Jump to content

Høy ladespenning på startbatteri


seilglede

Recommended Posts

Det som undrer meg er den store forskjellen på ladespenning på start og forbruk. Har selv skilledioder og kan ikke huske at det er noen forskjell, men det skal sies at min forbruksbank er ikke i nærheten av den størrelsen det er snakk om her. Så kanskje det er årsaken.

 

Likevel så minner denne tråden om en annen vi hadde for ei tid siden. Det viste seg at oppkoblingen av skilledioden var gjort feil. Det var en VP motor, og på en del av dem er det ikke nok å flytte ladeledning over på skillediode.

 

For å finne ut av dette så måler du spenning på B+ kabelen fra dynamo med hovedbrytere på, men motor stoppet. Det skal da ikke være spenning på B+.

Link to post
Share on other sites

Det var synd dette ikke ga noe bedre "over all" resultat, seilglede.  Ville trodd du skulle fått noe bedre lading enn du opplevde.  Hos meg ligger også spenningen over batteriene på 13,7v når batteriene er sultne, og da går det inn ca. 60A v/ 1100 omdr., og oppunder 100A på marsjfart 2000-2200 omdr.  Kjører dog kun med original innebygd regulator.  Hva har ladestrømmen din pleid å ligge på tidligere forresten (med PDAR og sense på forbruk)?

 

Ang. VSR så høres det ut som et fornuftig neste skritt.  Et alternativ som også kan vurderes, er å bruke en s.k. "Battery Maintainer" mellom forbruk og start.  Dvs. dynamoen kobles helt fra startbatteriet, og istedenfor så blir startbatteriet ladet med strøm fra forbruk, når forbruk lades.  Enten ladingen nå kommer fra dynamo eller landstrøm.  Kostnadsmessig omtrent i samme gate som vsr, eller ørlite grann dyrere.  Se lenke her: http://sterling-power.com/products/battery-to-battery-charger-maintainer.   Ellers så må jeg si jeg vurderer å gå over til å bruke forbruksbanken til start for min del, med startbatteriet kun som reserve (via vendebryter).  Så det foreslått her inne på forumet, og det virker fornuftig når man har en kraftig nok forbruksbank.  Blir ihvertfall bare ett sett batterier å forholde seg til ift. lading.  Jeg kan ikke tenke meg at det ville vært problematisk å starte motoren opptil flere ganger selv om batteribanken skulle være tappet ned til 50% som er min grense.  Det skal ihvertfall utredes litt mer her...

 

Men tenker du også å løse problemet med at dynamoen kutter ladingen? 

VSR osv., vil ikke gjøre noe fra eller til for deg der.  Problemet er at dynamoen jobber så hardt med å levere strøm til forbruksbanken, at den blir varm (var det 90 grader som var grensen), og regulatoren skrur ned ladingen.  Om startbatteriet er tilkoblet eller ikke spiller ingen rolle, det er forbruksbanken som skaper denne utfordringen.  Det er altså ingen direkte sammenheng mellom at du har høy ladespenning på startbatteriet, og at dynamoen kutter ladingen.  Den høye ladespenningen på start, har sammenheng med at det blir spenningsfall til forbruksbanken pga. høy strøm dit, og fordi regulatoren da prøver å kompensere for det med å justere opp ladespenningen. Dette altså når senseledningen var koblet på forbruk. 

 

Når senseledningen er koblet på start som nå sist, får du ikke noe nevneverdig spenningsfall dit hvor regulatoren senser, altså startbatteriet.  Ei heller noen ekstra justering av ladespenningen fra regulatoren sin side.  Men du har samme spenningsfall som før til forbruk, det så du nå.  Og det ble tydeligvis for lav spenning på forbruk til å gi akseptabel lading.

