Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Da har jeg lest igjennom tråden din Komodo, og ut i fra første innlegg, så virker det som du er opptatt av hva som er minst arbeid. Okristi sin løsning har blitt riktig bra, men det er garantert mye mer arbeid enn å støpe en motorbrønn. En motorbrønn kan være relativt kjapt gjort. Planlegg godt, støp alle platedeler for å bygge motorbrønnen med kjernemateriale, men la de siste centimeterene ut mot kanten av platene være enkeltlaminat. Da er det bare å støpe sammen alle delene i kjøtene, deretter støpe hele greia fast i akterspeilet, og vips, et stk motorbrønn!

 

Når det er sagt, så har jeg veldig sans for okristi sin løsning, men det er masse mere arbeid. Har tidligere tenkt litt på hvordan jeg ville gjøre dette med min viking på 42 fot, og da har jeg kommet frem til at jeg ville kappet ut hele seksjonen med bunn og akterspeilet med motorer og drev, flyttet seksjonen til ny posisjon, og støpt inn nye deler kanskje ved hjelp av å ha lagd en form av bunnen i forkant. Litt større skala med flytting av en seksjon med to komplette KAD300, men prinsippet tror jeg kan være ganske tidseffektivt for mindre båter også, men er avhengig av lik bunnvinkel på bakre del av skroget, og lurer på om Draco sin bunnvinkel blir mindre hele veien bak mot akterspeilet.

 

Vel, det var noen tanker fra denne karen...

 

Forøvrig, angående dørk.... Ville helt klart lagd langsgående stivere i bunn som døren kan ligge på. Det som er prinsippet for de fleste i dag, og brukte selv den løsningen i min Fortego. Ble dønn solid. Dørk/innerliner ble limt fast med polyurethanlim.

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann Fortego, og der var du på banen også ja :thumbsup:  Jeg har jo skjønt at du er en av guruene her inne på det med kreativ formgivning i kompositt, så da ligger alt til rette for at de rette rådene skal poppe opp :clap:

 

Jeg takker for tilbakemeldingen, men kan vel bare si at jeg ennå er i "brainstormingfasen", så ingen beslutinger er tatt ennå. Som du sier er jeg jo litt opptatt av at dette ikke skal bli et for omfattende prosjekt. Det er litt for mange andre ting som "brenner" til at jeg kan svi av for mye tid på dette. Men når man har svart belte i å sette i gang med nye prosjekter uten å ha avsluttet det forrige så har det jo en tendens til å hope seg litt opp med ugjorte ting :sweat:  Tror det var Worry II som i påpekte at han ville se bilder fra gårdsplassen at alt påbegynt er ferdig før jeg setter i gang med noe nytt :rolleyes:  Vel, bilder kommer :giggle:

 

Ut fra hva du skisserer er det altså en mye mer omfattende jobb å støpe på ei kasse bak enn å bygge om hekken til motorbrønn. Jeg hadde vel egentlig tippet på det motsatte. Men jeg ønsker også å ta med i betraktingnen at jeg ønsker mest mulig innvendig plass i båten, så sånn sett er kasse bak eller brakett en fordel. Da vinner jeg en halv meter med plass bak som ellers går bort på motorbrønn og ubrukelig areal. Nå har jeg jo også målt opp båten og funnet ut at den er 19 fot, og ikke 20 som jeg trodde. Maksbredden er ganske god, men pga. skrogets fasong, bredde i vannlinje osv. blir det vesentlig mindre dørkplass om bord i denne enn f.eks. en Øien 620. 

 

Når det er sagt har jeg heller ikke slått fra meg brakett ennå, men det blir jo fort litt jobb med å lage brakett også. Det jeg tenker er fordelen for meg med kasse bak kontra brakett er oppdriften i hekken. Jeg kommer til å bruke båten til dykking og fisking under forhold hvor det kan bli en god del sjø, det er åpent her ytterst på Hvaler. Hvis den blir litt tung bak og det i tillegg er et par mann og litt utstyr bak, kan det fort bli utrivelig hvis det kommer en bråttsjø inn bakfra. Og ja, jeg har prøvd det :yesnod: .

