Ternen32 Svart 1.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2005 Litt OT kanskje, men kom til å tenke på en episode på flytebryggene utenfof Norsjø ferieland den tiden de hadde båtfestival her oppe. Intill brygga ligger det en 19 fots Reinell med 350 v8, ute på vannet ligger den en båt med masse folk i som roper og vinker til denne karen i Reinellen, han vinker og nikker spretter opp på brygga og løsner fortøyningene skyver hekken fra, fram og vrir om nøkkelen og ingenting skjer, tydlig at han har problemer med starter for karen spretter bak i båten, opp med solsenga og nedi med skrutrekker. Motoren starter med et brøl og båten skyter fart, rett frem og opp på brygga. Der blir den liggende med motor på full rus noen sekunder før vedkommende som nå ligger som et ufs halveis oppi motorrommet skjønner hva som har skjedd, han spretter opp og får vridd av tenninga. Men jeg kan si så mye som at han var ikke like høy i hatten der han sto bak spak og så folk kom strømmende til.. hehe han fikk hjelp til å få dyttet båten ut i vannet igjen, men jeg så ikke mer til han etter dette.. Så sliter du med å få båten inn i båsen så er det bare å legge den i plan opp på brygga så liggern trygt.. hehe Vi ønsker Lykke til.... Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Bonus Svart 1.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2005 Så sliter du med å få båten inn i båsen så er det bare å legge den i plan opp på brygga så liggern trygt.. hehe <{POST_SNAPBACK}> Den likte jeg Takk tj for starten av en fin tråd, jeg viste den igår til fruen som (selvfølgelig ...) trodde at det kun var meg som ikke kunne legge til Trond Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 1.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2005 Har ikke invalidepropell...... Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Fendersjef Svart 30.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2006 Hadde tidligere en sandvik 26 (det vil si, foreldrene mine hadde, lånekassen gir av uforståelige grunner ikke ekstra lån/stipend til båt ), og den var alltid der jeg ville den skulle være. Men i fjor skiftet vi til Fjord 880, og dette ble straks litt verre. Akterover går den bare en vei, og det er innover i havna. Har hatt noen kreative krumspring for å komme inn i båsen, men til nå har det stort sett gått greit. Det verste tilfellet har vel vært da side-effekten fra propellen og sidevinden slo seg sammen, og førte meg innover og innover i havna, uten at jeg hadde plass til å få snudd båten ved å gå forover...men med intensivt arbeid med ror og gir, fikk jeg da berget den ut av havna den gangen også. Til dere som trodde dere var de eneste som slet med å legge til tar jeg med ett eksempel. I fjor i mai, skulle vi legge til kai med KNM Hinnøy i Litauen. Vi hadde en beskjeden sidevind, men lite plass. Etter to forsøk gikk vi ut og la oss et annet sted. Så selv med erfarne folk og 2x vannjet (og dermed mulighet for å gå sidelengs) i tillegg til kraftige baugtrustere (lufttrustere) er ikke alltid tillegging ved kai en enkel sak. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Charente Svart 30.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2006 (redigert) Spenn fast 3 åringen i barnesete og få kona til å hjelpe deg. Har du ikke barnesete så må du lære ungen at han/hun må sitte rolig med redningsvest på i en av stolene og at det er han/hennes faste plass når dere kaster loss eller legger til. 99,0% av ungene klarer å sitte stille i fem minutter uten å røre seg fra sin sitteplass. Dette må læres jo før jo heller, kan komme nødsituasjoner hvor dere må være to om arbeidet ombord og da må ungene sitte stille til de får annen beskjed. mvh Charente Redigert 30.Juni.2006 av Charente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 30.