Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

Hei alle!

 

For litt over ti år siden satt jeg i stand en gul With Vital 15 over noen år, og brukte Båtplassen.no flittig underveis. Jeg samlet opp litt forskjellige erfaringer i en webside som beskrev alt det artige jeg måtte finne ut av ifm Osmose og lakkering og i det hele tatt.

 

Båten ble veldig fin, men jeg måtte selge den alt for tidlig. Den siste tiden har savnet blitt for stort, og jeg har liksågodt gått til anskaffelse av en tilsvarende With VItal 15. Største forskjellen er at denne gangen er skroget hvitt (Off White) og ikke gult, og motoren er en Mariner 40hk 1988 modell og ikke en Evinrude 25hk. I tillegg har denne ikke Osmose, og motoren er muligens mer "reddbar" enn Evinruden var.

 

Jeg har klart å finne en backup av websiden fra 2003-prosjektet, og jeg kommer til å lage en enkel side også for 2016-varianten. Begge kan du finne her: http://www.caegear.no/baatplassen

 

Jeg håper å kunne dele alt vesentlig ifm prosjektet også her i Forumet, og ikke minst be om tips og råd hvis det dukker opp noe artig som må fikses :)

 

Helt kort, har jeg laget denne prioritetslista som jeg tenker å følge:

 

1: Ta ut innredning (er originale forseter som er mugne og fæle)

2: demontere / skru av dupeditter og rense skrog, evt, sparkle / epoxyfikse huller og slitasje

3: Sette i stand hengeren (Mjørud 1980 modell: "Mjørud Junior" med vipp)

4: Lakke eller bare polere / flikke skader? (må blande riktig farge)

5: Justere motor

6: designe ny innredning

7: bygge ny innredning (teak / syrefast) og montere alt igjen

8: Sjøsette

 

Jeg har så smått kommet meg gjennom 1 - 4, og venter på at butikker skal åpne igjen så jeg kan prøve å blande riktig farge. Jeg er allerede veldig nære med Biltema sin "Off White" Alkydmaling, men den er en anelse for "gul" / "mørk". Skal teste ut å tilsette hvitt og / eller grått i forskjellige mengder for å se om jeg klarer å blande en farge som gjør at jeg kan slippe å omlakkere hele skroget og heller polere godt og evt lakkere seinere, men må jeg, så må jeg :)

 

Imens jeg venter på butikker, tenkte jeg å finne ut om jeg skal gidde å risikere å forsøke å bli kvitt et lite "motorproblem" med Marineren, og akkurat der håper jeg noen her kan hjelpe meg litt.

Motoren går som en drøm på tomgang. På vannslange kan jeg gi gass uten problemer, og alt fungerer fint i gir. Selger har fortalt at den også går som en kule på full gass og i vann, men at den når den er i vann / på båt så vil den ikke gå fra tomgang til full fart uten at man bruker choken til full gass er oppnådd (da kan man slippe choken).

Min erfaring med motorer får meg til å tenke på forgassere. Det er to av dem i Marineren. Jeg lurer på om symptomene jeg har beskrevet over også for andre later til å peke på rusk i en av dysene (er det tre stk på en slik motor tro?). Hvis det er en tomgangsdyse, en "kjøredyse / mediumdyse" og en "full fres dyse", kan det kanskje være noe snusk i den "kjøredysa"?

 

Tusen hjertelig takk på forhånd. Jeg håper jeg kan gi tilbake ved å dele litt :)

 

Jeg driver å oppdaterer websidene, men foreløpig er det ikek så mye info der...

