Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Ut i fra bildene så stemmer det bra med platene på båten, altså AQ140 motor med AQ280 drev.

 

Det er ikke en B20, ettersom B20'en var en rettstilt motor, din motor er skråstilt, og det ser ikke ut til å være en B230 ettersom de hadde et annet ventildeksel, men det er ikke alltid like lett å se, B23 og B230 er nesten identiske ellers.

Bildene stemmer bra med en AQ140, og AQ140 er en såkalt B2x blokk, altså bygget på B21/B23.

 

Motoren er opprinnelig bygget på en B21, ettersom AQ140 ble produsert mellom 1975 og 1979, og B23 motoren kom ikke offisielt på markedet før i 1981.

 

Men, motoren er jo på 2.31 liter, med 125hk, og det betyr at boringen er 96mm.

B21 hadde bare 92mm boring (2.1 liter), mens B23 hadde 96mm boring, så AQ140 er "egentlig" en B23, eller mer korrekt forgjengeren til det som skulle bli B23'en noen år senere.

 

Det er altså kun boringen som er forskjellig, slik at det spiller egentlig ikke så mye rolle om det er B21 eller B23, motorene er stort sett like, men offisielt bygget altså Volvo Penta sin AQ140, på en boret B21.

 

 

Demontering er rett frem, du må ta av drevet først, med de to opphengsboltene og festet i hjelmen som det henger i.

Deretter kan du løsne motoren fra transomfestet og løfte den ut, det sitter seks bolter og låseblekk på utsiden av båten, bak drevet,  som holder svinghjulskåpen fast i transomfestet.

Til slutt kan transomfestet skrues av, det sitter muttere på innsiden.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Prøve å forklare enkelt. Førts løsne styrehjelmen på drevet. Den store umbrakoen midt på toppen av drevet. Så løsne girwire bak girdeksel. Så fjærne låseboltene til opphengsboltene å banke ut disse. Kan bankes innover med drevet i sving. Så løsne belger å dra av drevet. Inn mot transom sitter det 6 bolter som fjærnes. Etter det. Er det bare å koble fra kabelstokken og drivstoff å heise ut motoren etter motor labbene er løsnet

Norske båter er best!

Link to post

Takk for tips!

 

Men jeg må inrømme at jeg er litt usikker på terminologien på disse drevene...

 

Har jeg forstått det riktig med at styrehjelmen er der den røde pila peker og at opphengsboltene er der den grønne pila peker?

 

bilde

 

Transomen, er det selve braketten som er boltet i akterspeilet?

 

Som dere skjønner er jeg skikkelig grønn på dette med drev :blush:

 

 

Edit:

Når det gjelder støperekvisita har jeg forstått det slik at Diab er gode på dette, men at de også er dyre. Er derfor interessert i tipsene som Knude og Sobo kom med tidligere.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Spennende prosjekt Komodo ☺

Vet ikke om det er mulig og bruke våtromsplater med puss på eller om de også reagerer med støpen? http://www.norfloor.no/tilbehor/vatromsplater-12-5mm.html#.VilGnRChzqA

 

På ene siden av påhengeren kan det være lurt med en god badeplattform, både for dykking og når du får et tau i propellen (er vel nesten påkrevd å få et tau i propellen ved teinefiske??)

Link to post

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ha noe plattform bak, men som du sier så er det jo en ekstra sikkerhet dersom man skulle få (les: når man får) tau i propellen. Jeg får tenke litt mer på det. Har også lurt på å sette på en liten brakett for en liten nødmotor.

Link to post

Dorgemotor er greit å ha. Har i helt stille vær måtte fjerne eget teine tau fra påhengsmotor på en askeladden 16 skjærgårdsjeep med 50 hk. Da måtte båteier holde meg i beina mens jeg strakk meg ut for og nå propellen/ tauet selv om jeg lå utover badestigen. Grunn til at jeg nevner dette er at mange ikke tenker på hvor langt ut det er til senter propell på påhenger.

Med dine egenskaper på produksjon kunne du kanskje ha laget en lang, hengslet plattform med en enkel festemekanisme i opp stilling. I tillegg en mulighet for å montere en dyp dykker stige. Skal se om jeg klarer å få laget en skisse og sende deg

Link to post

Takk for tilbakemelding karer!

