Bonus Svart 18.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2016 Kjøper den Bonus og KSE. Nok et bevis på at det har vært produktutvikling på gang hos Windy, for på min GM 2001 mod. så er det kun septik og dusjavløp nede i denne luka i midtkabinen. Noe tappekraner for v- / k-vann har jeg ikke sett noe sted. (Kanskje jeg ikke har lett godt nok. Noen som vet?) Jeg kjører vannet ut med pumpa gjennom alle kranene og tømmer vv-tanken ned i bunnen i motorrommet. Godt å få bekreftet at Whisky'n var grei Bildet er fra vår båt og den er fra 2006, still going very strong. Har passert 105 overnattinger i år, og sesongen er enda ikke over Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 Husker ikke om det var i denne eller en annen tråd det gikk en diskusjon for en tid tilbake om tappekraner for forfilter/vannutskiller, men legger ut noen bilder av min løsning som jeg monterte i dag. Delene kjøpt på TESS for i overkant av en halv båtpenge (inkl. Lock Tite for gjengetetning) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 30.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2016 Vinduspusserarmene mine er blitt litt slakke i strikken både i fjæra og fargen, så en oppgradering må til i løpet av vinteren. Er det noen av dere med Grand Mistral som har / har ettermontert parallelviskere ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 1.November.2016 Del på Facebook Svart 1.November.2016 I Sciroccoen har jeg 3 stk Sønnak Excide 115ah syrebatterier og en Mastervolt 12/40-3 lader. Laderen er fra 2003 og batteriene er 2 år gamle. Spørsmål: Bør jeg la laderen stå påkoblet vinteren igjennom? Eller kan batteriene ta skade av det ved tørrkoking selv ved float lading? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 1.November.2016 Del på Facebook Svart 1.November.2016 I Sciroccoen har jeg 3 stk Sønnak Excide 115ah syrebatterier og en Mastervolt 12/40-3 lader. Laderen er fra 2003 og batteriene er 2 år gamle. Spørsmål: Bør jeg la laderen stå påkoblet vinteren igjennom? Eller kan batteriene ta skade av det ved tørrkoking selv ved float lading? Hvis du sjekker væskenivå og topplader dem, kan de stå gjennom vinteren. Det forutsetter at du kopler dem fra, og at det ikke er forbruk. Selvutladningen er liten når det er kaldt. Men jeg ville nok sjekket hvilespenningen på dem litt utpå vinteren. Skal være 12,7-12,8V. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 1.November.2016 Del på Facebook Svart 1.November.2016 Husker ikke om det var i denne eller en annen tråd det gikk en diskusjon for en tid tilbake om tappekraner for forfilter/vannutskiller, men legger ut noen bilder av min løsning som jeg monterte i dag. Delene kjøpt på TESS for i overkant av en halv båtpenge (inkl. Lock Tite for gjengetetning) Ser bra ut! For å sjekke vann og partikkelinnhold? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 1.November.2016 Del på Facebook Svart 1.November.2016 (redigert) Ser bra ut! For å sjekke vann og partikkelinnhold? Nettopp ! Liker å sjekke filtrene 2-3 ganger i løpet av sommeren, men det hadde lett for å bli litt dieselsøl siden det ikke er så mye plass under filtrene til oppsamling og det bare fosset ut da jeg tok ut pluggen. Derfor valgte jeg å sette på et 30o bend for å kjøpe meg litt plass til å sette en mugge under til å tappe dieselen i. Jeg har valgt å vri kranene litt mot hverandre for å lette plassering av mugga. Det ser litt usymmetrisk ut på bildene, men ser bedre ut i virkeligheten. Nå skal det sies at jeg aldri har fått noe vann ut av disse filtrene når jeg har tappet de og kun mikroskopiske partikler, men så kjører jeg aldri tankene særlig lavere enn halvfulle heller - og skifter selvfølgelig filtre hver høst. Ingen vits i å vekke de som måtte bo på bunnen der. I Sciroccoen har jeg 3 stk Sønnak Excide 115ah syrebatterier og en Mastervolt 12/40-3 lader. Laderen er fra 2003 og batteriene er 2 år gamle. Spørsmål: Bør jeg la laderen stå påkoblet vinteren igjennom? Eller kan batteriene ta skade av det ved tørrkoking selv ved float lading? Jeg har samme batteritype som deg (nye av året) og lar de stå tilkoblet uten lading gjennom hele vinteren. Dvs. jeg bruker å sjekke de og sette på landstrømmen for lading over natta en gang midt på vinteren. Selv i fjor vinter med dårlige batterier hadde ikke spenningen sunket mer enn 0,1 Volt. Det hadde knapt vært kuldegrader i motorrommet gjennom vinteren. Det du må forsikre deg om er at det er nok syre på cellene, ha toppladete batterier når du går i opplag og at det ikke er noe som helst som trekker strøm, som f.eks. minne til radioen. Nå vet jeg ikke hvordan temperaturen er der hvor du bor, men for lagring av ubelastede batterier gjelder vel regelen; "dess kaldere - dess bedre" i følge flere batteriguruer her på Bp. Kommentaren til KSE stemmer bra med min erfaring, da bortsett fra at jeg ikke kobler batteriene fra. Redigert 1.November.2016 av WGM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_TH Svart 4.