Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Planen din for utforming av bunnstokker høres fornuftig ut. Jeg ville da hatt en bredde på ca. 10cm øverst på det som blir flaten mot dørken. Dørkplaten kan fint limes med de fleste polyurethanlim til bunnstokkene. Hva du bygger bunnstokkene opp av er ikke så farlig, men hvis du bruker jackofoam til dette, så vil ikke dette ha noen annen funksjon enn å fylle tomrommet i bunnstokkene etter at disse er ferdig støpt, noe som uansett ikke er noe problem. Men da ville jeg brukt tapetlim eller trelim slik Knude foreslår før støping. Selv kjøpte jeg en 10cm tykk divinycellplate i H45 kvalitet, og utformet bunnstokker av denne. Ble sikkert litt dyrere... :worry:  Men det var veldig kjapt gjort  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tja, kanskje like greit å gå for et Jackon-produkt i stringerene allikevel?

 

Tror nok forøvrig den hardeste varianten vil ha litt bæring også, den er bra mye hardere enn vanlig isopor.

Som du ser av tabellen under har Jackodur XPS en trykkfasthet på 700 kN/m2

bilde

 

 

 

 

Divinycell H45 har en oppgitt "Compressive Strength" på 0,6 MPa. Jeg regner med at det blir omtrent det samme som trykkfasthet.

bilde

 

 

1 MPa = 1 N/mm2. , 1Pa = 1 N/m2 . kN/m2  derimot (som Jackodur oppgis i) er en enhet jeg ikke er vant med å bruke.

 

Etter min ringe hoderegning skulle 700 kN/m2 bli det samme som 0,7 MPa. Dvs. at Jackodur 700 faktisk har høyere fasthet enn divinycell H45.

 

Det som gjenstår da er bindingen mot kjernen for å unngå delaminering. Jeg har lest om "trelimtrikset" før her inne, men jeg tenkte at siden Jackodur tåler epoxy, så ville den gi bedre binding enn trelim. Det svake punktet blir da binding mellom epocxy og polyester.

 

Som dere kanskje har skjønt er jeg ikke den første som gir meg hvis jeg først har satt meg noe i hodet :giggle:  Mulig dette egentilg ikke har noe nytteverdi overhode, men jeg liker å komme litt mer til bunns i saker enn bare "har hørt at" osv.  

 

Jeg leste et sted at polyester binder dårlig på utherdet epoxy. Oppfølgningsspørsmålet blir da om den biter bedre på epoxy som ikke er fullstendig herdet? Kjenner at jeg blir litt nyskjerrig på dette. Det kunne vært moro å gjort noen mer vitenskapelige tester av dette. Kunne jo f.eks. gjort vedheftstester ved ulik utherding av epoxy. At epoxy binder mot polyester er vel opplest og vedtatt, så det er jo greit.

Link to post
Share on other sites

Det er godt mulig, men da blir det ingen binding mellom kjernen og laminatet. Hvor stor betydning det har i avstivningene under dørken er jeg litt usikker på, men det er liten tvil om at det er sterkere når det er binding. Og sterkere konstruksjon betyr jo at jeg kan laminere tynnere :smiley:

 

Fikk bursdagsgave av kona litt på etterskudd i dag, det er visst ei som har fått med seg at fokuset ikke bare er på å pusse opp gangen om dagen :rolleyes:

bilde

 

Så nå er det klart for litt faglig påfyll :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Flott prosjekt dette som jeg skal følge med på videre og hyggelig med tilbakemeldinger på mitt Selco prosjekt, som vi nå har startet å arbeide litt med igjen.

 

 

Epoksy er vel 3-4 ganger dyrere enn polyester, men jeg valgte å bruke kryssfiner for å bygge opp skott og forsterkninger for å lage selvlensende dekk.

 

Legger på et par lag epoksy for å gjøre treverket mer motstandsdyktig mot fuktighet. Regner med en levetid for båten på nye 30 til 40 år, så det holder for meg.

