Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)


Mr_TH

Recommended Posts

Når jeg tømmer så går pumpa i 10-12 sekunder før den gir seg. må da vente 20-30 sekunder før jeg kjører pumpa igjen i 10-12 sekunder før den gir seg, og det tar jo da litt tid å tømme tanken. Hva kan det være?!

 Bare en tanke:

Kan det sitte en termisk beskyttelse i motoren på pumpa di tro ? Kan nesten virke slik. Den går varm - termisk beskyttelse slår ut - blir kald - legger inn igjen - kjører og blir varm osv.

Hører du om pumpa går tyngre enn den har gjort ?

Jeg har en mistanke om at du kan ha fått noe viklet inn i pumpa som ikke burde være der, f.eks. våtserviett / tampong / snuspose ????

Vet ikke om du har ferksvannspyling i toan, men jeg ville først forsøkt å pumpe en del ferskvann i tanken og kjøre igjennom med det.

Funker ikke det er jeg redd du har en liten drittjobb foran deg, men da har du i hvertfall fått skylt ut litt på forhånd :pray:

Link to post
Share on other sites

Hvor har du kjøpt de fantastiske vakre, flotte høyteknologikvalitetsslangene der hen Bonus ?

 

Hehe, de slangene du ser på bildet er originalslangene fra 2006. Jeg har, etter at bildet ble tatt, byttet til slanger jeg kjøpte hos Seatronic. Glattere og mere bøyelige. "Føles" også tettere ..

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 Bare en tanke:

Kan det sitte en termisk beskyttelse i motoren på pumpa di tro ? Kan nesten virke slik. Den går varm - termisk beskyttelse slår ut - blir kald - legger inn igjen - kjører og blir varm osv.

Hører du om pumpa går tyngre enn den har gjort ?

Jeg har en mistanke om at du kan ha fått noe viklet inn i pumpa som ikke burde være der, f.eks. våtserviett / tampong / snuspose ????

Vet ikke om du har ferksvannspyling i toan, men jeg ville først forsøkt å pumpe en del ferskvann i tanken og kjøre igjennom med det.

Funker ikke det er jeg redd du har en liten drittjobb foran deg, men da har du i hvertfall fått skylt ut litt på forhånd :pray:

 

Har tenkt tanken at det kan være en "beskyttelse" som slår inn, men kan ikke skjønne det da pumpa går like fint og hører at den ikke jobber noe tyngre.

Hvis det ligger noe som du nevner av tampong, snus etc må de ligge i fra forrige eier eller blitt dratt inn under pumping. har ikke ferskvannsspyling. Tenkte å fylle opp via "svensketuten" nå ila helgen for å tømme igjen for å sjekke.

Den funker jo så om jeg slipper, tar jeg drittjobben til vinter'n!

Link to post
Share on other sites

De har shimset på hengslene ja. PÅ min er det ikke likt bortover.

Windy 37GM er vel en hådlaget båt og helt, helt like blir de ikke. Shims er helt OK måte å gjøre det på, mulig du kan hente noe der mhp luka. Jeg droppa det da skrue 1 knakk. Fikk porten fin ved å justere på støttestaget :-)

Naboen har en 2008 37GM, der monterte de dørklåseringgreie pga glippe og høy motorlyd

Er nylig blitt eier av en Scirocco med en motorromsluke som glipper. Markant forskjell i motorstøy om man står oppå forre babord lukekant slik at denne legger seg ned, eller om luka "glipper" Det er ganske mye spenn i luka, så vil tro det kreves en ganske kraftig luke lås for å holde den nede. Er det noen som har gjort en vellykket modifikasjon på luka som kan dele litt erfaringer?

 

Roy

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Jeg står med et problem nå i dag.

 

Tidligere har ene koøyet i min Windy 28 Ghibli lekket vann inn i kabinen når jeg har gått i sjø. Jeg trodde dette skyldtes at den ikke var helt strammet til, men da jeg skulle polere båten i år var hele "rammen" løs. Dette var skjedd for at gjengene var laget av aluminium og har blitt pulverisert over tid.

bilde

 

Den typen som tidligere har vært montert hadde ikke Windy(Arendal) flere igjen av. Weberg som produserte for dem var gått konkurs, og de de hadde på lager var alt som var igjen av typen.

