Jump to content

Høy ladespenning på startbatteri


seilglede

Recommended Posts

Seilglede, du har snart "svart belte i prøving og feiling" nå :wink:

 

Ang. VSR:

For meg høres det ut som dynamoen opprinnelig er koblet inn på forbrukssiden av hovedbryteren for startkretsen.  Dvs. på motsatt side av batterisiden av hovedbryteren. Ihvertfall hvis du faktisk klarte å starte motoren med avskrudd hovedbryter, uten å svi noen ledninger.  Da har VSR skapt en "bro" fra forbruk, forbi hovedbryteren til startkretsen, når VSR er innkoblet.  Da har du i tilfelle også startet motoren kun fra forbruksbanken, så er det testet :smiley:.  Du bør sjekke det nærmere, for det bør i tilfelle ikke være slik.

 

Jeg ville koblet VSR fra forbrukssiden av hovedbryteren for forbruksbanken, og rett til startbatteriet.  Opprinnelig kabel fra dynamo/skillediode til startbatteri kobles fra og sikres/isoleres i begge ender. Startbatteriet vil nå få samme ladespenning som forbruk, og batteriene blir alltid skilt når du skrur av hovedbryteren for forbruksbanken (selv når VSR i seg selv er innkoblet).

 

Jeg ville ikke vært bekymret for at forbruk og start er sammenkoblet en god stund, og det har ingen praktisk betydning om det går en time eller en dag.  Men de bør ikke stå sammenkoblet over lengre tid når du ikke bruker båten, da startbatteriet sakte men sikkert vil trekke ned hvilespenningen på forbruksbanken (hvis hvilespenningen på forbruk er høyere enn start, som AGM ofte er), inntil VSR kobler ut.  Det er nok ikke bra for forbruksbanken over tid.

 

Ang. ladestrømmen:

Husk at du nå hadde tappet ned batteriene kun ca. 10% av den totale kapasiteten, med VSR innkoblet faktisk ennå mindre.  Du driver altså å topplader batteriene nå, og det er helt normalt at ladestrømmen avtar kraftig da.  Jeg pleier å beregne minst en natt og helst mer for å topplade batteriene mine.  De siste prosentene tar det veldig lang tid å dytte inn i batteriene.  Før du avgjør om ladestrømmen er ok, så sørg for å ha "sultne" batterier. 

 

Ift. PDAR eller ikke, så var det bra beskrevet i innlegget som Ventus linket til.  Regulatoren regulerer kun ladespennningen, og dynamoen leverer akkurat like mye strøm ved en gitt ladespenning, enten det er PDAR eller den innebygde regulatoren som regulerer ladespenningen.  PDAR'ens fordel ligger i at den tar hensyn til batteriene og regulerer ladespenningen opp eller ned etter behov. Iflg. PDAR manualen ser det ut som programmet for vanlige våte blybatterier er det som vil gi ladespenning på 14,8 volt, så det kan du prøve om du ikke allerede har gjort det.

 

Et lite sidespørsmål:

Siden du fremdeles har den innebygde regulatoren, så har du sikkert også den originale senseledningen montert.  Er den montert på start eller forbruk?  På min Bav39 er den opprinnelig montert på startbatteriet.  Jeg vil tro det er fornuftig at den senser samme sted som PDAR, dvs. på forbruk nå.

Link to post
Share on other sites

Det som undrer meg er den store forskjellen på ladespenning på start og forbruk. Har selv skilledioder og kan ikke huske at det er noen forskjell, men det skal sies at min forbruksbank er ikke i nærheten av den størrelsen det er snakk om her. Så kanskje det er årsaken.

 

Likevel så minner denne tråden om en annen vi hadde for ei tid siden. Det viste seg at oppkoblingen av skilledioden var gjort feil. Det var en VP motor, og på en del av dem er det ikke nok å flytte ladeledning over på skillediode.

 

For å finne ut av dette så måler du spenning på B+ kabelen fra dynamo med hovedbrytere på, men motor stoppet. Det skal da ikke være spenning på B+.

Hei hegra,

dette er et originalt opplegg fra Bavaria og VP, og er nok det samme på tusenvis av båter.  Jeg har ikke forandret på noe oppkobling, før jeg nå har satt inn VSR, så at en feilkobling er grunnen til store forskjeller på spenning til start og forbruk, vil jeg si er utelukket.  Selger av PDAR gikk også gjennom mitt system, både før og etter installasjon av denne.

Link to post
Share on other sites

StorStas,

jeg har et originalt Bavaria-opplegg, med den originale senseledningen intakt.  Jeg hadde inntrykk av at denne var koblet til forbruk, men ble usikker nå, og skal sjekke opp, og eventuelt forandre på dette slik du anbefaler.

 

Enig, den artikkelen det vises til er kjempebra og forklarende,og sier vel egentlig at en ekstern regulator nødvendigvis ikke gir noe bedre lading, noe som også er mine erfaringer, da den heller har gitt meg flere utfordringer enn løsninger.

 

Det er litt uklart hva de ulike innstillingen på dip-bryterne på PDAR gir av resultat, det finnes ulike forklaringer.  Nå har jeg stilt inn på 14,8 V (iflg manualen), men ser aldri denne spenningen mer, så jeg får kanskje prøve meg fram?

 

Hensikten med PDAR er jo at man skal få toppladet batterier "raskt", da den skal la dynamoen yte opp mot maks i lengre tid enn den originale regulatoren, det var iallefall reklamen selger presenterte overfor meg!  Ser jo at landstrømladeren gir mange Amp inn, i mange timer, selv etter at PDAR har "slakket" av på både strøm og spenning, så totalt oppladet batterier får man sjelden ved motorkjøring.