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2016 (redigert) Er det noen her inne med 37GM og TG2 Davit på platformen?! Lurer på bilder og hvordan den er montert. Redigert 4.Desember.2016 av Mistralen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jo9 Svart 4.Desember.2016 Del på Facebook Svart 4.Desember.2016 Skal på jobbreise til uken. Om ingen andre har lagt ut noe innen neste helg kan jeg ta noen bilder. På de fremre festene brukte jeg gjennomgående bolt og flattjern på undersiden. Der må du sjekke at du ikke treffer 'bjelkene' som er under. Du får akkurat armene inn fra maskinrommet og mellom brønnene for badestige på ene siden og oppbevaringsrommet på andre siden av badeplattformen. Ellers må du tenke litt på hvor mye overheng du vil ha. Mer overheng gir bedre plass å bevege seg på plattformen men gjør det også tyngre å trekke opp gummibåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 4.Desember.2016 Del på Facebook Svart 4.Desember.2016 Jeg har TG2 montert. Brukte bilder fått fra Jo9. Jeg burde ha montert mine 5 cm nærmere hekken på båten, men montert er montert. Vil du komme og kikke, feel free :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jo9 Svart 4.Desember.2016 Del på Facebook Svart 4.Desember.2016 Jeg har nok slettet de bildene. Skulle også montert litt lenger frem Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 5.Desember.2016 Del på Facebook Svart 5.Desember.2016 Hvis det er OK Jo9, så har jeg de? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jo9 Svart 5.Desember.2016 Del på Facebook Svart 5.Desember.2016 Hvis det er OK Jo9, så har jeg de? Ja for all del, da slipper jeg å ta nye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 5.Desember.2016 Del på Facebook Svart 5.Desember.2016 ...denne tråden har visst utviklet seg til å bli mer eller mindre en Grand Mistral tråd på tross av den "universelle" tittelen... (ironi) så jeg sper opp med litt fra en mindre og åpen Windy... med en helt annen historie bak seg... Windy Oceancraft 761- Er det noen som har gode forslag til hvordan man "gjør det beste utav" minicabinen på disse båtene. Det er så mange inspirerende prosjektråder her inne på forumet at jeg har vurdert å omsette noe av inspirasjonen jeg har fått til praktisk arbeid... spørsmålet er da: hvordan kan minikabinen utnyttes ? noen som har inspirasjonsbilder å dele ? Noen som har praktiske forslag ? Da håper jeg på et vidt spekter av innspill Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 5.Desember.2016 Del på Facebook Svart 5.Desember.2016 Jeg (og sikkert flere med meg) har ingen anelse om hvordan cabinen på en Windy Oceancraft ser ut. Hvis du har et bilde eller to og kanskje en ca målsatt skisse og legge inn, er jeg sikker på at det finnes kreative windy-freaker som kan komme med gode råd og forslag. Her er mitt: Hva med å kle hele kabinen med mellomlilla plysj, led-strips som glitrer i skiftende farger og med 2 mintgrønne sacco-sekker ? De er jo veldig lette å forme så de kan tilpasses skrogformen og bli et herlig lite rede til diverse aktiviteter, både med og uten snorking. Sorry, klarte ikke å dy meg - Bare Kødda ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 6.Desember.2016 Del på Facebook Svart 6.Desember.2016 (redigert) Draco/Windy Oceancraft 761 kabin... jo den kan vel kalles mini Redigert 6.Desember.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 6.Desember.2016 Del på Facebook Svart 6.Desember.2016 Her er mitt: Hva med å kle hele kabinen med mellomlilla plysj, led-strips som glitrer i skiftende farger og med 2 mintgrønne sacco-sekker ? De er jo veldig lette å forme så de kan tilpasses skrogformen og bli et herlig lite rede til diverse aktiviteter, både med og uten snorking. Sorry, klarte ikke å dy meg - Bare Kødda ! Bortsett fra de sacco-sekkane så synes jeg det var et godt råd jeg WGM kjernen i planen var jo og oppnå å gjøre minikabinen godtakbar for madam og dermed kanskje oppnå disse "diverse aktiviteter" noe som igjen vil føre til at jeg ville kunne bruke båten mye oftere... så jeg håper du ikke kødda WGM for jeg trodde jo du ønska oss vel Skisse - var en god ide, det skal jeg fikse neste gang jeg er sørover. Jobber langt borte altfor lenge om gangen så vil aldri oppnå noe