Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Her må plass prioriteres. Vanskelig å si mot det Bitteliten, det er jo liksom litt av poenget men en slik båt :giggle: 

Hva med å flytte konsoll litt bakover og lage en benk foran konsoll som kan slås opp? Benk foran konsollen er det allerede, det er integrert i konsollen. Å flytte konsollen bakover er jo selvsagt en nærliggende tanke. Men skal jeg få den lenger bakover enn jeg allerede har målsatt på skissene må jeg ofre enten setet eller benken...

 

Konsoll med god førerplass er viktig. Hva tenker du på da? Tenker du avstand fra jockeysetet til konsollen? Den bør jo ikke være for stor, da blir det jo leit å rekke rattet når man sitter på setet (tenker jeg..)

 

 

Ellers har jeg så smått kommet i gang med å tilpasse stringere.

 

For å finne vinkelen i underkant brukte jeg en 2"2 kloss som jeg flytett langs en strek som jeg horisontalprojiserte fra snora.

bilde

 

 

Deretter var det å skråskjære platene i ønsket vinkel. Det ble en del knot med å få ulike vinker på ulike plasser av plata.

bilde

 

bilde

 

Denne lille batteridrevne sirkelsaga var glimrende til å kappe opp platene! Den tar ikke alt i ett kutt, men når man har et rett spor går det som en lek å sage gjennom resten med en håndsag eller stikksag. Det går også greit å skjære resten med kniv.

bilde

 

 

Jeg valgte å prime alle snittflater som skal limes med et strøk epoxy. Tidligere har jeg gjort en test med å lime to plater sammen med epoxy, og resultatet var meget lovende. I går limte jeg sammen to biter med fugemasse, men da var ikke resultatet like bra. Jeg tror fugemassen har for høy viskositet til å trenge godt inn i porene på plasten og gi en sterk binding. Epoxyen er tynn, og trenger godt inn i porene, så ideen er at fugemassen vil binde godt til epoxyen. Nå er jeg jo strengt tatt ikke så avhengig av denne limfugen, platene skal jo støpes fast, men jo bedre binding jeg får på alle flater, jo sterkere blir sluttresultatet.

bilde

 

 

Så da får jeg se om det blir tid til å tilpasse noen flere plater i morgen og montere i skroget :seeya:

Link to post
Share on other sites

Angående bensintank, ser av bildet at du ikke har noe mannhull/ inspeksjonslokk? Jeg tror jeg ville ha limt tanken skikkelig godt fast med fugemasse, men sørge for god aksess om du må tømme/rense tanken. Altså prinsippet: den skal "aldri" ut igjen men være lett å inspisere/rense. Angående oppretting: har du laget en jigg som holder skroget rett når du begynner å støpe? Ang. stringere: lim de med epoxy ja, det er best. Hvordan tenker du sammenføyning mellom dekk og stringere? Skal du runde kantene på oversiden av stringerene for å støpe en boks? Endte du opp med å skulle fylle hulrommene under dekk med polystyrenskum?

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forresten , Draco 20 kom jo med 2 forskjellige undervanns skrog - jeg innbilte meg at dette var "Aqualift" versjonen , med mindre v-bunn og mer løft helt bakerst...? 

 

Dette er nok Aqualift versjonen ja, men det er jo sikkert like greit mtp bruksområdet til denne båten 

http://www.horizonblue.dk/Draco_2000_skrov.htm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Komodo - jeg mer eller mindre lovet å være stille til jeg har lest igjennom alle #480... rakk nesten halvveis i helgen... :crazy:    og nå måtte jeg bare komme med litt underlag for diskusjon..  (den blei litt spiss i baugen men har ikke så avanserte hjelpemidler her)

Har aldri fiska aktivt etter hummer så det er ikke så lett å være nyttig, men skrogutforming er artig og der er det litt lettere å være til nytte.

Kan det ligge 5 og 5 tegner i 2 "stabler" omtrent slik som på skissa ?

Er du høyrehendt så kan vel haleren stå ganske nær konsollen ? (da her du også støtte mot å bli slått overende den veien ?)

Har tegnet inn en 2-seter med vipperygg, setter du den på skinner så kan du jobbe mellom benk og sete også som et alternativ, rotasjonssenteret blir vel et sted under konsollen så ideelt burde du vel stått der, men å ha honsollen på den perfekte plassen, slik at en båt blir en båt teller vel også...

 

Ivar - Takk for skrogleksjonen  :thumbsup:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ta en kikk på Zodiac Pro Open 550 sine "ståseter" i styrefast. Kanskje de kan spare plass. Og gi benplass for de på benken bak.

Jeg liker godt å stå å kjøre slik.

