Bonus Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 KSE skrev 41 minutes ago: Bonus, husker du hvor lang utløpsslangen fra maceratoren er? Holder det med 3m? 3m høres veldig lite ut. Du skal ut fra maceratoren i septikskottet, så opp langs BB skrogside i en svanehals og så ned igjen til utløpet nede i septikskottet. Link to post
KSE Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Ok. Jeg får åpne opp dørken i BB stuverom, og se hvor mye det blir. Link to post
Bonus Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 KSE skrev for 9 timer siden: Ok. Jeg får åpne opp dørken i BB stuverom, og se hvor mye det blir. Jepp, du må åpne denne dørken. Hos oss var denne slangen klamret med patentbånd under denne dørken. Grei jobb når dørken er åpen. Og, den er lett å åpne. Link to post
Windy37GM Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 (redigert) Jeg har gjort en endring hos meg. Slangen fra toalettet går vanligvis til en Y ventil (går rett ut eller i tank). Rett ut er ikke en opsjon lenger så slangen er lag fra toalett og rett til tanken. Y ventilen er ikke nå i bruk. Fjernet den, satt inn en vanlig ventil. Uttaket fra septikpumpen går da rett hit. Alt er i samme rom, enklere å skru av /på, vi hører på pumpen når det er tomt. I tillegg er dimensjonene gått opp siden det gamle røret fra "septikrommet" og opp i STB stuverom er 1". Resten som er 1 1/4". Vi får tømt fortere, vi slipper i gå ned i BB stuverom for å åpne ventilen. Noe for deg KSE? mvh Windy37GM Redigert 1.Mai.2017 av Windy37GM (see edit history) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bonus Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 (redigert) Windy37GM skrev 46 minutes ago: Jeg har gjort en endring hos meg. Slangen fra toalettet går vanligvis til en Y ventil (går rett ut eller i tank). Rett ut er ikke en opsjon lenger så slangen er lag fra toalett og rett til tanken ... Jeg har også gjort tilsvarende endring. Kuttet ut Y ventilen og kjørt toalettet rett til tanken. Gjorde dette etter at Y ventilen gikk tett av urinstein på ferie en gang. Lettere å skifte en slange enn å få opp en tett Y ventil. Og, siden vi aldri brukte "rett ut" muligheten, var dette en grei forenkling. Ellers går vår tømmeslange ( den som går fra utløpspumpen og ut) fra utløpspumpen/kverna, ut av septikskottet og opp langs BB skuteside i svanehals, så ned i septikskottet til utløpskrana som også står nede i samme skottet. Redigert 1.Mai.2017 av Bonus (see edit history) Link to post
Windy37GM Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Hvorfor så lang sløyfe? Altså fra septikrommet, opp BB side og ned igjen? Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bonus Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Windy37GM skrev 36 minutes ago: Hvorfor så lang sløyfe? Altså fra septikrommet, opp BB side og ned igjen? Skulle tro grunnen er å føre slangen fra utløpskrana og skroggjennomføringen over vannlinjen før tilkoblingen til macerator / utløpspumpa. For å være helt nøyaktig, slangen går fra og til skottet med alle septikkranene i gjestekabinen. Link to post
Windy37GM Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Og den lange sløyfa er 1" ? Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bonus Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Windy37GM skrev 18 minutes ago: Og den lange sløyfa er 1" ? Jepp. Link to post
WGM Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Hmmmm ! En tanke som slår meg når jeg ser og hører hvor septikutløpet til Bonus og Windy37GM er plassert midt under båten : Dere er ikke redd for å få dasspapir og annen moro inn i kjølesystemet til motorene ? - Eller bakker dere når dere tømmer septiken ? Jeg husker dette bekymret meg de første gangene jeg tømte tanken, helt til jeg fant ut at utløpet var plassert helt ute mot BB side, nede i "lasterommet". Da gikk det opp for meg at jeg gjerne kunne tømme i plan om det behovet skulle være til stede. Link to post
Windy37GM Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Vi tømmer alltid drivende sidelengs for å verifisere art det faktisk tømmes :-) Hadde et "stappfull-driter-tank" problem med forrige båt :-) Vi dobbeltsjekker alltid mvh Windy37GM Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
BerraS Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Hei, Vi har skaffa oss en Windy Grand Bora 42. Båten er fantastisk. Det er litt små fix som må gjöres. Nå söker jeg etter lukelås av den modellen som sitter i cokpit, som man vrir på for å åpne. Noen som vet hvor disse kan kjöpes? Mvh Link to post
Bonus Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 WGM skrev for 19 timer siden: ... Dere er ikke redd for å få dasspapir og annen moro inn i kjølesystemet til motorene ... Har hatt W37'en siden 2009 og brukt den mye. Aldri hatt problem med tømming av septiktanken. Hadde dog en liten lekkasje i maceratorpumpen en gang, problemet var en knekt pinneskrue i pumpen. Vi har Jabsco QuietFlush toalett, dette har kvernpumpe i utløpet. Og, med kvern også i septikutløpspumpen, blir papir og annen moro dobbeltkvernet. Vi bruker vanligvis å gå i putrefart (6-9 knop) når vi tømmer. Link to post