 

For å løse denne "dynamo floken" så ser jeg ihvertfall et lite utvalg muligheter:

  • La det være som det er, og godta at PDAR beskytter dynamoen
  • Bedre kjøling til dynamoen, som du har nevnt.  Er du heldig så løser det problemet, siden du ikke har opplevd problemet hittil i år og derfor kanskje bare trenger litt mer kjøling på dynamoen i sommer.
  • Fjerne temp. sensoren fra PDAR på dynamoen og sjanse på (eller sef. helst måle da) at dynamoen ikke går særlig over f.eks. 100 grader.
  • Forske mer på plassering av senseledningen.  Prøv forbruksbanken på nytt, men på utgangen (batterisiden) av skilledioden.  Hvis du fremdeles har originalkablene i systemet så har du sannsynligvis en del av spenningsfallet i selve kablene.  Å flytte sense til skilledioden vil være en "mellomting" mellom rett på forbruk eller rett på start.  Ift. ladespenning på startbatteriet så vil det da også være en mellomting mellom det du allerede har prøvd.
  • Kjøp ny og annen regulator, som også regulerer med strømbegrensning.
  • Få ned ladespenningen ved å bruke et annet program i PDAR hvis mulig.  Åpenbar ulempe at batteriene ikke får den ladespenningen de helst skal ha, men her strides de lærde om konsekvensene har jeg inntrykk av.
  • Gå tilbake til gammel "dum" regulator og la dynamoen begrense seg selv.  Åpenbar ulempe at du da ikke lenger har flertrinns-lading, pluss at du uansett ikke vet om dynamoen tåler belastningen i lengden.

 

mvh
Eivind

Link to post
Share on other sites

... og som om jeg ikke hadde skrevet nok nå så kom jeg på en liten ting til.  Av disse alternativene med å flytte på senseledningen og eksperimentere med regulatorinnstillinger så påvirker de jo ladingen på hver sin måte.  Men begge "metodene" påvirker ladespenningen.  F.eks. å beholde senseledning på start nå, og heller skru opp ladespenningen på regulatoren et par tideler  (velge et annet program) vil gi tilsvarende høyere ladespenning til både start og forbruk.  Siden du så 14,4 på start nå, så ville et par tideler opp kanskje vært akseptabelt?  Forbruk vil jo uansett helst ha 14,6 - 14,8v.  Et par tideler opp på ladespenningen ville nok økt ladingen til forbruksbanken ved siste forsøk.

Link to post
Share on other sites

StorStas,

takker så mye for ditt engasjement og mange råd.

At vi opplever ulike spenninger og strømstyrker har vel også noe med ulike batterier å gjøre sikkert?  Fra databladet mitt står det at de skal ha 14,5-14,9 på bulk, og float på 13,5 - 13,8 V. 14,9 V oppnår jeg både med den originale og PDAR, og får da iallefall 85 A inn ved ca 1500-1600 omdr.  (Over 2000 omdr kjører jeg nesten aldri).  Det jeg er bekymret for er at startbatteriet da har fått 15,1V, og etter en stund kutter PDAR ut pga "feil på negativ" (hva nå det er??).  Kobler jeg ut PDAR får jeg inn nesten det samme av Amp, men synkende etter hvert, og får som du sier ikke flertrinns lading.

 

PDAR har en annen innstilling, men da med lavere spenning, og kortere utjevningstid, og dette var den innstilt på da jeg kjøpte den, men det var helt håpløst å få god lading med den, da den etter 20 min "kuttet" ut da den antok at batteriene var fylt opp.

 

Jeg tror at den største utfordringen er at start og forbruk krever så vidt forskjellige spenninger, og det kan nok vanskelig løses ved å flytte senseledningen på ulike steder?

 

Det med et rele som kutter ut lading til start når dette får høy spenning (og legger inn igjen ved lavere spenning) er noe jeg kunne tenkt meg.