Er velldig enig med Bitteliten. Ståseter føles sikre og effektive men de har en bakdel som man bør vurdere før innkjøp; de virker ruvende for de som sitter bak...  har slike ståseter i en Draco/Windy Oceancraft 25 og de er solide og de holder meg på plass selv når båten tverrer, men de tar pipen av all utsikt for de bak, dessverre

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann, her har det vært aktivitet gitt!

 

Takk for alle innspill! Skal prøve å besvare alle, men nå er det kjøring og henting på turn. Rakk akkurat hjemom og hente arvingene og stikke handa inn i kjøleskapet etter ei kald fiskekake...

 

Ta en kikk på Zodiac Pro Open 550 sine "ståseter" i styrefast. Kanskje de kan spare plass. Og gi benplass for de på benken bak.

 

Jeg liker godt å stå å kjøre slik.

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=40890617

Svinget innom Stokken Båt og Motor i går, der stod det en slik. Den typen stol ble vurdert på et tidlig stadium, men jeg syns den ble for stor og ruvende. Men det er et poeng som du sier at den bygger mindre i lengderetning. En annen grunn til at det utgikk er at jeg kjøpte det setet jeg fikk tak i...
Link to post
Share on other sites

Ang teinehaler, og noe eg ikkje tenkte på når eg monterte min.

Se for deg hvordan du kommer til å håndtere teiner og tau, slik at kasteblokk og tauskiva vender den retningen du jobber. Eg må til tider jobbe over haleren

For å sette inn/ta ut tau når eg jobber. Spesielt med lenker.

Eg som høyrehendt ville hatt haleren på babord rekke, om den skal stå midtskips. Med "arbeidssiden" vendt forover, slik eg jobber med på høyresiden når eg er vendt mot den. Min som står i bauen burde verdt mer mot styrbordside, da eg jobber akterfor haleren og.

 

Og monterer du haleren midtskips, så legger båten seg på tvers av haleretningen, dvs du bruker mye kraft bare på og holde båten mot strømmen. En knop og 2 krever mange kg kapasitet på haleren om båten ligger på tvers.

 

Skulle eg bygd teine båt, ville eg droppet sitteplass i bauen. Montert haleren så langt frem som mulig på styrbord side, slik du kan stå oppreist og spole tau i en stamp.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke så mye om skrogdesign eller teinehalere. Men tør påstå at jeg har en del erfaring med åpne båter med utenbordsmotor, 5-8 meter i størrelse. Til et bruk som tilsvarer ditt. Og min erfaring er at når folk og materiell skal uti, og ikke minst om bord igjen, kan du ikke få nok dekksplass. Jeg synes innredningen i vanlige skjærgårdsjeeper utnytter dette alt for dårlig. Store konsoller og innerlinere stjeler for mye av båtens størrelse, det blir fort krøkkete å bevege seg ombord. Her har du muligheten til å unngå dette. Slik du planlegger med brakett/kasse på akterspeilet sparer du til og med en liten meter til motorbrønn. Jeg ville beholdt innredning til et minimum.

 

Tar meg friheten til å komme med noen forslag :smiley:  Bare tankespinn fra min side, slik jeg ville hatt det dersom jeg skulle hatt en slik båttype selv. Er dårlig til å tegne så får prøve å skrive. Tenk gjennom hvor mange passasjerer du kommer til å ha i båten vanligvis. Får du plass til alle på akterbenken? I så fall ville jeg droppet flere sitteplasser. Gå en runde med deg selv om du virkelig vil bruke den konsollen du har skaffet, jeg er redd den vil stjele mye plass. Hvor lange transportetapper blir det? Dersom det går lite tid til kjøring og mye tid til rigging av teiner, liner, dykkerutstyr og fisking villle jeg gått litt ned i kjørekomfort og opp i "arbeidskomfort". Du har jo skaffet deg et vindu til støpebord, og kunne kanskje støpt paneler til en mindre konsoll på samme måte som til motorkassen. Jeg ville plassert styringen ute i styrbord (jeg vet du vil ha den sentrert, men nå har jeg jo allerede tatt meg friheten :wink: ). Nå har du masse dekksplass, på en fast og fin dørk med de stringerne du skal ha. Forpiggen er jeg enig i. Framme i baugen blir det ikke noe dørk likevel, pga ja, baugen, og skråningen på skutesidene. Her ville jeg hatt et stort stuverom under et lite fordekk (det er vel slik du har tenkt). Ser ut som skutesidene skrår utover hele veien bak. Da kan det bli litt klønete å lene seg utover, tærne butter i før du får lent lårene i mot. Her ville jeg laget noen smale benker/flytetanker på hver side, helt fra akterbenken babord og konsollen styrbord, avsluttet der båten begynner å smalne framme i baugen. Disse ville jeg skrådd litegrann, motsatt av skutesidene, slik at du beholder hele bredden på dørken om du skjønner hva jeg mener. Med rekker på ripa kan du sette dykkersettene på benkene under opp- og neddressing. Folk kan også sitte her om du innimellom skal gi skyss til flere. På siden av disse benkene, inn mot dørken, ville jeg skrudd fast noen C-profiler i aluminium. Enten i stykker eller i full lengde. I disse igjen ville jeg skrudd noen lekter i f.eks. kjerneved av furu. Da får du muligheten til å skru fast lastestropper, som kan brukes til å sikre dykkerutstyr, agn- og fiskestamper etc. Trelektene vil gi stor fleksibilitet ved at det vil være enkelt å endre på plasseringen av stroppene. Du kommer jo til å måtte heve dørken en god del siden båten skal bli selvlensende. Jeg ville hatt noen luker i dørken. Da får du tilkomst til tanken (ja, har lest innleggene). Videre vil du få mer lagringsplass, deilig å få blybelter og andre tunge gjenstander helt ned. Er sikker på at du ville klare å konstruere en stabil og noenlunde vanntett løsning her. Når det gjelder tilkomst til sjøen (og opp igjen) er vel ikke båttypen den aller beste. Tror jeg ville hatt en dykkeleider som kan henges på ripa (båten er vel stødig nok til det). Ville laget til en liten port i ripa, slik at man kan skritte inn på benken imens man holder i rekkene.