 

 

Lagt til:

Har du noen tanker rundt løsningen til Okristi med å legge kassa 5cm høyere enn bunn? Jeg ser jo poenget med å redusere våt flate. Ser også fordelen med at avstanden fra akterspeil til motor blir tilsvarende som om motoren satt på brakett, men den fordel at motoren kan stå høyere. Det innebærer jo også at påbygget kan være kortere uten at motoren tar i akterspeilet ved tilting.

 

Og Okristi, hvis du leser dette, hva er dine erfaringer med båten etter ombyggingen?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for smigrende ord Komodo.. Mange her inne med imponerende kunnskaper og ikke minst bredde når det gjelder hva de er i stand til. Ingen nevnt, ingen glemt...

 

En kasse bak er ikke nødvendigvis mere arbeid, men skal det gjøres som Okristi har gjort det, så er det helt klart det, men så blir også resultatet veldig bra så vidt jeg kan se.

 

Er du ikke alt for opptatt av å øke oppdrift eller løft eller redusert planingsterskel, og ønsker å gjøre det enklest mulig, så ville jeg gjort det på denne måten:

 

http://maritimstart.no/maritimstart-spesial/hvordan-bygge-en-plugg-med-tilhorende-stopeform/

 

Denne veiledningen viser bygging av kasse bak på High Performance 260. Vil du ha de høye hastighetene, så er dette måten å gjøre det på. Med motoren lenger bak får du et naturlig løft på baugen uten prut av power trim som presser rumpa ned for å få baugen opp, noe som resulterer i høyere fart med samme motor.

 

Og en slik kasse er ikke minst veldig enkel å bygge, spesielt med min metode som jeg beskrev for motorbrønnen. Med denne metodikken (du trenger et støpebord som lages enkelt med et baderomspanel) så ville jeg trolig ikke brukt mer enn 10-20 timer på å lage kassen som skal støpes fast til akterspeilet. Så trenger du et par timer på tilpassing mot akterspeil, et par timer sliping for fjerning av gelcoat, og et par timer for å støpe fast kassen, så er kassen på plass!

Takk for smigrende ord Komodo.. Mange her inne med imponerende kunnskaper og ikke minst bredde når det gjelder hva de er i stand til. Ingen nevnt, ingen glemt...

 

En kasse bak er ikke nødvendigvis mere arbeid, men skal det gjøres som Okristi har gjort det, så er det helt klart det, men så blir også resultatet veldig bra så vidt jeg kan se.

 

Er du ikke alt for opptatt av å øke oppdrift eller løft eller redusert planingsterskel, og ønsker å gjøre det enklest mulig, så ville jeg gjort det på denne måten:

 

http://maritimstart.no/maritimstart-spesial/hvordan-bygge-en-plugg-med-tilhorende-stopeform/

 

Denne veiledningen viser bygging av kasse bak på High Performance 260. Vil du ha de høye hastighetene, så er dette måten å gjøre det på. Med motoren lenger bak får du et naturlig løft på baugen uten prut av power trim som presser rumpa ned for å få baugen opp, noe som resulterer i høyere fart med samme motor.

 

Og en slik kasse er ikke minst veldig enkel å bygge, spesielt med min metode som jeg beskrev for motorbrønnen. Med denne metodikken (du trenger et støpebord som lages enkelt med et baderomspanel) så ville jeg trolig ikke brukt mer enn 10-20 timer på å lage kassen som skal støpes fast til akterspeilet. Så trenger du et par timer på tilpassing mot akterspeil, et par timer sliping for fjerning av gelcoat, og et par timer for å støpe fast kassen, så er kassen på plass!

 

Edit: Smileansikter funket dårlig på iPad gitt... :-)

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God kveld Fortego, og takk for godt svar :smiley:

 

Den linken der var jo midt i blinken!! Akkurat noe slikt var det jeg hadde sett for meg :thumbsup:  Den Jobben Okristi har gjort er nok mer avansert enn det jeg hadde sett for meg. Du nevner oppdrift, og det er nok hovedårsaken for min del til å eventuelt velge denne løsningen kontra brakett. Som Okristi også skriver i sin blogg for man fordelen av økt oppdrift når båten ligger stille, men samtidig er bunn løftet, så kontaktflaten med vannet blir ikke større når båten er i plan.