 

Jeg tok derfor en kjøretur innom Grimstad, hvor Karl Johan fra Windy Arendal bodde. Han hadde tatt med seg hjem fra jobb noen som skulle passe de målene jeg gav. Dette er også Weberg koøyer, men en type med fastmontert myggnett. I utgangspunktet ønsket jeg ikke den typen, men fant ikke andre alternativer.

 

Nå har jeg altså da kommet hjem, men klarer desverre ikke helt å skjønne hvordan de jeg har fått skal monteres.

bilde

 

Jeg skjønnner jo at jeg må lime på den svarte kanten som skal ligge inntil skroget, men etter det jeg kan skjønne vil ikke det være nok. Det vil jo da være åpent inn til boltene, og også til skroget. Skroget vil vell da trekke vann, som ikke er så bra.

bilde

 

På innsiden av båten er jo skroget trekt med "skinn", slik at det umulig kan være meningen at jeg skal lime på innsiden også. (NB! rammen som henger på innsidebildet, hører til det gamle koøyet.

bilde

 

Slik ser den jeg har på toalettet ut: Denne er også ganske lik de nye jeg har hentet.

bilde

 

Denne løsningen må jo innebære liming fra innsiden også. Samtidig vil det samle seg vann inne i "ytterringen", som vil trekke inn i skroget, dersom man ikke behandler det på forhånd.

 

 

På innsiden av toalettet er det jo mulig å lime rett på.

bilde

 

 

Håper noen av dere har noen tips til hvordan jeg kan få båten på sjøen igjen!

Litt kjedelig når jeg bare ønsket meg "alt som før", men man kan ikke styre leverandørene fra konkurs.

 

Gjerne tips om andre koøyer som dere vet passer Windy-modeller, eller om hvordan dere har løst et lignende problem.

 

Håper på sjøsetting så snart som mulig så setter stor pris på alle tips jeg kan få! :-)

 

 

 

(PS! - Jeg ser nå at bildene ble litt små, gi beskjed dersom dere ikke ser hvordan de "henger sammen", så skal jeg forsøke på nytt.)

 

 

Link to post
Share on other sites

Hej har du kollat om detta kan passa din båt?

 

https://www.blocket.se/stockholm/Batfonster_Portlight_62946944.htm?ca=15&w=3

 

Det er denne typen jeg nå har fått hos Windy, men jeg liker ikke hvordan den skal monteres. Det ser ut for meg at den også skal limes innenfra, og uansett hvor mye lim jeg bruker, vil det samles vann inne i mellom de ulike "delene".

 

Hei 28Ghibli og velkommen til Båtplassen

 

 

På vår 37 Grand Mistral sitter det "Portlights" fra Rutgerson i Sverige, men disse ser noe annerledes ut enn de på bildene dine.

 

Kanskje du kan finne noen her http://www.rutgerson.se/default.asp?id=10&ShowGroup=84&DisplaySubs=0&ChildTo= som passer ?

 

 

 

Jeg har lett etter andre løsninger i hele kveld, og kommet frem til katalogen til Rutgerson som eneste annet alternativ for meg. Så sant det lar seg gjøre, ønsker jeg ikke å skjære/utvide hullet i skutesiden. 

Men allerede idag er hullet "for stort" for Rutgerson sine utskjæringsmål. Men vurderer å ta sjansen. Hvem fører de i Norge?

Link to post
Share on other sites

Dette er også en som er brukt av Windy

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=50554211

 

Ser ut som finn.no er nede for øyeblikket, men takk for god hjelp!

 

http://www.rutgerson.se/default.asp?id=45

Mener å ha sett at de har webshop også så du kan bestille direkte.

 

Ok, da får jeg satse på at det ikke går så lang tid før jeg kan sjøsette.

 

 

Takker for god respons og hyggelig velkomst! Har lest mye tidligere i tråden, og funnet mye god informasjon :-)

Link to post
Share on other sites

Tenkte å begynne å montere hekkmontert ankerwinch på vår GM37. Den skal monteres på SB side. Noen som kan ta mål på hvor høyt over badeplattform taugjennomføringen skal være, gjerne også hvor mye inn fra "buen" ?

