Jump to content

Klimaavtalen, er den slutten på motorbåt-kulturen?


Petterøe

Recommended Posts

denne diskusjonen blir like dum som typisk for kommentarfeltene på nettaviser og i sosiale media. Det er ingen tvil om dette sentrale spørsmålet lengre, og det har det heller ikke vært de siste 10-årene. Man må gjerne tro annet, men det er altså like feil som å tro at røyking ikke er helseskadelig. Se for eksempel denne filmen fra 1987 hvor klimaproblemet belyses med ganske god presisjon: https://tv.nrk.no/serie/sur-nedboer (se fra ca 20 minutter og utover)

Redigert av Framtia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg velger å tro at de fleste forstår at vi må redusere utslippene våre, alle som en. Mitt bidrag I 2016 blir å forsøke og halvere dieselforbruket. Er bare å kjøre mer I 8 knop, samt litt kortere helgeturer enn tidligere. Klarer enkelt å redusere utslippet med 50%. Det er så lett att.. ! Det er jo snakk om å redusere utslipp, ikke slutte å kjøre båt.

 

Se der ja. Det er mennesker med slike holdninger verden trenger :smiley:  

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke panikken. Bortsett fra enkelte tabloide avisoverskrifter og uttalelser fra ekstremister, er det da ingenting som tyder på at fossilt drivstoff blir faset ut med det første.

 

På sikt blir det nok det, og bra er det. Men det betyr jo at vi innen den tid har miljøvennlige alternativer.

Link to post
Share on other sites

hva med en personlig utslipps kvote

jeg reiser aldri med fly til syden eller på week-end til paris

( men det gjør alle SV-damene og de unge idealistene i Miljøpartiet

 

derfor kommer jeg til å bruke båtene mine akkurat som det passer meg med

god samvittighet.

Link to post
Share on other sites

Uansett hvor mange som blir enige om å gjøre noe som ikke er mulig, så vil det ikke skje. Nå sier jeg ikke at det nødvendigvis er umulig å kutte utslipp eller å nå 1.5-gradersmålet, men det er ingen  som greid å komme opp med en god plan for hvordan man skal gjennomføre det. Det er heller ikke der fokus har vært. Faktum er at verden har et stadig økende energibehov etterhvert som velstanden øker i vår del av verden samtidig som folk bringes ut av fattigdom i andre deler av verden. Dette energibehovet vil i all hovedsak dekkes på den måten som er mest økonomisk og det innebærer forbrenning av fossilt brensel, noe som stadig blir billigere. Kom med en billigere energikilde og folk vil automatisk gå over til denne. Innen det skjer, er det utenkelig at andre enn noen ekstremt få rike miljøentusiaster skal redusere sin velstand og kaste bort penger på dyr energi. For de store forurenserne er dette et spørsmål om økonomi og ikke om vilje til å tenke på miljøet.

 

Jeg regnet ut at mitt bensinforbruk i år på rundt 1200 liter bensin gir et CO2-utslipp på omtrent 3 tonn. Dette er det samme som CO2-utslippet i forbindelse med en flyreise for to personer fra Oslo til Kanariøyene og tilbake, men dreier seg altså om en hel sesong, ikke bare en ukes ferie. Så båtbruk er langt ifra den minst miljøvennlige måten å feriere på. Likevel er denne klimakampen så irrasjonell at jeg godt kan forstå at folk frykter for hva politikerne kan finne på å bestemme.

Link to post
Share on other sites

Menneskeskapt? bilde

 

Mener du at dette på noen måte beviser at det ikke finnes menneskeskapte klimaendringer? Er ikke CO2 en drivhusgass? Bidrar ikke mennesker til utslipp av CO2? Kan det ikke være slik at klimaet kan påvirkes av flere ting samtidig, deriblant menneskeskapte bidra? Har du noen bedre og mer nøyaktige beregningsmodeller for hvilken betydning menneskenes bidra har å si for gjennomsnittstempereaturen på jorden enn dem som det er forholdsvis bred konsensus rundt blant vitenskapsmenn verden over?