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2006 Som trådstarter må jeg smile litt. Tråden ble startet for litt over et år siden og det er bare å konkludere med at øving, øving og erfaring er svaret. Nå går det som en drøm og uansett vindretning og vindstyrke kvier jeg meg aldri når jeg kommer inn i havnen. Mange gode råd i denne tråden som jeg håper andre "newbier" kan få bruk for. Takker alle for innspill og at dere alle har giddet å bruke noen minutter hver på å veilede i noe som for erfarne virker banalt enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Morty Svart 30.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2006 Fin tråd! Mange gode råd óg! Synes manøvrering med min forrige GP 700 gikk veldig greitt, selvom det er null styring bakover. Med planende båt, derimot med rel. høy tomganshastighet (4,5 knop), mye tyngde bakerst og stort vindfang, byr det på utfordringer når jeg må bakke inn i båsen. Som Bitteliten nevner synes jeg også den lille forsinkelsen som EVC systemet til VP gir ved gearshift er uvant. Og det er fort gjort å komme i en form for "hysterese". Men det går bedre og bedre. En OT historie til slutt: Vi satt på Skjærhallen for en 10 -12 år siden en deilig sommerdag. Det var stille og fredelig på land og i restauranten, - hvor vi satt ved sjøkanten og fulgte sløvt med på livet. D.v.s båter og folk. Rett nedafor lå ei gammal tresnekke med en gjeng Særpingær på dekk. Ei pils i handa hadde dem, men ellers var det ikke en lyd. Så kommer en gammel Ancas Queen sigende, med antatt kurs mot brygga, rett ved siden av Østfoldsnekka. Bortsett fra å holde seg fast i Halvlitra var det jo ingen som hadde noe annet å gjøre, enn sløvt å følge båten på vei innover. Det gikk i rykk og napp. Bakerst i Ancasen stod ei lekker berte med dreggen (paraply) i handa, klar til å slippe. Skippern gjør sitt beste, ratter og virker stressa, men posisjon ser ok ut. Farten er kanskje litt høy på slutten og de fleste "tilskuerne"retter seg opp litt, da det ser ut til at han fomler litt med reversen, da han som mest trenger det. Bakerst står frua og sliter med å holde ankeret, men fredeles klar til å kaste. Disse kællene på snekka leer ikke på en finger, bare myser mot museumsgjenstanden som kommer i godt sig mot brygga. Så. DUNK!! Rett i brygga i ca 3 knop. Da ser jeg den av kara ombord i Østfoldsnekka reiser seg sakte opp på albuene og sier med høy stemme: - Ja, nå erru værtfall framme! Da slepper frua dreggen. Rett ned. Skippern surrer no' tau i baugen, og begge forsvinner under dekk. Sikkert litt flaue tenkte jeg. Skal ikke legge skjul på at litt fnising og småkommentarer forekom. Kort etter dukket de nå døpte "Ancas Queen" og "Ancas King" opp igjen, han nå ikledd mørk dress! og hun i en kritthvit drakt og høyhæla sko. Jeg glemmer aldri den øredøvene stillheten som fulgte, eller de mange måpende blikk. Og så gikk livet sakter videre. Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Fetter Anton Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Ja, dette var en interressant tråd. Er vanskelig å manøvrere fint inn i båsen synes jeg og. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Å her kjenner eg meg igjen! Eg er ingen sjømann. Ligger i båthavn og har plass nummer 2 fra land. Min forrige båt Scand Dynamic 7600 syns eg kunne være ille nok å komme inn i båsen med. Siden eg er så nær land har eg ingen plass å jobbe på om eg ikkje treffer på første forsøk. Løsningen var enkel. Eg skar hull og satte inn baugpropell. Jada, liten båt og bla bla. Det får så være. Etter eg fikk baugpropell kjørte eg den båten sidelengs inn på plasser eg aldri hadde klart før. Så byttet eg båt sommer 2010. 31 fot og ingen baugpropell. At montering av det skulle gjennomføres var bestemt før kjøp/bytte vart utført. Denne var jo enda verre å manøvrere. Så nå er baugpropell på plass. Fjernstyring og. Det gleder eg meg til å få bruke. Det som skjedde med meg var først og fremst at usikkerheten tok meg. På forrige båt brukte eg nesten aldri baugpropellen i havna her heime etter den var montert. Å vite den er der fikk roen over meg. Hadde eg roen gikk det bra. Å hjelpe "madammen" fikk seg en mye kjekkere opplevelse på sjøen. For min del skal det ikkje eiges en båt av meg over 20 fot som ikkje er baugpropell på. Eg monterer det sjøl så kostnaden er overkommelig. Det var dagens tilståelse fra min side. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Jeg svinger meg inn på tomgang og hiver den i revers helt til båten står i ro og setter den i fri. båten står i ro og det er bare å fortøye den Men så har jeg bare en 24fots plastsnekke som er lett å manøvrere. Unntatt når jeg skal ut med bakenden fra båsen. Er ikke alltid den svinger dit jeg vil men går nu alltids bra. Er det vanlig for den type båt eller noe galt? er en sollux 24ac. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Dere har bumpet en VELDIG gammel tråd gutta, dog fortsatt aktuell. Som alt annet er dette rett og slett øvelse gjør mester, er få som er dårligere på dette enn menn i 40-50 årene. Sjefen min som er i denne aldersgruppen løste problemet med å få tak i båtplass helt ytterst han kunne kjøre rett inn i, samt masse masse masse fendere, skal sies at han med årene har blitt flink til å kjøre båt, men det var krise de 2-3 første årene, noe han gladelig innrømmer selv ;) Forøvrig kan jeg anbefale 2 maskiner, hadde det på forrige båten, og har det på den nye, skal nok ha på neste og, mange lo godt når jeg kom inn med gamle 30 fotern i trange trange havner i sommer, de lo ikke like godt når jeg snudde den uten noen problemer, kort fortalt, er det 9,1 meter og båten din 9 meter og har 2 maskiner snur du den lett der rundt siden egen akse. På nyeste har jeg også baugpropell, så da skal det bli riktig så morro, kjører mye alene og legger til steder utsatt for vær og vind. Mobbing av folk med baugpropell selv på små båt har jeg aldri skjønt, jo flere hjelpemidler man har, jo bedre. Mange av disse mobberne har jo ofte ikke selv det jeg vil anse som overbevisende skills selv. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Jeg har seilt relativt store båter de siste 15årene og bommer fortsatt skikkelig innimellom, blir aldri utlært men jeg trøster meg med å forestille meg at jeg ikke er alene. Øve øve øve men perfekt blir forhåpentligvis ingen Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 (redigert) Først litt om båten.... Polar 22 med Marna 12hk bensinmotor. Den reagerer ikke spesielt kjapt på gassen, og girkassa er treg. Lite ror. Under bakking går den litt skjevt bakover helt uavhengig av hvordan roret står. Padleeffekten er som regel sterkere enn rorutslaget. Når jeg skal inn i båsen står jeg akter og styrer med rorkulten. Da klarer jeg akkurat å få benet på girspaken for å sjalte forover/bakk. Padleeffekten forsterker strømpåvirkning i båtplassen.... Gasshendelen står midtskips, så den får jeg ikke tak i uten å slippe roret.... Så for å manøvrere må jeg sette den litt over tomgang, og der står den. Da har jeg igjen ror og gir jeg kan bruke. Pga paddleeffekt samt dårlig effekt i bakking står jeg egentlig igjen bare med roret. Og det er som nevnt tidligere ganske lite.. Båtplassen er i Glomma, dvs at jeg har 2-4 knop strøm fra siden når jeg skal legge til, litt avhengig av sesongen. Plassen er i 90 grader ift elveløpet, dvs rett inn mot elvebredden. Når jeg kommer halvveis over i tørningen griper strømmen tak i kjølen og båter går nå sideveis nedover samtidig som baugen dreier ganske sakte over pga lite ror og dårlig motorkraft. Halveis inne i båsen går strømmen andre veien slik at mens akterspeilet fortsatt blir presset nedstrøms dreier nå baugen oppover igjen. Jeg kommer nå inn på ett vis... Redigert 4.April.2011 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