Link to post
Share on other sites

Seilglede : Har nå ca en uke prøvd BT rele med forbruk som hovedbatteri, og lading til start går gjennom skilledioden.

 

Det var nå helst dette jeg reagerte på. Slik jeg tolker det går ladekabel direkte fra dynamo til forbruksbatteri, stemmer det ?? Hvis ja så er det stor mulighet at start og forbruk er parallell koblet. Det skjer via dynamoens B+ kontakt som altså gir strøm til nøkkel og det går også en kabel fra B+ til startmotorens store + kontakt. Dermed hjelper det ikke å slå av hovedbryter til start heller fordi forbruksbatteri fremdeles er koblet til startmotor også.

 

Det er selvfølgelig ikke noe i veien med verken bavaria eller VP, men du kan ikke koble deg til hvor som helst. Da blir det feil. VP har en egen beskrivelse på hvordan man kobler inn skillediode. Samme gjelder skillerele om du ønsker forbruksbatteri direkte til dynamo, og siden du ikke har rørt det originale opplegget tyder dette på at du ikke har fulgt den. Men jeg vet ikke hvilken VP det er snakk om for dette gjelder ikke alle VP. Så hvilken VP er det, eller har du koblingsskjema til motoren så ser vi det med en gang i stedet for å rote i blinde. Alt tyder på at du har den originale VP oppkoblingen slik du beskriver feilen du har nå, og den må altså endres.

Link to post
Share on other sites

Ang. lenken fra Ventus i innlegg #48 er dette sikkert interessant å lese.
Men -leser- man denne tråden da ser man også hvilken vei skribenten vill.
En oppsummering er jo alltid fint, men det er verken noe bombe eller noe som han "avslører".
Tvert imot er det egentlig nesten heller tragisk, men i alle fall skuffende for alle som skriver her,

når noen oppfatter denne US-trådens innehold som noe nytt eller sensasjon.
Tross alt finnes alle disse informasjonene også her.
 

Bare for å løfte pekefingeren lett.

Det finnes en del feil og det mangler en rekke sammenheng i denne forklaringen.
Trolig ren av subjektiv grunn siden han ellers også måtte reversere tidligere henvisninger og forklare den nye tanken som følger av denne grunnen.

Komplisert, og da ikke lengre så "bombe" og bekvemt å lese, og derfor skriver de færreste skribenter (inkl. meg) virkelig "ferdig".

 

 


Hensikten med PDAR er jo at man skal få toppladet batterier "raskt", da den skal la dynamoen yte opp mot maks i lengre tid enn den originale regulatoren, det var iallefall reklamen selger presenterte overfor meg! 

PDAR har flere funksjoner og det finnes forskjellige grunn at en trygd kan velge og bruke den.
F.eks. under bestemte forhold som 4-trinns-regulator.
Da enklest ved å bruke skillediode som naturlig spenningsfall mellom dynamo og batteri,
men også når originalregulatoren har noe tydelig laver setpoint, mm. (de fleste original-regulatorer leverer fortsatt <14,3V, ofte t.o.m. bare <14,1V)

 

Også i relasjon til "US-tråden" som er nevnt ovenfor.
Eksterne regulatorer kan faktisk tredoble lade-strømmen i forhold til det som de fleste dynamoer er villig å gi med bare originalregulatoren.

Akkurat som reklamen forteller.

 

Se f.eks. Valeo 50 og 60A, som gjerne sitter på alle eldre Volvo.

Slik leverer vanligvis <20% med original-reg, men regelmessig >80% sammen med PDAR, t.o.m. når PDAR står på 14,4V men ikke på 14,7V.
(henvisning til teorien i tråden i #48: Han sier at det er spenningen som bestemmer.
Men når batterier er tomme er de tomme, og da spiller det ingen rolle om intern eller ekstern regulator ser på det.
Ser vi da igjen på f.eks.Valeone ovenfor da hevder jeg at PDAR  klarer å doble ladestrømmen nok så sikkert over det meste i ladeperioden
og vill da med økt ladesluttspenning redusere vanlige ladetider til vanligvis mer enn 3x raskere.
Og dette gjelder mange dynamoer, så er teorien hans begrenset til relativt moderne original-regulatorer.
Tips herfra => Det mest viktige er ikke å legge vekt på dynamo-regulatoren men helst på dynamo-temperaturer.


Siden du nevner "reklamen som selgeren presenterte for meg", og det er meg som er eneste selger i Norge, må jeg korrigere litt.

I ditt tilfelle, seilglede, var det verken (maks) ladestrøm, eller (rask) lading vi hadde som primær grunnlag.

Ditt ønske var å få lav floatspenning for dine "dyre" AGM- batterier
når du enten
- for en gangs skyld går så lenge for motor at PDAR anser batteriene som toppladete
- eller starter med fulladete batterier allerede.

Du fikk verken fortalt eller solgt noe annet enn du har valgt selv, etter at du fikk all informasjon som var vesentlig for deg.
For ordens skyld vill (og må) jeg også gjentar at du egentlig fikk anbefalt helt noe annet.
Faktisk 2 ganger, men det var noe som ikke du ville bruke penge for.

 

-----------------------------------------------------------------------------
 

 

Og ang. den her tråden og det du spør om.
Jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor at du spør det samme spørsmålene her atter en gang til.