 

Olsen: Ja, jeg er klar over at det kan være en utfordring å få tau ut fra propellen. En dag jeg var ute og trakk teiner fikk jeg faktisk eget teinetau i propellen tre ganger :blush:  Nå er den jolla jeg har veldig lav bak (pontonger), så jeg kunne henge i targabøylen og fikse dette (egentlig helt greit at admiralen ikke ser de øvelsene der :wflag: )  Genialt forslag det der med plattform til å vippe ned. Har allerede grublet litt på om jolla blir brei nok til å ha dykkeleider bak. Det er mye mer stabilt enn å ha den på siden. Har en rigg med utstyr som er ganske tung (2x18 + stage). I tilfelle må jeg også ta høyde for at det skal være mulig å komme opp i båten i forhold til targabøyle, benker osv. En benk helt bak bør i tilfelle være grei å tråkke på. Huff, det blir visst noen runder med fintenking dette her. Ser allerede nå at det kommer til å bli mer jobb enn jeg i utgangspunktet hadde sett for meg om jeg skal bli fornøyd. Og så er jeg jo en petimeter og ikke den som fortest blir fornøyd heller :crazy:

 

Motor er forøvrig kjøpt og betalt. Det ble denne:

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=61249634&searchclickthrough=true

 

bilde

 

 

Jeg synes prisen var fin, og så har den XL stamme, noe jeg anser som en fordel. Ønsker at motoren skal være så høyt som mulig i forhold til sjøer som skyller inn over båten når jeg er ute i dårlig vær. XL stamme er så vidt jeg har forstått fem tommer lengre enn lang stamme.

Link to post

Hej

Spännande projekt. Jag har gjort lite samma med min Fjord Wing 18 i Finland, den hade tidigare  en inombords motor (Mercedes 80hp diesel :giggle: !!!)

 

http://www.moottorivene.info/keskustelu/projektit/fjord-18-wing-dc-jagt-r-t10783/0/

 

Tyvärr har jag inga bilder från orginal båten :( Men den kan finnas på google Fjord Wing 18 sp. Det var alltså en liknande Daycruiser som din Draco 20

 

Jag blev mycket nöjd med resultatet fastän det krävde mycket jobb. I akterspegeln har jag använt M250 Divinycell och Divinicell M80 i balkar & förstärkningar.

Link to post

Hei Dep, og takk for den linken!

 

Den måten du har bygget opp dørken med avstivninger i divinycell er omtrent slik jeg har sett for meg å gjøre! Kommer nok til å studere den tråden litt mer når jeg skal sette i gang! Hva brukte du til å lime dørken mot "spantene" i bunn? Ser jo selvsagt at man kan legge våte remser med glassfiber/polyester, men har også tenkt at det kanskje er like greit å legge på en skikkelig fuge med sikaflex e.l.

 

Det ser ut som om du har fått deg en robust og grei skjærgårdsjeep av den båten der. Veldig grundig og bra arbeid :smiley:

Link to post

Den der hadde jeg aldri hørt om før. Gjorde et bildesøk på google, da dukket det opp en god del bilder. I utgangspunktet ser den jo mye ut som jeg har tenkt meg, men jeg vil nok ha den noe mer spartansk oppi slik at det blir mest mulig plass til teiner osv. I tillegg er jo båten min noe større.

Link to post

Det har ikke vært tid til å gjøre noe med båten denne helga, men jeg titter jo litt og tenker litt hver dag.

 

Når jeg var og tittet på båten tok jeg et kjapt mål med meterstokk for å sjekke at om det var en 20-foter eller ikke. I følge denne kjappe og noe upresise målingen var den litt under 20. Nysgjerrig som jeg er måtte jeg jo måle dette noe mer nøyaktig. Jeg satt opp to planker i lodd mot fenderlista foran og bak og målte opp med lasermåleren. Dette målet var nok ganske nøyaktig, og det viste at lengden kun er 5800mm, noe som gir ganske nøyaktig 19 fot. Å kalle dette er 20-foter er noe drøyt i mine øyne, men det er kanskje ingen som har tatt seg bryet med å kontrollmåle, så folk kjører vel rundt og tror båten er 20 fot :crazy:  Bredden målte jeg til noe over 2,3m. Et forbehold der er at jeg muligens ikke har målt på det aller breieste punktet. Så vidt jeg husker er båten oppgitt til å være 2,35m bred.

Link to post

bilde


Er drit flink på tegninger ? det blå skal være båten, den grå streken er vannet. Min idé er og ha en liten plattform på ca 30, 40 cm med et rør ytterst hvor det skal kunne gå raskt og enkelt og montere en lengre plattform til hummerfiske eller en lengre dykkerstige. Alt dette mens båten fortsatt er på vannet. Festet oppe på akterspeilet er for å dra opp stige/ plattform for at dette ikke skal henge i vannet under fart. Utstyret må han en plate som ligger ann mot bunn av akterspeilet når det er i bruk.
Har egentlig grei oversikt over hvordan jeg ville hatt det, men får det jo ikke ned på papiret ?

Regner med at det blir skrogforlegning nå som neste trinn, er jo "bare" ett kapp og to skjøter ?
Link to post

Hei Dep, og takk for den linken!