Eventuelt noe som reduserer/senker spenning til startbatteriet.  Siden en skillediode typisk har et spenningsfall på 0,7V, lurer jeg på hva som skjer om jeg kobler en slik inn mellom den eksisterende skilledioden og startbatteriet (altså 2 skilledioder i serie for startbatteri)? I såfall har jeg noe jeg kunne leve med, tror jeg.....

 

 

Å bruke forbruk som start vil vel i mange tilfeller virke godt, om batteriene er egnet til å levere mye strøm på kort tid, og jeg har både vinsj, thruster og start på samme startbatteri.  Ser fra databladet at forbruk  kan levere 1400 A på 5 sekund pr batteri (har 4 stk), så muligens hadde det gått bra?  Start kunne da stått som reserve, og fått lading bare fra landstrøm, de få gangene jeg kobler meg til der.

 

PDAR kutter ut lading ved 90 grC, mens den innebygde sikkerheten ligger en del høyere.  Har aldri opplevd at den innebygde kutter ut, men kan tenkes at det sliter mer på dynamoen, ja.  Jeg vet også at dette ikke har sammenheng med spenning på start, så dette er to uavhengige "problem".   Muligens kjøligere luft direkte på dynamo kan gi meg noen Amp mer?  Har ikke lyst til å ta vekk senseledningen for temp til PDAR, for denne er vel en såkalt "høyeffektiv" regulator som da bare gir på enda mer, med havari av dynamo som resultat?

Redigert av seilglede (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare en tanke ang DVSR-relé (eller lignende):

Jeg monterte et slikt fra BEP. Veldig enkelt, hadde to like blybatterier, ett for start og ett forbruk. Bruksanvisning og tankegang fin, men...!

Uten å nevne navn kom jeg i snakk med en "båtelektriker" som fortalte om utallige installasjoner han hadde gjort eller endret på ombord i båter hos folk som slet med strøm og lading.

Han ga meg rimelig klar tale; monter DVSR-releét motsatt! Altså slik at forbruk lades først før den kobler inn start på lading. Jeg ble usikker og har fulgt installasjonsveiledning, men i ettertid og som jeg tolker en del her på forumet er dette mer logisk!? Startbatterier er stort sett fulle, det er jo ikke de som bør styre....

 

Har noen gjort en slik erfaring? Byttet om og erfart i praksis?

Link to post
Share on other sites

Tanken er vel å sikre at man har startstrøm, men jeg kobler stortsett alltid forbruk som prioritert. I noen tilfeller hvor truster trekker fra start, kan det føre til at man bør prioritere start først, men det er litt individuelt. Jeg har også lagt opp manuell override, slik at den kan tvinges til sammenkobling i en tidsperiode. Mener det var de store, 300A til bep som hadde det tidligere.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang. vsr så kan du f.eks. bestille det på Seatronic: 
http://www.seatronic.no/strom-batteri-isolatorer-c-50_193/bep-batteri-isolator-p-1020

 

Tror alle seriøse båtutstyrsbutikker kan levere noe tilsvarende, og du finner de også f.eks. på ebay.

 

Prinsippet er allerede forklart, men det er viktig at PDAR og vsr senser på det samme batteriet, i ditt tilfelle blir det altså forbruk. 
Da fungerer det i allefall sånn at når dynamoen lader, og spenningen over forbruksbanken passerer 13,4 volt, så kobler vsr sammen begge batteriene.  Når motoren stenges og spenningen over forbruksbanken synker under 12,8v (i mer enn 20 sek) brytes forbindelsen mellom batteriene.  Det er litt variasjoner mellom de forskjellige merkene, ift. innslags- og utkoblingsspenning, men prinsippet er det samme.

 

Vsr erstatter skilledioden.