RSL Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Seilbåten jeg har nå styrer såpass bra at det skjeldent er noe problem å komme inn i den båsen jeg har nå, men når jeg hadde en Scand Classic 25', var det en annen historie. Der var det til tider med stor vannføring i elva temmelig sterk strøm 90grader på båsen. Jeg fant ut at det eneste som nyttet, var å ha nok fart. Det samme prinsippet bruker jeg enda. Jo sterkere strøm eller vind fra siden, jo større fart må til for å treffe. Bakdelen er jo at om det går galt, så blir det større skader, men enn så lenge har det gått strålende. Kontante, bestemte bevegelser og så bremse akterover med masse gass når man ser at man er i boks. Ut av båsen når det blåser eller er sterk strøm, gjelder det samme prinsippet. Når man nøler, er sjansene større for at noe går galt er min erfaring. Det er ikke sikkert dette passer for alle. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Faxen Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Øve øve øve men perfekt blir forhåpentligvis ingen Nei absolutt ikke. Første gang jeg kom med nybåten (Storebro 31) inn i båsen, som er tre meter bred Båten er 320 bred, men ikke i utriggerhøyde. Fruen er vant til å sitte å vente til jeg har prøvet et par ganger dunket i utriggere osv. Denne gangen satt hun bare der, og jeg spurte om hun ikke skulle ta fortøyningene; jammen skal vi ike inn i båsen da??? Kjære deg, vi er inne! Det var en av de få gangene. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sitrin Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Alltid en utfordring når man får ny båt. Alle båter reagerer forsjellig. Båten jeg har nå bakker jeg inn og det kan være noen utfordringer i mye vind selv med "ekstra" propeller. Men som flere skriver så er det øving som skal til. Det man må være klar over er at en båt svinger med bakenden (ikke forran som en bil). På båten jeg hadde før så hadde jeg fast aksling og baugpropell. For å få hele båten til å forskyve seg ut fra brygga sidelengs så styrte jeg inn mot brygga med båten i gear og baugpropell på. Roret skyver hekken ut fra brygga og gaugpropellen skyver også baugen ut fra brygga. Med den erfaringen lærte jeg meg også til å bli flinkere til å kjøre inn i båsen. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Fetter Anton Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 I dag måtte jeg legge til kai med kraftig fralandsvind, hadde ikke noe alternativ egentlig, det var alt annet enn lett. Måtte prøve mange ganger. Noen som har noen gode tips for en sånn situasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Å legge til i hjemmehavna, er en såpass krevende øvelse at jeg alltid må pisse før jeg begynner. Avstanden mellom båtene på de forskjellige bryggene er så liten at jeg må foreta en S sving for å få vridd meg inn. Må først bakke 25-30 meter. Fordi det er for smalt mellom betongmolo og de ytterste båtene til at jeg kan snu inne blandt de fortøyde båtene. Legge styrbord hekk max 1 meter ut fra ytterste utligger på brygga akterpå meg. Da er det å vri baugen litt styrbord og forsiktig fremover. Når hekken er klar av den båten som ligger ved den utliggeren som er nevnt over. Bør min baug være på vei inn båsen og jeg kan rette opp mot babord. Går greit ved vindstille. Jo mer vind jo mer thruster kjøring. Ved krafitg nordavind rett inn i havna, er det ett helvete. Da finner jeg på noe annet å gjøre. Legger meg en natt til i en uthavn, spiller Ludo eller noe sånt. Å komme inn i 10-12sek/m nordavind, har jeg prøvd på en gang før. Never again. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Christensen Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Ligger med hekken mot brygga og baugen mot bøye. Prøver å få frua til å huke tak i tauet fra en av bøyene forut mens jeg bakker rolig forbi, den eventuelle trossa hektes på respektiv side forut og vi bakker videre inn mot brygga, evt retningskorreksjoner foretas med korte perioder med fremover på tomgang og roret i posisjon slik at hekken flytter seg med en gang. så settes skuta fast mot land og så hopper jeg i jolla og henter den siste (og ofte begge) fortøyningene forut og hekter de på! Har vurdert å skaffe sånne karabiner du kan huke på med båtshaken, da slipper tauene å ligge på bøya og være borte når vi kommer fra ferie!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