 

Jaja, det var noen tanker en mandags kveld :sleep:  Håper noe av det kan være til nytte. Må ellers få si at det er kjempeartig å følge med på dette prosjektet, håper du fortsetter å oppdatere like detaljert!

 

Lykke til videre :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da har endellig roen senket seg i stua :smiley:

 

Angående bensintank, ser av bildet at du ikke har noe mannhull/ inspeksjonslokk? Jeg tror jeg ville ha limt tanken skikkelig godt fast med fugemasse, men sørge for god aksess om du må tømme/rense tanken. Altså prinsippet: den skal "aldri" ut igjen men være lett å inspisere/rense.

Ja, det stemmer at det ikke er mannlokk i tanken. Jeg har jo tenkt å støpe den inn uten adomst ovenfra, så jeg bestemte meg for å droppe mannlokk. Men etter å ha prøvemontert tanken og målt litt har jeg blitt litt i tvil. Lurer på om jeg skal ha et lite mannlokk (håndlokk) allikevel. Den kommer faktisk såpass langt bak at jeg tror jeg rekker den fra innsiden av benken bak. Jeg har jo allerede lagt opp noe fittings i bakkant av tanken, (ikke iht. standard :saint: ), så jeg hadde regnet med å nå disse på et vis. Det er lagt opp to stusser til søylemåler, en stuss til avtapping helt i bunn, og en til tilførsel til motor på topp av tanken i bakkant. Jeg har grublet litt på å lage et skott mellom stringerene bak tanken med en vanntett luke i plexi, da vil jeg få et tett rom med oppdrift under dørken, men samtidig adkomst til innsyn og vedlikehold av tanken i bakkant. I tilfelle lekkasje vil det da bli tre tette adskilte skott under dørken. Styrbord og babord skott vil få et innstøpt rør med en bunnplugg for drenering/kontroll.

 

 

Angående oppretting: har du laget en jigg som holder skroget rett når du begynner å støpe? Ang. stringere: lim de med epoxy ja, det er best. Hvordan tenker du sammenføyning mellom dekk og stringere?

Jeg har rettet opp båten fra undersiden og stemplet under på mange punkter, men ikke låst den, så i teorien kan den slå seg hvis det blir spenninger fra støpen. Jeg tror imidlertid at jeg skal klare å unngå det. Det vil bli godt med avstivninger av XPS under dørken. Disse blir først limt med fugemasse (Maxibond fra Bostik = Simpsons), deretter støpt fast med epoxy. På den måten vil skroget bli stivet av før jeg evt. støper over med flere lag polyester og glassfiber (regner med at jeg må det).

 

Dekket vil bli limt mot avstivningene med fugemasse (Maxbond Extreme) på samme måte som Fishermidas:

bilde

Platene blir limt til rammeverket med Tec7

 

bilde

Overgang dørk/skuteside, legges 4 overlappende lag med duk.

 

 

 Skal du runde kantene på oversiden av stringerene for å støpe en boks? Endte du opp med å skulle fylle hulrommene under dekk med polystyrenskum?

Blir å runde kantene og støpe rundt stringerene og ned i bunn ja. Men hulrommet under dekk skal ikke fylles (har jeg gitt uttrykk for det?)

 

 

Dette er nok Aqualift versjonen ja, men det er jo sikkert like greit mtp bruksområdet til denne båten 

http://www.horizonblue.dk/Draco_2000_skrov.htm

Takk for den informasjonen ivar :thumbsup:  Jeg visste ikke at det fantes to versjoner av skroget. I så tilfelle er jeg egentlig fornøyd med at jeg har "turbåtvarianten", vil anta det skroget er mest lettdrevent, og muligens noe mer stabilt i sjøen når den ligger i ro.