 

Du har ikke sagt noe om hva som er akseptabel ladespenning for startbatteriet, men det virker som "gjengs oppfatning" er at slike lukkede bly/syre batterier ikke skal ha mer enn 14,4v for å unngå unødvendig gassing og forkortet levetid.  Med vsr så "ser" begge batteriene samme ladespenning, så da må PDAR være innstilt deretter.  Dvs. maks av hva du aksepterer på startbatteriet.  Så blir det litt spennende å se hva forbruksbanken vil ta imot av lading ved den ladespenningen.  Det virker som om forbruksbanken din skal ha relativt høy ladespenning for å ta imot lading, men du nærmer deg jo området som databladet sier, så det kan bli ok.

 

Den feilmeldingen du nevner, lyser det da på den røde dioden for "Battery negative trip"?  I så fall må jeg kanskje bite i meg de bombastiske uttalelsene om at det er dynamo temp. som slår ut.  Den har sin egen diode rett under, men er grønn.  I manualen står det for feilmeldingen bare at den slår ut når det er "feil i forbindelsen" mellom batteri minus og dynamo minus, og at det kan skyldes dårlig kontakt.  Er det noen sikkerhetsmekanismer som kan slå inn enten i dynamoen eller et annet sted, som kan reagere på høy spenning, strøm eller temperatur tro?  Og som kan bryte forbindelsen mot "jord"?  Kan ikke se hva det skulle være, og dynamoen ville nok ikke tålt stadige utkoblinger.  Men regulatoren reagerer jo tydeligvis på noe slikt.  Du har sikkert gått over koblingene mange ganger allerede. 

 

En ekstra skillediode i serie med startbatteriet vil senke ladespenningen med type 0,6-1v over startbatteriet, til enhver tid.  Også ved float-lading. Er litt usikkert om dette blir helt bra, for du er avhengig av å få de riktige forholdene mellom dynamoens ladespenning, skillediodens spenningsfall. Og du får nok bare lading frem til float fasen, da ladespenningen på startbatteriet vil bli for lavt.

 

Ift. å bare bruke forbruk til alt, og ha startbatteriet som reserve, så er vel det store spørsmålet om en nedtappet forbruksbank (50%) vil yte det samme som et fullt startbatteri.  Jeg tenker at et fullt startbatteri kanskje har 70-80Ah kapasitet (selv har jeg 55Ah), men du har kanskje mer siden du kjører thruster og vinsj der.  En skikkelig nedtappet forbruksbank hos deg har fremdeles 360Ah kapasitet.  Selv om den er nedtappet er det vanskelig å tro at den skulle gi noe mindre strøm enn startbatteriet.  Du har i utgangspunktet 5600A "CCA" til rådighet på full forbruksbank, mens et bly/syre på 80Ah kapasitet har i området

600-700A CCA.
 

Link to post
Share on other sites

StorStas

BEP har vært omskrevet en god del inne her, ser jeg.  Men jeg vil ved å bruke et slik fortsatt ha for høy (?) spenning til startbatteri, da begge bankene vil få samme ladespenning?  Jeg har ikke datablad for startbatteriet, men ved å lese om lukkede blybatterier her inne indikeres det at opp mot 14,7 er maks akseptabelt.  Dersom mine forbruk da er tappet ned en del, vil dynamo levere spenning på opp mot 15 V i kanskje flere timer, og iallefall hver gang jeg starter motor i en time (min satt utjevningstid), før regulatoren går ned på float.  Dersom jeg skal stille inn PDAR til annen ladespenning gir den 14,4 V, noe som har vist seg å være for lavt for mine batterier, og er altså ikke et alternativ.

 

Dersom jeg klarer å senke spenning til start (ved f.eks en diode) med 0,6 V, og med sens på forbruk, ser jeg for meg at forbruk vil få sine  14,6 V-14,8 V ved bulk, og så 13,3 V -13,65 V ved float.  Start ville da fått henholdsvis ca 14 og 12,7 - 13 V.  Dette vil ikke være kritisk for start, da de normalt er omtrent alltid så godt som fullt oppladet, og får iallefall minimum en time med ca 14V, noe som burde fylle de godt opp, selv ved bruk av vinsj eller thruster.