 

Liten kollage av det nye gliset pr kjøpsdag:

 

bilde

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Dekk og tråkkepunkter akter og i dashbord var dekket med gummi. Den skulle selvsagt av og teak eller noe annet kjekt skal på. Etter tre-fire timer med krangling var endelig all råtten gummi borte :)

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Pullere måtte av. Jeg var skikkelig imponert over hvor godt de satt, og litt overrasket over at det var brukt bolter som hadde rusta fast fra fabrikken og derfor knakk da jeg skrudde dem ut, helt til jeg skjønte at jeg hadde klart å stille skralla på feil retning der jeg lå opp-ned og baklengs under dekk og hekk:

 

bilde

 

Jeg lette ganske lenge etter lukelåser som jeg kan bruke på dekksluker og til anker- og taurom akter, men ca 500 kroner stk var helt uaktuelt. Jeg endte opp med å bestille et sett med fire stk fra Kina / eBay (http://www.ebay.com/itm/221814903827):

 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Noen som har en slik avstandsbolt med kulehode til Teleflex / Ultraflex de vil selge? Den jeg har er så rusten og slitt at den faller ut når jeg tilter opp motoren. Finner ingen "deler" i Norge, og den eneste jeg finner på eBay er av en annen type (til skjevt akterspeil) og koster 4-500 kroner. Lurer på å dreie meg en av aluminium, men det kommer til å ta tid med min lille Micro dreiebenk. Dessuten har jeg ikke gjengetapper til så store bolter som denne bør ha for innfesting i akterspeil, så jeg tipper dreiing fort vil ligne "nypris" hvis jeg bare fant dingsen noe sted... :/

Har du en slik "stang" med kulehode liggende eller stående på en hekk, er jeg veldig interessert :) Noe avvik i lengde kan jeg få til å tilpasse så lenge "kula" er relativt intakt:

 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Veldig kult! Har akkurat kjøpt meg en lik båt, så dette blir kjekt å følge med på. Den andre båten din fra 2004 ser helt strøken ut! 

Takk! Lag en liten tråd du også? Hadde vært gøy å se! Jeg kommer nok desverre til å gå helt bananas denne gangen. Ikke først og fremst med dilldall og pynt og investeringer, men ti - tolv års småfukling med epoxy og artige verktøy burde gi uttelling :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Har gått noen runder mht innredningen. Løsningen er jeg rimelig trygg på, men jeg har ikke villet bruke tre pga både vekt og motstandsdyktighet til saltvann, så jeg har etter mange overveielser kjøpt aluminiumsrør som jeg skal bygge innredning i. Skulle tro det var en smal sak i dette landet å kjøpe aluminium, men jommen er det ikke vrient å skaffe det også.

 

Alumeco kunne ikke hjelpe meg. De sa ikke om de ikke solgte til privatpersoner eller om de ikke hadde aluminium, men tipset meg om å kontakte

 

Castor Mekaniske AS i Oslo, som ikke svarte på henvendelsen min.

 

Prøvde Astrup Netthandel, men de selger bare til bedrifter.

 

Sløyd-Detaljer sine er for tynne i godset (1.5mm) og ikke harde nok. Man kan bøye dem med en hånd...

 

Samme for alt på Biltema og Jula osv (alt fra kosteskaft til padleårer er samme tynne godset).

 

Stian Mototshop har noen 25mm rør som kanskje kan brukes, men jeg tror de er tynne de også (http://shop.stianmotorsport.com/product/25968451/aluminium-ror-1-o-o-25mm-1000mm)

 

Båtbutikker har bare syrefaste ting til 500 kroner meteren.

 

Jeg vet det er heelt irrelevant, men jeg håper noen i f.eks. Innovasjon Norge i steden for å blogge om internkultur tar noen grep og gjør råmaterialer lettere tilgjengelig for garasjeoppfinnere i dette landet. Tre dager for å få tak i 6060 aluminium i T66 herding er ikke spesielt smidig om man vil tilrettelegge for kreative krumspring og innovasjon :)

 

Uansett. Jeg klarte å finne en leverandør som selger ordentlige rør. De hadde desverre bare 1 meters lengder, men til gjengjeld er det 3mm gods og 6060/T66. Trenger du alurør, kan du spare litt tid ved å gå til Elfa Disrelec (http://www.elfadistrelec.no/). Nå kjøpte jeg alle 20mm-røra deres, men de får nok inn flere og har mye annet artig i nettbutikken sin :)

 

Rørene skal brukes til rammeverk for benker i båten:

bilde

bilde

 

Så. Tror faktisk jeg klarer meg uten sveising tilogmed. Rørene er 14mm ID, så jeg tror jeg gjenger opp M15 og bolter der jeg må hvis jeg klarer å skjule boltene.

Ellers blir det festepunkter i innstøpt CU-impregnert tre i sider og dørk.

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte noen syrefaste jåledetaljer fra KomplettFritid da de hadde salg 17. mai. Pullere, skroggjennomføringer og hengsler til luker i dekk er kommet :)

bilde

 

Fordi jeg er så forbasket sær, har jeg innfunnet meg med at jeg må lage en stol. Kanskje kjøpe puta og dreibar sokkel, og lage selve setet og rygg. Jeg er inspirert av dette spetakkelet:
bilde

-men bare egentlig form på setet til puffen og farger i treverk... Må tegne litt og tygge litt på det :)

Har desuten drodlet en Bimini-top til den stakkars Vitalen. Med full ståhøyde så klart:
bilde

Om det blir noe av er en annen sak. Liker egentlig å ikke ha rør av noe slag langs rekka, og vet ikke om det blir litt voldsomt å felle stenger ned i båten så de er skjult til jeg tar opp toppen... Vi får se hvor gal jeg blir utover sommeren :)
 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har brukt duskregnet til å våtslipe skroget utvendig. Det er en del småskader i gelcoat og ned i glassfiber som er "reparert" med en kritthvit epoxysparkel på det ellers Off White skroget, så jeg må enten finne / blande riktig Gelcoat farge som originalen (usikker på hvilken fargekode det er) og slipe ned hvit epoxy og erstatte + legge ny gelcoat på skadene og prøve å polere til uniform farge, eller lakkere.

 

Jeg hadde håpet å kunne fikse Gelcoaten, men har også en kløe etter å fremheve de gode linjene i båtdesignet med kontrastfarge på skrog. Har laget noen enkle skisser med noen fargealternativer jeg liker. Innerlineren er original Off White (Gelcoaten er helt ok innvendig), så den vil jeg nok beholde, og deretter finne en skrogfarge som passer den litt gulaktige Off white kremaktige gråhvite originalfargen (A).

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fant to bokser Jotun Yatching i Beige på Maritim.no, så da blir det en variant noe lysere enn "E", men til gjengjeld slipper jeg å blande og tulle og risikere å kaste bort penger på lakk jeg ikke skal bruke. Blir artig å prøve :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Nærmer seg at alle flater er strippet for gammelt tre, gummi og beslag. Siden med gelcoatskader er klar for epoxy grunnbehandling.

 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Snakket med Jotun i dag for å sjekke evt. fremgangsmåte hvis jeg vil mørkne den Beige lakken. Det viser seg at de ikke fører Topcoat lenger i det hele tatt, og det er nok grunnen til at du kan finne rester av Jotun sine to tidligere Topcoater til redusert pris rundt omkring på nettet.

 

SÅ vidt jeg forstår avsluttet Jotun først Polyuretanbasert 2-komponent Akryllakk (rundt 2013?), for deretter å introdusere Polysiloxanbasert 2-komponent Akryllakk som de kalte "Pensel og rulle", som atter igjen er et avsluttet kapittel. Det er gjort en del tester på motstandsdyktigheten til de to variantene, og Polysiloxan presterte dårligere enn Polyuretan jevnt over i alle ASTM-testene (http://digitalcommons.calpoly.edu/matesp/87/).

 

Ikke vet jeg, men jeg tipper Polysiloxan er rimeligere og letter å produsere med hensyn til VOC-grenser rundt omkring, men at det ikke er liv laga for Jotun sin del selv om det er billigere fordi det også er noe dårligere og "vi" velger andre leverandører med Polyuretanbasert akryl tokomp i stedenfor.

