Mr_TH Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Hvilke og hvordan batterier anbefales til forbruksbatterier og er det bare å koble på flere batterier eller bør man gjøre noen tiltak? Strøm er ikke min sterke side... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 2 x 115 høres snøtt ut ja ! Vi har 3 x 115 Ah til forbruk + 1 x 115 til start + 1 x et eller annet til generatorstart. Har bryter som kan koble sammen alle for start i nødsfall. Men har du generator siden du bare har 2 batterier ? Var for øvrig vi som lå i havna i Tønsberg i pinsen ja Vi har gode, gammeldagse Sønnak blysyre og vil fortsette med det når vi skal skifte. Dette med batterier har jeg ikke mye greie på jeg heller men liker å ha muligheten for å åpne og måle/etterfylle cellene fra tid til annen. Siden vi er inne på dette med batterier: Er det forresten noen av dere med GM som har ekstra batteri foran til baugpropen ? Kunne godt tenke meg litt mere fres, men har ikke funnet noe fornuftig sted å plassere det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 (redigert) Er det noen som har tips, triks eller info om enkleste måte å fjerne gjenemgående Simrad svinger på min 31 Tornado? Er det rå kraft, hammer og stemjern som er rette måten? Redigert 20.Mai.2016 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Har jeg to stk. svingere i båten. Lurer på hvem av de jeg skal fjerne??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Jeg hadde ikke tatt meg bryet med å fjerne en gammel svinger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Er ikke den ene av disse logg/knopmåler da Finn Erik? Og den andre dybdemåler? Er slik ombord hos meg og båtene våre er vel bygget på omtrent samme tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 (redigert) Jo det er godt mulig det Hydrox, da betyr det at jeg har fritt valg ? Eller er det dybdemåleren jeg bør erstatte? Regner med at det er den med ringene som er knopmåleren da den har et "tannhjul" på undersiden. Det var bare to ledninger inn på den gamle Simradplotteren en av de må jo være strøm. Er knopmåleren og dybdemåler koblet sammen et sted? Mener du at jeg heller skal lage et nytt hull Bitteliten? Det må vel være bedre å benytte et av de gamle? Redigert 21.Mai.2016 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Jeg har et firkantet instrument med display som viser dybde og fart oppe i dashbordet, begge disse gjennomføringene i bunn går til dette. Tar jeg vekk en av dem mister jeg avlesning av enten dybde eller fart. Men selfølgelig, hvis du har tatt vekk dette så er det jo fritt fram og skru vekk og benytte hullet i skroget til noe annet. Sjekk at det er samme dimensjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 (redigert) Begge disse informasjonene har jeg hatt på min plotter som streiket siste sommer. Forstår at min nye kun skal kobles til en svinger. Min nye har diameter på 51mm etter hva jeg har lest er det en diameter som er mye brukt som standard. Ser ut som de kan være 51mm de som står der nå. Redigert 21.Mai.2016 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Jeg ville i hvert fall brukt eksisterende hull i skroget hvis det er mulig. Jo færre gjennomføringer i bunn jo bedre :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_TH Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Gjelder Windy 37GMHar lagd en kasse til å ha i motorrommet. Skal stå på aluplata som er ved trappa, altså rett ned, tom for strøm så fikk ikke tatt bilde, men lurte på om det er trevegg eller hva slags materiale er det bak den "myke" veggen i fremkant av motorrommet? Tenkte å skru fast kassa der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Hvis du stikker hue og ei lommelykt ned i stuerommet så er det mulig å se bakveggen av stuerommet, som jo blir rett foran stigen. Jeg tror det er finèr men er ikke sikker selv om jeg har tilbragt noen timer dernede i vår - så bare framover jeg Men det sitter jo kabelbroer og litt andre ting og tang på den, så det må jo være mulig å feste der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_TH Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Hvis du stikker hue og ei lommelykt ned i stuerommet så er det mulig å se bakveggen av stuerommet, som jo blir rett foran stigen. Jeg tror det er finèr men er ikke sikker selv om jeg har tilbragt noen timer dernede i vår - så bare framover jeg Men det sitter jo kabelbroer og litt andre ting og tang på den, så det må jo være mulig å feste der. Ja, var det jeg tenkte at det var finèr som var der mtp alt annet som er festet der. Det er finèr i 39 Camiraen vet jeg så tenkte kanskje det var det samme på de eldre båtene også. Har litt bedre tid i dag så finner nok ut av det, er bare veldig lett å spørre om det meste her vettu! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Er jo hyggelig å "snakke" med folk også da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_TH Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Skjønner ikke et kvekk av septiken min, egentlig av både pumpe og kraner... Når jeg tømmer så går pumpa i 10-12 sekunder før den gir seg. må da vente 20-30 sekunder før jeg kjører pumpa igjen i 10-12 sekunder før den gir seg, og det tar jo da litt tid å tømme tanken. Hva kan det være?!En annen ting jeg lurer på er at jeg tømte før jeg la meg i havna forrige helg, vært nede i båten noen ganger de siste dagene og sett att måleren har gått oppover og var nå på det røde. Skjønner ikke hvordan dette kan ha seg da jeg ikke har brukt dassen. Legger med bilder over kranene mine. noen som har vært borti lignende? Har jeg gått glipp av noen kraner ett sted? kan ikke finne noen hverken i rommene eller i manualen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Jeg ser at krana for utløp fra septikpumpa står åpen. Kan det være noe hevertvirkning på gang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_TH Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Jeg ser at krana for utløp fra septikpumpa står åpen. Kan det være noe hevertvirkning på gang? Den øverste krana du tenker på? Er no sånt jeg har tenkt på også, men ikke skjønt kranene helt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Navic II Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 det er vel den gule hendelen som er til septiken/rett i sjø. den er stengt så da vil det jo alt du flusher ned i do gå i tanken. at måleren stiger kan være pga at flotøren i tanken går tregt pga at den er full i møkk og urinstein. sjekk hendelen på slangen som går ut under det store skottet på BB side i cockpiten. er denne åpen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Navic II Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Jeg ser at krana for utløp fra septikpumpa står åpen. Kan det være noe hevertvirkning på gang? Dette er vel vann-inntaket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 (redigert) Både vanninntaket og utløp fra septik står vel åpen om mine øyne ser riktig (hendel langs utløpet): Redigert 15.Juni.2016 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Navic II Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 hmm... må sjekke på min til helgen. jeg har utløp fra septikpumpe midtskips på BB side. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 hmm... må sjekke på min til helgen. jeg har utløp fra septikpumpe midtskips på BB side. Samme her Navic ! Skiftet skrog-gjennomføring og ventil før sjøsetting så der er jeg helt sikker. Utløp fra septik ligger ca 10 cm fra skuteside (og vannlinje) nede i skottet til BB som du nevnte, med tømmeslangen lagt med god høyde som vannlås på skottet inn mot trappa. Forskjellen er sikkert resultat av produktutvikling. Ser ikke helt for meg hvordan utløpslangen kan ligge med vannlås på bildet med Bonus sine forklaringer og hvis den teorien stemmer og krana står åpen så blir vel vann presset inn i tanken under fart. Var borti et tilfelle med en nyere GM enn min i fjor hvor nettopp dette hadde skjedd. Hvis jeg var Mistralen så ville jeg forøkt med å stenge krana til septikutløp under gange. Kan være så enkelt som det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Utløpsslangen fra Septikpumpa går tvers over skottet, opp langs BB skuteside for høyde over vannlinjen, i en bøy og sa ned igjen og inn bakveggen til skottet og rett til krana. jeg er veldig godt kjent med dette da jeg har byttet alle septikslangene. Om du skal bytte utløpslangen (fra pumpa til utløpskrana), så må dørken i det store skottet i cockpiten taes ut da denne slangen er klamret under denne. Her er et bilde av vårt "septikskott", (før bytte av slangene): Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Vanlig at en får hevertvirkning og at septiken tar inn sjøvann hvis en ikke stenger krana etter tømming. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_TH Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 (redigert) Takk for oppklaringer med kranene! Da var de til det jeg trudde, men må stenge septik utløpet så den ikke fyller seg under gange eller ligger i ro som nå! Da er det hevertvirkning på gang! Tidligere eier klarte ikke helt forklare hva de var til da han ikke hadde rørt kranene så mye sa han! Da er det bare den stoppinga av pumpa jeg må finne ut av..! Ingen som har vært borti at den kutter etter 20-30 sek og må vente litt før man kan kjøre pumpa igjen? Redigert 15.Juni.2016 av Mistralen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.