 

Mitt startbatteri er 180 Ah, og CCA over 1000.

Link to post
Share on other sites

Du sier at ladespenningen til forbruk ligger i området 14,6 - 14,8 V.  Regner med det betyr at du ikke er helt sikker, men det hadde hjulpet om du visste det, ihvertfall om vi setter en absolutt grense for startbatteriet på 14,7 V.

 

Denne ladespenningen på 14,6 - 14,8 V er jo det som regulatoren har som settpunkt for bulkladning, og som den forholder seg til. Og det settpunktet er den høyeste spenningen dynamoen vil levere til forbruksbanken på det punktet der senseledningen er montert.  Og det er den spenningen regulatoren vil forsøke å holde, der hvor senseledningen er montert. 

 

Som Gullfisk sier, så får du ikke høyere ladespenning på start enn forbruk med VSR, jeg vil legge til at det er forutsatt at VSR monteres nær forbruksbanken og senseledningen.

 

Så hvis settpunktet for regulatoren er 14,7 V eller mindre, så vil du være innenfor med VSR, etter hva du selv har sagt.  Er settpunktet høyere enn 14,7 V så er du ikke innenfor.  Poenget i alle fall, er at du ikke vil få den store forskjellen i spenningsfall mellom forbruk og start, siden batteriene i praksis er parallellkoblet mens du lader.  Så selv om dynamoen pøser på med over 15 V så vil spenningen fremme ved forbruksbanken aldri passere settpunktet.  Og det vil heller ikke spenningen over startbatteriet. 

 

En annen fordel med VSR, vil være at du kan fjerne skilledioden, og indirekte senke spenningen som dynamoen må levere, tilsvarende spenningsfallet over skilledioden.  Hvis den feilsituasjonen du har snakket om, nå viser seg å være knyttet til høy ladespenning på dynamo-siden, så er det en sjanse for at du nå bringer dynamoen ned på riktig side av hva-det-nå-er som trigger feilen.  Og så får du noen Ampere bedre ladestrøm, som skilledioden ellers bruker til å produsere varme.

 

Men som du ser, så blir dette et regnestykke som forutsetter at du konkretiserer dette med ladespenningen.

 

Hvis vi spinner videre på alternativene her, så vil den "Battery Maintainer" som jeg lenket til tidligere, iflg. leverandøren levere "et speilbilde" av input-spenningen minus ca. 0,2 V.  Det betyr at om regulatoren nå ligger i området under 14,9 V, så kan du koble den på forbruk, og få lading inntil 3A på startbatteriet, med en spenning under 14,7 V, så jeg syns fremdeles det er noe å vurdere.  Det er altså et alternativ til VSR, som også gjør at du kan fjerne skilledioden. 

 

Du har ikke skrevet noe om budsjett, men det fins også automatiske batteri-til-batteri ladere som gir type 20A fra det ene batteriet til det andre, og som kan lade startbatteriet i tre trinn på samme måte som PDAR, men med forbruksbanken som ladekilde.  De ligger på fra ca. 3 "båtpenger". Så er det nevnt, det er fremdeles et "hav" av muligheter :)

 

Ellers så følger jeg deg på regnestykket ditt om en ekstra diode i serie med startbatteriet.  Det vil gi den effekten du skisserer, men med noe usikkerhet på de konkrete verdiene for ladespenning og spenningsfall.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer :thumbsup:

 

Så etter dette selv i vinter, men fant det ikke så jeg trodde det var gått ut av sortimentet.  Er sikkert bare sesongvare.  Husker det ble diskutert en del da BT kom med dette til mye lavere pris enn BEP, men tror konklusjonen ble at dette var god valuta for pengene.