 

Hovepunktene for meg er:

  • Minst mulig vekt (størst fart + minst bensinforbruk)
  • Størtst mulig plass
  • Mest mulig sjødyktig, særlig når båten ligger i ro i stor sjø.

Jeg skal finlese linken, men nå står det noe mat på bordet her (krabbe og hummer :cheers_wine: )

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått tatt en titt på linken, og jeg kan vel si med en gang at dette blir for mye jobb. Da blir det vesentlig lettere å sveise brakett. Dersom jeg skal støpe meg en kasse bak må det bli på en mye enklere måte. Jeg skjønner jo at dette er måten å få det bra, men jeg har nok ikke de helt store finnish kravene til denne båten. Først plugg, så form så støpe delen, så støpe den fast, så forsterke, så støpe en overdel, med alle runder dette drar med seg av sparkling, lakkering, sliping, coating, polering, voksing osv. Nei, det blir for mye jobb. Fordelen er jo selvsagt at man står med en form som kan brukes mange ganger. Og det leder meg inn på en tanke; er det noen der ute som vet om en slik form som kan passe til en 20 foter?

 

Jeg hadde vel egentlig sett for meg to alternative framgangsmåter. Den ene blir som Okristi gjorde, med å bygge en engangsform som det støpes inni, og rive formen etter støping. Den andre er å lage en forskaling av tynne plater som limes eller skrus i akterspeilet og støpe utenpå. Den siste varianten drar med seg litt mer sliping, og resultatet blir jo ikke like pent, men jeg har vel sett for meg at dette blir vesentlig under vannlinja, og at finnishen dermed ikke er så nøye.

 

Noen synspunkter på disse metodene? Eller aller helst, noen som vet om en form :giggle:

 

Lagt til:

Ser nå at du har skissert enda en løsning med å støpe plater på et støpebord, det er nok det som er den enkleste løsningen ja! Jeg må grupble litt mer på dette.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I ettermiddag har jeg gjort et stunt for å få av drevet, men det var lettere sagt enn gjort... Jeg har etter beste evne forsøkt å følge rådene jeg fikk tidligere i tråden:

 

 

Demontering er rett frem, du må ta av drevet først, med de to opphengsboltene og festet i hjelmen som det henger i.

Ja, det er jo greit, men litt lite detaljert.

 

Prøve å forklare enkelt. Førts løsne styrehjelmen på drevet. Den store umbrakoen midt på toppen av drevet. Så løsne girwire bak girdeksel. Så fjærne låseboltene til opphengsboltene å banke ut disse. Kan bankes innover med drevet i sving. Så løsne belger å dra av drevet.

Flott Draco, den forklaringen forstod jeg :thumbsup:

 

Dersom du skal ta av drevet, må du også skru ut to skruer ytterst på styrehjelmen.

Sitter på en rund skive. Dette er koblingen mellom drev og styrehjelm.

Den er jeg ikke helt med på. Hjelmen sitter jo i den gaffelaktige braketten over (tipper den har med styringen å gjøre?), som igjen sitter i transomen. Velger å se bort fra dette tipset inntil videre :giggle:

 

Forsøkte meg altså på forklaringen til Draco24, men det sitter som bein i nesa. Har en viss mistanke til at hele dritten har rustet fast. Knutebelgen var revnet, så jeg tipper det har forårsaktet en ikke ønsket vanninntrengning med påfølgende lavt fribord. Det er ikke litt rust inni der. Så hva gjør man da :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg legger ved noen bilder fra demonteringen :smiley:

 

bilde

 

Opphengsbolten på styrbord side var grei å bikke ut, men på babord side var det ikke fullt så lett. Forsøkte med stor skrutrekker, men den satt bom fast. Deretter varmet jeg godt med to propanbrennere og fylte opp hullet til låseskruen med crc, men ikke snakk om. Omsider klarte jeg å banke den to millimeter inn, men jeg ville gjerne ha den ut...