Du vet at du har en svær baugtruster (husker jeg riktig, 5 eller 7000W?  Delt med 10,5 = Ampere) tilkoblet startbatteriet.
Og du kjenner til den faren som dukker opp den dagen startbatteriet ditt ikke leverer denne strømmen.
Forbruksbanken vill da levere, og både 120A-relé og 120A-skillediode vill brenne opp straks den maksimale strømmen overskrides.

Du kan bruke skillediode mellom forbruk og start, men da må du også koble den opp som du fikk forklart av meg.
Alternativ (eller i tillegg hvis spenningen skal ned) må du bruke et relé som kutter ut denne kretsen -før- truster eller startmotoren slår inn.

Det er ikke verre enn det.

Men å bruke et VSR/spenningsstyrt skillerelé (og da fra BT som ikke tilbyr vern for overflow)

er vel litt meget risikabel og bør ikke en gang antydes for andre som kan lese dette offentlig her.

God helg!

 

:fishing: 
Jørg

 

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

hegra,

Slik det er nå, med VSR lukket, er start og forbruk koblet sammen, men originalt er det kun skillediode som skiller bankene. Som StorStas sier bør jeg ikke være bekymret for dette så lenge jeg er klar over det. Når forbruk synker under 12,7 V åpnes releet og bankene er skilt fra hverandre.

 

Jeg ønsket lavere ladespenning til start, defor leder jeg strømnen til start nå gjennom den originale dioden (kun denne), og senker dermed spenningen med ca 0,7 V, og jeg får en riktigere ladespenning på både forbruk og start.

 

Siden senseledning er fra forbruk styrer regulatoren ut fra spenningen til denne banken. Originalt kommer også sensekabel fra forbruk.

 

Forøvrig dreier dette seg om en D2-75 og Bavaria fra 2007.

 

Prøver å legge ved bilde av originalt koblingsskjema.

Redigert av seilglede (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen kommentarer til Joerg:

Vil anta at "alle" seileres ønske er hurtigst mulig lading av batteriene, noe som var mitt primære ønske også, så å påstå noe annet her blir tullete. Jeg har vel heller ikke noen utpreget "dyre" batterier, men tenker at alle ønsker å få mest mulig ut av det man har.

 

Ut fra det man leser på dine sider,Joerg, er det med "høyeffektivitet" sterkt i fokus, noe som du på siste innlegg også uthever ved å vise til at Pdar kan lade 3 ganger raskere enn den originale regulatoren, i noen tilfeller. At Pdar også har 4-trinns regulering kommer selvfølgelig som en "bonus" i forhold til å skåne batteriene for " overlading". Jeg har iallefall ikke sett at ladestrømmen har økt mer enn marginalt, i forhold til det den originale regulatoren ga.

 

Ut fra hva vi diskuterte tidlig i fasen, og etter at mitt anlegg ble sett på av deg og etter at jeg hadde kjøpt batterier, fikk jeg en klar anbefaling om å bruke PDAR, med Agm-program, sammen med VC, og beholde resten som originalt. Først når vi begge oppdaget at dette ikke fungerte bra fikk jeg en del andre anbefalinger fra deg, på andre typer regulatorer, så du sier ikke sannheten fullt ut, Joerg, dvs i feil rekkefølge. Når jeg først hadde brukt nesten 5000 kr så langt, var det ikke så stor insentiv til å forkaste alt jeg hadde for å prøve ut noe annet. Men nok om det, jeg skal fortsatt prøve med pdar, og har gjort ytterligere forbedringer, som f.eks ekstra kjøleluft direkte på dynamo. I tilleg har jeg (med vsr) fått senket spenningen til start.

 

Siden du nevner thrusteren, Joerg, så skal den trekke maks 680 A ved start. Du husker kanskje også at jeg koblet den til forbruksbatteriene den gangen?

Jeg ser klart faren med at det kan gå stor strøm fra forbruk, gjennom dioden og Vsr (når dette er lukket) til start. Derfor går nå strømmen til thruster fra forbruk. Til tider kan man da forvente at shunten (maks 500A??) får strøm over dette, i kortere perioder, så jeg lurer nå på om denne tåler dette?

Start brukes nå altså kun som start, i tillegg at det er koblet sammen med forbruk når spenningen på disse er over 12,7V.

Link to post
Share on other sites

Diskusjonen mellom deg og Joerg skal jeg ikke blande meg opp i. VP D-2 henter heller ikke strøm til nøkkel fra B+ på dynamo slik en del andre VP gjør med mindre motorens eget skjema viser det. Skjemaet som er vist her er Bavaria sitt og går utfra det er riktig.

Likevel er det noe som ikke stemmer her :

Seilglede :  Releet kobler ikke bort startbatteriet selv om jeg tar vekk ledningen som går til minus på forbruk heller.  Selv om jeg slår av hovedbryter for start ligger det spenning på systemet, og både display for motor virker, samt at jeg kan få starte motoren.  Når spenning på forbruk kommer under 12,7 V ser jeg at releet kobler ut start.

 

Når du fjernet den tynne minusledningen som går til VSR skal jo ikke VSR fungere. At du likevel klarer å starte med startbatteriets hovedbryter avslått er jo merkelig. Så enten må du ha koblet VSR  på en måte som likevel gir strøm til start, enten fra forbruk eller startbatteri, eller så har VSR brent seg fast allerede og på den måten gir strøm til start. Selv om indikatorlyset på VSR ikke lyser er det ikke sikkert at det virkelig har koblet ut, så det hadde jeg sjekket opp.