 

Trist at de ikke lenger kommer til å tilby Topcoat i 2-komponent, men det åpner altså for noen hyggelige priser på to gode produkter i fasen nå hvor produktet ikke lages lenger og butikkene selger ut beholdningen før herderen blir dårlig (Mannen på Jotun mente ca 4 års levetid på herderen fra produksjon, så sjekk evt. produksjonsdato).

 

Uansett kan jeg tilsette en dråpe sort hvis jeg bare finner en dråpe sort Jotun Yatching Topcoat i Polyuretanakryl :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Bare noen inspirasjonsbilder rundt setedesign jeg har samlet på nett:
bilde

 

Og så var jeg i butikker i dag og prøvde å skaffe det jeg trenger til lakken kommer i morgen eller torsdag. Maxbo hadde ikke en eneste båtvennlig ting, så jeg endte opp med noen skumruller som sikkert ikke varer lenge, og ingen syrefaste M14 bolter til alurørene :/
Lynol finnes visst ikke lenger, så det ble en boks med "den skumleste tynneren de hadde". Den heter SCANOX "Universaltynner" / "Tynner nr1". Står ikke noe om den virker eller ikke virker i Polyuretan akryl i to-komponent (det står at den virker med "epoxybasert maling"), men hvis ingen skriker varsku prøver jeg den i Jotun PU akryl 2k på motorlokk.

 

Biltema hadde M16 gjengestang i SS/a4, men den største gjengetappen deres var M12. Jeg har både m12 og 14 gjengetapp fra før, men M12 er litt lite, og M14 gjengestang finnes ikke i A4 på Biltema. M14 ville vært litt puslete uansett. faktisk ID på alurørene er 13,6 - 13,7mm. 0,3 - 0,4mm gods vil ikke holde mye vekt i 30 år, så jeg får se om jeg leter opp en M16 tapp og kjøper M16 gjengestang seinere eller om jeg legger M12-gjengestanga jeg har i en hylse og banker det inn i Alu med epoxy.

Fant forresten et kulehode på Biltema. Tror ikke det er SS, for da ville det sikkert stått noe på pakken. Tipper ELZ, men det er bedre enn den jeg har bak i hekken i dag. Lager en brakett til den og så får jeg evt. bytte selve kula med SS hvis den dukker opp.

Håper lakken kommer i morgen. Skal teste den ut på motorlokket først både for å sjekke at herder ikke er gammel (da skal Maritim.no få høre det :) og for å se om jeg får dreisen på "Tip and Roll"..
 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vindskjerm - demontere

Veldig kort beskrivelse av hvordan man demonterer vindskjermen på 1982 og 1980 With Vital 15.

Forrige båten min hadde seter som var støpt som del av toppen / innerlineren (øverste delen av båten med dekk på. Samme "logiske" løsning, men altså helstøpt, og med en smart løsning for å legge ned rygg til å utvide til to sengeplasser.

Den båten jeg har nå, hadde ikke innstøpte seter, men benker montert i etterkant. Benken bak fantes ikke på min båt, men avtrykk i dørken tilsier at den var bygget som setene fremme: med alurør bøyd til og forankret til innsiden av skrog.

Jeg tipper det er mulig å finne datoer for når de to modellene ble til / ble absluttet, for det er flere forskjeller. Vindskjermen på den forrige (med støpte seter) hadde så vidt jeg husker helt rette sidevinduer av herdet glass. Jeg tror den båten var fra 1980. Den jeg har nå har kurvede sidevinduer av plast. Jeg trodde først det var en ettermontering, men ser nå at det umulig kan ha vært herda glass i siderammene.

 

I praksis har det ikke så stor betydning. Jeg liker den litt buede formen på sidevinduene, men de er etter 30 år ødelagt av UV stråler og riper og jeg bytter dem. De forrige var krystallklare selv etter 30 år...

