Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)


Mr_TH

Recommended Posts

2 x 115 høres snøtt ut ja ! Vi har 3 x 115 Ah til forbruk + 1 x 115 til start + 1 x et eller annet til generatorstart. Har bryter som kan koble sammen alle for start i nødsfall.

Men har du generator siden du bare har 2 batterier ?

Var for øvrig vi som lå i havna i Tønsberg i pinsen ja :yesnod:

 

Vi har gode, gammeldagse Sønnak blysyre og vil fortsette med det når vi skal skifte. Dette med batterier har jeg ikke mye greie på jeg heller men liker å ha muligheten for å åpne og måle/etterfylle cellene fra tid til annen.

 

Siden vi er inne på dette med batterier: Er det forresten noen av dere med GM som har ekstra batteri foran til baugpropen ?

Kunne godt tenke meg litt mere fres, men har ikke funnet noe fornuftig sted å plassere det.

Link to post
Share on other sites

Jo det er godt mulig det Hydrox, da betyr det at jeg har fritt valg ? Eller er det dybdemåleren jeg bør erstatte? Regner med at det er den med ringene som er knopmåleren da den har et "tannhjul" på undersiden. Det var bare to ledninger inn på den gamle Simradplotteren en av de må jo være strøm. Er knopmåleren og dybdemåler koblet sammen et sted?

Mener du at jeg heller skal lage et nytt hull Bitteliten? Det må vel være bedre å benytte et av de gamle?

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har et firkantet instrument med display som viser dybde og fart oppe i dashbordet, begge disse gjennomføringene i bunn går til dette. Tar jeg vekk en av dem mister jeg avlesning av enten dybde eller fart.

Men selfølgelig, hvis du har tatt vekk dette så er det jo fritt fram og skru vekk og benytte hullet i skroget til noe annet. Sjekk at det er samme dimensjon.

Link to post
Share on other sites

Begge disse informasjonene har jeg hatt på min plotter som streiket siste sommer. Forstår at min nye kun skal kobles til en svinger. Min nye har diameter på 51mm etter hva jeg har lest er det en diameter som er mye brukt som standard. Ser ut som de kan være 51mm de som står der nå.

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Gjelder Windy 37GM
Har lagd en kasse til å ha i motorrommet. Skal stå på aluplata som er ved trappa, altså rett ned, tom for strøm så fikk ikke tatt bilde, men lurte på om det er trevegg eller hva slags materiale er det bak den "myke" veggen i fremkant av motorrommet? Tenkte å skru fast kassa der.

Link to post
Share on other sites

Hvis du stikker hue og ei lommelykt ned i stuerommet så er det mulig å se bakveggen av stuerommet, som jo blir rett foran stigen. Jeg tror det er finèr men er ikke sikker selv om jeg har tilbragt noen timer dernede i vår - så bare framover jeg :smiley:  Men det sitter jo kabelbroer og litt andre ting og tang på den, så det må jo være mulig å feste der.

Link to post
Share on other sites

Hvis du stikker hue og ei lommelykt ned i stuerommet så er det mulig å se bakveggen av stuerommet, som jo blir rett foran stigen. Jeg tror det er finèr men er ikke sikker selv om jeg har tilbragt noen timer dernede i vår - så bare framover jeg :smiley:  Men det sitter jo kabelbroer og litt andre ting og tang på den, så det må jo være mulig å feste der.

 

Ja, var det jeg tenkte at det var finèr som var der mtp alt annet som er festet der. Det er finèr i 39 Camiraen vet jeg så tenkte kanskje det var det samme på de eldre båtene også. Har litt bedre tid i dag så finner nok ut av det, er bare veldig lett å spørre om det meste her vettu!

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke et kvekk av septiken min, egentlig av både pumpe og kraner...

Når jeg tømmer så går pumpa i 10-12 sekunder før den gir seg. må da vente 20-30 sekunder før jeg kjører pumpa igjen i 10-12 sekunder før den gir seg, og det tar jo da litt tid å tømme tanken. Hva kan det være?!

En annen ting jeg lurer på er at jeg tømte før jeg la meg i havna forrige helg, vært nede i båten noen ganger de siste dagene og sett att måleren har gått oppover og var nå på det røde. Skjønner ikke hvordan dette kan ha seg da jeg ikke har brukt dassen. Legger med bilder over kranene mine. noen som har vært borti lignende? Har jeg gått glipp av noen kraner ett sted? kan ikke finne noen hverken i rommene eller i manualen...

bilde

Link to post
Share on other sites

det er vel den gule hendelen som er til septiken/rett i sjø. den er stengt så da vil det jo alt du flusher ned i do gå i tanken. 

at måleren stiger kan være pga at flotøren i tanken går tregt pga at den er full i møkk og urinstein. 

sjekk hendelen på slangen som går ut under det store skottet på BB side i cockpiten. er denne åpen?  

Link to post
Share on other sites

hmm... må sjekke på min til helgen. jeg har utløp fra septikpumpe midtskips på BB side.

Samme her Navic ! Skiftet skrog-gjennomføring og ventil før sjøsetting så der er jeg helt sikker. Utløp fra septik ligger ca 10 cm fra skuteside (og vannlinje) nede i skottet til BB som du nevnte, med tømmeslangen lagt med god høyde som vannlås på skottet inn mot trappa. Forskjellen er sikkert resultat av produktutvikling.

Ser ikke helt for meg hvordan utløpslangen kan ligge med vannlås på bildet med Bonus sine forklaringer og hvis den teorien stemmer og krana står åpen så blir vel vann presset inn i tanken under fart.

Var borti et tilfelle med en nyere GM enn min i fjor hvor nettopp dette hadde skjedd.

 

Hvis jeg var Mistralen så ville jeg forøkt med å stenge krana til septikutløp under gange. Kan være så enkelt som det. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Utløpsslangen fra Septikpumpa går tvers over skottet, opp langs BB skuteside for høyde over vannlinjen, i en bøy og sa ned igjen og inn bakveggen til skottet og rett til krana. jeg er veldig godt kjent med dette da jeg har byttet alle septikslangene. Om du skal bytte utløpslangen (fra pumpa til utløpskrana), så må dørken i det store skottet i cockpiten taes ut da denne slangen er klamret under denne.

 

Her er et bilde av vårt "septikskott", (før bytte av slangene):

bilde

Link to post
Share on other sites

Vanlig at en får hevertvirkning og at septiken tar inn sjøvann hvis en ikke stenger krana etter tømming.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takk for oppklaringer med kranene! Da var de til det jeg trudde, men må stenge septik utløpet så den ikke fyller seg under gange eller ligger i ro som nå!

Da er det hevertvirkning på gang! Tidligere eier klarte ikke helt forklare hva de var til da han ikke hadde rørt kranene så mye sa han!

 

Da er det bare den stoppinga av pumpa jeg må finne ut av..! Ingen som har vært borti at den kutter etter 20-30 sek og må vente litt før man kan kjøre pumpa igjen?

Redigert av Mistralen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...