommer det visstnok en lov som regulerer prisene på data i EU (f.eks Sverige)

skal koste det samme som innenlands i Norge.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om telefonen (smart telefon) støtter 4G (eller 3G), så er det mulig å sette den som "hot spot" og

fungerer da som en router, begrensning er 5 brukere tilkoblet (på Android). Jeg har nettbrett

uten telefon eller simkort, kun wifi og bruker telefonen som router, det holder til det meste.

Eneste er å ha abonnement med det man trenger av data.

Nå snart (i 2017) kommer det visstnok en lov som regulerer prisene på data i EU (f.eks Sverige)

skal koste det samme som innenlands i Norge.

 

Så ICE har blitt det alle andre mobilselskaper er, eller? Forstår jeg riktig at ICE routerne nå kombinerer to teknologier, den "gamle" som har god rekkevidde og 4g som har god hastighet, men dårligere rekkevidde?

 

Men kan man velge å bare kjøpe et simkort av de for å ha i telefonen? På den andre siden så er jo kanskje det ikke noe poeng siden en da bare får det som en haug med andre tilbyr... 

Link to post
Share on other sites

Og det er vel brukbart? Jeg fikk noe slikt sist på Borgen, men bare av og til da routeren på død og liv ville bruke basestasjonen Drøbak Radiolinjestasjon som bruker 450MHz. Og der var hastigheten elendig.

 

 

Vi er fremdeles på Borgen, og jo, resultatet er akseptabelt. Du husker den lille GP antenna jeg har i masta. Den er kalibrert for 450 båndet. Den er koblet til riktig uttak på den nye ruteren, uten å røre bryteren ved batteriet.

 

Her vi ligger nå kobler ruteren seg opp mot stasjonen borte ved Sandspollen, blå barer. Hvis jeg fjerner GP antenna og setter på den originale kobler den seg opp mot Drøbak senderen med dårligere signalstyrke.

Link to post
Share on other sites

Det der hørtes merkelig ut. Antennen du har i masten burde jo fungere bedre for 450MHz enn den på routeren, den er jo tross alt et par meter høyere oppe. Er du helt sikker på at antennen er for 450MHz? Det er vel en 1/4 bølge med tre jordplan pinner. Og en kvartbølge for 450MHz burde være på rundt 15cm, er ikke din antenne lengre så vidt jeg kan se den for meg? Hadde dette vært hos meg, ville jeg mistenkt antennen i masten for ikke å være helt frisk, alternativt at kabelen opp eller pluggene i enden av den kabelen heller ikke er helt gode.

 

Nå har jeg tatt med meg min eksterne 5dBi 450MHz antenne hjem og skal teste litt her om jeg da får inn Røverkollen 5-6km unna på 450MHz. Det er vel tvilsomt iom. at jeg har en 800MHz basestasjon kun 600m unna, men det er i hvert fall verd et forsøk.

 

Ellers er det en trist dag idag. Trudelutt er kommet på land!

 

bilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så ICE har blitt det alle andre mobilselskaper er, eller? Forstår jeg riktig at ICE routerne nå kombinerer to teknologier, den "gamle" som har god rekkevidde og 4g som har god hastighet, men dårligere rekkevidde?

 

Men kan man velge å bare kjøpe et simkort av de for å ha i telefonen? På den andre siden så er jo kanskje det ikke noe poeng siden en da bare får det som en haug med andre tilbyr...

4G dekning blir det vel overalt når alle mobil selskapene har bygget ut nettet.

Da blir det god dekning hele tiden på mobil nettet. Sverige og andre kommer vel etter.

450mhz blir vel borte hos ice også når 4G er utbygget.

Om rekkevidden ut fra land med 4G blir like god, kan kanskje tenkes det ikke blir.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg leste at du sa det, men at du ikke får inn 450MHz med den innkoblet, skurrer. Hvor lang er selve antennepisken?
 
Her en grei link til en GP antenne: http://www.arcticpeak.com/antennapages/groundplane.htm

Jeg skal lage meg et par slike antenner, både for 450MHz og 800MHz. og komme tilbake etter testing.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...