 

 

Til dekket skal jeg bruke divinycell. Legger det i en bue for få god styrke og limer det fast. Stå på vider og hold oss oppdatert.  :thumbsup:

 

 
Link to post
Share on other sites

Divinycell og polyester er nok det mest kurante alternativet, jeg kommer nok til å gå for det. Det med Jackopor som kjerne var en ide for å spare penger, men hvis det blir mye mer arbeid og ikke fullgodt resultat kommer jeg ikke til å bruke det. Jeg vil ha et bra og varig produkt. Men nå har jeg blitt så nysgjerrig at jeg tror jeg skal forske litt i dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg har flereganger bare sprøytet ut byggskum ft BT. latt det herde. Skjært ut fassongen jeg vil ha og støpt det in  med polyester og duk. Må legge noe mere duk, da byggskummet kun er for å støpe på, ikke bæring.

Byggskum under vannlinje (over også for min del) er fy fy! Byggskum har ikke lukkede celler, og vil derfor suge vann. Har selv prøvd det i min ungdom. Byggskummet var 100% forseglet, men polyester er ikke tett, og når jeg åpnet opp i forbindelse med en modifikasjon etter et år var skumemt gjennomtrukket. Men det finnes tokomponent skum å få tak i som gir lukkede celler. Miljøteknikk er et firma som leverer dette.

Link to post
Share on other sites

Nei, byggskum er nok utelukket. Og ja, skjærkrefter og evnen til å motstå det er jo selvsagt også viktig. Slike faktorer gjør jo selvsagt divinycell til et naturlig førstevalg, det er utprøvde greier og man vet hva man får. Spørsmålene mine tidligere var i forhold til det å få binding mellom kjerne og laminat for å unngå delaminering.

Link to post
Share on other sites

Styrke / vekt forhold er et viktig poeng krimart!

 

Et alternativ som jeg også har tenkt på er å bruke epoxy og duk og laminere inn all avstivning under dørken før jeg legger dørkeplatene oppå. Da kan jeg også bruke Jackodur som kjerne. Dørkeplatene skal limes mot avstiviningene, så der får jeg ikke dilemaet med binding mellom epoxy og polyester. Hvis jeg skulle velge å gjøre det på den måten, hvor mange lag med duk bør jeg bruke? Vil det holde med to lag? Hvis det er 10 x sterkere skulle jo det tilsvare 20 lag med polyester og duk :eek:

Link to post
Share on other sites

Hva slags dørkeplater er det snakk om? Forstår jeg det riktig at du tenker først styrofoam (ekstrudert polystyren), så epoxy/duk, før dørkeplater legges oppå der igjen? Jeg antar at 2 lag holder, men er ikke sikker. Da vi i sin tid lagde surfbrett på sløyden brukte vi et lag på de ultralette brettene og to på de som skulle tåle mer, men det er jo noe annet enn en dørk som skal tåle X antal kg som står på det i diverse bølger over lengre tid. Det jo avhengig av type duk også.

Link to post
Share on other sites

Som dørkeplater tenker jeg divinycell/polyester. Knude har foreslått H80 og WR (woven roving). Antar han foreslår roving fordi den er sterkere.

 

Ideen med Jacodur i "spantene" var for å på en billig måte kunne lage breie vanger som gir en god overflate å lime dørken på.

Link to post
Share on other sites

Du har jo tatt bort mye kg i båten så kan jo være greit at det blir litt tyngde nederst i båten☺ gjør ett stort innkjøp av divinycel og polyester og prøv og få rabatt og sett i gang ? tror du må få båten inn i garasjen så vi har noe og følge med på i vinterkulda her på baatplassen ?

Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg tatt et lite røsk i Dracoen igjen.