Link to post
Share on other sites

 

Den feilmeldingen du nevner, lyser det da på den røde dioden for "Battery negative trip"?  I så fall må jeg kanskje bite i meg de bombastiske uttalelsene om at det er dynamo temp. som slår ut.  Den har sin egen diode rett under, men er grønn.  I manualen står det for feilmeldingen bare at den slår ut når det er "feil i forbindelsen" mellom batteri minus og dynamo minus, og at det kan skyldes dårlig kontakt.  Er det noen sikkerhetsmekanismer som kan slå inn enten i dynamoen eller et annet sted, som kan reagere på høy spenning, strøm eller temperatur tro?  Og som kan bryte forbindelsen mot "jord"?  Kan ikke se hva det skulle være, og dynamoen ville nok ikke tålt stadige utkoblinger.  Men regulatoren reagerer jo tydeligvis på noe slikt.  Du har sikkert gått over koblingene mange ganger allerede.

"Battery Negative Trip" ha ikke noe å gjøre med temperaturovervåkning og sensorene.

 

Hvis det er tilkoblet (sort kabel med hvit stripe som kobles til minus av det batteriet som står lengst bort i rekken sett fra dynamoen)

da måler PDAR spenningsfall igjennom dynamoen og frem til målepunktet.

Så kan PDAR måle spenningsfall på både pluss (med positiv sensekabel) og minus.

Er spenningsfallet større enn 2,5V da skal PDAR slå av, og varsle.

Med så mye spenningsfall er det fare for for høyt motstand og overtemperatur et sted, som evt. kan føre til videre skader eller brann.

Regulatorer kan ikke se hva årsaken er, derfor skal en regulator helst ikke tvinge dynamoen å yte enda mer eller over lengre tid.

 

PDAR ser altså ikke bare spenningsfall over skilledioder,

men hele spenningsfallet, dvs. også den som finnes på dynamoen.

 

Skilledioden er ikke inkludert i denne målingen,

som betyr at spenningsfallet på minus resulterer av enten dårlige kabler og kontakter

eller som summe også et problem med for høy motstand i dynamoen.

 

Overvåkning på minusfall er opsjon og ikke absolutt nødvendig.

Er feil på kablene ekskludert da kan den sort-hvite frakobles for å unngå slike feilmeldinger.

 

========================================

Noen ord til, for å unngå noe gjette-runde igjen.

 

I dette tilfellet her finnes det gode kabler med nesteen 0 spenningsfall, i alle fall den dagen det ble målt av meg.

Den gangen klarte dynamoen ikke å bli kvitt mer enn 50% effekt og ble derfor ikke særlig varm.

Så antar jeg at dynamoen blir for varm nå, siden seilglede sier at dynamoen klarer å -levere- mellom 115A

og senere konstant 90A før batteriene er mettet og reduserer strømmen ytterligere.

 

Nå finnes det som vanlig alltid noen som prøver å berolige seg selv med det at originalregulatoren til Mitsubishien

kan redusere dynamoens effekt slik at den har det bra.

Jeg derimot tillater meg regelmessig noe påminnelse at PDAR slår av ved 90°C eller (med originalprogram) 100°C. *

 

Så skjer det av og til at noen folk hevder at dette er for lav 

og at dynamoen jo reduserer til ca. 90 Ampere men produserer videre mens temperaturvernet av PDAR har satt PDAR i dvale allerede.

 

Seilglede skriver også (igjen) at han aldri har opplevd at originalregulatoren slo seg av.

Jeg gjentar, til alle som ønsker å huske, at originalregulatoren (-regulatorer) aldri vill slå seg av.

 

En slik dynamo som regulerer ned  -mens- den leverer maks har nådd sin svakeste punkt allerede.

=> originalregulatoren trekker nødbremsen.

 

NB:

Mitsubishi 115A måles da gjennomsnittlig med 147 og 165°C på statoren

= ca. 45°C over temperaturen den er beregnet for konstant drift.

 

Følgene er vel klar for en som beskjeftiger seg med temaet før den handler batterier.