 

Den måten du har bygget opp dørken med avstivninger i divinycell er omtrent slik jeg har sett for meg å gjøre! Kommer nok til å studere den tråden litt mer når jeg skal sette i gang! Hva brukte du til å lime dørken mot "spantene" i bunn? Ser jo selvsagt at man kan legge våte remser med glassfiber/polyester, men har også tenkt at det kanskje er like greit å legge på en skikkelig fuge med sikaflex e.l.

 

Det ser ut som om du har fått deg en robust og grei skjærgårdsjeep av den båten der. Veldig grundig og bra arbeid :smiley:

Durken är 15mm björk faner med 2 X 300g twill glasfiber&epoxy på båda sidor. Jag limmade skivorna mot spanterna med Gurit Spabond 340LV . Mycket bra lim, inte så farligt dyrt och det har bra viskositet, så man kan "bygga upp" lim på spanterna och det blir en mycket bra fog. Lönar sog att använda "mixing nozzle" och "applicator gun". Då kommer limmet färdigt blandat och lätt att applicera på spanterna!

 

http://www.gurit.com/files/images/spabond-340lvfast900ml-epoxy-adhesive-systemjpg.jpg

 

https://www.google.fi/search?q=spabond+340lv+mixing+nozzle&biw=1173&bih=616&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI2Y-3s-3fyAIVyf9yCh3MBgZf#tbm=isch&q=spabond+mixing+nozzle&imgrc=pYD5YoqPRheReM%3A

 

https://www.google.fi/search?q=spabond+340lv+mixing+nozzle&biw=1173&bih=616&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI2Y-3s-3fyAIVyf9yCh3MBgZf#tbm=isch&q=spabond+mixing+nozzle&imgrc=74SvzN2E9cRpCM%3A

Link to post

Durken är 15mm björk faner med 2 X 300g twill glasfiber&epoxy på båda sidor. Jag limmade skivorna mot spanterna med Gurit Spabond 340LV . Mycket bra lim, inte så farligt dyrt och det har bra viskositet, så man kan "bygga upp" lim på spanterna och det blir en mycket bra fog. Lönar sog att använda "mixing nozzle" och "applicator gun". Då kommer limmet färdigt blandat och lätt att applicera på spanterna!

Takk for tips om lim!

Jeg hadde sett for meg å bruke divinycell i dørken også. Både for å spare vekt og for å unngå at kjernematerialet suger vann dersom det blir sprekk eller hull i laminat.

 

Vet du hva vekten ble til slutt (uten motor)?

Link to post

Jag använde faner för jag råkade ha faner på lager och orkade inte laminera i distansmaterial. Blir säkert super om du använder divinycell!

 

Vet inte vad vikten blev utan motor, skulle gärna väga den. Om man kollar på vattenlinjen så ligger den betydligt högre i fören och ganska nära samma i aktern som den gjorde som orginal Daycruiser version, så åtminståne är den mycket lättare i fören. Jag gissar båten väger ungefär 500kg + motor 163kg.

 

36knop max. Tänkte "chip trimma" motorn till 115hp när garantin gått ut och sedan kanske jag uppnår 40 knop :thumbsup:

 

Tänkte du bygga akterspegeln pånytt i tät Divinycell som jag?

Link to post

Til sammenligning vet jeg en som har bygget seg ei jolle ut fra et Draco 20 skrog. Den er helt åpen og har kun tre benker. Han har også brukt kryssfiner som dørk, men han har også brukt kryssfiner som avstivninger under dørken. Den veier 550 kg, så at din veier 500kg kan nok høres riktig ut.

 

Er det noen som vet hva en Volvo AQ 140/280 veier med drev? Jeg vet jo hva motoren jeg skal ha på veier.

Link to post

Hmm, hadde egentlig tippet på at den veide mer. Det betyr jo at jeg sparer mindre vekt enn jeg har trodd. Motoren jeg har kjøpt veier 180 kg.

 

Har forøvrig grublet litt mer på dette med brakett. Var borte hos en kompis i går som har bygget seg en Cobra 28 og montert påhengerene på brakett. Jeg må si jeg ble overrasket over hvor langt bak braketten stakk, og det måtte den gjøre for at han skulle få tiltet opp motorene helt. Vi snakket litt løst og fast om dette, og kom vel fram til at det er verd å vurdere å bygge ut en kasse bak i glassfiber/polyester istedet for å sveise brakett. Den umiddelbare fordelen vil være mer oppdrift i hekken når båten ligger i ro, men det er også en fordel å redusere bruken av rustfritt i forhold til korrosjon.

 

Jeg tenker da noe i den gata som okristi har gjort med en Selco 18 her: http://selco.prosjektblogg.no/#home.1

 

Eller båten det er bilde av i innlegg nr. 50 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/110859-halco-19-ønsker-tips-og-råd-rundt-oppussing/page-3

 

Noen betraktninger om dette?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...