 

Kan jo legge til at det ikke alltid er samsvar mellom båt og motorprodusents koblingskjema. I dette tilfelle hadde jeg sjekket at det ikke er mer enn en ledning på dynamoens B + kontakt bortsett fra ledning til VSR da hvis det er her du har koblet den til.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det du sier stemmer ikke, seilglede.
Den dagen da jeg var for første gang på båten sammen med deg fikk du beskjed at du helst burde bruke en annen system,

da anbefalt Balmar selv om jeg på den tidspunkt ikke var direkte forhandler.

Ellers som jeg skrev, ingen vits i å gjentar alt flere ganger.

---------------------------

 

Bare en gang til og så også avsluttende, angående strøm over skillediode og relé.
Så var det tidligere 680A (jeg husket altså ikke feil) og nå regner du med 500A som -kan- skje at den trekkes via denne koblingen.

 

Skilledioden du har er beregnet for maks 120A.

Selv om du ville koble alle uttak parallell (så sant denne dioden tåler) blir det fortsatt bare 360A.

 

Det betyr at du vill tillate140A mer enn tillatt maksimalbelastningen beregnet ved best tenkelige forhold,

mens du teknisk burde velge 500A + 20% for å være innenfor alle termiske problemer.

 

Nå kan man diskutere videre om "istid" og ellers sannsynligvis bare kort belastning.

Men belastning er belastning, og overbelastning er overbelastning.
Svaret burde da være relativ klar.

 

Så da, lykke til videre.

 
Jørg

 

 

 

 

 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Seilglede,

etter det du har sagt tidligere så tolker og gjetter jeg på at du har koblet VSR noe slik som dette (M=motor, G=dynamo):

 

bilde

 

Du kan sikkert bekrefte eller avkrefte om det er sånn det er koblet, men hvis og om det nå er sånn, så forklarer det hvordan du kan få strøm rett til startkretsen utenom hovedbryter for start, når vsr er innkoblet.  Det er bare å følge linjen fra forbruk gjennom vsr, til motoren.  Da blir det som jeg skrev i #51, en "bro" forbi den hovedbryteren og rett til motoren/startkretsen. 

 

Dette forklarer dog ikke hvordan vsr kunne fortsette å være innkoblet etter at du tok av minus, men her svikter min kunnskap om BT releet.  Det hegra nevner er en bra teori, du sendte vel relativt høy strøm gjennom vsr når/om du startet motor via vsr.  Slik fastbrenning kan også være midlertidig, om strømstyrken bare var i grenseland. 

 

Når hovedbryter for start er av, og vsr innkoblet, går all startstrømmen gjennom 25 kvadrats kabler.  Det er ikke heldig.  Produsenten har til sammenligning valgt 90 kvadrats kabler i hht. diagrammet. 

 

Anbefaler sterkt at du spandere en sikring i hht. kabeldimensjonen, i fall du skulle være uheldig å få dårlig kontakt over startbatteriet.  Har nylig fått lære om "Nordisk båtstandard", som har gode føringer for dimensjonering av kabler og sikringer:

 

https://baatplassen.no/i/topic/125395-kvadrat-på-kabel-kan-man-ha-to-tynnere-eller-må-man-ha-én-tykk/?p=1810183

 

Og, vel, du har jo egentlig ingen effektiv manuell hovedbryter for start lenger, så jeg ville nok også revurdert hele plasseringen av vsr.

 

Du har skrevet et par ganger tidligere at thruster går fra startbatteriet, men om den nå går fra forbruk så ville jeg også (igjen) vurdert å kun bruke startbatteriet som reserve.

 

EDIT: Det har ikke slått meg før nå, men produsenten har altså valgt 25 kvadrats kabler fra dynamoen, som kan levere 115A strøm.  Det er jo godt underdimensjonert i hht. "Nordisk båtstandard".  Ser ut som det er forskjellige meninger ute og går når det gjelder dimensjoneringer her da.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

StorStas,

Det er riktig skissert. Og det er innlysende at jeg har direkte kobling mellom start og forbruk når VSR er koblet inn, dvs så lenge ikke forbruk har vært under 12,7 V. Jeg har sjekket releet og konstatert det er åpent, dvs ikke strømførende når led-lampa er slukket, så det virker som det skal. Minus til vsr tar jeg direkte fra forbruk, men så lenge start og forbruk alltid er koblet sammen på minus-siden vil det antageligvis ikke bety noe.

 

Har i ettertid sett at releet åpner og lukker når minus tas vekk eller kobles til, så jeg finner ingen forklaring på hvorfor dette ikke skjedde ved tidligere anledninger.

 

Jeg ser også faren du nevner ved at startstrøm kan gå gjennom vsr, fra forbruk, og kablene på 25 kvadrat må ta all strømmen, dersom hovedbryter til start er åpen. Får vurdere en sikring her. Men til sammenligning finner vi flere typer hjelpestarkabler som er mindre enn 25 kvadrat også. Jeg vil alltid ha hovedbryter til start lukket, så lenge jeg bruker båten, så risikoen er minimal, men selvsagt kan/bør man gardere seg, da selv to (uheldige) faktorer kan skje samtidig.

 

Ang 25 kvadrat fra dynamo til batteriene så målte vi minimal spenningsfall over disse, og som sagt har jeg aldri lest 115 A inn til batteriene, så dette er nok stort sett en teoretisk verdi. Jeg er igrunnen litt skuffet over at PDAR ikke klarte å forbedre ladestrømmen ifht den originale regulatoren også, da det var lovnaden.

 

Jeg hadde thruster koblet til start tidligere i år, etter at jeg satte inn et nytt 180Ah batteri med CCA 1000, men fikk raskt alarm på lading ved bruk. Nå tas strømmen fra forbruk, og start er kun for start.