Bonus Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 BerraS skrev for 5 timer siden: ... Nå söker jeg etter lukelås av den modellen som sitter i cokpit, som man vrir på for å åpne. Noen som vet hvor disse kan kjöpes? Grattis med ny flott båt, BerraS jeg har skiftet en slik vrilås en gang. Kjøpte ny direkte fra produsenten i Sverige. Kan du ikke legge ut et bilde av lukelåsen, så blir det litt sikrere å gi råd? Link to post
KSE Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Windy37GM skrev On 1.5.2017 at 9.30: Jeg har gjort en endring hos meg. Slangen fra toalettet går vanligvis til en Y ventil (går rett ut eller i tank). Rett ut er ikke en opsjon lenger så slangen er lag fra toalett og rett til tanken. Y ventilen er ikke nå i bruk. Fjernet den, satt inn en vanlig ventil. Uttaket fra septikpumpen går da rett hit. Alt er i samme rom, enklere å skru av /på, vi hører på pumpen når det er tomt. I tillegg er dimensjonene gått opp siden det gamle røret fra "septikrommet" og opp i STB stuverom er 1". Resten som er 1 1/4". Vi får tømt fortere, vi slipper i gå ned i BB stuverom for å åpne ventilen. Noe for deg KSE? mvh Windy37GM Dette er en god løsning forutsatt at det er nok tømmestasjoner på land. Her på (Sør)Vestlandet er det dårlig med denslags. Dermed blir det tømming til sjø. Men i havn må man jo bruke septiken. Kommer nok til å gå for ny 3- veis ventil igjen ja, om den må skiftes.. Link to post
KSE Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 KSE skrev On 29.4.2017 at 18.32: Defekt impeller Tett lufting Tett utløp Ikke rart jeg ikke får tømt tanken... Men jeg må visst skifte utløpsslangen. Får ikke staka opp. Pluggen i lufteslangen... Link to post
BerraS Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 (redigert) Bonus skrev On 2017-05-02 at 20.06: Grattis med ny flott båt, BerraS jeg har skiftet en slik vrilås en gang. Kjøpte ny direkte fra produsenten i Sverige. Kan du ikke legge ut et bilde av lukelåsen, så blir det litt sikrere å gi råd? Takk for det, meget fornöyd så langt:) Jeg fannt namne, sto på låset... Ganske riktigt en Svensk produsent på dette. Heter numera onmar.se går å bestille online. Redigert 5.Mai.2017 av BerraS (see edit history) Link to post
Mr_TH Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Hei godtfolk Skal ta av snapdavit fester som er skrudd i platformen bakpå og montere på TG3 davitere på platformen. Det vil da bli noen hull inn i platformen og lurer på hva jeg bør midlertidig fylle i de hullene nå når han ligger på vannet, frem til den kommer på land igjen og får lappa de ordentlig. Holder det med rikelig Tec7 eller er det en type sparkel som bør benyttes for å få det tettest mulig nå midlertidig? Link to post
KSE Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Dette lar seg sikkert fikse, selv med båten på vannet. Men er jo litt tidkrevende. pusse, rengjøre og avfette i hullene "forskale"/ tette hullet på innsiden sparkle i med glassfiber/ epoksysparkel, ikke legg sparkel helt ut, men spar litt plass til gelcoatsparkel ytterst avslutning med gelcoatsparkel ytterst grovslipe jevnt, før det hele vannslipes, rubbes og poleres opp Det er viktig med høy nok temperatur for gode herdebetingelser. Står på emballasjen, men bør vel være minimum 10-15 grader (?) Så sånt sett passer det bedre å gjøre dette om sommeren, enn om vinteren... Windy kan sikkert hjelpe deg med fargekoden på gelcoat, og kanskje også levere sparkel(?) Link to post
Bitteliten Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Enkleste er kanskje å bare sette tilbake boltene igjen med sicaflex rundt. Link to post
Mr_TH Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 KSE skrev for 2 timer siden: Dette lar seg sikkert fikse, selv med båten på vannet. Men er jo litt tidkrevende. pusse, rengjøre og avfette i hullene "forskale"/ tette hullet på innsiden sparkle i med glassfiber/ epoksysparkel, ikke legg sparkel helt ut, men spar litt plass til gelcoatsparkel ytterst avslutning med gelcoatsparkel ytterst grovslipe jevnt, før det hele vannslipes, rubbes og poleres opp Det er viktig med høy nok temperatur for gode herdebetingelser. Står på emballasjen, men bør vel være minimum 10-15 grader (?) Så sånt sett passer det bedre å gjøre dette om sommeren, enn om vinteren... Windy kan sikkert hjelpe deg med fargekoden på gelcoat, og kanskje også levere sparkel(?) Ja, litt mer tidkrevende og knot når den ligger på vannet så tenkte egentlig på en enkel løsning og bra løsning nå i sommer for å gjør skikkelig arbeid på det til høsten/vinteren når den er i opplag. Bitteliten skrev for 2 timer siden: Enkleste er kanskje å bare sette tilbake boltene igjen med sicaflex rundt. Ja, det er ingen dum idè. ikke så sprekt med bolter der men, bedre enn de ubrukelige drapskrokene som er der nå! Link to post
wpk Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Hei, er det noen som har fargekoden på det blå feltet på skrogsiden? (W32 Scirocco/98) Link to post
Arkimado Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Fargekoden blått felt er ral 2002. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn