Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)


Mr_TH

Recommended Posts

Kjøper den Bonus og KSE. Nok et bevis på at det har vært produktutvikling på gang hos Windy, for på min GM 2001 mod. så er det kun septik og dusjavløp nede i denne luka i midtkabinen.

Noe tappekraner for v- / k-vann har jeg ikke sett noe sted. (Kanskje jeg ikke har lett godt nok. Noen som vet?) Jeg kjører vannet ut med pumpa gjennom alle kranene og tømmer vv-tanken ned i bunnen i motorrommet.

Godt å få bekreftet at Whisky'n var grei :smiley:

 

Bildet er fra vår båt og den er fra 2006, still going very strong. Har passert 105 overnattinger i år, og sesongen er enda ikke over  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Husker ikke om det var i denne eller en annen tråd det gikk en diskusjon for en tid tilbake om tappekraner for forfilter/vannutskiller, men legger ut noen bilder av min løsning som jeg monterte i dag.

Delene kjøpt på TESS for i overkant av en halv båtpenge (inkl. Lock Tite for gjengetetning) :thumbsup:

 

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

I Sciroccoen har jeg 3 stk Sønnak Excide 115ah syrebatterier og en Mastervolt 12/40-3 lader. Laderen er fra 2003 og batteriene er 2 år gamle. Spørsmål: Bør jeg la laderen stå påkoblet vinteren igjennom? Eller kan batteriene ta skade av det ved tørrkoking selv ved float lading?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

I Sciroccoen har jeg 3 stk Sønnak Excide 115ah syrebatterier og en Mastervolt 12/40-3 lader. Laderen er fra 2003 og batteriene er 2 år gamle. Spørsmål: Bør jeg la laderen stå påkoblet vinteren igjennom? Eller kan batteriene ta skade av det ved tørrkoking selv ved float lading?

 

Hvis du sjekker væskenivå og topplader dem, kan de stå gjennom vinteren. Det forutsetter at du kopler dem fra, og at det ikke er forbruk. Selvutladningen er liten når det er kaldt. Men jeg ville nok sjekket hvilespenningen på dem litt utpå vinteren. Skal være 12,7-12,8V.

Link to post
Share on other sites

Husker ikke om det var i denne eller en annen tråd det gikk en diskusjon for en tid tilbake om tappekraner for forfilter/vannutskiller, men legger ut noen bilder av min løsning som jeg monterte i dag.

Delene kjøpt på TESS for i overkant av en halv båtpenge (inkl. Lock Tite for gjengetetning) :thumbsup:

 

 

 

Ser bra ut!

For å sjekke vann og partikkelinnhold?

Link to post
Share on other sites

Ser bra ut!

For å sjekke vann og partikkelinnhold?

Nettopp !

Liker å sjekke filtrene 2-3 ganger i løpet av sommeren, men det hadde lett for å bli litt dieselsøl siden det ikke er så mye plass under filtrene til oppsamling og det bare fosset ut da jeg tok ut pluggen. Derfor valgte jeg å sette på et 30o bend for å kjøpe meg litt plass til å sette en mugge under til å tappe dieselen i. Jeg har valgt å vri kranene litt mot hverandre for å lette plassering av mugga. Det ser litt usymmetrisk ut på bildene, men ser bedre ut i virkeligheten.

Nå skal det sies at jeg aldri har fått noe vann ut av disse filtrene når jeg har tappet de og kun mikroskopiske partikler, men så kjører jeg aldri tankene særlig lavere enn halvfulle heller - og skifter selvfølgelig filtre hver høst.

Ingen vits i å vekke de som måtte bo på bunnen der. :wink:

 

I Sciroccoen har jeg 3 stk Sønnak Excide 115ah syrebatterier og en Mastervolt 12/40-3 lader. Laderen er fra 2003 og batteriene er 2 år gamle. Spørsmål: Bør jeg la laderen stå påkoblet vinteren igjennom? Eller kan batteriene ta skade av det ved tørrkoking selv ved float lading?

Jeg har samme batteritype som deg (nye av året) og lar de stå tilkoblet uten lading gjennom hele vinteren. Dvs. jeg bruker å sjekke de og sette på landstrømmen for lading over natta en gang midt på vinteren. Selv i fjor vinter med dårlige batterier hadde ikke spenningen sunket mer enn 0,1 Volt. Det hadde knapt vært kuldegrader i motorrommet gjennom vinteren.

 

Det du må forsikre deg om er at det er nok syre på cellene, ha toppladete batterier når du går i opplag og at det ikke er noe som helst som trekker strøm, som f.eks. minne til radioen.

Nå vet jeg ikke hvordan temperaturen er der hvor du bor, men for lagring av ubelastede batterier gjelder vel regelen; "dess kaldere - dess bedre" i følge flere batteriguruer her på Bp.

 

Kommentaren til KSE stemmer bra med min erfaring, da bortsett fra at jeg ikke kobler batteriene fra.

Redigert av WGM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Skal på jobbreise til uken. Om ingen andre har lagt ut noe innen neste helg kan jeg ta noen bilder.

 

På de fremre festene brukte jeg gjennomgående bolt og flattjern på undersiden. Der må du sjekke at du ikke treffer 'bjelkene' som er under. Du får akkurat armene inn fra maskinrommet og mellom brønnene for badestige på ene siden og oppbevaringsrommet på andre siden av badeplattformen.

Ellers må du tenke litt på hvor mye overheng du vil ha. Mer overheng gir bedre plass å bevege seg på plattformen men gjør det også tyngre å trekke opp gummibåt.

Link to post
Share on other sites

...denne tråden har visst utviklet seg til å bli mer eller mindre en Grand Mistral tråd på tross av den "universelle" tittelen...  :wink:  (ironi) så jeg sper opp med litt fra en mindre og åpen Windy... med en helt annen historie bak seg...

 

Windy Oceancraft 761- Er det noen som har gode forslag til hvordan man "gjør det beste utav" minicabinen på disse båtene. Det er så mange inspirerende prosjektråder her inne på forumet at jeg har vurdert å omsette noe av inspirasjonen jeg har fått til praktisk arbeid... spørsmålet er da:

  • hvordan kan minikabinen utnyttes ?
  • noen som har inspirasjonsbilder å dele ?
  • Noen som har praktiske forslag ?

Da håper jeg på et vidt spekter av innspill  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg (og sikkert flere med meg) har ingen anelse om hvordan cabinen på en Windy Oceancraft ser ut.

Hvis du har et bilde eller to og kanskje en ca målsatt skisse og legge inn, er jeg sikker på at det finnes kreative windy-freaker som kan komme med gode råd og forslag.

 

Her er mitt: Hva med å kle hele kabinen med mellomlilla plysj, led-strips som glitrer i skiftende farger og med 2 mintgrønne sacco-sekker ? De er jo veldig lette å forme så de kan tilpasses skrogformen og bli et herlig lite rede til diverse aktiviteter, både med og uten snorking.

Sorry, klarte ikke å dy meg - Bare Kødda ! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Draco/Windy Oceancraft 761 kabin... jo den kan vel kalles mini  :smiley:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her er mitt: Hva med å kle hele kabinen med mellomlilla plysj, led-strips som glitrer i skiftende farger og med 2 mintgrønne sacco-sekker ? De er jo veldig lette å forme så de kan tilpasses skrogformen og bli et herlig lite rede til diverse aktiviteter, både med og uten snorking.

Sorry, klarte ikke å dy meg - Bare Kødda ! :giggle:

 

Bortsett fra de sacco-sekkane så synes jeg det var et godt råd jeg WGM  :thumbsup:  kjernen i planen var jo og oppnå å gjøre minikabinen godtakbar for madam og dermed kanskje oppnå disse "diverse aktiviteter"   :pray:  noe som igjen vil føre til at jeg ville kunne bruke båten mye oftere... så jeg håper du ikke kødda WGM for jeg trodde jo du ønska oss vel  :wink:

 

Skisse - var en god ide, det skal jeg fikse neste gang jeg er sørover. Jobber langt borte altfor lenge om gangen så vil aldri oppnå noe kontinuitet...

 

Takk for bildene teerex - min 761 har hatt et tøft og hardt liv før jeg fikk den og nå trenger den en real "bli ny med baatplassen"    :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å fylle filtrene først, ellers er det timevis med pumping før noe skjer. Har kad 300 men tror det er likt som 44

 

Gir selv en kort tilbakemelding på spørsmålet jeg stilte for en tid tilbake: Gjorde som Jo9 og fylte filtrene godt 3/4 fulle. Løsnet lufteskruen på toppen 4 omdreininger i hht instruksjonsboka, 5-6 pump og all luft var ute, dro til lufteskruen - Ferdig !

Begge motorer startet omgående og gikk rolig og fint så jeg kunne kjøre de med ferskvann før konservering.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ikke noe problem å åpne turboen hvis man vet hva man gjør. Er man usikker så må man nok lese seg opp litt eller overlate til proffene.

Rep. kit med nye lager, tetninger osv. fås jo rimelig til de fleste turboer.

Kan være litt forskjellig framgangsmåte fra turbo til turbo.

Mange turboer trenger heller ikke å balanseres ved bytte av f.eks. turbinaksling da de kommer ferdig balansert.

Man får jo også nye/overhalte CHRA-enheter som er ferdig balansert, altså komplett "turbokjerne" men uten turbinhuset og kompressorhuset.

 

Kompressorhjulets posisjon på akslingen og i forhold til turbinhjulet må som regel merkes nøye før demontering.

Skal gjøre dette selv på en K26-turbo. Så har bare lest meg opp litt. 

Det viktigste er uansett å være sikker på at balansering evt. ikke er nødvendig for akkurat den jobben man utfører på turboen.

En turbo som er ute av balanse vil man helst ikke sette i drift, det kan få kostbare konsekvenser.

 

Som vanlig kan youtube være vår venn:

 

 

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har demontert turbo på ene maskinen fordi det slever litt olje til mellomkjøleren. Veldig usikker på om det er lurt å åpne turboen, eller om dette bør overlates til proffene.

Noen tanker ?

 

Verdt å merke seg hvor stor klaring det er mellom gods og turbinskovler på eksossiden aqv turboen. Det er vanlig med rust på eksossiden i turbinhuset på drevinstallasjoner. Er klaringen mellom turbinskovler og gods mer enn 2 mm bør turboen skiftes.

 

Se forøvrig: https://baatplassen.no/i/topic/131328-ny-eller-bytteturbo-kad-300/

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Jeg finner nytt turbinhus (vannavkjølt) til min K26 turbo her http://www.invasionautoproducts.com/96vmmak26tu5.html

Ikke direkte billig da, ca $700 ++, så mulig at bytteturbo evt. lønner seg hvis det skulle være for mye rustet innvendig.

 

Tråden i linken til mmosberg omhandler jo dette mere inngående.

 

Det ligger utrolig mange snutter på youtube om turbooverhaling, noen dårlige og noen gode. Så det gjelder å sortere ut de tipsene som er relevante.

 

 

Her en annen tråd om emnet

 

https://baatplassen.no/i/topic/124485-turbo-overhaling-vp-kad-serien-k26-turbo/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...