 

Det jeg erfarer nå er at forbruk raskt kommer opp i 13,3 V ved start (da de sjelden kommer under 12,6V, selv etter to døgn i uthavn), og vsr lukker og gir spenning og lading til start. Forbruk får etter hvert 14,5 V, og start noe mindre, noe som var ønsket. Men PDAR ser ikke ut til å klare å regulere spenninga opp i 14,8V som den lover ved dette programmet. Muligens må jeg prøve andre innstillinger der, selv om program 1 skal gi 14,8 V, iflg manualen?

Etter at regulatoren setter ned spenning (etter bulk), og reduksjon av turtall får jeg alarm på motordisplay for batteri! Iflg VP manual indikerer dette "no charging" eller "voltage is too high". Ingen av disse parametrene er unormale, så føleren må "se" på andre verdier.

Link to post
Share on other sites

Seilglede,

Ang. startstrømmen så googlet jeg meg frem til at starteren din er oppgitt til 2kw.  Regner med det er ved 12v, som da betyr ca. 165A.  Så vet du mer spesifikt hva som går igjennom vsr (og dioden) i de tilfellene.  Akkurat i det starteren begynner å snurre, kan du regne en god del mer, dog veldig kortvarig.

 

Ang. alarmen så minner den om oppførselen på min egen, når jeg starter opp etter et par døgn i uthavn.  Batteriene er sultne, og dynamoen klarer ikke å få opp spenningen på helt lavt turtall (tomgang).  Må øke turtallet litt for at alarmen skal skru seg av.  Mener jeg leste et sted at alarmen trigger når spenningen i systemet er under 13v mens motoren går.  I ditt tilfelle så høres det litt rart ut, siden du allerede har kjørt en time(?) med lading når dette inntreffer, men det har jo tilsynelatende sammenheng med at regulatoren senker ladespenningen.  Du ser jo spenningen på batterimonitoren, og hvis du legger inn en tidel i slingringsmonn så kan du se om det er en gangbar teori for din del.

 

Ang. ladespenningen, kan det være at batteriene blir varme under lading?  Siden PDAR har temp.sensor på batteriene, så kompenserer den ladespenningen etter batteritemperatur.  Nå er jeg litt på gyngende grunn, men ser at andre ladere har typisk 0.03-0.05v justering per grad celcius over eller under "normalen".  Når temperaturen øker, senkes ladespenningen, og når tempen synker, øker ladespenningen. 

I PDAR-manualen er ladespenningen oppgitt ved 25 grader, så hvis f.eks.  batteriene kommer opp i 35 grader (dvs. 10 grader over "normalen") så vil pdar regulere ned spenningen med 0.3-0.5v.  Regner med dette gjelder i alle faser av ladingen (bulk, absorpsion, float).  Om da batteriene har blitt litt varme etter en times gange, kan det hende det er batteritemperaturen som er årsaken til lav ladespenning.  Et termometer ved temp. sensoren vil kunne gi deg svar på det.  Alternativt flytte temp. sensoren midlertidig til et kaldere sted. 

 

EDIT:Jeg blingser visst fælt når jeg leser bruksanvisninger, Sterling ser ut til å oppgi ladespenningen ved 20 grader og ikke 25.  Ikke desto mindre grunn til å sjekke det ut...

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1) ..og som sagt har jeg aldri lest 115 A inn til batteriene, så dette er nok stort sett en teoretisk verdi.

 

2) Jeg er igrunnen litt skuffet over at PDAR ikke klarte å forbedre ladestrømmen ifht den originale regulatoren også, da det var lovnaden.

 

 

 

Subjektive antakelser burde man kanskje helst ikke pakke sammen på den måten.

Andre kunne bruke antakelser som faktum sålenge det ikke finnes et tydelig eller minst godt forståelig "?" bak setningen.

 

Litt innspill ...

 

Til 1)

Dette er ikke teoretisk, men en praktisk verdi (t.o.m. på datablad og effektkurve) som også de fleste andre eiere opplever før denne Mitsubishien blir for varm.

Og når dynamoer først ble for varm er det vel ønskelig at den ikke belastes enda mer.

Tvert imot burde en ekstern regulator tar hensyn til dette, slik at den ikke skader/sliter eller t.o.m. ødelegger dynamoen.

 

NB, til alle: Denne type dynamo kan yte opp til ca. 124 Ampere, sålenge den er kalt.

 

NB, som minne til deg: Din klarte å bli kvitt "hele" 57A mot flere utladete AGM-batterier.. >720Ah kapasitet.. og dette t.o.m. med full og uregulert feltstrøm. (ble kortsluttet for test.)

En gang senere delte du en annens teori at dine batterier kanskje var for kalt denne gangen.

Men siden var det nå en gang sommer allerede, og jeg antar at sommeren kom til Sandefjord igjen også i år.

Så er jeg faktisk litt spent på å kunne lese et sted hva du rapporterer i fremtiden om dette.

 

Til 2)

Jeg vet selvfølgelig ikke om du har pratet med flere fagfolk på båten din, som da også selger PDAR.

Hvis ikke, da er punkt 2) noe som du trolig har lest og fortsatt ønsker deg,

men som du aldri fikk lovet senest etter første befaringen siden du da fikk anbefalt at du burde bruke strømbegrensning.

Skal man altså nevne skuffelse da er det sikkert ikke Sterling sine PDAR en burde være skuffet over.

 

 

Ellers ønsker jeg en god helg og mye suksess videre med denne tråden her.

Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg,

er det nå feil å angi ens egne erfaringer og avlesninger her? Jeg skriver jo at "jeg har aldri lest 115 A", og nevner ingenting om hva andre eventuelt får fra sitt system. Så for min del er dette teoretisk, ja!

 

Jeg skjønner at det kan være umulig å holde styr på hva som har blitt lovet og skrevet til alle dine ulike kunder, men til meg var iallefall signalene helt fra vår første kontakt (høsten 2013) at jeg skulle få et godt ladesystem med PDAR, sammen med VC, (= dine anbefalinger) og derfor blir det helt feil av deg å stadig komme med påstander om at du fra begynnelsen anbefalte meg en helt annen regulator.  Antydningene om andre typer regulatorer kom først etter at jeg hadde gjennomført en sesong med PDAR, og vi begge innså at PDAR ikke var ideell for mitt system (våren 2015).  Så selvfølgelig har jeg god grunn til å være en smule skuffet over det jeg nå har.  PDAR blir fortsatt på din side (http://www.tbbecker.de/stregulatorer.htm) fremhevet som både "høyeffektiv" og dette:

 

Det som kan forventes er bl.a. fullstendig lading av  batteriene, økning av brukbart batterikapasiteten, riktig utbytte av dynamoen, ladetid og maskinløpetid som er myekortere,  men ladning som er pga. IUoUo-tekknik og kompensasjon perfekt tilpasset batteriene,

 

Hittil i år har jeg brukt båten i en god del helger, selv om "sommeren" langt fra har vært plagsom varm.  Har ligget opptil 2 dager uten lading, og brukt strøm både til lys, varme, underholdning, navigasjon etc.  Har på det meste (minste) hatt minus 170 Ah på batteriene, (ca 82 %), og 12,4 V.  Ved start av motor og 1000 omdr har det da gått 75-80 A til batteriene.  VC er nå ikke tilkoblet (tatt ut sikring), og jeg har prøvd å sette dip-bryterne i stillingen som gir høyest spenning.  Strøm til forbruk går direkte fra dynamo, og til start gjennom skilledioden.  Mulig jeg må trekke batteriene enda lengre ned for å få over 100 A ? Som sagt har jeg også nå en ekstra kjølevifte som kan blåse kald luft til dynamoen, ved behov, men har i år enda ikke sett at PDAR har lest av 90 GrC og kuttet lading.   

 

Jeg kan komme tilbake med ytterligere avlesninger gjennom sesongen  :wink:

 

Ut fra andres erfaringer er det viktig å få fram at ikke alt er som reklamert og profilert for.  Nå har  jeg nå engang installert dette, brukt både tid og nok penger på den, og skal forsøke å få best mulig nytte av PDAR.  Den største fordelen er vel at nå har dynamoen fått en ekstra sikkerhetsfaktor, samt at batteriene antageligvis ikke blir overladet.  Men noe økt batterikapasitet er ikke realiteten for meg.

 

Setter iallefall stor pris på StorStas som kommer med innspill på løsninger og forslag.  Det er på den måten man kan komme videre, ikke bare ved å forsvare seg og sine produkter ensidig.

 

God helg alle

 

Det som kan forventes er bl.a. fullstendig lading av  batteriene, økning av brukbart batterikapasiteten, riktig utbytte av dynamoen, ladetid og maskinløpetid som er myekortere,  men ladning som er pga. IUoUo-tekknik og kompensasjon perfekt tilpasset batteriene,

Link to post
Share on other sites

StorStas,

har ikke merket noe tempstigning på batteriene i det hele tatt, men dette er ikke målt med termometer.

 

Dersom alarmen skal komme inn ved spenning under 13 V burde den vel ule når spenning til instrumentene er slått på, uavhengig om motor går eller ikke?  Det er vel bare en dum føler som leser av enten en differansespenning, eller direkte spenning?  Jeg har avlesning av spenning både på start og forbruk, og selvsagt faller spenningen mye ved bruk av thruster (den tar nå strøm fra forbruk),, men dette er ikke tilfelle mens jeg motorkjører.  Regulatoren senker spenningen ihht sitt program, og jeg regner med det har noe med at jeg nå har strøm til startbatteriet gjennom dioden?  Kan det være at alarmen leser av differansespenning ut fra dynamo og det som er på start?

Link to post
Share on other sites

Seilglede.
Jeg skriver siden over 7 måneder hva jeg har som bekymring.
Du må gjerne rapportere og diskutere det du opplever og gjør, dette er et forum og jeg er mer enn glad over korrekte informasjoner.

 

Men det er 2 poeng som du må lære for deg hvis du skriver.

 

Det DU må forstå er at jeg er nødt til å reagere på det du skriver, eller sier mer nøyaktig hva du sier.
Presisert: Du forteller om mine anbefalinger, og hevder at du -først- har kjøpt PDAR pga. anbefaling fra meg, for så å finne ut at systemet ikke holder mål.
Og dette er helt feil siden du da samtidig hevder (trolig uten å forstå omfanget) at du fikk noe helt annen forklaring enn alle andre.

Normal er at jeg varsler svinginger allerede når denne dynamoen lader på mer enn 350Ah AGM.
Dynamoen blir da glovarm over lengre tid, noe som utelukker helt at PDAR virkelig kan arbeide ordentlig før strømmen reduseres pga. metningen på batteriene.

Er AGM-pakken enda større da blir det enda verre for denne dynamoen,
og nettopp det fikk du fortalt av meg siden du har nesten dobbelt så stor kapasitet enn denne dynamoen bør brukes for.