 

Den andre viktige forskjellen er hvordan vindskjermen er montert og derfor må demonteres. Den forrige modellen (med støpte seter og rette sidevinduer) skrudde jeg bare løs alle bolter og skruer til, og løftet den rett av (forover-og-av). Da jeg prøvde det samme på den jeg har nå (med kurvede sidevinduer og uten støpte seter) satt hele vindskjermen bom fast etter å ha beveget seg noen millimeter opp. Jeg endte med å tvinge den rett opp fordi jeg var sikker på at det gikk så fint forrige gang), og til slutt kom den etter betydelig kraft ble brukt med hammer som jekk. Jeg skaden Gelcoaten rundt det ene festet (høyre side foran), så det må jeg fikse...

 

Jeg prøvde å skru ut alle skruer før jeg brukte makt, men de store boltene (parvis høyre og venstre samt midt på) ville ikke løsne før flere dager i WD40 og en nyinnkjøpt "slagskrutrekker" fra Biltema + sveisetang og mye makt. Når jeg endelig fikk dem av, så jeg at hele vindskjermen må ha blitt montert slik på With vital-modellen uten støpte seter og med buet vindskjerm:

 

1: underlister til sidevinduer legges på plass på gummilist mot skroget

2: De allerede sammenføyde frontglassene settes på plass (bolter passer inn igjennom sidelistene)

3: Glass / plast monteres

4: topplist side monteres og store boltene nede i bakkant og den siste i parvis fremme (rød skrue i illustrasjonen) skrud i

 

Så. Demontering blir motsatt tro det eller ei ;)

Se illustrasjon nedenfor av hvilken bolt / skrue som må ut for å ikke skade Gelcoat ved demontering:

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I dag har jeg:

 

- skåret løs (vinkelsliper) aluminiumsfester til gamle seter på innsiden av skrog (og renset glassfiber for å legge på ny epoxy)

- skåret løs (vinkelsliper) fastrusta bolt i akterspeil til ultraflex styrekabel med bortrusta kulehode

- slipt ned innstøpte fotlistfester under dekk

- prøvd to gelcoat-fillere fra Biltema for farge (begge var for lyse :/)

- demontert all elektronikk og kantlister og spylt og skrubbet i kriker og kroker

- funnet en liter Jotun Yatching Topcoat i den gamle Polyuretan-varianten i sort på eBay i Tyskland (og kjøpt den da...)

- ventet forgjeves på 2 liter Jotun Yatching Topcoat i Beige (PU) fra Maritim. Skal komme i morgen sier Posten / Bring :)

- målt opp og tegnet inn dekksluker (klar for utsaging i morgen :)

- fant en ti-øring fra 1956 halvveis støpt inn bak aluminiumsfestene til seter

- og siklet på et 316-ratt med juksealligatorskinn på eBay ;)

 

 Og en masse annet småplukk...

bilde

 

Tro det eller ei, men den rustne bolten på akterspeilet er merket A2 på hodet som er på utsiden av skrog. (hodet var ikke rustet i det hele tatt). Altså rustfritt (mulig AISI 203?)... Alt er relativt. Ihvertfall når det er i permanent kontakt med aluminium i salt miljø :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dekksluker I

 

Har tatt ut lukene i dekk. Gikk helt greit etter at jeg fant ut at grunnen til at målingene mine var noen millimeter feil var fordi jeg tok utgangspunkt i at Pulleren foran originalt var sentrert. Det viste seg at den var plassert 7 millimeter til høyre for senter, så da får jeg plugge hullene og ta nye i senter. Midtfeltet mellom lukene er 15 cm. Maskerte med gaffatape for å beskytte gelcoat fra sagen (ta den av med en gang du er ferdig og ikke sett den på før du skal sage så er det lett å få av uten at limet henger igjen).