Link to post
Share on other sites

Har ikke dårlig samvittighet. Å bruke båten en sommer brenner ikke mer Diesel enn en familie bruker på en syden tur. Men alle kan være med å bidra til et bedre miljø.

 

Dette gjelder ikke bare bruk av båt og bil. Selv mener jeg at flybilletter er alfor billig.

 

En familie på fire bruker ca 2130L fly fuel t/r Oslo - Bangkok.

Link to post
Share on other sites

Så langt har miljøgebyrene gjort like mye for miljøet som avlatsbrevene har gjort for sjelen, desverre.

 

Nå er det vel ikke ment slik at gebyrene i seg selv vil gjøre noe med miljøet, men at slike avgifter vil påvirke bruken/forbruken av det som påvirker miljøet (negativt). Det er vel en viss dokumetasjon for at det har en effekt i forhold til bruken?

Link to post
Share on other sites

Uten co2 dør vi. Det er også vitenskapelig bevist variasjoner i co2 nivå gjennom historien. Kloden lagrer og omdanner. Sjølvsagt har ikkje alle evnet å ta til seg kunnskap. Det ser vi på argumenter her. Eg gidd ikkje noko klipp og lim konkuranse.

Først og fremst er klimakampen en iscenesatt agenda for pengeflytting.

Link to post
Share on other sites

Martin Armstrong er et kraftfyllt sannhetsvitne.

På CV'en har han ingen formell utdannelse og fem år i buret for bedrageri.

Han er mannen bak den økonomiske teorien om at alt skal ganges med pi, og så ganges med 1000.

 

Ja, det er lett å harselere med en mann som satt inne i 11 år uten lov og dom i rettstaten USA.

De ville tvinge ham til å gi fra seg datakoden til sitt analysesystem, men han ga seg aldri. Det at han aldri ga seg, ble gjentatt regelmessig, og for hver gang han sto på sitt foran en dommer, ble han idømt arrest og videre fengsling for "forakt for retten".  Ikke fordi han hadde gjort noe kriminelt. Det var mens han satt inne at han leste seg opp på historie og samlet inn mer av statistiske  data, og lagde flere prognioser. Da han mistet tilgang til datamaskin, tegnet han grafer for hånd. Han fikkk aldri vite "hva" han ble tiltalt for, men han satt inne for det.

 

Han sier selv at han har noen ganger vanskelig for å tro det datasystemet forteller ham, men så viser det seg i ettertid å stemme. Han er en som undrer seg like mye som oss andre over hvordan hans registrering av historiske sykler gjentar seg på en lovmesssig måte.

 

Han har aldri innrømmet skyld og altså aldri vært tiltalt eller dømt for noe i en rettssal, med bevisførsel og forsvarer. Men da de skjønte at han ikke ga opp til tross for elleve år som innsatt, fikk han ultimatum: Enten "plea bargain" for en fiktiv svindel det aldri ble ført bevis for - eller å bli levende begravet livet ut, i det amerikanske fengselsystemet.  Han var hoveperson i en film som het "The Forecaster", sendt på NRK 1 i september 2015. Det var en god dokumentarfilm, som pressen i Norge så vidt jeg har sett, har forbigått med "rungende taushet".

 

Jeg leser hans blogg med interesse. Og i likhet med Mulligan, er det foreløpig ingen som bestrider tallenes tale. Men så respektløst som Mulligan sier det, er det få som gjør.

Det bekrefter imidlertid at man heller tar mannen, enn å bestride den informasjonen som ligger der som vitanskapelige data (også masse statistikk, samlet inn av andre enn ham).

 

Han spådde børskrakket i 1987 på riktig dato, flere år i forveien. Hans spådommer om den tiden vi lever i, er for øvrig skummel lesning.

 

Om sine egne data og de observerte mønstre han forteller om, i de svingningene i en mengde sykliske fenomener han lar datasystemene analysere seg frem til, sier han: "It is what it is".

-Datamaskinen lyver ikke.