 

 

Kan det ligge 5 og 5 tegner i 2 "stabler" omtrent slik som på skissa ?

Er du høyrehendt så kan vel haleren stå ganske nær konsollen ? (da her du også støtte mot å bli slått overende den veien ?)

Har tegnet inn en 2-seter med vipperygg, setter du den på skinner så kan du jobbe mellom benk og sete også som et alternativ, rotasjonssenteret blir vel et sted under konsollen så ideelt burde du vel stått der, men å ha honsollen på den perfekte plassen, slik at en båt blir en båt teller vel også...

 

bilde

Takk for tilbakemelding, og takk for flott illustrasjon :thumbsup:

 

5 teiner er leit å stable, fire teiner er ideelt. Da legger man to i bunn, og to oppå i kryss. Men det fordrer 1m2  med flatt dørkareal, og det får du ikke der du har tegnet inn teinene, der skrår skroget gradvis fra dørken opp mot rekka. Den er bra mye smalere foran styrekonsollen enn bak på det breieste. Lengdemessig er det riktig at det vil gå to teiner etterhverandre mellom konsollen og benken framme. Men det spiller egentlig ikke så stor rolle. Teinene vil bare bli lempet omord der det er plass, og jeg er rimelig sikker på at det blir plass til 10. Hvis jeg husker riktig har vi hatt 8 teiner i Steadyen med to feite kællær ombord også :giggle: Og den har faktisk tre faste benker + styrekonsoll, så den har i praksis ikke dørkplass til mer enn ei teine :eek:  Jeg kommer også til å fjerne setet bak når jeg skal ha med mange teiner, så da går det noen foran og noen bak.

 

Som Fjordland er inne på er jeg skeptisk til å ha haleren midt på, da kan man bli liggende sideveis mot været. Ser for meg å ha den langt framme på styrbord side.

 

Toseter i tillegg til benk bak tror jeg tar for mye plass, så det utgår nok. Har mer tro på det lille setet jeg har, det har jeg jo også som nevnt tenkt å gjøre demonterbart på en relativt enkel måte (unbrakoskruer). Skinner i dørken er smart, men det blir jo også en snublekant om man tar vekk setet.

 

Ser forøvrig at du har trimmet opp motoren min til 115 gamp :giggle:

 

 

Ang teinehaler, og noe eg ikkje tenkte på når eg monterte min.
Se for deg hvordan du kommer til å håndtere teiner og tau, slik at kasteblokk og tauskiva vender den retningen du jobber. Eg må til tider jobbe over haleren
For å sette inn/ta ut tau når eg jobber. Spesielt med lenker.
Eg som høyrehendt ville hatt haleren på babord rekke, om den skal stå midtskips. Med "arbeidssiden" vendt forover, slik eg jobber med på høyresiden når eg er vendt mot den. Min som står i bauen burde verdt mer mot styrbordside, da eg jobber akterfor haleren og.  Enig, tror det blir sånn :yesnod: 

Og monterer du haleren midtskips, så legger båten seg på tvers av haleretningen, dvs du bruker mye kraft bare på og holde båten mot strømmen. En knop og 2 krever mange kg kapasitet på haleren om båten ligger på tvers. Redd for det ja.

Skulle eg bygd teine båt, ville eg droppet sitteplass i bauen. Montert haleren så langt frem som mulig på styrbord side, slik du kan stå oppreist og spole tau i en stamp. Dersom jeg tar bort benken framme i bauen tror jeg det blir lite å vinne på dørkplass. Dessuten skrår skroget veldig her framme, så man må i tilfelle lene seg langt fram for å nå rekka. Jeg ønsker også å beholde den av to andre grunner. Det ene er at jeg tror den kan være kjekk å sette teiner på for agning osv., det andre (og viktigste) er at det blir en fin plass og sitte å ta på seg dykkerutstyr.

 

 

Io, det var mange gode refleksjoner Sjøvind! Tror jeg må sove litt på de der... Det med å skrote konsollen kommer nok i hvertfall til å sitte langt inne! (har blitt litt glad i den allerede)

 

En ting til; sikkert lurt å ta seg bryderiet med å sette ombord konsoll, jockeysete og en putekasse eller noe som tilsvarer benken bak. Gjerne sammen med noen teiner og annet utstyr. Så får du sett hvor mye plass det fysisk blir før du bestemmer deg for løsninger.

Det er nok et veldig bra råd ja! Jeg får fortsette med å gjøre ferdig stringere og teste litt. Når jeg lager et skilleskott foran og bak tanken er mye låst.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dårlig med framdrift i helgen også, ikke minst pga en rygg som ikke har spilt helt på lag.