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Lakken har kommet (nesten)

Stor stas å hente PU-lakken fra Maritim på posten i dag, helt til jeg åpnet å så de hadde sendt feil farge. Håper de bare har rota i pakkingen og at det fortsatt eksisterer to spann Beige i en krok på lageret, for ellers må jeg ta en ny runde i tenkeboksen vedrørende farge :/

bilde

 

 

Selv om jeg ble litt skuffet over pakken fra Maritim, ble jeg veldig glad da lukelåsene kom i dag fra Kina. Helt utrolig at de klarer å få det over halve verden på en ukes tid og at alt er som det skal :) Dessuten har jeg tatt ut lukene bak:

 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Maritim hadde rotet med lagerbeholdning, så de har ikke Beige :( En hyggelig fyr på salgsavdelingen forsøker å finne ut om en annen produsent og / eller forretning med samme distribusjonsnett har en tilsvarende farge, men jeg tror det ender med at jeg må finne på noe annet enn beige. Var innom Biltema i går og snappet opp et stk. PU topcoat i rød, og en i grønn. Teoretisk sett er det mulig å blande brun av dem, men hvorvidt den blir fin er en heelt annen sak :) Avventer Maritim-mannens tilbakemelding til uka. Det kribler litt i Fregattblå-med-hvit-innerliner-fingrene, men det har jeg jo liksom gjort før...

 

Skissert litt på lukedesignet. Kunne bare limt noen lister og dekket med epoxy (gjør nok det på baklukene), men siden hele dette prosjektet er mer et studie i teknikk og konsept, vil jeg prøve å gi meg selv noen utfordringer. Om ikke annet, tror jeg prinsippet er ok. Blir sikkert avvik underveis etterhvert som ting ikke funker som jeg trodde, men det er også helt ok :)
bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Det regner... Litt deilig, for da svever ikke støvet så mye. Puslet litt med lukelokkene. De må være relativt flate så jeg får tracet (tegna rundt) dem på 3.5mm x-finer så jeg kan starte rammeverket:
 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Lukene er tracet (markert rundt) på x-finer, og jeg er i gang med å bukke 16mm aluminiumsrør til den innerste rammen (som lukene skal hvile på). Bukkebøyetingen til 16mm er fra eBay (http://www.ebay.com/itm/Iwiss-Lever-Type-Pipe-Bending-Tool-Tube-Bender-For-5-8-Inch-O-D-Tubing-/171937191314), og rørene er fra Sløyd Detaljer (http://www.sloyd-detaljer.no/kategorier/tre-og-metallsloyd/metall/ror-stenger-trad/aluminiumsror-pid8740). Rørene har bare 1mm vegger, men skal støpes inn i glassfiber og blir sikkert stabile nok.

 

Bukkedingsen klarer ikke de to spisse vinklene, men jeg får kutte rørene litt kreativt i overlappen. Er så nære at det sikkert går fint:
 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Tror det skal gå greit å bruke aluminium som lukestøtter.

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kar som lager rommene under dekkslukene. Er et plastbadekar-lekebåt dings. Størrelsen er som fot i hose, -eller ihvertfall fot nok for de svina :)

Tenker å bruke det som støpeform...

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fargerblanding

Har blandet Biltema Polyuretan topcoat grønn og rød for å lage brun. Er ikke helt fornøyd med fargen. Tror jeg skal prøve å tilsette litt grå (sort og hvit) og littebitte gran gult / blå for å prøve å få en noe blekere "beigere" tjærebrun.

 

bilde

 

 

 

Rommet i dekk

Og så har jeg fått tilpasset undersiden av dekk til "innmaten" / malen til innmaten. Opp-ned og baklengs på rygg under det lille dekket i full vernedrakt i 40+ grader med en platesaks måtte til. Strukkede og / eller forstuede håndledd, skuldre, nakke (og i det hele tatt alt som kan slites i filler på ei gammal kjerring) følger med helt gratis :)

 

bilde

 

 

 

Lukene

Inspirert av Entene fra LOTR, gjenbruksprinsipper og mye annet kreativt og unyttig, lager jeg luker i et slags "organisk" mønster med et lite utvalg av diverse tresorter jeg har liggende etter noen år med knivmaking. Første "lag" er på plass, og de to (eller tre) neste vil inneholde flere detaljer. Har fått hjelp av to barn på sydenferie til å samle noen fine skjell. Har flere tynnere fliser jeg vil bruke, og kanskje blir det noen enda mindre detaljer i syrefast, kamelben, krystall / edelstener (har du noen drageskjell eller Mithrill liggende er det bare å sende IM), messing eller kobber. Har jobbet litt med lignende løsninger i smykkekniver og slirer som ble veldig fine, så jeg gleder meg til å se hvordan dette blir i denne skalaen :)

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Hitachi DV 16VSS dri.. -unskyld, drill..