 

I riktig rekkefølge:
Du tok kontakt og spurte om du kan bruke PDAR og VC som beskrevet på nettsidene siden du har denne dynamoen.
Jeg sa ja til dette, først, og siden jeg er regelmessig i Sandefjord avtalte vi vår møte på båten din for å være sikker.
 

Der først realiserte jeg problemstillingen hos deg og sa til deg at jeg regner med større reaksjoner pga temperatur, pga. den store batteribanken din.
Du fikk da umissforståelig sagt at du i grunn burde bruke en regulator fra Balmar, og helst også en annen dynamo.
Prislappen din ville da ha økt fra 1900,- til enten 4500,- pluss ombygging av dynamoen din (N til P-type),

eller også 14.000,- - 20.000,- komplett med ordentlig dynamo passe til dine 720Ah AGM.
Ditt svar var at du ikke ønsker å bruke mer penge enn for PDAR (sitat) siden dynamoen jo måtte virke som båtprodusenten har "planlagt".

NB: Verken båt- eller motorprodusenter planlegger eller regner med mer enn et startbatteri og en to hundre Ah kapasitet på forbruk.
Derfor selger man dynamoer som beregnes med ca. 50A konstant belastning pluss litt for kort tid i området "noen få minutter".
Dynamoen din er nettopp i denne størrelsen.

 

Du spurte om du kan bruke PDAR og VC, forutsatt hovedproblemet ditt var ikke lading men floatspenningen i tidene da du reiser lenge med motorkraft.
Du fikk da svar at PDAR ikke kan skade siden den slår seg av lenge før originalregulatoren ville redusere,
og at du d måtte regne med større pauser fra PDAR men at det stabiliserer seg etter hvert når batteriene begynner å bli mettet.
Videre ble det sagt at PDAR vill skifte til Float etter hvert, eller også rask når batteriene er ladet allerede i havn.
Siden dette ikke var noe problem for deg bestemte du deg for PDAR og VC.

==================================================================================================
NB: Nekter du dette videre så skriver jeg nå en fullstendig forklaring med bl.a. dette som innhold,
som gjøres tilgjengelig på nettsidene og som jeg kommer til å linke til hver gang du forteller noe annet.
Dessuten uansett om det er på BP, Bavariaforum, FB, eller andre steder.

Grunnen for det er at du ikke ordner riktig opp i dine problemer og skyver en del over til meg.
Jeg har anbefalt riktig, mens du har bestemt deg for noe for deg mindre fleksibel løsning som i tillegg traff på et uforutsigbar problem med dine batterier.
Du gjør dette til mitt problem hvis du hevder at du fikk denne anbefalingen fra meg.
Og hvis jeg blir tvungen å forklare alt du glemmer om og om igjen
da koster det ikke bare tid, men maser og forstyrrer også mange andre.

Så avslutter jeg disse diskusjonene for godt, så eller så.

==================================================================================================

 

Del 2.
En praktisk kommentar.
 

Du beskriver også her at du fortsatt ikke ser/så mer enn 90A, egentlig 85A.

Men: Du bekrefter at det ikke er vinter på båten, og at det fantes sommer før.
Det betyr at dine batterier har vært varmere enn 7°C,  pluss kjernetemperatur som dannes ved lading eller utlading.

Dette bør være mer enn nok at batteriene skal være meget mottakelig.

Jeg, og flere andre her på BP sa at du burde kunne se flere ganger denne ladestrømmen hvis batteriene absorberer som det kunne forventes.
Ditt svar er at det holder for deg... og nå omsider tillater du deg antakelsen at vi snakker om teoretiske verdier.

Mitt svar er som tidligere, at du ikke kan bedømme eller feilsøke noe (inkludert timerproblemet du har) hvis ikke grunnlagene stemmer.

Prøv å forstå, og gjør helst noe med problemet.
Å ignorere er ikke noe løsning.

Lykke til.

Jørg

 


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Joerg,

jeg blir igjen forundret over at du forsøker å forvrenge sannheten.  Jeg tilgir deg som sagt at det er helt umulig å huske hva alle dine kunder har bedt om, eller hva som har blitt sagt og skrevet, men jeg kan ikke tilgi at du kommer med standhaftige påstander som er feilaktige overfor meg personlig.  Jeg har bare en selger å forholde meg til, og hvilke rekkefølge kommunikasjonen gikk, så for meg er det uhyre mye enklere, og jeg har ingen "gevinst" eller ønske om å avvike fra fakta.  Dessuten har jeg fortsatt all vår kommunikasjon skriftlig.  Du framlegger det nesten som en trussel at du skal legge ut en "fullstendig forklaring" på ulike fora på nettet, dersom jeg ikke er enig med deg, og bøyer meg for dette!  Jeg blir egentlig litt glad for at du kan gjøre dette, men husk at du seiler her i "farlig farvann" med en del av dine faktafeil!  Forøvrig tar det seg svært uheldig ut for en som vil oppfattes som seriøs selger å komme med trusler som dette.

 

For å nevne noen faktafeil:

Min opprinnelige (og første) henvendelse (fra 21. juli 2013) var om "Pro Split" kunne bidra til mindre spenningsfall enn den originale skilledioden, og ingenting om regulator!  Det var i ditt svar du foreslo ekstern regulator, se ditt svar:

Hvis skilledioden er beregnet for å tåle mer enn 115A (helst >130) da ville

jeg beholde den og heller montere en ekstern regulator.

Den senser da over diodene, utjevner spenningsfallet, og gir batteriene

tilpasset ladespenning.

