Jump to content

Klimaavtalen, er den slutten på motorbåt-kulturen?


Petterøe

Recommended Posts

Pressedekningen etter klimaavtalen i Paris tyder på radikale omveltninger med hensyn til bruk av fossilt brennstoff. Og endringene må skje fort. Ser vi her enden på motorbåt-kulturen slik vi kjenner den?

El.-fremdrift i båt er jo allerede i sin spede begynnelse, men den teknologien trenger vel mange års utvikling før den er en fullgod løsning over lange avstander og i noenlunde høye hastigheter. Spøsmålet er jo også om el.drift noengang blir en overkommelig teknologi rent prismessig for menigmann.

 

Vil vi alle rett og slett måtte ty til seil i fremtida?

 

Spennende tider.

Redigert av Petterøe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har litt problemer med å avgrense det du kaller "motorbåt-kulturen slik vi kjenner den". -Mener du egentlig "båtliv med motorbåt slik vi kjenner det"? Eller tenker du på bestemte typer motorbåter eller motorbåt opplevelser?

 

Uansett så er det vel ingen tvil om at på LANG SIKT 20-30 år, vil båtlivet og motorbåt teknologien være veldig annerledes. Det kommer nye tekniske løsninger vi ennå ikke har sett, og det er vanskelig å vite hva det blir. Enig i at dette er spennende.

 

Det første som vil skje, er dessverre at politikerne kommer til å bruke klimaendringene som begrunnelse for å styre/kontrollere folks valg av teknologi gjennom avgifter og skatter. Derfor er det viktig for dem å opprettholde en forståeløse av klimaendringene som sier at alle enedringer er menneskeskapt. Jeg vet ikke om det er sant, og det er mye manipulasjon av meteorologiske data.  Det statistikken viser, er at det med ca 100 000 års mellomrom skjer en betydelig global oppvarming av vår jordklode. Sist dette kjedde, var det uten bidrag fra menneskeheten. Hvis det egentlig er dette som skjer nå, vil ikke politikerne gjøre velditg stor innsats med å fortelle oss at de tok feil. Det er viktigere for dem å få folk til å godta at de vet best.

 

Når det er sagt, er jeg også tilhenger av en forandring til det bedre miljømessig, med hovedfokus på helsefarlig forurensning. Det har vi alle et ansvar for å bidra til, og folk flest synes det er fornuftig uten tvang. -Tror og håper nå jeg, i hvertfall.

 

Jeg ser for meg en spennende tid jeg også, der utviklingen mot bedre miljø for mneneskene innebærer spennende forskning og teknisk utvikling. Dette TAR TID.

 

Og sykkelromantikken er et feilspor hvis vi ønsker å beholde et effektivt og fritt samfunn. Sykler er for Oslofolk om sommeren, og de relativt få individer som ikke trenger bil. Mens de driver sin tvangspolitikk overfor "annerledes tenkende", vil vi PÅ TROSS av dem, få en utvikling av privatbilen som til slutt ender med forurensningsfri bilbruk (sykkelromatikerne blri overrakset).

 

I kjølvannet av denne motorutviklingen vil båtfolket følge med i utviklingen, delvis parallelt med bilutvikklingen, eller følge etter når tenknologien, energiforsyningen og annen infrastruktur blir brukbar også for båtkulturen. -Jeg rtipper at fritidsbåter vil være noen av de som først finenr brukbare løsninger, før stor skipsfart finner nye løsninger. Men store frakteskuter kommer nok til å forbrenne enorme mengder fossilt drivstoff på de syv hav i mange tiår fremdeles. Uten sotr varetransport på havet, vil verden slik vi kjenner den, kollapse. (Tilbake til å spise koskosnøtter.)

 

Fritidsbåter kan gå over til seil, elektrisk fremdrift og være en kultur åpen for eksperimentering og utvikling. Men totalt betydningsløs når det gjelder global oppvarming. Uansett hva oppvarmingen og klimaendringene vi er enige om foregår,skyldes.

 

Dette var bare noen spontane tanker i de tidlige morgentimer. Dette kan bli en trå med  interessant utveksling av mange tanker og meninger! Den nye tid er i støpeskjeden, det er det ingen tvil om. La ia oss skynde oss langsomt og uten dogmatiske fasitsvar når vi skaper frmtien sammen. Politkerne skjønner for lite til å overlate fremtiden til dem.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Spørs om ikke snekkene får en gull-alder igjen, på sikt. Behagelige,langsomme,nedstressende, og ikke minst extremt rimelige i drift. Til og med el-drift på enkelte. (Polar,Skager).Man må nok belage seg på atskilligere høyere drivstoff-priser i fremtiden, til båt/fritids aktiviteter. Hadde nok tenkt meg om to ganger før innkjøp av en stor tørst bensin/diesel motor i dag. :wink:

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har regnet litt på det å erstatte motoren i min Kloster P28 med en elmotor og batterier. I dag sitter det en Volvo D6 350 i båten om jeg erstatter den med en 200 Kw elmotor og batteripakke som gir meg ca 2t drift med 100% motorlast vil jeg trenge en batteripakke på 500 Kwt. Båten vil da trolig bli så tung at jeg ikke får den opp i plan og for prisen på en slik batteripakke kan jeg nokk kjøpe dyr diesel i svært mange år.

Link to post
Share on other sites

Den teknologien som vil bli tatt frem for å erstatte eller endre forbrenningsmotoren innen landbasert samferdsel må vi regne med også blir tilgjengelig for båt.

