Krimart Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Farvannet rundt Murter der regattaen startet har en del grunne partier, men i forhold til norsk skjærgård er jo det meste enkelt. Noen av charterselskapene bruker muligens dykker men ikke alle, og det var slett ikke vanlig på den tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 31.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2015 (redigert) Er nøgd med min 10 år gamle Bavaria. (2005 42 cruiser) Ingen feil eller mangler som skyldes fabrikanten. Redigert 31.Oktober.2015 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
sunnmøre Svart 31.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2015 Ser på diverse gamle annonser på Bavaria 34 AC at dei har fått forsterka kjølområdet. Nokon som veit noko om dette? Mastestøtta bør vere forsterka, då den er hul, men veit ikkje kvifor kjølområdet har blitt forsterka. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 31.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2015 Hvordan kan kjøler bare falle av? Vibrasjoner som gjør at 12 muttere skrur seg løs? Nei, både muttere og kjølbolter har nok vært intakte, det er skroget som har gitt etter. Nå er flere av bildene jeg har sett ikke på google lengre, men du kan jo se her http://www.boatingbusiness.com/news101/industry-news/bavaria_fights_back_against_match_42_claimsdet er glassfiberen som har gitt etter. På andre bilder kan det se ut som bunn og bunnstokker ikke har vært ordentlig sammenføyd heller, med sprekkdannelser som resultat. Bedre blir det jo ikke av at skivene under mutterne til kjølboltene opprinnelig har vært omtrent så store som femkroner... Det jeg synes er ganske forunderlig er at matchene har en stålramme i bunn som kjølen altså ikke er festet i ... hvorfor i allverden ikke utnytte den muligheten? Her er et bilde av en 42 som er utbedret med samme type stålforsterkning som min 38: http://www.boatdesign.net/forums/attachments/sailboats/6923d1148230765-bavaria-match-42-lost-its-keel-pict0309a.jpg Her har man dog satset på at plasten i seg selv skal være solid nok når kreftene fordeles utover. På min har man ikke tatt sjansen, og også støpt forsterkning slik at bunnstokker og selve bunn i området rundt kjølen har dobbelt tykkelse. På bildet her ser man tydelig i hullet ved lensepumpa at materialet har original tykkelse. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 6.November.2015 Del på Facebook Svart 6.November.2015 Har eid en B35 Match i noen år nå. Helt klart ikke bygd noe dårligere enn noen av de Jeanneauene jeg har eid. Match'n har vært kappseilt mye siste åra, det tåler den godt. All skrekkpropagandaen om at båten ville bli myk, at riggen ikke skulle kunne strammes skikkelig etc. er bare tull. Bav, Jeanneau, Hanse, Beneteau etc. = samme kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 7.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2015 Det er triste tider..... Langt mellom kvar seilbåt som kjem ut på Finn.no. Sjølv om det ikkje haster med båtkjøpet, så er det kjekt å ha litt å sjå på. Kjem nok meir båtar når sola snur om seks veker. Håper i alle fall at båtkjøpet er klart til påske Er som sagt slett ikkje låst til noko bestemt båtmerke, men i mi prisklasse er det mykje Bavaria om ein ikkje vil ned på 80-talet. Kva trur de om denne båten i høve Bavaria 34AC og 36AC: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=44240581 Omtrent samme alder, men ser ut som om innredninga er meir forseggjort. Litt større bysse enn på Bavaria 34 AC. Ser at byssa på 34AC frå år 2000 stort sett er identisk med den i 31AC frå samme periode, mao ganske lita til å vere i ein 34 fotar. De som har Bavaria som er 10-15 år gamle, opplever de mykje knirk og lydar i båten under seilas? Dette var ein av tinga som Bavaria visst var dårlege på grunne den "nye" produksjonsmåten. Sitér dette innlegget Link to post