 

Jeg renkappet resten av dollbordet slik at kun den vesle skråkanten utenfor gjenstår

bilde

 

 

Og så fjernet jeg litt mer av dekket

bilde

 

 

Jeg fikk også kappet vekk resten av avstivningene i bunn, ramma rundt tanken, og motorbeddingen. Bajonettsaga fra BT ble virkelig satt på prøve på den jobben!

bilde

 

 

Det neste blir å fjerne "innmaten" i akterspeilet og renslipe innvendig for støping

bilde

 

 

Så nå blir det å legge inn en annonse på Finn.no: "Pent brukt innredning til Draco selges. Ferdig demontert. Kan leveres mot tillegg i prisen" :thumbsup:  Skal si det røk ut en del kilo med dritt og vasstrukken finer :yesnod:

bilde

Link to post
Share on other sites

Moro at du følger med Puddingen,  men ikke regn med noe særlig fremdrift :giggle:  I går ble jeg nemlig tatt på fersken mens jeg gikk amok med vinkelsliper og bajonettsag i båten mens det egenlig var oppussing av gangen som sto for tur :discuss:   Så da ble det å rive litt vegg i gangen etterpå :blush:

 

 

Rent bortsett fra det så lurer jeg litt på hvordan jeg skal finne ut høyden på dørken... Jeg har jo muligheten til å knabbe noen mål fra en ute på øya her som har gjort noe lignende. Men den vil jo flyte litt annerledes siden jeg har tenkt å støpe på denne kassa bak for å sette motoren på. Vil anta at min kommer en del høyere i hekken av den grunn :worry:

Link to post
Share on other sites

Dørkhøyden er det ikke likefrem å ta høyde for, men mitt råd er å ta godt i. Kipt om den blir for lav.

Bedre å bygge opp med rekker for å holde skipper og mannskap innombords.

Jeg velger i tillegg å bygge opp dekksluka, slik at man tåler litt vann på dekk.

Har også tenkt å lage tett skott mot cabin og oppdriftstanker under dekk.

Greit med en båt som flyter selv om den fylles med vann ?

Link to post
Share on other sites

Planlegg godt, støp alle platedeler for å bygge motorbrønnen med kjernemateriale, men la de siste centimeterene ut mot kanten av platene være enkeltlaminat. Da er det bare å støpe sammen alle delene i kjøtene, deretter støpe hele greia fast i akterspeilet, og vips, et stk motorbrønn!

 

Hei Fortego!

 

Jeg har tenkt litt mer på det med å støpe den kassa til påhengeren, og tenkt på denne beskrivelsen din (det gjelder å være mentalt forberedt når det braker løs :giggle: )

 

Hva er årsaken til at man skal la de siste centimeterene mot kanten være enkeltlaminat? Du mener at det skal være enkeltlaminat i hjørnene, eller skal jeg lime inn divinycell i hjørnene til slutt og laminere over?

 

Om du kunne tegnet en skisse av en slik sammenføyning og lagt ut hadde det vært helt gull :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

Nå begynner det å bli blanke ark i strukturen  :smiley:  Kanskje en liten slipejobb ..........

Ser at du henviser til en WR matte og H-80 divinycell. Den var det ikke meg som kom med. Derimot så ville jeg ha brukt i dekket 20 mm H 60.  (grønn) 

Glassfiber : Du må se litt på hva du kan skaffe, men jeg ville ha brukt denne på begge sider.

 

Divinycellen smøres med polyester som primer. (du fortsetter når dette har nesten "gellet"

1 lag. 450 csm

2 lag 600/125 gr. Bi aksial kombimatte   Legg 125 laget ned.  (Formax)

1 lag 600 gr. på toppen. 

Alle lag trappes av opp på skroget. min.100 mm+50 mm alle lag.

Disse lagene må legges i en operasjon ( du lager strimler ved at den første er bredest. så neste minst 15 cm smalere osv.

Kosteskaft på rullene er da en lur ting. 

Om jeg skulle foreslå en laminat spesifikasjon på innstøpet.

Uten styrke i konstruksjonen (diviny. eller noe annet)

1 lag 450 gr.csm

1 lag 600/125 Kryss aksial kombi (eller bi aksial)

2 lag 600 gr. csm

 Det forutsettes da at ikke bunnstokker er så høye  max 200 mm ( Dette laminatet koster litt kroner) og at alt blir dekket. Drenering bores ut etter herding og forsegles med innlimte rørbiter.

Så min. et lag toppcoat over alt.

 

Nå fikk du litt å tygge på   ! :yesnod:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...