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

 

Den feilmeldingen du nevner, lyser det da på den røde dioden for "Battery negative trip"?  I så fall må jeg kanskje bite i meg de bombastiske uttalelsene om at det er dynamo temp. som slår ut.  Den har sin egen diode rett under, men er grønn.  I manualen står det for feilmeldingen bare at den slår ut når det er "feil i forbindelsen" mellom batteri minus og dynamo minus, og at det kan skyldes dårlig kontakt.  Er det noen sikkerhetsmekanismer som kan slå inn enten i dynamoen eller et annet sted, som kan reagere på høy spenning, strøm eller temperatur tro?  Og som kan bryte forbindelsen mot "jord"?  Kan ikke se hva det skulle være, og dynamoen ville nok ikke tålt stadige utkoblinger.  Men regulatoren reagerer jo tydeligvis på noe slikt.  Du har sikkert gått over koblingene mange ganger allerede.

"Battery Negative Trip" ha ikke noe å gjøre med temperaturovervåkning og sensorene.

 

Hvis det er tilkoblet (sort kabel med hvit stripe som kobles til minus av det batteriet som står lengst bort i rekken sett fra dynamoen)

da måler PDAR spenningsfall igjennom dynamoen og frem til målepunktet.

Så kan PDAR måle spenningsfall på både pluss (med positiv sensekabel) og minus.

Er spenningsfallet større enn ca. 2,5V da skal PDAR slå av, og varsle.

Med så mye spenningsfall er det fare for for høyt motstand og overtemperatur et sted, som evt. kan føre til videre skader eller brann.

Regulatorer kan ikke se hva årsaken er, derfor skal en regulator helst ikke tvinge dynamoen å yte enda mer eller over lengre tid.

 

Skilledioden er ikke inkludert i denne målingen,

som betyr at spenningsfallet på minus resulterer av enten dårlige kabler og kontakter

eller som summe også et problem med for høy motstand i dynamoen.

 

Overvåkning på minusfall er opsjon og ikke absolutt nødvendig.

Er feil på kablene ekskludert da kan den sort-hvite frakobles for å unngå slike feilmeldinger.

 

========================================

Noen ord til, for å unngå noen gjette-runder igjen.

 

I dette tilfellet her finnes det gode kabler med nesteen 0 spenningsfall, i alle fall den dagen det ble målt av meg.

Den gangen klarte dynamoen ikke å bli kvitt mer enn 50% effekt og ble derfor ikke særlig varm.

Så antar jeg at dynamoen blir for varm nå, siden seilglede sier at dynamoen klarer å -levere- mellom 115A

og senere konstant 90A før batteriene er mettet og reduserer strømmen ytterligere.

 

Nå finnes det som vanlig alltid noen som prøver å berolige seg selv med det at originalregulatoren til Mitsubishien

kan redusere dynamoens effekt slik at den har det bra.

Jeg derimot tillater meg regelmessig noe påminnelse at PDAR slår av ved 90°C eller (med originalprogram) 100°C. *

 

Så skjer det av og til at noen folk hevder at dette er for lav 

og at dynamoen jo reduserer til ca. 90 Ampere men produserer videre mens temperaturvernet av PDAR har satt PDAR i dvale allerede.

 

Seilglede skriver også (igjen) at han aldri har opplevd at originalregulatoren slo seg av.

Jeg gjentar, til alle som ønsker å huske, at normale original-regulatorer aldri vill slå seg av.

 

En slik dynamo som regulerer ned  -mens- den leverer maks har nådd sin svakeste punkt allerede.

=> originalregulatoren trekker nødbremsen.

 

NB:

Mitsubishi 115A måles da gjennomsnittlig med 147 og 165°C på statoren

= ca. 45°C over temperaturen den er beregnet for konstant drift.

 

Følgene må være klar for en som beskjeftiger seg med temaet før en handler batterier.