baatan Svart 7.November.2015 Del på Facebook Svart 7.November.2015 Bavaria 37AC er samme skroget som på 36 AC fra 2002 og ut over. To lugars verionen har et stort bad, og mye stuverom ute under benken på barbord side. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 7.November.2015 Del på Facebook Svart 7.November.2015 "EMPIRE" var en Bavaria som ble seilt av et par på flere års langtur. Fikk to barn underveis i seilasen om jeg ikke husker feil. De ble kåret til årets seilere av Seilas i 2012. Kan vel ikke være så dårlig stilt med kvaliteten på Bavaria når en kan gjøre slike turer? Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Krimart Svart 7.November.2015 Del på Facebook Svart 7.November.2015 angående knirk: noen knirket veldig, andre ikke i det hele tatt. Det har vel med om modulene lå mot hverandre og/eller skroget og gnisset eller ikke. Mener knirkingen ga seg etterhvert - eller så va det jeg som ble vant til det :) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.November.2015 Del på Facebook Svart 7.November.2015 "EMPIRE" var en Bavaria som ble seilt av et par på flere års langtur. Fikk to barn underveis i seilasen om jeg ikke husker feil. De ble kåret til årets seilere av Seilas i 2012. Kan vel ikke være så dårlig stilt med kvaliteten på Bavaria når en kan gjøre slike turer? Stemmer. Hvis du leser bloggen vil du også se at de droppet tur innom Antarktis pga lekkasjer i rorhylsen. Så det er iallefall en svakhet man skal vite om på den generasjonen. Skipperen jobbet som servicesjef hos Lunde båt før han dro, og har nok bedre forutsetninger enn de fleste når de gjelder å utføre vedlikehold. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Seilars Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 Med en 2003 modell Bavaria 38 faller jeg vel inn i kategorien av båteiere som kan svare på dine spørsmål. Båten min kjøpte jeg ny, og 13 års eie bør vel være svar godt nok. Planlegger for 10 nye år, og har derfor oppgradert båten jevnlig. Kvaliteten har definitivt vært god, og det er få av pengene jeg har brukt på båten som kan klandres verftet eller deres valg av leverandører. Ankerwinsjen akter har imidlertid vært byttet to ganger, men dette var en ettermontert winsj levert av Anchorlift i Oslo. Lewmar ventilene og lukene på min båt og endel andre fra samme årgang(02-03) har en svakhet i filmen på utsiden, slik at den krakelerer. Det medfører at båten blir litt vanskeligere å se ut av med årene. Lewmar rettet opp i denne feilen, så jeg tror ikke 2004 modellene og senere utgaver har denne svakheten. Har i år byttet alle acryl glassene, så feilen er rettet på min båt. Ellers lakk det inn vann fra noen av rekkestøttene da båten var ganske ny. Dette fikset lundebaat opp i, og siden har båten vært knusk tørr. Vi benytter plassen mellom spantene under dørkplatene til lagring av papirsøppel, skittentøy, og sko. Har aldri opplevd vann eller fukt under dørken. Ettersom båten har sandwich i skrog og dekk over vannlinjen, har den heller ikke vært plaget med kondensering. Bavaria har bevist at kvaliteten er minst like god som andre europeiske serieproduserte seilbåter. En visnings runde på bruktmarkedet vil nok gi deg samme inntrykket. Etter 10-15 års bruk vil nok båtens historikk bety mer for ditt fremtidige båtliv enn om det er Bavaria eller Beneteau som har laget båten. Mitt inntrykk er at alle de store produsentene fra den tiden lagde gode båter, og at de vil være å se på sjøen i svært mange år til. Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 @Seilars: Får jeg spørre om hva det omtrentlig kostet å bytte ut alle acrylglassene? Har en B36 fra 2002 og samme problem. @Trådstarter: Vår Bavaria fra 2002 holder seg overraskende bra, tross begrenset vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 Seateach i uk solgte nye glass og pakninger, lukeglass ble ikke byttet. Har glemt eksakt pris, men i underkant av 15000 kroner tenker jeg du må ut med for delene til sidevinduene. Dekkslukene har jeg ikke gjort noe med, da vi ikke fant det nødvendig. Grunnen til at jeg valgte å kjøpe fra England var at de hadde god kompetanse slik at jeg unngikk feilbestilling. Kanskje kan lundebaat matche prisen i disse tider.... Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 (redigert) Ser på diverse gamle annonser på Bavaria 34 AC at dei har fått forsterka kjølområdet. Nokon som veit noko om dette? Mastestøtta bør vere forsterka, då den er hul, men veit ikkje kvifor kjølområdet har blitt forsterka. Det er flere av de lavere prisa båtmerkene, ikke bare Bavaria, som er, og fortsatt vil være, utsatt for kjølhavari av ymse slag. De fleste båter som har lagt noen mil bak seg har vært borti ei grunne eller flere, sånn er livet, men med finnekjøl vil kreftene fra et sammenstøt samle seg over et ganske lite areal i overgangen mellom skrog og kjøl, og det er nærmest naturgitt at slike sammenstøt vil kunne resultere i skader. Ser man ikke etter og får reparert slike skader, som ikke trenger å synes store etter ett sammenstøt, har man en svekkelse i plasten rundt kjølen når man seiler videre. Om båten heter Bavaria, Jeanneau eller Beneteau. Redigert 10.November.2015 av grawis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Mastestøtta bør vere forsterka, då den er hul, men veit ikkje kvifor kjølområdet har blitt forsterka. Det at mastestøtten er hul skal du ikke ta som noen svakhet. Jeg kan ikke huske at mastestøttene på noe av de båtene nevnt her har brutt sammen. Hule profiler er uansett meget vanlige i konstruksjoner. Når det gjelde generelle sjøegenskaper, vil en butt baug med flat bunn naturligvis plaske mer i motsjø enn langsmal og dyp baug. På den andre siden får man mer plass inne i båten med mer volum i baugen. Spesielt greit om man skal bo i den. I Hulda som er av den dype og langsmale så har jeg 2 meter baug som kun inneholder kjettingkassa. Hvordan man 'føler' at båter ser ut er noe som endrer seg med tiden. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 10.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2015 Takk for at de er med på å halde tråden i gang. Kjekt med litt seilbåtprat i mangel på båt.. Når det gjeld mastestøtta , så var det ein Bavariaeigar som sa at Lunde Båt hadde anbefalt å forsterke denne. Det var ein enkel sak, borra nokre hol, fylde opp med epoxy til det "rann over". Når det gjeld sjøegenskapar, så skjønar eg at ein "AWB-båt" er annleis i sjøen enn ein klassisk svenske. Eg må på sett og vis finne ut om sjøegenskapane til ein billigbåt etter år 2000 er bra nok, eller om eg bør gå for ein eldre og kraftigare båt. Eg har det meste av seilerfaringa mi frå svenske båtar frå 70- og 80-talet. Hadde lottoen slått inn, så hadde det nok gjerne blitt ein nyare svenske, eller kanskje ein Sirius 40 Tilbake til verklegheita. Kom i går kveld over ein "test" i frå svenske Båtnytt frå 2003. Der gjorde dei ei enkel samanlikning mellom Bavaria 34 og Najad 331. Overskrifta var: Funktion mot passion. Bavariaen var vel den som leverte funktion, og Najaden passion Dei seier at Bavariaen er ganske lett, medan Najaden er tyngre med djupare skrog. Bavariaen er lett og livlig, mens Najaden er roligere i sjøen. Bavariaen er stivere, men Najaden er enklere å seile sjølv om han krenger meir. Om Bavarian blir det sagt at den har liten "vingelvingel" (groove), dvs at om båten blir styrt for høgt, taper han for fart. Og blir han styrt for lavt, vil båten fort broache. Dette med stramme seil på kryss. Denne båten hadde orginalseil, som visstnok var ganske dårlege. Er det nokon som veit om båten oppfører seg tilsvarande med gode seil? Elles kom Bavariaen greitt ut av det i testen. Litt smårusk på finish, men ikkje meir enn ein kunne fikse på ei helg med lakkpenselen Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Ligger en fin Najad 360 på finn, litt over budsjett, men mye eierstolthet... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