Hva det blir er spennende å se. Den største utfordringen på kort sikt kan kanskje bli infrastrukturen for påfylling av energi i lystbåter.

Vi må garantert påregne endringer i båt-typer og bruksmønster for båt.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter kvart som data og historie er dokumentert har påstander om menneskeskapt klimaendring bare blitt pinlig. Men klimapanel og politikere må jo ri når de først har sala.

Vi vil nok sjå alternative maskiner på sikt, men det tvinges fram pga minkande oljefunn.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Klimaavtalen er bare vås fra ende til annen. I stedet for å sette fingeren på det virkelige problemet, den enorme befolkningsveksten de senere årene, så skal vi liksom slutte å spise rødt kjøtt, og ikke kjøre bil og båt, med mindre det er en Tesla som fyres opp på kullkraft og er tre ganger mer forurensende i produksjonsfasen, da er det vist nok miljøvennlig å kjøre bil.

 

Det blir nok politiske endringer innført av desillusjonerte politikere på oppfordring fra "klimaoverklassen" (ledere i miljøorganisasjoner med millionlønn, og milliardærer som ikke har bedre ting å gjøre) i begynnelsen, men etterhvert som det går opp for folk hvor tåpelig denne avtalen er, så vil det nok jevne seg ut, og mer miljøvennlige produkter kommer etterhvert som teknologien utvikles, og produktene blir konkurransedyktige.

Link to post
Share on other sites

at man kan være negative til politikere, avgifter og frykte for norsk velstand kan jeg godt forstå.  Men at noen i dag går rundt og tror at menneskeskapte klimaendringer ikke er en realitet, ja det er utenfor fatteevne.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

at man kan være negative til politikere, avgifter og frykte for norsk velstand kan jeg godt forstå.  Men at noen i dag går rundt og tror at menneskeskapte klimaendringer ikke er en realitet, ja det er utenfor fatteevne.

 

Ja, kanskje det. Litt av en innrømmelse, som fortjener all respekt det der.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Derfor er det viktig for dem å opprettholde en forståeløse av klimaendringene som sier at alle enedringer er menneskeskapt.
 
Politkerne skjønner for lite til å overlate fremtiden til dem.

 

Kan du vise til noen av disse som du hevder at ALLE (min uthevelse) endringer er menneskeskapt?

 

Hvis du mener å vite at politikerne (alle?) skjønner for lite....så er vel det fordi du mener å vite bedre? Bare littegranne arrogant holdning der?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men at noen i dag går rundt og tror at menneskeskapte klimaendringer ikke er en realitet, ja det er utenfor fatteevne.

Bare vær klar over at klima på planeten vår aldri har vært stabilt og til en hver tid har vært i endring. Og at klima vil fortsette endre seg også uten menneskelig innvirkning.

Det er hevet over en hver tvil at menneskelig aktivitet påvirker klima, usikkerheten er hvor mye og på hvilken måte.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

...at noen i dag går rundt og tror at menneskeskapte klimaendringer ikke er en realitet, ja det er utenfor fatteevne.

 

For orden skyld er ikke jeg en av de, jeg tror klimaet i aller høyeste grad påvirkes av menneskene, spørsmålet er vel heller hvor farlige slike endringer er, og om endret adferd vil forandre noe særlig på klimaet.

 

Dog har jeg ingen problemer med å forstå at enkelte ikke tror på menneskeskapte klimaendringer, eller ikke tror mennesker har noen stor betydning i forhold til klima.

Det er vitenskapelig enighet, altså de fleste vitenskapsmenn er enige, om at det finnes menneskeskapte klimaendringer, men det finnes ingen håndfaste bevis for slike endringer eller at mennesker har skapt de.

Det hele er kun antakelser fra mennesker som hevder de er kvalifisert til å gjøre slike antakelser, så er det jo opp til hver enkelt om man ønsker å tro på dette eller ikke. Noen tror på presten når han sier Gud finnes, andre gjør det ikke.

Link to post
Share on other sites

Klimaspørsmålet handler stort sett om makt og penger, noe desverre ikke folk flest ser.

 

 

Folk flest ser det nok, men alle vi andre ser nok litt annerledes på dette spørsmålet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg velger å tro at de fleste forstår at vi må redusere utslippene våre, alle som en. Mitt bidrag I 2016 blir å forsøke og halvere dieselforbruket. Er bare å kjøre mer I 8 knop, samt litt kortere helgeturer enn tidligere. Klarer enkelt å redusere utslippet med 50%. Det er så lett att.. ! Det er jo snakk om å redusere utslipp, ikke slutte å kjøre båt.

Link to post
Share on other sites

Interessant tema og mange ubesvarte spørsmål. Men at en del av fritidsbåtene går en usikker tid i møte det tror jeg også. Den som lever får se.

 

En ting til jeg undres over; Tine satte kursen og autopiloten på ombord i «miljøskuta», og gikk dermed fra borde. Er byrden som miljøminister så upopulær og tung å bære at hun på forhånd hadde bestemt seg for å mønstre av skuta når hun hadde fått satt sitt stempel på Parisavtalen?

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Når pengene i kassen klinger, sjelen gjennom skærsilden springer" het det i sin tid da man kjøpte avlatsbrev for sjelen. Nå gjør man det samme for klimagasser & setningen blir da slik: "Når pengene i kassen klinger, klimagassen ut av atmosfæren springer"

 

Så langt har miljøgebyrene gjort like mye for miljøet som avlatsbrevene har gjort for sjelen, desverre.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...