Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)


Mr_TH

Recommended Posts

Hei,jeg vurderer og kjøpe meg en mistral 33 1994 modell.. Er det noen som har noen tanker om denne båten?

De ligger jo relativt høyt i pris enda så antar at det er en god båt selv etter alle disse årene ?

Hei.

 

Båten i seg selv er ikke noe problem. Men man bør jo sjekke motorer og teknisk utstyr i en båt som er passert 20 år.

Windy bygget gode båter så skrog etc. tror jeg ikke er noe problem.  

Link to post
Share on other sites

Pent. Er platene skrudd til underlaget?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Sliter med ei septikpumpe som ikke vil suge. Pumpa går, men vil ikke "ta". Det bobler i toalettet, når septiktank er koplet til. Mistenker tett lufting. Andre forslag? 

Må jo prøve å stake opp både den ene og andre slangen,  men tar gjerne i mot tips om dere har lignende erfaringer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Bonus skrev On 15.6.2016 at 20.29:

 

Hehe, de slangene du ser på bildet er originalslangene fra 2006. Jeg har, etter at bildet ble tatt, byttet til slanger jeg kjøpte hos Seatronic. Glattere og mere bøyelige. "Føles" også tettere ..

 

Bonus, husker du hvor lang utløpsslangen fra maceratoren er? Holder det med 3m? 

Link to post
Share on other sites

KSE skrev 41 minutes ago:

 

Bonus, husker du hvor lang utløpsslangen fra maceratoren er? Holder det med 3m? 

 

3m høres veldig lite ut. Du skal ut fra maceratoren i septikskottet, så opp langs BB skrogside i en svanehals og så ned igjen til utløpet nede i septikskottet.

Link to post
Share on other sites

KSE skrev for 9 timer siden:

Ok. Jeg får åpne opp dørken i BB stuverom, og se hvor mye det blir. 

 

Jepp, du må åpne denne dørken. Hos oss var denne slangen klamret med patentbånd under denne dørken. Grei jobb når dørken er åpen. Og, den er lett å åpne.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort en endring hos meg.

Slangen fra toalettet går vanligvis til en Y ventil (går rett ut eller i tank).  Rett ut er ikke en opsjon lenger så slangen er lag fra toalett og rett til tanken.

Y ventilen er ikke nå i bruk. Fjernet den, satt inn en vanlig ventil. Uttaket fra septikpumpen går da rett hit. Alt er i samme rom, enklere å skru av /på, vi hører på pumpen når det er tomt.  I tillegg er dimensjonene gått opp siden det gamle røret fra "septikrommet" og opp i STB stuverom er 1". Resten som er 1 1/4".

Vi får tømt fortere, vi slipper i gå ned i BB stuverom for å åpne ventilen.

 

Noe for deg KSE?

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev 46 minutes ago:

Jeg har gjort en endring hos meg.

Slangen fra toalettet går vanligvis til en Y ventil (går rett ut eller i tank).  Rett ut er ikke en opsjon lenger så slangen er lag fra toalett og rett til tanken ...

 

Jeg har også gjort tilsvarende endring. Kuttet ut Y ventilen og kjørt toalettet rett til tanken. Gjorde dette etter at Y ventilen gikk tett av urinstein på ferie en gang. Lettere å skifte en slange enn å få opp en tett Y ventil. Og, siden vi aldri brukte "rett ut" muligheten, var dette en grei forenkling.

Ellers går vår tømmeslange ( den som går fra utløpspumpen og ut) fra utløpspumpen/kverna, ut av septikskottet og opp langs BB skuteside i svanehals, så ned i septikskottet til utløpskrana som også står nede i samme skottet.

 

 

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev 36 minutes ago:

Hvorfor så lang sløyfe? Altså fra septikrommet, opp BB side og ned igjen?

 

Skulle tro grunnen er å føre slangen fra utløpskrana og skroggjennomføringen over vannlinjen før tilkoblingen til macerator / utløpspumpa. For å være helt nøyaktig, slangen går fra og til skottet med alle septikkranene i gjestekabinen.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm  ! :confused:   En tanke som slår meg når jeg ser og hører hvor septikutløpet til Bonus og Windy37GM er plassert midt under båten : Dere er ikke redd for å få dasspapir og annen moro inn i kjølesystemet til motorene ? - Eller bakker dere når dere tømmer septiken ?
Jeg husker dette bekymret meg de første gangene jeg tømte tanken, helt til jeg fant ut at utløpet var plassert helt ute mot BB side, nede i "lasterommet". Da gikk det opp for meg at jeg gjerne kunne tømme i plan om det behovet skulle være til stede.

Link to post
Share on other sites

Vi tømmer alltid drivende sidelengs for å verifisere art det faktisk tømmes :-)

Hadde et "stappfull-driter-tank" problem med forrige båt :-) Vi dobbeltsjekker alltid

 

mvh

Windy37GM

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei,  

Vi har skaffa oss en Windy Grand Bora 42. Båten er fantastisk. Det er litt små fix som må gjöres. Nå söker jeg etter lukelås av den modellen som sitter i cokpit, som man vrir på for å åpne.

Noen som vet hvor disse kan kjöpes?

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...