Bortsett av det sørger den flest også for 5 ganger rasker lading fordi

dynamoen gir da det den kan for det meste.

Første gang du var i båten og så på mitt anlegg (september 2013), hadde jeg ikke kjøpt eller bestemt meg for nye batterier enda, så hvordan kunne du da vite at jeg skulle få AGM 720 Ah batterier i framtiden?  På dette tidspunktet kjente jeg lite til eksterne regulatorer, og hadde kun lest om PDAR,og visste ikke om noe som hette "Balmar", så hvordan kunne jeg da ha noen formening om den?  Det har heller aldri vært snakk om bytte av dynamo.  Ikke i en mail har du nevnt "Balmar".  Ikke før i andre innlegg her inne på BP, og etter at vi begge konstaterte at PDAR ikke ga optimale forhold hos meg (våren 2015), har du noen gang nevnt på andre regulatorer.  Og slik kan jeg fortsette å trekke fram uriktige påstander fra deg, om ønskelig (selv om jeg regner med dette vil kjede resten av eventuelle lesere).

 

Du burde heller fokusere på å finne løsninger, slik som de fleste av innleggene her går på, ut fra mitt spørsmål i utgangspunktet om høy ladespenning til startbatteri. 

 

Her er klipp fra din mail 24. juli 2013, etter at jeg hadde beskrevet mitt anlegg i båten til deg:

 

Anbefaling? Ganske vanlig:
PDAR
PDAR-AGM, (forutesetter utelokking av Gel)
Evtl kullbørste hvis du ikke ønsker å lodde selv,
Voltage cheater VC-01
Hvis skilledioden din er på kanten:
evtl. Pro Split R 183 eller 
skillediode DI130A3 (eller større).
 
Og videre fra 18. august 2013:
 
Dynamoen din er noe av det enkleste til å modifiseres siden alt ligger utvendig tilgjengelig.

Kullbørsten ligger under den sorte dekslen, så skjærer man litt i den og borer et lite hull inn i pakningen under for å få lagt ut feltkablen (loddes på børste elelr børsten byttes med en fra meg),
resten tilobles utvendig.

 

På den kan du også bruke en voltage cheater i tillegg så sant du ønsker å kjøre AGM.
Da i så fall (med AGM-Software innstallert på PDAR) blir det skikkelig effektiv lading inkludert lav floatspenning etter hvert.
Funker fin
t.

 

Så det skal bli interessant å lese videre hva slags "fakta" som du nå kommer fram med, Joerg.

 

Som sagt prøver  jeg med ulike innstillinger på PDAR, for å få spenninga opp i over 14,6 V.  Her har flere bidratt, men dessverre ikke du som leverandør av regulatoren.

 

Jeg ser tydelig at det går mer strøm inn når batteriene er i varmere omgivelsestemperatur (både fra dynamo og landstrøm), så her ligger nok en del av svaret.

Redigert av seilglede (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Moderator

Blir neppe mulig for Jørg/Seilglede å finne en løsning ved å fortsette denne diskusjonen, saken er også så kompleks at svært få medlemmer vil ha nytte av å følge den.

Anmoder derfor om at dere tar resten pr epost.

Link to post
Share on other sites

Jeg søker etter løsninger, og får gode innspill og svar fra mange, mens enkelte tydeligvis kommer med sine utspill basert på andre behov.  

 

Regner med det er nyttig for andre å lese, så jeg anmoder moderator å la resten av leserne dømme selv hva de kan få ut av en diskusjon.  Hva er komplekst med dette spørsmålet?  

 

I tilfelle moderator velger å stenge tråden, blir dette iallefall den tredje tråden som stenges pga konstruktiv (og dokumentert) diskusjon og innspill med en kjent leverandør innenfor elektronikk for båtmarkedet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel en av "resten av leserne", og er helt enig med moderaor. dette får dere to ta dere av et annet sted. Og at dette ladeproblemet er komplekst, er det vel ingen tvil om sett fra en som tross alt kan litt om lading.

 

At dette kan bli den 3. tråden som stenges dr du er en av to deltagere, burde vel få deg til å tenke litt om? Kanskje det ikke er pga. det du kaller "konstruktiv kritikk"?

 

kanskje jeg skulle slenge ut noen ufine personlige angrep på deg og din debatant for å få slettet/stengt tråden? jeg er fristet til det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. 

ja, nå var du ufin, og lite konstruktiv, med dine "kloke" ord for kvelden   Jeg tåler kritikk, men reagerer på usannheter og tull!

 

Poenget er at så snart Joerg kommer inn i en tråd der det diskuteres lading, og noen påpeker han har faktafeil, eller har negative erfaringer med hans produkt, blir tråden stengt.  

 

Jeg har dog ikke slengt dritt eller hengt noen ut?  Eller kan du vise til dette?

 

Regner med at du som erfaren innlegger her har lest helt fra begynnelsen av, og ser jeg har rettet spørsmål om lading, og mange har kommet med svar og tips.  Jørg har ikke blitt "invitert" inn i tråden, men når han først kom inn, ble det ganske raskt  "forsvarstale", igjen.... 

 

Kanskje du  kan komme med tips selv?

Link to post
Share on other sites

Mitt tips/sterkeste oppfordring er å fortsette med dine ladeproblmer på e-post eller IM med leverandøren. Her blir  dre ikke enige okke som (og sikkert ikke privat heller), men så slipper forumet å bli fyllt opp med gjentagelser og gjenntagelser og gj . . . ..

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at Jørg også leser denne tråden. Dette gjelder at dere to kan ta "krangelen" et annet sted.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...