Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)


Mr_TH

Recommended Posts

Hei

... Grand Mistral ... slangen fra toalettet til ventilen sjø/septik

Jeg skiftet den for noen år siden, det gikk faktisk ganske greit. Var ingen 'usynlige' klammer eller strips hos oss. Men, det er lurt å dra med en 'trekke-slange' når du drar ut gamleslangen. Det kan være vanskelig å finne hullet slangen skal gjennom.

Så, jeg vet ikke hvorfor du ikke får dratt den ut. Prøv å få en til å skyve / lirke mens du drar.

Om du skal skifte slangen mellom utløpskvernpumpa og utløpskrana, så må du skru ut dørkplatene i det store skottet i cockpit). Denne slangen går i bue opp og ned langs skutesiden (rett foran dieselvarmeren) og er klamret under denne dørken. Pass også på her å dra med en 'trekke-slange' når du drar ut den gamle slangen.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har sett noen som har skrevet om en 37 GM som har forlenget plattformen sin bak. Er det noen her inne som kjenner til dette og evt sitter på bilder av hvordan det ser ut?! leker litt med tanken, men vet ikke om jeg gidder...

Så den båten i fjor. Tror den var hjemmehørende i Molde. Mener også å ha sett den for salg på Finn i ettertid

Tok et bilde av plattformen

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei godtfolk!

 

Jeg ble på tampen av sommeren en heldig eier av en Ghibli 2004 modell. Ønsker å gjøre endringer i mitt dashbord slik at jeg får en bedre plassering av plotter. Har sett bilde av en Ghibli som har et dashbord som ligner veldig eller er identisk med det som sitter i en Coho (https://drive.google.com/drive/folders/0B2ZsXHhptf5nSzljMEo0UTBfbkk?usp=sharing). Noen som kjenner til om dashbordet til en Coho passer rett inn i en Ghibli?

 

Har vært i kontakt med Windy-organisasjonen i Sverige som ikke kan gi meg noe garanti for dette da de ikke sitter på gamle data (Mål på Ghiblien feks). Noen som vet om noen fra den gamle organisasjonen i Norge som kanskje vet svaret? 

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Ønsker å kommer i kontakt med deg som hadde problemer med en forhandler i Bergen ang manglende service på en Windy, husker ikke modell men mener det var en Ghibli eller Khamsin du kjøpte i (høst/vinter/vår) 2015-2016.

Leste om det i denne tråden, men finner det ikke igjen...
Send meg en PM er du snill!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk Jo9, det var mer enn elegant nok til at jeg forsto hva du mente :yesnod: Da gjør jeg et nytt forsøk i morgen.

Min GM er en eldre modell Nøtterøy, for jeg har ikke den ovale puten. Høyden på mine rygger er parallelle med sitteputene hele veien rundt. Forsøkte å nappe litt i den nederste delen (den hvite) i dag, for jeg trodde den var festet med borrelås som på passasjersetet, men det var den ikke. Satt mye bedre fast.

Link to post
Share on other sites

Fant skruene på ryggen ja, så det ser kurant ut å få de ut.

Tar et annet spørsmål i samme slengen siden jeg ikke har gjort motorservicen selv før og jeg har observert at det er mange kompetente mekanikere her:

Når dere bytter drivstoff-filtrene (finfiltrene på motor KAD44), fyller dere de nye filtrene med diesel før dere monterer, eller pumper dere opp drivstoff for å fylle de med den manuelle pumpa ?

Link to post
Share on other sites

Hvis du pumper i timesvis står maskinen i feil posisjon. Det tar 5-10 min å fylle filteret når maskinen står i riktig posisjon. Pumper den ikke (veldig lett på spaken), tar du en larmannsarm og vrir motoren litt rundt. Prøv å pumpe igjen. Går den fortsatt lett gjentar du. Når motoren står rekti kommer du til å tenke "ja, der ja. Sånn skal det være!"

 

Mvh

Windy37GM

Kad44 eier

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Den pumpa kan være litt tricky. Mange pumper uten å få hele "stroket". Den pumper best i siste del av bevegelsen, så sørg for at det ikke er noen slanger eller andre ting som gjør at den ikke får pumpet helt. Jeg pumper 10 - 15 trykk, så er alt fullt.

 

Når man pumper, så ha lufteskrue over fin-filteret åpent, slik at du ser når det kommer diesel. (Det gjør også at pumpingen går lettere). Stram til så fort det begynner å renne, og du er klar til start.

 

mvh

Didrik

Link to post
Share on other sites

He he  :smiley:  Synet er ikke det det var, må jeg innrømme. Men fargesynet mener jeg skal være intakt! 

 

Riktig som Bonus sier, jeg mente de to tappepunktene. Vises vel ikke så bra akkurat på dette bildet. Men takk bonus, da vet jeg det.

 

Nok en praktisk detalj i denne geniale båten, der altså!  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kjøper den Bonus og KSE. Nok et bevis på at det har vært produktutvikling på gang hos Windy, for på min GM 2001 mod. så er det kun septik og dusjavløp nede i denne luka i midtkabinen.

Noe tappekraner for v- / k-vann har jeg ikke sett noe sted. (Kanskje jeg ikke har lett godt nok. Noen som vet?) Jeg kjører vannet ut med pumpa gjennom alle kranene og tømmer vv-tanken ned i bunnen i motorrommet.

Godt å få bekreftet at Whisky'n var grei :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...