 

 

Bolten hadde et spor for flattrekker i enden. Hva i all verden er det Volvo har tenkt på når de har laget disse boltene? Jeg boret opp et hull og gjenget med M8, laget meg en hylse, og trakk til med en skrue. Da måtte den gi tapt :wink:

bilde

 

 

Så en litt lengre hylse

bilde

 

 

Voala :smiley:

bilde

 

 

Den store unbracoen på toppen av styrehjelmen var fjernet, gearwireren var koblet fra, slangeklemmene på alle tre belger var demontert, så da skulle det vel bare være å trekke ut drevet?

bilde

 

 

Hvis jeg husker riktig fra de få gangene jeg har vært med på noen drevjobber for mange år siden sitter det en splineaksel i drevet som går inn i motoren. Stemmer det? Den skal det vel egentlig nå bare være å trekke ut? Vel, jeg forsøkte å legge ei lekt mellom drev og transom og bikke litt på det, men lekta bare knakk.

 

Noen tips på hva man gjør da?  Neste skritt i mine øyne er skjærebrenner eller vinkelsliper :cool:

Link to post
Share on other sites

For the record : tipset til SoBo er for 290< drev, mens 250, 270 og 280 bruker denne umbrakoskruen med stort hode istedet for skive med to små bolter.

 

Drevet bør nå komme etterhvert, om du kiler fra alle sider så du får jevnt drag på akslingen. Kan også ta av girsjalteren og skru av øvre girhus på drevet(får vekk drevet) så det blir lettere å komme til med grovere materialer. 

Blir enklere å ta ut motoren om du får ut akslingen for å si det sånn, da den nå godt mulig sitter i lager i transom og spline i svinghjulet. Får du satt det bra i spenn, og kakker/varmer litt etter at belgen er skjært vekk så kommer det nok :smiley:

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, som du sier så sitter jo splinen gjennom transom og inn i svinghjulet, så jeg er jo pokka nødt til å få av drevet før jeg gjør noe mer. Belgen skal jeg altids klare å få av selv om det er stålspiral i den og det er trangt og j...lig å komme til der. Men det jeg ikke forstår er hvordan jeg skal få varmet noe. Siden akselen sitter i svinghjulet er det jo svinghjulet jeg må varme på, og det kommer jeg jo ikke til så lenge motoren er montert i transom...

 

Men om jeg forstår deg rett (samt tidligere forklaringer) så har jeg løsnet på det som skal til, så det skal bare være å trekke drevet ut. Da blir det å gå til med grovere skyts.

 

Og en ting til, du nevner ta av gearsjalteren og ta av øvre del på drevet. Du mener vel ta av nedre del av drevet? Eller er det noe jeg misforstår?

Link to post
Share on other sites

Ta av øvre/nedre.. DELE drevet der er bedre forklart muligens :)

Spline er grov (17/19 spor?), og tviler på denne sitter veldig i dempeplata på svinghjulet, tror mer på lager i transom eller drivknute spline til mellomaksling holder igjen pga. rustet aksling.

Koble/kutt av styring inne bak motor så er det enkelt å svinge på greiene for bedre tilkomst til belg og drivknute.

Mente mulig varming av knute/aksel fra utsiden etter belgen er klipt vekk, men bør slippe med gode bjelkekiler og litt vold.

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Drevet kom av til slutt, men det ble skjærebrenner ... Akselen var så fastrustet i lageret at det satt bom fast. Kryssene var uansett rustne, så hvis dette drevet skal brukes må de byttes allikevel.

 

Det skjer nok ikke så mye på prosjektet foreløpig, det har vært litt for mye andre ting som må prioriteres. Men den begynner nå å bli rensket :smiley:

 

bilde

 

bilde

 

 

Har også fått noen gode tips av Ribtjenester, skal forsøke å oppsummere litt etter hvert. Men nå må jeg ned i havna, har fått hjelp av en kamerat til å dekke til båten for vinteren :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dracoprosjektet har ennå ikke fått særlig prioritet, men nå har jeg ihverftall fått brukt et par timer på å få ut litt gammel moro.

 

Så nå ser den sånn ut

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Det meste av treverk innvenndig var kav råttent. Alt skal ut :smash:

bilde

 

bilde

 

Jeg vurderer om jeg skal gjenbruke tanken. I tilfelle vil den bli bygget om, jeg ønsker ikke å ha den fullt så stor, og påfylling skal være oppå.

bilde

 

Det jeg lurer mest på nå er hvor mye jeg skal beholde av overdelen. Jeg ønsker jo mest mulig plass innvendig, men samtidig tenkte jeg at det er en fordel å beholde noe f.eks. til å skru rekker og pullerter i. Tenkte derfor å kappe langs tusj-streken i første omgang, men vil nok gå en god del lengre bak. Kanskje midt på pulleren.

bilde

 

Og deretter kappe i samme avstand fra fenderlista hele veien framover. Men jeg har ikke sett for meg å beholde så mye av dekket som tusjstreken indikerer her. Jeg har vel sett for meg å beholde ca en halv meter av dekk, slik at jeg kan lage en luke og ha litt tauverk osv. nedi der, og en sittebenk på tvers bak dette lille dekket.

bilde

 

Et alternativ er jo rett å slett å beholde hele GRP delen over fenderlista. Da sparer jeg mye jobb med avstivning, trenger nesten bare å lage dørk.

Som vi ser på dette bildet blir dollbordet breiere framover, men samtidig skråner jo skroget utover, så dørkeplassen blir mindre. Sånn sett er det mulig at jeg ikke mister så mye dørkplass på det. Men en evt. benk framme vil jo komme lengre bak og dermed stjele mer av dørken. Likedan bakerst, der har jeg sett for meg en benk helt bak. Hvis jeg beholder det som er der nå vil jo den komme lenger inn i båten. Hmm, dette må jeg tenke litt på...

bilde

 

 

En annen ting er vel at det kommer til å se gankse corny ut, men som nevnt tidligere er funksjon det viktigste her, ikke utseendet.

 

Ellers har jeg vel mer eller mindre bestemt meg for å støpe ut en kasse bak på akterspelet for å skru motoren i. Jeg har vært å tittet på den nye vidundermotoern (den blir stående hos forhandleren til våren), og den var mye større enn jeg hadde sett for meg. Det var rett og slett kjempeforskjell på en Evinrude 90hk og denne (Merc 100 4t). Det ser ut som jeg må 80cm bak akterspeilet for at motoren skal gå klar når jeg tilter. Det er for så vidt ikke noe probelem med brakett heller, men hvis to mann står bakerst i båten når den ligger i ro tror jeg den begynner å ligge dypt i vannet :diving:  Ser derfor for meg at en kasse bak som gir god oppdrift blir den beste løsningen for meg.

Link to post
Share on other sites

Ja, det var noe sånt jeg tenkte. Legger inn en annen variant her

 

bilde

 

Men jeg ser for meg at jeg vil la kassa gå helt ut i båtens bredde for å få mest mulig oppdrift. Det som overrasker meg litt med denne kassa her er at den skrår så mye opp. Men ettersom jeg har skjønt må den skråne ganske mye for at den ikke skal komme ned i vannet og bremse under drift.

Link to post
Share on other sites

Har også lurt på hvorfor ikke man bare kan skjøte ut "motorfeste" og la det flushe med bunnen av båten og i praksis forlenge båten. Jo lenger ut fra båten motoren kommer så vil den vel både bli mer utsatt for plask samt at den ekstra momentarmen bidrar ytterligere til å dra ned hekken.

 

Hva med å fikse dørk og motorfeste før du kapper dekk?, så kan du heller se om lysten fremdeles er på på,plass når det er unnagjort.

Link to post
Share on other sites

hvis man forlenger bunnen og ikke treffer helt med vinkelen, så risikerer man å påvirke båtens egenskaper i negativ retning.  For mye løft i hekken er feks ikke noe å trakte etter. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...