Men jeg har ihvertfall kommet litt videre med stringere. Det ble litt styr med å stemple fast platene i riktig vinkel og avstand, så jeg fikk bare plassert fire plater. Platene er også limt mot hverandre. Fant ut at jeg måtte presse plate mot hverandre, så jeg rigget meg provisorisk til med to teleskopiske gipsstøtter. Da mistet jeg imidlertid presset mot bunn, så da måtte jeg legge på mer vekt. Etter at bildet ble tatt ble 18 belegningsteiner til lagt på.
 

bilde

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[...]

Ja, det stemmer at det ikke er mannlokk i tanken.

[...]

 

Men hulrommet under dekk skal ikke fylles (har jeg gitt uttrykk for det?)

[...]

 

Som sagt, har du mulighet ville jeg ha hatt mannlokk. Greit å kunne ta en titt av og til, og må du av en eller annen grunn rense tanken.... 

 

Jeg mente jeg hadde leste et sted at du skulle bruke polystyren (og derfor epoxy) men da forstår jeg at det var bare stringerne. Men da må du ha en mulighet til å tappe ut vann fra hulrommet? 

Link to post
Share on other sites

 Da mistet jeg imidlertid presset mot bunn, så da måtte jeg legge på mer vekt. Etter at bildet ble tatt ble 18 belegningsteiner til lagt på.

 

 

Skummet er jo bare distansemateriale, det er glassfiber/epoxy som er styrken. Så så lenge du får limt fast skummet så det holder seg på plass mens du laminerer,  er vel det godt nok? 

Link to post
Share on other sites

Jeg visste ikke at det fantes to versjoner av skroget. I så tilfelle er jeg egentlig fornøyd med at jeg har "turbåtvarianten", vil anta det skroget er mest lettdrevent, og muligens noe mer stabilt i sjøen når den ligger i ro.

 

ja, den bør være mindre rank, og antakelig ha mindre planingsterskel.  Begge deler kjekt til ditt bruk.  Om du muligens taper litt fart og kjøreegenskaper på full gass så er de jo ikke der du kommer til å tilbringe mest tid

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En ting til; sikkert lurt å ta seg bryderiet med å sette ombord konsoll, jockeysete og en putekasse eller noe som tilsvarer benken bak. Gjerne sammen med noen teiner og annet utstyr. Så får du sett hvor mye plass det fysisk blir før du bestemmer deg for løsninger.

Som et alternativ til Sjøvind 's gode forslag så pleier jeg å tegne opp båten i 1:20 og klippe ut alle aktuelle deler (tank, konsoll, tegnehaler, sete, benk, agnbøtte, tegner +++ i samme målestokk.

 

Så kommer det som er artig: Så kan man flytte rundt på elementene til man er fornøyd :thumbsup:  (sånn har jeg designet hus, hytter og båter)

Link to post
Share on other sites

Sentermontert konsoll  -  110% enig at det er gull verdt i en båt som denne, med 100hk på hekken og en betydelig lettet D20, da vil båten også ha en betydelig verdi som båt, ikke bare som hummerracer... ingenting kan sammenliknes med å sitte i senter å kjøre...  :thumbsup:

 

Motorkontroller - på en av skissene er det tegnet sidemontert på konsollet, men på et bilde ifm at du kjøpte motoren er det bilde av toppmontert... håper det er det du skal bruke fordi jeg har hatt 18fot og 25fot med sidemontert på konsollet og har huket i gassen på vei fremover ved flere anledninger og det er rett og slett ikke trygt...  vurderer du sidemontert så ber jeg deg om å revurdere...

 

Jockey setet - gir deg god plass i bredden av båten. Du sitter også bedre fast enn på en benk... tryggere mener jeg  :thumbsup:

 

Tankplassering -  ville for egen del plassert tanken slik at du får fremkant av tanken i båtens vekt-senter. Mitt inntrykk er at båten blir tyngre og tyngre bak for hver gang du flytter på noe  :wink:

 

Seteplassering  -  25cm er for lite klaring (i båtens lengderetning) mellom jockeysete og konsoll, fordi en støvel i str 44 er 33 cm lang så kan du ikke bevege foten din inn mellom sete og konsoll uten å skråstille foten og det er ikke praktisk... ja, du har fothylle i konsollen men da må du løfte foten (fordi den fothylla går ikke ned til dørken) også flytte sideveis... her bør du vurdere å ofre 7cm fra plassen foran konsollet  :yesnod:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her strømmer det på med gode råd!

 

Jeg måtte jobbe overtid i dag, så ingen framdrift i dag heller... Bare kommet meg i bilen...

 

Takker igjen for gode råd, skal se litt nærmere på dette når jeg kommer hjem.

 

Krimart: Jeg er sugen på et lite mannlokk. Det blir jo i tilfelle i endevegg av tanken, så det er superviktig at det blir tett. Får se hva jeg finner av emner i garasjen.

Link to post
Share on other sites

Motorkontroller - på en av skissene er det tegnet sidemontert på konsollet, men på et bilde ifm at du kjøpte motoren er det bilde av toppmontert... håper det er det du skal bruke fordi jeg har hatt 18fot og 25fot med sidemontert på konsollet og har huket i gassen på vei fremover ved flere anledninger og det er rett og slett ikke trygt... vurderer du sidemontert så ber jeg deg om å revurdere...

 

Det blir toppmontert kontrollboks!

 

 

 

Jockey setet - gir deg god plass i bredden av båten. Du sitter også bedre fast enn på en benk... tryggere mener jeg :thumbsup:

 

Enig!

 

 

Tankplassering - ville for egen del plassert tanken slik at du får fremkant av tanken i båtens vekt-senter. Mitt inntrykk er at båten blir tyngre og tyngre bak for hver gang du flytter på noe :wink:

 

Tankplassering er gitt ut fra plassering av konsollen. Jeg vil ha påfylling i konsollen loddrett over stussen i tanken.

 

 

 

Seteplassering - 25cm er for lite klaring (i båtens lengderetning) mellom jockeysete og konsoll, fordi en støvel i str 44 er 33 cm lang så kan du ikke bevege foten din inn mellom sete og konsoll uten å skråstille foten og det er ikke praktisk... ja, du har fothylle i konsollen men da må du løfte foten (fordi den fothylla går ikke ned til dørken) også flytte sideveis... her bør du vurdere å ofre 7cm fra plassen foran konsollet

 

Dette må jeg se nærmere på! ?

 

:yesnod:

Lagt til :

Hvis jeg går for mannlokk med flatpakning i tanken, hva er best som pakningsmateriale? Luka blir i tilfelle i endevegg og må være helt tett. Har mest lyst på O-ring, men jeg hadde ikke noe runde emner med litt dia.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lagt til :

Hvis jeg går for mannlokk med flatpakning i tanken, hva er best som pakningsmateriale? Luka blir i tilfelle i endevegg og må være helt tett. Har mest lyst på O-ring, men jeg hadde ikke noe runde emner med litt dia.

Jeg hadde mannlokk som var lekk. Åpnet opp og skar til gummi som jeg kjøpte på Biltema. Har vært tett siden.

Link to post
Share on other sites

Trenger du mannlokk når du har tappeplugg i bunn? Vil ikke alt rusk og rask forsvinne ut i bunn? Og når du skal ha bensin på tanken blir drt vel mindre bøss og drit enn med diesel? Regner jo også med at du skal ha vannutskiller på drivstoffslangen til motoren. Da vil vel det som eventuelt kommer med bli igjen i filteret? Bare noen tanker. Korriger meg gjerne om du er uenig

Link to post
Share on other sites

ja, den bør være mindre rank, og antakelig ha mindre planingsterskel.  Begge deler kjekt til ditt bruk.  Om du muligens taper litt fart og kjøreegenskaper på full gass så er de jo ikke der du kommer til å tilbringe mest tid

I tillegg vil du komme raskere opp i plan og du vil få større fart med liten motor ( uten at jeg mener at 100hk er lite på denne båten)

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg går for mannlokk med flatpakning i tanken, hva er best som pakningsmateriale? Luka blir i tilfelle i endevegg og må være helt tett. Har mest lyst på O-ring, men jeg hadde ikke noe runde emner med litt dia.

 

Når jeg så tanken din så slo det meg at du ikke hadde håndlokk i tanken.. etter å ha tenkt litt så er jeg enig... fordi:

  • Du skal bruke båten jamnlig, dette er ikke turist-båt
  • Du kommer til å fylle i et område hvor det er helårs marinadrift og derfor så har du mindre drit og jalla på tankene
  • Du har bensin og ikke diesel
  • Yamafilteret med integrert vannutskiller og se-glass er helt toppers og kommer sikkert til å stå lett tilgjengelig i benken bak sammen med strømbryteren ?

Forstår at det med tilkomst er enklest gjennom benken bak men du-verden for en ugunstig plassering med tanke på lekkasje å plassere lokket i tankens endeflate. Plassert slik, vil bensinen slå direkte på lokket hver gang du går i plan....

 

Et alternativ han være å sveise inn ett stigerør som går helt til bunns som du kan suge ut av en gang i året eller om du skulle se vann i se-glasset på filteret...  med Swagelok/Parker klemringfittings ut av tanken for enkel tilkobling. Slike fittings er metall mot metall, en glødet og en hard overflate og er supre å bruke på bensin/diesel og varer evig om du ikke strammer for hardt til.

 

Lagt til: Da postet "Grufolf" mens jeg bedref snegle-tasting igjen....  godt at vi er vellldig enige da  :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... min erfaring er at når folk og materiell skal uti, og ikke minst om bord igjen, kan du ikke få nok dekksplass. Jeg synes innredningen i vanlige skjærgårdsjeeper utnytter dette alt for dårlig. Store konsoller og innerlinere stjeler for mye av båtens størrelse, det blir fort krøkkete å bevege seg ombord.

Helt enig :yesnod:

 

Tidligere har jeg hatt to rib-er på 20 fot, disse har jeg "innredet" selv. Innredningen har da bestått av en bensintank rett på dørken med en liten konsoll oppå, thats it. Ingen seter eller dill-dall. I den siste riben jeg hadde lagde jeg et skott helt framme i baugen med et lite rom til dregg og tauverk. Denne trekanten er uanset ikke anvendbar plass.

 

Vi har også hatt to skjærgårdsjeeper i dykkerklubben som vi har bygget opp helt fra bunn av. Den første var en 24-foter, den andre ble bygget på skroget til en Sun 33. I den siste hadde vi et lite tak over konsollen som to kunne stå under, ellers bare benker til å sitte på og rigge utstyr. Dette var en helt super dykkebåt, stødig, romslig og fin. Plenty plass både til dykkere og utsyr, noe jeg ikke hadde opplevd før :giggle:  Men noe god sjøbåt vil jeg ikke si det var.

 

 

 Tenk gjennom hvor mange passasjerer du kommer til å ha i båten vanligvis. Får du plass til alle på akterbenken? I så fall ville jeg droppet flere sitteplasser. Gå en runde med deg selv om du virkelig vil bruke den konsollen du har skaffet, jeg er redd den vil stjele mye plass. Hvor lange transportetapper blir det? Dersom det går lite tid til kjøring og mye tid til rigging av teiner, liner, dykkerutstyr og fisking villle jeg gått litt ned i kjørekomfort og opp i "arbeidskomfort". Du har jo skaffet deg et vindu til støpebord, og kunne kanskje støpt paneler til en mindre konsoll på samme måte som til motorkassen. Jeg ville plassert styringen ute i styrbord (jeg vet du vil ha den sentrert, men nå har jeg jo allerede tatt meg friheten :wink: ). Nå har du masse dekksplass, på en fast og fin dørk med de stringerne du skal ha. Forpiggen er jeg enig i. Framme i baugen blir det ikke noe dørk likevel, pga ja, baugen, og skråningen på skutesidene. Her ville jeg hatt et stort stuverom under et lite fordekk (det er vel slik du har tenkt). Ser ut som skutesidene skrår utover hele veien bak. Da kan det bli litt klønete å lene seg utover, tærne butter i før du får lent lårene i mot. Her ville jeg laget noen smale benker/flytetanker på hver side, helt fra akterbenken babord og konsollen styrbord, avsluttet der båten begynner å smalne framme i baugen. Disse ville jeg skrådd litegrann, motsatt av skutesidene, slik at du beholder hele bredden på dørken om du skjønner hva jeg mener. Med rekker på ripa kan du sette dykkersettene på benkene under opp- og neddressing. Folk kan også sitte her om du innimellom skal gi skyss til flere. På siden av disse benkene, inn mot dørken, ville jeg skrudd fast noen C-profiler i aluminium. Enten i stykker eller i full lengde. I disse igjen ville jeg skrudd noen lekter i f.eks. kjerneved av furu. Da får du muligheten til å skru fast lastestropper, som kan brukes til å sikre dykkerutstyr, agn- og fiskestamper etc. Trelektene vil gi stor fleksibilitet ved at det vil være enkelt å endre på plasseringen av stroppene. Du kommer jo til å måtte heve dørken en god del siden båten skal bli selvlensende. Jeg ville hatt noen luker i dørken. Da får du tilkomst til tanken (ja, har lest innleggene). Videre vil du få mer lagringsplass, deilig å få blybelter og andre tunge gjenstander helt ned. Er sikker på at du ville klare å konstruere en stabil og noenlunde vanntett løsning her. Når det gjelder tilkomst til sjøen (og opp igjen) er vel ikke båttypen den aller beste. Tror jeg ville hatt en dykkeleider som kan henges på ripa (båten er vel stødig nok til det). Ville laget til en liten port i ripa, slik at man kan skritte inn på benken imens man holder i rekkene.

Ja, jeg har tenkt på dette med bruken av båten, men akkurat hvordan det blir vet man nok ikke før etter en tid. Kommer nok til å bruke den mest alene, men det blir nok også noen dykkerturer med kompiser (maks 4), samt badeturer osv. med familien (4). Sånn sett holder det jo med Jockeysetet og benken bak. I tillegg har jeg sete på framsiden av konsollen. Jeg vil nok allikevel ikke droppe benk i baugen. Rett og slett fordi det blir en kjekk plass å sette teiner for agning, sitte å rigge dykkerutstyr, et trinn for å gå i land, kjekt stuverom, og at plassen uansett ikke blir brukbar dørkplass.