tuffff Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Bare baugen treffer mellom "mine" uteriggere, så går båten som ei kule i et flipperspill frem og tilbake mellom disse til jeg er langt nok inne. De faste fortøyningene retter opp båten når den er vel på plass. Veldig kjekt med Parmafendre i hele båsen. En sjelden gang i mellom er jeg ikke nær noen av uteriggerne før jeg ligger på plass. Flaks. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 I dag måtte jeg legge til kai med kraftig fralandsvind, hadde ikke noe alternativ egentlig, det var alt annet enn lett. Måtte prøve mange ganger. Noen som har noen gode tips for en sånn situasjon? Du fester et tau i baugen og fendrer baugen og siden du skal legge til mot brygga, blink deg ut et sted å feste tauet i brygga og ha tauet i ca lengde midtskips. Kjør inn til brygga og fest tauet ca midtskips og kjør deg inntil med motor. - Kjøre inn på "spring"! - det er enklere med en medhjelper men går veldig fint selv også sel vom det blir noe mer stress. Det samme gjelder også når man skal legge fra og vinden eller strømmen presser deg mot brygga - kjør deg ut på spring med motorkraft og roret til hekken ligger ut fra brygga og bakk ut. Husk å fendre godt :) Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Anton Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Kjøre inntil brygga ja, var lettere sagt enn gjort det Menmen det er vel øvelse som skal til, men håper forsåvidt å slippe akkurat den øvelsen der på en stund... Planende båt med "lite i vannet", stort vindfang, og kraftig fralandsvind, menmen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Bare baugen treffer mellom "mine" uteriggere, så går båten som ei kule i et flipperspill frem og tilbake mellom disse til jeg er langt nok inne. Høres kjent ut den metoden der . Men båten min er dyp og tung da, så stort sett lar den seg styre inn uten å dunke i utliggerne. Mne med den forrige båten som veide snaut halvparten, ble det mye flipperspill i litt dårlig vær... Fetter Anton: I dårlig vær og fralandsvind er det ofte ikke annen å gjøre enn å kjøre baugen vinkelrett inn på kaien, feste en spring som forklart over og kjøre seg inn på springen. Bare prøv, det går faktisk ganske greit! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Jeg har trang bås for Saowanee og ofte sterk sidestrøm. Problemet er da at når baugen er innenfor så tar srømmen tak og drar akterenden raskt sidelengs. Ser ikke for meg hvordan jeg skal kunne lande med litt eleganse her. Har fått 30 cm bredere bås og plass med litt mindre strøm (håper jeg) i år. Håper det skal gå litt bedre da. Det er jo litt dumt dersom en må ligge på vent til tidevannet snur før en kan gå inn. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MajorAndy Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 I dag måtte jeg legge til kai med kraftig fralandsvind, hadde ikke noe alternativ egentlig, det var alt annet enn lett. Måtte prøve mange ganger.Noen som har noen gode tips for en sånn situasjon? Hvis jeg er alene i båden i sådanne situationer plejer jeg at bakke op mod vinden ind til kajen. Tidligere kørte jeg ind med stævnen først og LØB op for at få en line i land inden båden drev ud igen. Det var til tider frustererende Nu bakker jeg som sagt i stedet ind. Så er der meget kortere vej og jeg kan nå at få en line i land og tilbage på båden. Så er der styr på situationen og jeg kan herefter som beskrevet bruge motor for at komme det sidste stykke ind. Jeg synes at det er MEGET sværere at lægge til langskibs ved en kaj i stærk pålandsvind. Her har jeg ikke endnu fundet en løsning, der hindrer at jeg banker mod kajen i et ukontrollabelt brag. Er der nogen, der har gode råd her? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.