Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)


Mr_TH

Recommended Posts

Lista er ekstrudert i HD Polyetylenplast. Hard og umedgjørlig i kald tilstand, myk og føyelig som oppvarmet.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva som befinner seg under bunnen i stuerommet under dørken på babord side i Scirocco'en? Der hvor batterilader og varmeapparatet står + litt annet utstyr.

Båten min er ørlite babord skjeiv og det har den vært de 6 årene den har vært i mitt eie. Den har ikke ankervinsj akter som normalt vil være montert på styrbord side, men jeg ser ikke for meg at Windy leverer båter med slagside hvis man bestiller båt uten vinsj.

Kan det ha samlet seg vann under bunnen i instrumentrommet/stuerommet?

Har aldri helt kommet til buns i dette og har vel heller aldri forsket så mye på det. Båten ser jevnt lastet ut med tanke på hvor batterier og utstyr er montert. 4 forbruksbatterier tvers aktenfor dieseltanken, varmtvannsbereder og startbatteri langs styrbord side. Likevel er den et snev babord skjev.

Pentrykjøkken veier jo selvfølgelig noe, men er jo dass og stikklugar på motsatt side som bør veie opp. 

Link to post
Share on other sites

Som en dame, altså  :lol:  :lol:  :lol:

Nja? Så vidt jeg husker ja.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Litt lukespørsmål igjen.. Mente noen hadde justert lukeløfterene (elektrisk), slik at de ble synkroniserte (eller noe). 

Har søkt gjennom her, uten at jeg finner det igjen. :(.

 

Mine må jeg hjelpe opp 40-50 cm før den går for egen kraft resten. Ser at den ene sylindren står å dirrer litt, og for meg kan det virke som om det er ulik kraft i de.

 

Jeg klarer ikke helt se hvordna jeg kan justere på de. Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva som befinner seg under bunnen i stuerommet under dørken på babord side i Scirocco'en? Der hvor batterilader og varmeapparatet står + litt annet utstyr.

 

 

Vet ikke hva som er på Scirocco, men på Grand Mistral skal dieseltankene ligge under der, og under køyen i midtkabin.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva som er på Scirocco, men på Grand Mistral skal dieseltankene ligge under der, og under køyen i midtkabin.

 

Dette er delvis riktig. Jeg har akkurat hatt opp babord halvdel av gulvet (delen mot skutesiden) i stuerommet på min Grand Mistral og dieseltankene stikker ca halveis innunder dørken i stuerommet. Jeg vil anta at Sciroccoen har mindre dieseltanker, så det kan hende de ikke stikker så langt ut fra midtkabinen.

Hos meg så er det slik Hyrox skriver, laderen og varmeren som er plassert mot babord skuteside. Under selve dørken går det bare noen kabler + at slangen til septiktømming er festet mot skottet inn mot trappa til kabinen. Der går også slangen fra varmeapparatet ned til uttaket i nederste trappetrinn. Her nede ligger også den Y-koblingen som fordeler luften fra varmeren og er koblet til en luftslange som går tilbake igjen, over varmeren (eller var det under ?) og bakover til luftuttaket bak vasken/kjøleskapet i cockpiten. Dørken nedi her er delt på langs og det er enkelt å løsne delen mot skutesiden og løfte opp denne. Løsne 9 skruer så er det bare å løfte den ut. Da kan du stikke hue nedi og lyse litt rundt med en lommelykt. Men dette gjelder altså en Grand Mistral.

Link to post
Share on other sites

Helstøpt bunn i dette rommet på Scirocco, kommer bare fram til at det må være et hulrom under bunnen der. Hele dieseltanken er i maskinrommet på Scirocco, vann og septiktank under køyen i stikklugaren.

Tror jeg borer høl når jeg kommer meg hjem fra jobb, kjedelig å drasse på vann som måtte ha samlet seg der. Har sett det før at slike tette hulrom blir smikk fulle av vann etter en del år, båten er 13 år nå så er greit å få sjekket.