kontinuitet... Takk for bildene teerex - min 761 har hatt et tøft og hardt liv før jeg fikk den og nå trenger den en real "bli ny med baatplassen" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 6.Desember.2016 Del på Facebook Svart 6.Desember.2016 For all del - jeg ønsker dere alt vel - og for oss som frekventerer dette forum regelmessig går det vel ikke an å ha det mer vel enn på sjøen Hvis Madamen er glad i lilla plysj så har du jo en god begynnelse på prosjektet ditt - og et utmerket mål med det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 7.Desember.2016 Del på Facebook Svart 7.Desember.2016 Jeg pleier å fylle filtrene først, ellers er det timevis med pumping før noe skjer. Har kad 300 men tror det er likt som 44 Gir selv en kort tilbakemelding på spørsmålet jeg stilte for en tid tilbake: Gjorde som Jo9 og fylte filtrene godt 3/4 fulle. Løsnet lufteskruen på toppen 4 omdreininger i hht instruksjonsboka, 5-6 pump og all luft var ute, dro til lufteskruen - Ferdig ! Begge motorer startet omgående og gikk rolig og fint så jeg kunne kjøre de med ferskvann før konservering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 7.Desember.2016 Del på Facebook Svart 7.Desember.2016 ..du kan også bruke oljesugeren og suge på returen, da lufter du i prinsippet hele systemet med vacuum og det er effektivt og lurt. Hva du enn gjør så ikke dra fram diesel gjennom to tomme filter, da går dieselpumpa tørr og det er den enkleste måten å ødelegge den på.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RevierRonny Svart 30.Desember.2016 Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 Hei,jeg vurderer og kjøpe meg en mistral 33 1994 modell.. Er det noen som har noen tanker om denne båten? De ligger jo relativt høyt i pris enda så antar at det er en god båt selv etter alle disse årene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jo9 Svart 15.Januar.2017 Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 Har demontert turbo på ene maskinen fordi det slever litt olje til mellomkjøleren. Veldig usikker på om det er lurt å åpne turboen, eller om dette bør overlates til proffene. Noen tanker ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 16.Januar.2017 Del på Facebook Svart 16.Januar.2017 (redigert) Ikke noe problem å åpne turboen hvis man vet hva man gjør. Er man usikker så må man nok lese seg opp litt eller overlate til proffene. Rep. kit med nye lager, tetninger osv. fås jo rimelig til de fleste turboer. Kan være litt forskjellig framgangsmåte fra turbo til turbo. Mange turboer trenger heller ikke å balanseres ved bytte av f.eks. turbinaksling da de kommer ferdig balansert. Man får jo også nye/overhalte CHRA-enheter som er ferdig balansert, altså komplett "turbokjerne" men uten turbinhuset og kompressorhuset. Kompressorhjulets posisjon på akslingen og i forhold til turbinhjulet må som regel merkes nøye før demontering. Skal gjøre dette selv på en K26-turbo. Så har bare lest meg opp litt. Det viktigste er uansett å være sikker på at balansering evt. ikke er nødvendig for akkurat den jobben man utfører på turboen. En turbo som er ute av balanse vil man helst ikke sette i drift, det kan få kostbare konsekvenser. Som vanlig kan youtube være vår venn: Redigert 16.Januar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 16.Januar.2017 Del på Facebook Svart 16.Januar.2017 Har demontert turbo på ene maskinen fordi det slever litt olje til mellomkjøleren. Veldig usikker på om det er lurt å åpne turboen, eller om dette bør overlates til proffene. Noen tanker ? Verdt å merke seg hvor stor klaring det er mellom gods og turbinskovler på eksossiden aqv turboen. Det er vanlig med rust på eksossiden i turbinhuset på drevinstallasjoner. Er klaringen mellom turbinskovler og gods mer enn 2 mm bør turboen skiftes. Se forøvrig: https://baatplassen.no/i/topic/131328-ny-eller-bytteturbo-kad-300/ Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.Januar.2017 Del på Facebook Svart 17.Januar.2017 (redigert) Jeg finner nytt turbinhus (vannavkjølt) til min K26 turbo her http://www.invasionautoproducts.com/96vmmak26tu5.html Ikke direkte billig da, ca $700 ++, så mulig at bytteturbo evt. lønner seg hvis det skulle være for mye rustet innvendig. Tråden i linken til mmosberg omhandler jo dette mere inngående. Det ligger utrolig mange snutter på youtube om turbooverhaling, noen dårlige og noen gode. Så det gjelder å sortere ut de tipsene som er relevante. Her en annen tråd om emnet https://baatplassen.no/i/topic/124485-turbo-overhaling-vp-kad-serien-k26-turbo/ Redigert 17.Januar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.