 

Kan prøve å få tatt noen bilder jeg også, ila uken. Fikk montert på min GM37 nå i våres og veldig fornøyd! maxi 43 vinsj som jeg fikk montert.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg står med et problem nå i dag.

 

Tidligere har ene koøyet i min Windy 28 Ghibli lekket vann inn i kabinen når jeg har gått i sjø. Jeg trodde dette skyldtes at den ikke var helt strammet til, men da jeg skulle polere båten i år var hele "rammen" løs. Dette var skjedd for at gjengene var laget av aluminium og har blitt pulverisert over tid.

bilde

 

Den typen som tidligere har vært montert hadde ikke Windy(Arendal) flere igjen av. Weberg som produserte for dem var gått konkurs, og de de hadde på lager var alt som var igjen av typen.

 

Jeg tok derfor en kjøretur innom Grimstad, hvor Karl Johan fra Windy Arendal bodde. Han hadde tatt med seg hjem fra jobb noen som skulle passe de målene jeg gav. Dette er også Weberg koøyer, men en type med fastmontert myggnett. I utgangspunktet ønsket jeg ikke den typen, men fant ikke andre alternativer.

 

Nå har jeg altså da kommet hjem, men klarer desverre ikke helt å skjønne hvordan de jeg har fått skal monteres.

bilde

 

Jeg skjønnner jo at jeg må lime på den svarte kanten som skal ligge inntil skroget, men etter det jeg kan skjønne vil ikke det være nok. Det vil jo da være åpent inn til boltene, og også til skroget. Skroget vil vell da trekke vann, som ikke er så bra.

bilde

 

På innsiden av båten er jo skroget trekt med "skinn", slik at det umulig kan være meningen at jeg skal lime på innsiden også. (NB! rammen som henger på innsidebildet, hører til det gamle koøyet.

bilde

 

Slik ser den jeg har på toalettet ut: Denne er også ganske lik de nye jeg har hentet.

bilde

 

Denne løsningen må jo innebære liming fra innsiden også. Samtidig vil det samle seg vann inne i "ytterringen", som vil trekke inn i skroget, dersom man ikke behandler det på forhånd.

 

 

På innsiden av toalettet er det jo mulig å lime rett på.

bilde

 

 

Håper noen av dere har noen tips til hvordan jeg kan få båten på sjøen igjen!

Litt kjedelig når jeg bare ønsket meg "alt som før", men man kan ikke styre leverandørene fra konkurs.

 

Gjerne tips om andre koøyer som dere vet passer Windy-modeller, eller om hvordan dere har løst et lignende problem.

 

Håper på sjøsetting så snart som mulig så setter stor pris på alle tips jeg kan få! :-)

 

 

 

(PS! - Jeg ser nå at bildene ble litt små, gi beskjed dersom dere ikke ser hvordan de "henger sammen", så skal jeg forsøke på nytt.)

 

Hei, har montert noen av disse vinduene, fyll ytterringen med Simpson, sort om du har blå stripe, hvit om du har hvitt skrog, lettest å tørke bort overflødig simpson etter montering og få det pent da. Etter montering fyller du og sprekken på utsiden mellom de to ytterste rammene, da hindrer du vannintrengning inn til boltene. Den flate sorte pakningen som fulgte vinduene brukte jeg ikke, kun Simpson, som fås kjøpt i utstyrsbutikker. Bruk og litt fett på skruene så slipper du risiko for at de "skjærer" seg.

Link to post
Share on other sites

God hjelp i forumet - skryt til dere som er så flinke til å dele erfaringer og svare på spørsmål.

 

Vi kjøpte en Windy Scirocco 32 for ikke lenge siden, og har hatt  helt prosjekt med vedlikehold på motorer samt utvendig og noe innvendig. Siste finish var nye logoer og ny dekorstripe, som ble levert og montert dagen etter at vi bestilte fra Reklameservice her i Molde.

