Skate Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Imponerende jobbing, Kommodo?Det blir ikke trygt for hummerbestanden utenfor Hvaler når du kommer i din ombygde Draco. Flott og presisjonsmessig arbeid?stå på! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Takk for det skate Så får vi se om hummerfisket fremdeles er åpent til høsten En kort oppdatering fra Dracoteltet. Omsider alle stringerene fått minst ett lag med epoxy og duk. Dette har tatt maange timer med klipping av duk og pirk i kriker og kroker Særlig over utvendige hjørner og i kryss var det en utfordring å få duken til å legge seg pent. Det ble eksperimentert med et par forskjellige måter å legge duken. Hadde tipset til Rytteren i bakhodet med å legge duken diagonalt i forhold til flettingen, men hjørner var en utfordring å få bra. Etter å ha lagt duk på flatene ble alle hjørner strimlet. Det letteste var å avslutte strimmelen rett under radien, men for å dekke hjørnet gikk det greit å la strimmelen gå et par cm over og brette den ned. Den vevde duken lar seg dra en del ut i fasong. Denne lille klossen i baugen kommer under benken, så den blir ikke utsatt for noe last. Den satte jeg kun inn for å ha et anlegg når mal til dørken skal tilpasses. Den fikk seg tre lag med duk, og virket faktisk veldig solid. Enkelte steder virker det som om duken ikke er tilstrekkelig mettet, så jeg tror jeg skal rulle over alle flatene med et strøk til epoxy før jeg støper over med polyester. Men i dag er det sykedag her, så nå står det stille. Vi får se hvordan formen er til uka... Fortsatt god helg til alle Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Det blir jo litt synd å dekke til stringerne så lekre som de er Hvor lang effektiv brukstid får du på epoxy'n ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 He he, ja, det blir mange timer med usynlig arbeid På databladet er epoxyen oppgitt med 80-90 minutter "potlife", tror det stemmer ganske bra. Når har jeg jobbet i ganske lave temperaturer, så da er nok geltiden enda lenger. Men når jeg har blandet mix nummer to i samme boks har jeg merket at den geller vesentlig fortere, så det lønner seg nok å ha flere bokser og veksle på, slik at man alltid tørre bokser å blande i. Jeg har blandet mellom 300 og 600 gram om gangen. Får håpe formen er litt bedre til uka slik at jeg kommer litt videre. Har holdt på litt hver ettermiddag hele uka, så dette har tatt tid... Men nå melder de litt kaldere vær, så det er muligens lurt å vente litt med mer støping. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Heldigvis er det flotte arbeidet godt dokumentert så det blir bare delvis skjult Takk for epoxy kurset, interessant og nyttig, dette ender nok med motivasjon for nybygg om garasjen blir ferdig før høsten... lenge siden sist nå. Overraskende med brukstid over 80 min. Må på loftet å finne fram gamle logg-bøker men det er langt over hva jeg har fått til. Vi krysser fingra for formen din, mildværet kommer heldigvis tilbake på torsdag og holder seg en uke.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 (redigert) Takk for gode ord og ønsker Dieselfan ? Når det gjelder geltid så må jeg presisere at jeg ikke har tatt tia, men opplevde at jeg hadde god tid. Ellers må jeg si at jeg er lite begeistret for å jobbe med epoxy kontra polyester. Den fukter duken mye dårligere, og er ikke tixotropisk, så den kleber også mye dårligere. Den er helt grei på store plane flater, men noe dritt i kriker og kroker og rundt hjørner. Redigert 5.Mars.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 7.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2017 Ellers må jeg si at jeg er lite begeistret for å jobbe med epoxy kontra polyester. Den fukter duken mye dårligere, og er ikke tixotropisk, så den kleber også mye dårligere. Den er helt grei på store plane flater, men noe dritt i kriker og kroker og rundt hjørner. Hmm.... jeg har ikke jobbet med din duk/epoxy kombo, men generelt sett synes jeg det er lett å fukte BT-duken, men tykkere duker (f.eks. mulitaksiell) kan være vrient. Kriker og kroker er avhengig av tilklipping av duken så du kan legge den på plass, på samme måte som du ville gjort med et papirark. Duken er ikke formbar som en CSM. Du må ha gode avrundinger overalt. Der du har et kryss må du klippe inn til hulkilen og brette ned duken, og etterpå klippe til remser i samme bredde som hulkilen og legge i X. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2017 Kveldens innsats ble å matte ned alle epoxystøpte flater. Det ble faktisk en satans jobb. Brukte flere timer + en hel rull med 40 papir. Så for meg at dette skulle være gjort på en halv time. Men epoxyen var ikke skikkelig hard, så den klisset seg litt i papiret. Da tar det tid. Det var også mange skjøter og smålapper. I hver slik overlapp strittet "busta" litt på duken. Viktig å få lagt ned alle slike tupper før det støpes videre. Med polyester er ikke det noe problem, den klistrer duken mye bedre til underlaget. Duken er ikke formbar som en CSM. Du må ha gode avrundinger overalt. Der du har et kryss må du klippe inn til hulkilen og brette ned duken, og etterpå klippe til remser i samme bredde som hulkilen og legge i X. Det var et bra tips Krimart Innvendige hjørner går greit, men utvendige hjørner som på bildet over samt kryss er vanskelig. Men som du kanskje ser på bildet går det til en viss grad å strekke matta i en dobbeltkrom fasong. Vel, det var alt jeg rakk i kveld. Jeg oppdaget at det er et par hjørner som ikke er helt lukket, så jeg får flikke litt til. Tenkte dessuten å rulle over et strøk til med epoxy. Tror også jeg skal legge et par lag til med epoxy og duk på de minste profilene, så blir det å støpe 3-4 lag med polyester på de store flatene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Rett og slett ypperlig Er satt av en dato til dåpen ? og vil den bli offentlig ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 (redigert) He he, det har jeg ikke tenkt på ennå gitt Men kanskje den bør døpes på Østfoldtreffet på Sand Takk igjen for gode ord forresten, det hjelper godt på motivasjonen Hadde jeg ikke hatt denne tråden som dro meg litt hadde det nok stått ganske stille på dette prosjektet for tiden tror jeg. Kjenner det begynner å bli litt tungt å motivere seg for å gå ut nå om dagen. Det begynner å bli mange timers arbeid med veldig lite framdrift... Et eksempel er jo bensintanken som jeg kjøpte ferdig for å slippe enkelt unna. Det var ikke få timer som gikk med til å modifisere den. Men i dag var det sent hjemme fra jobb, så i kveld blir det ikke noe. Nå blir det ferske reker og markering av rødstrømpedagen Redigert 8.Mars.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Hvem som helst kan dælje samme noe greier som flyter en stund... men det ser gjerne litt sjabby ut og har en stygg tendens til å sprekke opp og får dermed begrenset verdi og eierglede... Det som du deler her tilhører jo det ypperste av det ypperste, vil vare til neste generasjon, har masse eierglede, har utdannet mange av Forumets medlemmer og har rett og slett satt en ny Draco standard... For egen del har jeg bare en bekymring; hvordan skal det gå med hummerbestanden ? -for dette kommer til å bli effektivt... Gleder meg til hvert eneste nytt element du begynner på og lærer nye ting av denne tråden hver uke. Når helsa ikke spiller helt på lag så får du tenke på alle du gleder med tråden din Sparringen med andre støpekyndige er jo aldeles glimrende og regner med at mange har stor nytte av dette Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Tiltredes Selv så lurte jeg litt på begrunnelsen for å støpe inn stringersene med epoxy først, og så polyester etterpå - men det mener jeg ble diskutert tidligere i tråden? Jeg får bla tilbake litt ved anledning-.