:seeya:

Jørg

 

("off" i denne helgen)

 

 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg,

jeg kommer til å la negativ senseledning fra forbruk fortsatt være tilkoblet, samt at PDAR senser også fra forbruk på plussiden.  Og har nå også lagt opp ekstra kjøling direkte på dynamo, som starter når motor starter, men har ikke fått testet ut effekten av dette enda.  Så PDAR skal få sjansen til å vise om den gir meg mer strøm (og nytte) enn den originale regulatoren en gang til.

 

Jeg ser at en type "bep" gir meg en fordel også, og skal prøve dette, da med en diode som reduserer ladespenning til start.

 

Jeg har aldri lest av 115 A produksjon fra min dynamo, (og har heller derfor aldri påstått at dynamo leverer konstant 90 A), så dette må bero på en misforståelse?   Muligens har strømmen vært høyere, men rundt 90 A er vel det høyeste jeg har observert, uten at jeg sitter og ser på batteriovervåkningen hele tiden, og at denne strømmen er synkende.

Link to post
Share on other sites

StorStas,

da har jeg fått sjekket opp data for startbatteriet.  De hevder ladespenning ved bulk 0-16 grC = 15 V, og ved 17-27 grC = 14,4 V, og at float skal være 13,13 V

 

Har (nesten) bestemt meg for å installere et BT rele (etter å lest gjennom ulike meninger om dette), og tenkte at lading til forbruk skulle gå direkte fra dynamo, og strøm til start gjennom releet, når det åpner ved 13,3 V (regner med det går forholdsvis raskt, selv med ganske utladet bank?), gå gjennom skilledioden jeg allerede har.  Med spenningsfall på 0,6 V får dette da ca 14,2 ved bulk, og ca 13 V ved float. 

 

Tenker BT rele enkelt kan installeres rett ved siden av eksisterende skillediode, og med noen korte kabler i tillegg, uten å måtte strekke nye kabler. 

 

Blir nok testet ut de neste ukene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå ca en uke prøvd BT rele med forbruk som hovedbatteri, og lading til start går gjennom skilledioden.  Ser at spenningen reduseres med 0,4-0,7 V til start, som forventet.  Men batteriene ligger sammenkoblet lenge etter at jeg har stoppet motoren, da spenningen på forbruk ligger over 12,7 V i lang tid.  Releet kobler ikke bort startbatteriet selv om jeg tar vekk ledningen som går til minus på forbruk heller.  Selv om jeg slår av hovedbryter for start ligger det spenning på systemet, og både display for motor virker, samt at jeg kan få starte motoren.  Når spenning på forbruk kommer under 12,7 V ser jeg at releet kobler ut start.

 

Jeg får relativ god lading (ca 75A) ved start når batteriene har ca minus 70 -90 Ah (ladespenning ca 14 V), men denne synker forholdsvis rakst mot 50, og nedover til 40 A osv, og etter ca en time kun 8-10 A, med spenning 14,5 V.  Batteriene skal ha 14,6- 14,8 V, men dette oppnår jeg ikke med PDAR nå.  Muligens har den feil innstilling? 

 

Så fortsatt ikke helt fornøyd.  Skal denne uken enten koble PDAR helt bort igjen, og kun bruke den originale, eller finne en bedre innstilling for PADR.

 

Opplever også at jeg fortsatt får alarm for lading, selv om spenning er høy nok, så jeg skjønner ikke helt sammenhengen.

Link to post
Share on other sites

Jeg nevnte det i innlegg 26, men er fremdeles ikke sikker på om dette er riktig koblet ? Kan godt hende du har full kontroll, men er det en VP er det stor mulighet for at strøm til nøkkel hentes fra B+ på dynamo. Og da oppfører det seg slik du beskriver nå. Da er det forbruksbatteriene som gir strøm til startnøkkel. Men har du sjekket dette så bare glem dette innlegget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...