 

Når det gjelder de andre forslagene dine (som virker smarte og gode :yesnod: ) tror jeg det meste utgår. Årsaken er at jeg må begynne på nytt med konsoll, og at de andre tingene drar med seg mer jobb. Luker i dørken er jo smart, men for å få til en god løsning blir det en del jobb så jeg drøyer med det. Jeg kan jo alltids skjære opp og lage luker senere om jeg ønsker? Det samme gjelder jo kassa/braketten til motoren. Der blir det jo også en del volum som jeg senere kan utnytte om jeg får ånden over meg. I første omgang vil jeg prioritere å gjøre et grundig grunnarbeid, så får jeg heller flikke litt på resultatet senere. Pri en blir å få båten på vannet og at den blir bra kvalitetsmessig, så går det alltids an å endre. Gjør jeg en slendrianjobb under dørken blir det aldri bra, uansett hva jeg gjør siden.

 

 

Må ellers få si at det er kjempeartig å følge med på dette prosjektet, håper du fortsetter å oppdatere like detaljert!

Takk for det :thumbsup:  Har tenkt at det kanskje blir litt vel mye detaljer enkelte ganger... Får jo håpe at det er flere som skal bygge seg fiskejolle etterhvert slik at flere får nytte av erfaringene fra denne tråden :yesnod:

 

 

Som sagt, har du mulighet ville jeg ha hatt mannlokk. Greit å kunne ta en titt av og til, og må du av en eller annen grunn rense tanken.... 

 

Jeg mente jeg hadde leste et sted at du skulle bruke polystyren (og derfor epoxy) men da forstår jeg at det var bare stringerne. Men da må du ha en mulighet til å tappe ut vann fra hulrommet? 

(Mannlokk) håndlokk er i tenkeboksen :thumbsup:

 

Under dørken tenker jeg at det blir tre adskilte skott. Et i senter (tankens bredde), og et på hver side. Her blir det drenering bakover og tappemulighet. Har beskrevet det tidligere, men jeg skal se om jeg får produsert en skisse. Må jo holde dere oppdatert :giggle:

 

Skummet er jo bare distansemateriale, det er glassfiber/epoxy som er styrken. Så så lenge du får limt fast skummet så det holder seg på plass mens du laminerer,  er vel det godt nok? 

Tja. "Skummet", altså XPS som jeg har brukt her, er jo et distansemateriale, men det har også visse fasthetsegenskaper. I forhold til bøyekrefter er det neglisjerbart, men i forhold til trykkfasthet og dermet avstivning av dørken er det ikke helt borte. Det har en trykkfasthet på 700 kN/m2, og ligger dermed et sted mellom Divinycell H45 og H60 i fasthet. Hadde man brukt 50mm H45 i stringerne hadde nok de fleste forstått at dette har en styrke i seg selv. Jacodur 700 som jeg bruker her er ikke vanlig byggekvalitet, den må bestilles fra Jacon. Den man får i byggevarehus er opp til 300, altså under halvparten. Men selv slike plater kan man legge opp på to opplagerklosser og gå på uten støp (se tidligere post med bilder av dette).

 

 

Fortego:

Gummipakningen fra BT er altså bestandig mot bensin?

 

 

Trenger du mannlokk når du har tappeplugg i bunn? Vil ikke alt rusk og rask forsvinne ut i bunn? Og når du skal ha bensin på tanken blir drt vel mindre bøss og drit enn med diesel? Regner jo også med at du skal ha vannutskiller på drivstoffslangen til motoren. Da vil vel det som eventuelt kommer med bli igjen i filteret? Bare noen tanker. Korriger meg gjerne om du er uenig

Tja, det var det da. I utgangspunktet vurderte jeg at behovet for å rengjøre en bensintank er veldig lite sammenlignet med dieseltanker. Tenkte derfor at det holdt med en avtappingsmulighet i bunn av tanken. I tillegg er det jo denne standarden for bensitanker i lystbåter som sier at det ikke skal være mannlokk og uttakk i siden eller bunn av tanken (så vidt jeg husker). Men siden jeg vil rekke greit inn til tanken fra benken bak har jeg jo muligheten til å plassere et handlokk der. Har ikke helt bestemt meg ennå. Ser jo at alle slike ting drar med seg noen flere timer også :confused:

 

Og ja, bensinfilter med vannutskiller er kjøpt inn :thumbsup:

 

 

Lagt til:

Og nå som jeg trodde jeg hadde svart alle så ser jeg at Dieselfan er på igjen :giggle:  Ja, ja, men nå må jeg komme meg ut og komme litt videre :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...