Kanskje jeg kan sette ned en liten luke der å lage lugar til svigermor :lol:  

Link to post
Share on other sites

Da skjønner jeg det er stor forskjell på lay out på plassering av tanker etc på Scirocco og GM. Har aldri vært om bord i en Scirocco.

På GM ligger vann i baugen, septik under gulv i cabin og diesel under seng i midtcabin. Svigermor kan danse tango i stuerommet :ghost:

Link to post
Share on other sites

Ifølge en bekjent med GM med samme bestykning som du, kommer du trygt under på lavvann i hvertfall. Litt mer kritisk og hjertet i halsen med høyere vann, men forskjellen på høy og lavvann er ikke så stor i Tønsberg. Husk å legge ned VHF antenna.

Jeg har høy bøyle med radar og har aldri tatt sjansen på å prøve.

 

For øvrig så åpner broa 5 over 10 - 12 - 14 - (+ 16 i helgene) - 18 og 20. Gangbrua på Kaldnes lengre inn trenger du ikke tenke på.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer under med min, har heller ikke radar eller noe annet høyt oppe på targa. Jeg bruker brokaret mot nord som referanse, om jeg ser minimum 2 steiner så kommer jeg under. Dvs på normal vannstand så går det greit, men du må gå midt under broa.

Link to post
Share on other sites

Hei! om vi kan gå litt tilbake til temaet: Skalle i bordsøylen i motorrommet fant jeg meg en grei løsning som jeg håper dere andre kan dra nytte av.

Jeg klippet bare til litt motorromsisolasjon ca 1cm tykk og la dette et par runder rundt røret og klippet en skive av det samme som var litt større en dia.på røret og la opp under og tapet det hele fast med alutape for motorromsisolasjon. Etter jeg gjorde dette har jeg ikke vært borti den en eneste gang!!  :smiley:  :smiley: https://baatplassen.no/bildearkiv/43/43658/20160516_124404.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei! om vi kan gå litt tilbake til temaet: Skalle i bordsøylen i motorrommet fant jeg meg en grei løsning som jeg håper dere andre kan dra nytte av.

Jeg klippet bare til litt motorromsisolasjon ca 1cm tykk og la dette et par runder rundt røret og klippet en skive av det samme som var litt større en dia.på røret og la opp under og tapet det hele fast med alutape for motorromsisolasjon. Etter jeg gjorde dette har jeg ikke vært borti den en eneste gang!!  :smiley:  :smiley: https://baatplassen.no/bildearkiv/43/43658/20160516_124404.jpg

Ikke dumt!

Lagde en kjapp beskyttelse med en slik vaskevott som beskrevet over, la en svamp inni og tredde den på og satt på en strips for sikkerhetsskyld så den ikke detter av. 

Ikke vært borti den etter den ble laget!

 

btw så turte jeg ikke prøve meg under brua i Tønsberg på første tur, venta pent til brua åpnet seg. blir kanskje litt tøffere og varmere i trøya til sommeren kanskje og prøver meg under da.

Redigert av Mistralen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke vært borti den etter den ble laget!

Er det ikke merkelig ? :wink: 

 

btw så turte jeg ikke prøve meg under brua i Tønsberg på første tur, venta pent til brua åpnet seg. blir kanskje litt tøffere og varmere i trøya til sommeren kanskje og prøver meg under da.

Skjønner deg godt ! Hadde jeg gjort også. Var antagelig deg som lå 3-4 båter foran meg på veg ut fra Tønsberg 2. pinsedag i 12-tida :seeya: 

Link to post
Share on other sites

 

Ikke vært borti den etter den ble laget!

Er det ikke merkelig ? :wink: 

btw så turte jeg ikke prøve meg under brua i Tønsberg på første tur, venta pent til brua åpnet seg. blir kanskje litt tøffere og varmere i trøya til sommeren kanskje og prøver meg under da.

Skjønner deg godt ! Hadde jeg gjort også. Var antagelig deg som lå 3-4 båter foran meg på veg ut fra Tønsberg 2. pinsedag i 12-tida :seeya: 

 

Kan stemme bra det, lå vel som nr 2 ut fra tønsberg. Regner med det var deg jeg så ligge i havna kanskje også da?!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...