 

Jeg ønsker selv bare å være en "budbringer" med den linken jeg la ut langer opp. Jeg har mine egne tanker både om Armstrong og Mulligans innstilling, men det ville være en veldig avsporing av en interessant tråd, å gå inn på personbedømmelse. Fakta finnes, og de taler for seg..

 

"It is what it is".

Redigert av Propell1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hva med en personlig utslipps kvote

jeg reiser aldri med fly til syden eller på week-end til paris

Støttes!

 

Har tatt flere av disse CO2-regnskapskalkulatorene som ligger på nettet. Samtlige har kommet fram til at jeg nærmest burde være formann i Miljøpartiet De Grønne, selv da jeg bare for morro skyld kjørte opp kilometeren på årlig kjøredistanse. Men skreiv jeg inn kun en flytur tur/retur Stavanger-Oslo i løpet av året sklei det ut. Kan kjøre Chevellen med V8 ganske mye mer i året enn jeg klarer og likevel være mer miljøvennlig enn charterturistene.

Link to post
Share on other sites

Nå er som mange som sparer her, at jeg kan bruke båten mer :saint:

 

Sunn fornuft holder lenge, samt at det blir tilrettelagt mer for fremtidige kilder. Hybride løsninger blir det ikke slutt med det første.

Link to post
Share on other sites

Vil bare pressisere at en supplybåt i nordsjøen forurenser like mye som hele den norske lystbåtflåten!  Oljen vil nok ikke sluttes å produseres på verdensbasis på mange mange år.. Det vil også produseres i Nordsjøen i mange år til uansett..

Hva skla skipsnæring og transportnæring gjøre uten oljeprodukter.. det vi gjør med våre motorbåter er bare en dråpe i havet..

Link to post
Share on other sites

det er jo ikke hva supplybåten slipper ut , men summen av hva alle konsumenter tilsammen slipper ut som betyr noe i klimasammenheng.

 

Så enkelt er det, og skal man hindre dramatiske klimaendringer må man redusere utslippene av CO2. Den som klarer å finne en løsning på dette som folk flest vil akseptere, den fortjener en pris eller to. Realiteten er vel at de fleste heller aksepterer endringene enn å endre sin livsstil. Så det kan bli spennende å se om en generasjon eller to.

Link to post
Share on other sites

Mener du at dette på noen måte beviser at det ikke finnes menneskeskapte klimaendringer? Er ikke CO2 en drivhusgass? Bidrar ikke mennesker til utslipp av CO2? Kan det ikke være slik at klimaet kan påvirkes av flere ting samtidig, deriblant menneskeskapte bidra? Har du noen bedre og mer nøyaktige beregningsmodeller for hvilken betydning menneskenes bidra har å si for gjennomsnittstempereaturen på jorden enn dem som det er forholdsvis bred konsensus rundt blant vitenskapsmenn verden over?

HALLO litt humør i hverdagen gjør ikke ting værre, jeg er ingen klima ekspert men noe av dette kan jo være naturlige svingninger. Og ettersom jeg ikke er noen ekspert skal jeg fra nå av unlatte å kommentere mere i fenne tråden, det overlater jeg til surpomper

Link to post
Share on other sites

Den som klarer å finne en løsning på dette som folk flest vil akseptere, den fortjener en pris eller to.

 

Nå har det seg slik, at jeg har løsningen !

 

For mye CO2 i atmosfæren løses enkelt ved å plante flere trær, mange flere trær, slik at dersom alle planter ett tre, så er problemet løst.

Ikke bare har jeg løsningen på CO2 problemet, men metangass, og forsåvidt enkelte andre gasser, er også en økende trussel for miljøet, og er i dag et større problem enn CO2.

 

Min løsning er like enkel som den er genial, vi dreper alle kuene, spiser biff til vi sprekker, og problemet er løst.

En enkelt ku promper ut metangass tilsvarende 4 tonn CO2 i året, så dette vil være en enorm klimagevinst, så får vi heller spise hoppekreps etterpå.

 

Hvor er prisen min ?

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...