Vi skulle ut på vår første helgetur da båten ble stjålet. Fikk den tilbake, men med en del skader. Kalesjebøylen hadde de blant annet kastet over bord, og det så ikke ut til å bli så fort gjort å skaffe ny. Leste meg gjennom Windy-tråden, og der var det noen som hadde nevnt et selskap i Fredrikstad som heter Rustfritt i en parentes. Ringte dit og fikk en fantastisk service. Han ordnet med lån av en tilsvarende bøyle fra en han kjenner med lik båt, og på bare et par dager er ny bøyle på vei til Molde med Bring. Utrolig bra, og vår ufrivillige pause fra båtlivet nå midt på sommeren blir så kort som mulig.

Tyven/e hadde også blant annet ramponert kalesjen, så der må vi nok bruke den gamle vinterkalesjen frem til september, når ny er på plass. Spectra Marine har stilt opp på kort varsel og holder på med reparasjon av tenningslåser, så det ordner seg til slutt. Det er en forsikringssak, og jeg tar gjerne imot tips dersom det er spesielle ting vi må være oppmerksom på i forhold til å avslutte forsikringssaken. Vi vet blant annet ikke hvordan motorene har blitt behandlet. De har brukt 250  liter drivstoff, og hatt båten i minst et døgn, muligens to. Vi har dobbelinstallasjon med KAD32.

Link to post
Share on other sites

Trist når slikt skjer Bentel, får bare håpe båten ikke har fått uopprettelige mèn etter tjuvpakket.

Kad32 er vel å regne for en steinknuser som tåler en del, jeg ville heller vært bekymret for drevene. De kan ha herjet mye med pådrag og gir utover det som er å regne for normalt bruk.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke et kvekk av septiken min, egentlig av både pumpe og kraner...

Når jeg tømmer så går pumpa i 10-12 sekunder før den gir seg. må da vente 20-30 sekunder før jeg kjører pumpa igjen i 10-12 sekunder før den gir seg, og det tar jo da litt tid å tømme tanken. Hva kan det være?!

 

En annen ting jeg lurer på er at jeg tømte før jeg la meg i havna forrige helg, vært nede i båten noen ganger de siste dagene og sett att måleren har gått oppover og var nå på det røde. Skjønner ikke hvordan dette kan ha seg da jeg ikke har brukt dassen. Legger med bilder over kranene mine. noen som har vært borti lignende? Har jeg gått glipp av noen kraner ett sted? kan ikke finne noen hverken i rommene eller i manualen...

bilde

Slike el.motorer som er på septikpumpen er som regel beskyttet med et bi-metall i den enden som ledningene går inn. Ved for mye strøm (A) for å drive pumpen blir bi-metallet varmt og åpner slik at pumpen stopper. Dette kjølner og pumpen virker igjen. Det er helt sikkert noe inni pumpen som ikke lar seg kverne.

I fjor dukket problemet med at tanken fylte seg etter tømming i min båt, aldri vært plaget med det før. Utslitt pumpe lot sjøvannet sildre tilbake til tank. Du får ny impeller til den pumpen der, men i min pumpe var pumpehus utslitt og ny impeller hjalp ikke. Satte inn ny pumpe og nå er alt ok igjen.

My guess: Det sitter noe i pumpen din som forårsaker at den er overbelastet, og samme skiten kan også årsake at vannet sildrer tilbake gjennom pumpehuset. Det kan ligge noe inni der som danner passasje forbi impeller. Brett opp ermene og vis at du er mann, demonter pumpen så får du svar og kanskje løsning. Du bruker 10 minutter på å få pumpen i sin helhet ut på dørken, ila de neste 5 minuttene har du demontert pumpen.

Alternativt, kjøp ny pumpe og benytt bruk og kast metoden.  

Link to post
Share on other sites

Hei

Til dere som har skiftet septiktslanger på Grand Mistral: Er det noen tips om hva som gjør at jeg ikke får slangen fra toalettet til ventilen sjø/septik til å bevege seg den korte biten under dørken i gjestekabin ?

 

Har løsnet stripsa på ledningen til tømmepumpe etc men får bare beveget septikslangen ca 10 cm fram og tilbake. Får jo ikke akkurat noe særlig kraft med armene nedi luka fra klesskapet, men den beveger seg lett i gjennomføringen inn mot badet og inn mot luka i gulvet i gjestekabinen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...