dobsen62 Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 Det at mastestøtten er hul skal du ikke ta som noen svakhet. Er den underdimensjonert er det en svakhet. Dersom sylinderveggen er for tynn, kan røret kollapse. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 Akkurat det skjønner de fleste av oss. Poenget er at trådstarter fremstilte problemstillingen som om hule profiler generelt vil være for svake. Hulda har et firkantrør 100x100x6 mm innsveiset i begge ender som maststøtte. Tåler mer enn 50 tonn trykk 'rett ned'. Tilstrekkelig for de fleste mindre rigger. Generelt kan man si at hule profiler vektmessig blir stivere enn massive stenger. Hadde det ikke vært slik ville det vært poengløst med hule profiler. Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 Kjenner ikke til konstruksjonen på disse Bavaria båtene, men at profilen til maste støtta skal være for svak høres litt rart ut. Høres igrunn ikke noe mindre rart ut å fylle opp denne med epoxy. Det er ikke bunnstokken som maste støtta står på som bør forsterkes da? Det kan jo være at den ikke er massiv. Noe den burde være under maste støtta. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 12.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2015 Tja. Det er i alle fall noko under masta som kunne forsterkast Det er vel kanskje meir rett å seie bunnstokken der mestestøtta står, at det var denne som skulle forsterkast. Det er nok eg som har formulert meg toskete - noko som i blant kan skje Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 23.November.2015 Del på Facebook Svart 23.November.2015 Molde er jo ikke så langt borte. Spor opp eiger å ta en titt. Liten motor men er jo sjelden man treng så mye motor, men kan være knappt i dårlig vær. Vanskelig å si noe om tillstand før inspeksjon men ser jo ikke så værst ut på bildene. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=67398606&class=2188&ref=fas Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 23.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2015 Jepp. Har planar om å sjekke ut denne båten. Nokre ulemper er det sjølvsagt med denne også Mastehøgda er ein ting. Har ei bru på 16 meter som blir passert ganske ofte. Trur mastehøgda på denne er ca 17 + antenner og vindinstrument. Klarer sjølvsagt å kome meg under på fjøre sjø, så det får bli ei vurdering. I tillegg så sit genuavinsjene langt framme, litt tungvindt om ein er åleine. Elles er tre kabiner og to toalett mykje på ein 38-fotar, men båten ser ikkje så verst romsleg ut likevel. Ligg også ein tre-kabins Bavaria 34 i Molde, trur eg skal sjå på denne også, sjølv om den i utg.pkt er uaktuell. Skal prøve å få sett på ein del båtar framover, for å få ei best mogleg vurderingsgrunnlag. Er berre så f..... lite båtar på Finn.no for tida. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 23.November.2015 Del på Facebook Svart 23.November.2015 Det er kanskje ikke så mange båter på Finn, men det skyldes kanskje at prisforskjellen på nytt og brukt er begynt å bli ganske stor, og mange er nok fornøyd med den 10-15 år gamle båten de har. 29 hestekrefter i en 38 fots Bavaria er det vanligste. Selv har jeg 55 hesteren, og har vært mye på tur med en lik båt med 29 hester. Vi har ikke noe behov for å marsje fortere enn syv knop, og det marsjer også 29 hesteren fint. 55 hesteren kan marsje 8 knop, men da renner dieselen igjennom pga. Skrogfart på ca. 7,6 knop. I dårlig vær og kraftig motvind skiller det imidlertid endel, da vi kan holde 6,5-7 knop i ganske kraftig motvær, mens 29 hesteren da er nede på 5 tallet et sted. Nå kjenner ikke jeg balansen i vindkastene ved havnemanøver på 98 modellen av 38 foteren, men min 2003 modell mister lett baughøyden når man ligger i ro i trange havner, og vinden presser på skutesiden, og en baugpropell er derfor viktigere enn 55 hestekrefter om jeg skal velge. Baugpropell og Ankerwinsjer er nødvendig etter min mening når båten er 38 fot, mens en 34 foter klarer seg bedre uten disse tingene. Prisforskjellen fra 34 til 38 fot er imidlertid liten, og om man snubler over en velutrustet 38 foter som er vedlikeholdt, er det mye båt for pengene. Vær imidlertid litt obs. på at en 38 foter kan bli dyr om du senere må utruste den med masse ekstrautstyr. Det er derfor like viktig å se på vedlikehold og ekstrautstyr, som på båtens fabrikat når vi snakker 10-15 år gamle båter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.