I vinter tok min gode gamle "FixIt 710w slagdrill" kvelden etter åtte års tjeneste. Den har hjulpet meg gjennom to båtprosjekter, og ga ikke opp før jeg brukte den som slagdrill på granitt. Klandrer den ikke for det akkurat, og for 199 kroner, synes jeg det var helt på sin plass :)

 

I januar 2016 kjøpte jeg en splitter ny og "flott" Hitachi DV 16VSS på Maxbo fordi jeg ikke turte satse på at "kinadrillene" på biltema holdt mål. Maxbodamen bedyret at det var god kvalitet og at det dessuten var tre års garanti på alle Hitachi-verktøy de solgte. Det er en slagdrill, og jeg kjøpte 3 Hitachi (!) Hullsager og 2 Hitachi (!) hullsagholdere samtidig. 1400 kroner for alt sammen, og det billigste de klarte på Maxbo.

 

Jeg har boret tre hull i en vegg, skrudd 20 skruer, og nå brukt den en ukes tid på båten. Da jeg tok ut 25mm x-finer i går brukte jeg 40mm hullsagen. Gikk som i smør, men det skulle bare mangle ettersom hullsagene er Bi-Metall som jeg egentlig kjøpte for å sage aluminium med.

Etter det fjerde hullet med hullsagen gikk jommen fordundre meg dri.. -drillen mener jeg, i stykker. Chucken (håndspent plastchuck), er som sveisa fast, men hverken sveisetang eller "fagmannen" på Maxbo fikk den løs.

 

Da jeg forklarte at jeg forventet mer av en såpass dyr drill og hullsag-kombo, sa Maxbodamen at "synes du den var dyr?", og forklarte med den mest dagligdagse selvfølge at Hitachi-verktøy sendes til Oslo for reparasjon når de går i stykker. Jommen hadde de ikke egne "Hitachi"-merkede 1/4-kubikk-esker også som de åpenbart bruker for å sende Hitachi dri... -driller mener jeg, til verksted i Oslo. Jeg fikk inntrykk av at det var en daglig affære for dem. "Det kan ta så lite som tre dager" sa damen. På en onsdag ettermiddag. Uten å se ut til å ha noe sympati med den krevende gniene mannen som da ikke får boret et eneste hull før om tidligst tre dager. Som er på lørdag. Og da blir det tidligst mandag før jeg har drill igjen, forutsatt at den kommer med privatfly og blir sluppet i fallskjerm på mine koordinater.

 

Maxbo Harestua hadde bare Meiselhammere og Borhammere (sånne store til granitt) å låne ut...

 

Grrrr... (selv om Brrrr hadde vært å foretrekke ;)

 

Synderen (hold deg unna):

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Duverden så mye artig du holder på med! Et friskt og freidig innslag. Hald fram som du stevner. Skal sette av tid til tråden din oftere. (Det regner i dag, så da har jeg tid). Mye erfaringer og snacks du deler. Jeg har hatt mange driller, men en har holdt lengst, tålt mest. En stusslig billig Skil fra midt på nittitallet - med ledning, som etterhvert har blitt kortere, kortere og kortere. Den går ikke bra på slagboringa etter siste indremedisinske operasjon, men drar stadig, stødig, rundt. Trur egentlig at de gamle med ledning og enkel elmotor går lengst. (Har bygga brygge og terrasse med tømmerpæler, pussa opp mitt snart hundre år gamle hus, og atskillig anna med den.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...