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 (redigert) Takk for det karer, men nå synes jeg du tar litt i dieselfan Jeg liker ikke å slurve, men hele greia er jo et eksperiment, så hvor vellykket det blir til slutt gjenstår jo å se. Målet er ihvertfall at den skal fylle mine behov og ha en solid brukskvalitet som varer. Og så er det jo greit at kvaliteten er slik at den er salgbar om jeg skulle kvitte meg med den en gang. Du vet, plutselig får jeg en ide og ryker på et nytt prosjekt Ivar: Prosedyren du lurer på er behørlig diskutert tidligere i tråden, men kortversjonen er slik: Jeg vurderte ulike materialer til kjernemateriale. For å spare penger fikk jeg ideen å bruke 50mm XPS plater istedenfor divinycell. Problemet med XPS er at man ikke kan støpe på dem med polyester, men epoxy går bra. Et tips var også å klistre over gråpapir med tapetlim og støpe med polyester. Ulempen med det er at man ikke får noe binding mellom kjernen og laminatet, og dermed en svakere konstruksjon. Epoxyen binder godt til XPS, det vil gi et sterkere resultat. Utfordringen som mange har påpekt er at polyester ikke binder til epoxy. Dette er imidlertid ikke alle enige i, og Knude har gjort tester på jobben som i stor grad slår ihjel den myten.Jeg bestemte meg derfor for å bruke XPS i stringerene under dørken. Litt for moro skyld og for å teste ut dette, men også litt for å spare noen kroner. Platene jeg bruker er 50mm tykke, og tilsvarende mengde divinycell ville kostet litt. Skulle jeg begynt på nytt nå hadde jeg imidlertid gått for kun divinycell og polyester. Fiklingen med epoxy og roving tar mye tid, og det stritter ut bust i endene av alle lapper som må slipes vekk for å støpe videre. Polyester fukter mattene bedre, og klistrer glassfiberenedene bedre til flatene. Da kan man lett støpe videre uten å slipe. Dagens innsats ble å rulle over alle flater med et strøk epoxy. Testet også ut Krimarts tips om å strimle hjørnene diagonalt Det var dagens korte oppdatering, så får vi håpe det skjer litt mer i helga Redigert 9.Mars.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Åge Grevlingen Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Skulle jeg begynt på nytt nå hadde jeg imidlertid gått for kun divinycell og polyester. Fiklingen med epoxy og roving tar mye tid. Kan tenke meg det ja. Men fra nå av går det nok raskere. Modig gjort av deg at du tør å prøve nye materialer og metoder. Har ikke sett dette prøvd før. Bare en ting jeg lurer på: Hadde det latt seg gjøre å utelate rovingen, og bare brukt epoksy for å lage barriere mot polyesteren? Hva tror du om det? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 (redigert) Nå er det vel ikke helt nytt å bruke XPS som kjernemateriale, men det er lite utbredt. Nå blir det kanskje litt mye knot i dette prosjektet, men til en del andre ting har det absolutt noe for seg. Billig (90 kr for en plate på 1000x600x50) Legg å få tak i (alle byggevaresjapper) Lett å forme Ekstremt lett Ekstremt god isolasjon Trekker "ikke" vann Relativt god trykkfasthet Og ja, jeg tror det hadde gått greit å bare rulle på epoxy og droppe rovingen. Jeg hadde opprinnelig tenkt å gjøre det, men ble litt advart mot det da det kan bli porer i epoxyen som styrenet trekker seg gjennom. Platene er porøse i overflaten, så ett strøk er ikke nok tror jeg. men legger man på to eller tre strøk tror jeg garantert det ville holdt. Et par dager med herding, vaske over med aceton, matte ned, og så gå på med polyester matte.Lurer forresten på hvordan det hadde vært å støpe videre med polyester mens siste strøket epoxy fremdeles er klebrig. Vil epoxyen da hjelpe til med å gi binding mot polyesteren?I dag har jeg lagt på to lag til med duk på de minste delene, så der dropper jeg polyester og csm.Klipping av duk Ferdig støpt Måtte også hjelpe en kompis med å dreie opp en kobling til en hydraulikkpumpe. Verktøy til å ta ut kilespor har jeg ikke, så det måtte files opp. Brukte først baufil med tre blader, så kappet jeg til ei vanlig flatfil for å få den i hullet. Hullet var 19, og alle flatfilene mine var ca 25 TTT. Så det var det jeg rakk i kveld. Nå tror jeg epoxyen trenger en dag eller to for å bli hard før jeg går videre med polyester og csm. Tar sin tid dette, men så lenge en og en bit faller på plass går det jo framover Redigert 10.Mars.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Anders_K Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Velgid bra arbeid! Følger spent med videre! Hva skal du lage dørken av? Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Komodo Svart 11.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 (redigert) Hei Anders, hyggelig at du følger med ? Dørken blir 20mm divinycell. Støper selvsagt på hver side. Innspill på hvor mange lag jeg bør ha på undersiden? Redigert 11.Mars.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SoBo Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Dørken blir 20mm divinycell. Støper selvsagt på hver side. Innspill på hvor mange lag jeg bør ha på undersiden? For maks styrke når man lager sandwich , er å ha like mange lag på begge sider. Flott arbeid du gjør, gøy å følge Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Komodo Svart 11.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Takk for det SoBo! Fortsett gjerne å henge på ? Jeg kjenner til prinsippet med at en sandwichkonstruksjon skal ha likt laminat på hver side, men jeg tenkte det var greit å ha litt tykkere på oversiden pga motstand mot knusing. Og så har jeg prosjektet til Fishermidas i bakhodet. Brukte ikke han 10 mm divinycell i dørken? Hva tror dere om et lag med 450g og to lag med 600g? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Åge Grevlingen Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Hva tror dere om et lag med 450g og to lag med 600g? Et lag med 450 høres lite ut. Noe mindre er vel ikke mulig. Har pleid å bruke to lag 450, eller minimum et lag 600 på undersiden. Undersiden er ikke lett å komme til i ettertid, oversiden er lettere tilgjengelig for rep eller forsterkninger. Ta høyde for at dette blir delvis arbeidsbåt, med røff belastning. 1k Hummer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Nå mente jeg 1 lag 450g + 2 lag 600g på undersiden da. Men ut fra det du sier holder det kanskje med 1 lag 450g + 1 lag 600g? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Bare en ting jeg lurer på: Hadde det latt seg gjøre å utelate rovingen, og bare brukt epoksy for å lage barriere mot polyesteren? Hva tror du om det? Det er neppe en god ide. Vanskelig å få tett lag med bare epoxy fordi overflatespenningene i epoxyen gjør at det dannes mange små hull som styrenen kan trenge i gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 (redigert) Jeg ville ikke gått under 2x450 csm eller 1x300/300 csm/rowing, på undersiden. Det ville vært minimum for meg, inntil jeg ble overbevist om annet. Men vanlig er jo å støpe innerliner i form, og da blir jo kantene forsterket ytterligere med remser på 1x600 under og 2x600 over. Vet ikke helt hvilke planer du har for anlegget mot skrogsidene. Det er neppe en god ide. Vanskelig å få tett lag med bare epoxy fordi overflatespenningene i epoxyen gjør at det dannes mange små hull som styrenen kan trenge i gjennom. Tenkte vel som Komodo er inne på, å legge et par tre lag epoksy, eller noe annet billig og lite arbeidskrevende som tåler polyester. Epoksy har jo god fuktende evne (lav overflatespenning) og liten krymp ved herding. Redigert 11.Mars.2017 av Åge Grevlingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Jeg ville ikke gått under 2x450 csm eller 1x300/300 csm/rowing, på undersiden. Det ville vært minimum for meg, inntil jeg ble overbevist om annet. Men vanlig er jo å støpe innerliner i form, og da blir jo kantene forsterket ytterligere med remser på 1x600 under og 2x600 over. Vet ikke helt hvilke planer du har for anlegget mot skrogsidene. Nå føler jeg at du misforstår meg litt. Det jeg skisserer er tre lag på undersiden av plata! Men avstand mellom opplager er jo også vesentlig! Med innerliner ligger vel ikke dørken rett på bjelker? Mot skrogsider blir det først strimling, så hele matter (etter beskrivelse fra Knude) Men nå hopper jeg i støvdressen, verneutstyret ligger klart ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
boble65 Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Nei nå får du gi deg det er jo lørdag og Grand prix på tv?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.