Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

Svart (redigert)

Kameraet har hatt pause imens jeg har stresset med korte herdetider og mye søl / støv. Kommer tilbake til bilder senere :)

 

Har pusset, sparklet, pusset og sparklet og pusset og sparklet bunnen. Vurderte å bygge opp hele bakre halvdel av bunnen til v-bunn (heve bunnen 7-8cm helt akter for å få rett v-bunn fra "halvsteget" midt under skroget og akterover, for å kunne passere 32 knop med dette skroget), men det ville blitt en uke eller to ekstra laminering, og da blir det ikke båt fort nok merker jeg. Dessuten ville jeg da hatt behov for "lang stamme" på motor, og ville måttet starte et motorprosjekt jeg ikke er så interessert i. Jeg gleder jeg meg til å pusle med innredning og detaljer inni, så bunnen får bare forbli 32-knop sånn den er ment å være.

 

Totalt har jeg lagt to strøk epoxy på bunnen (penslet 3x350ml omtrent ferdigblandet biltema epoxy), før / samtidig med sparkling i tykkere og tykkere sparkel (epoxy med siliciapulver), og deretter sparklet med Biltema epoxysparkel (blå) til overflaten var jevn nok (tre omganger med sliping imellom, etter første epoxy- og sparkelbonansa). Deretter har jeg pusset med 40 - 80 papir med trekantsliper og for hånd og avfettet og rullet på fire strøk Biltema Epoxy Primer (en liter). Første laget (ca 275ml) med epoxy primer brukte jeg 1:2 blanding og la det veldig tynt. Andre laget (ca 1/2 liter) brukte jeg 1:3 (det man "skal" bruke) og la det litt tykkere, og på det siste laget blandet jeg det som var igjen (blir litt mindre herder på det siste laget (1:4-ish), vanlig i midten, og litt raskere nederst). Når det siste er litt tregere enn "normalt", er tanken å kunne gjenoppta i morgen selv om det har gått 7-8 timer uten å måtte pusse imellom bortsett fra evt, sig / kant.

 

Skal slipe evt. sig / kant / overgang fra bunn til "sidene" på skroget i morgen tidlig, og avfette sidene og legger en liter på hele skroget inkl. bunn. Regner med å få til to strøk med en liter (kanskje tynne siste laget noe med Biltema sin tynner nr4), og da har jeg seks lag på bunn (pluss 2 lag ren epoxy og småstøp og sparkel), og to lag på sidene opp til fenderlist og bak over vannlinja. Etter disse siste to strøkene skal jeg la det herde en ukes tid før jeg går over med 400 eller tilsvarende og håper det gir god nok grunning før lakk. Mulig jeg snur båten etter primer er "overmalbar" (en dag eller to avhengig av temp), og lar den herde imens jeg pusler inni :)

 

Skal finne det lille kameraet (har faktisk rota det bort og frykter det er nederst i haugen i katastrofeområdet jeg har klart å bygge meg opp i garasjen), eller ta noen bilder med et annet jeg har som er litt stort og for fint til å få støv og flekker på i morgen :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kameraet dukket opp, og her er en kort recap av bunngrunningen så langt:

 

bilde

 

Sliping av overgang mellom over og under vannlinjen er altså utsatt til tidligst i morgen fordi jeg bestemte meg for å kline på et tjukt lag epoxy med Silica i tillegg til primeren for å jevne ut bunnen et hakk bedre. Ingen spøk å være perfeksjonist... Nå må jeg strengt tatt pusse ned en millimeter omtrent over hele bunnen. Igjen :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fant ut at jeg selv har ødelagt batteriet ved å la det stå tilkoblet lensepumpe tre uker og deretter teste Minn Kota EM44 på det. Vet ikke hvor mange ganger den har slått inn ifm lensing, men antakelig vis har lensing og EM44-testing tømt batteriet langt under det det er beregnet for og det vil ikke lenger motta ordentlig lading. Tror det finnes måter å prøve å få liv i det igjen, for spenningen virker ok og jeg tror cellene er intakte.

 

Men det er jo ikke nytt, og det får være en lærepenge. Ikke bruk startbatteriet til annet enn starting :)

 

Stakkaren som må erstattes:

 

bilde

 

Har du noen tips om ok batterier til Start og egne til forbruk, evt et tredje til elektromotor, er det bare å skrike ut. Kanskje et startbatteri, et "rimelig" og stort forbruksbatteri (gel) fra Biltema og et eller annet "Deep Cycle" batteri til EM44?

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Siste lag under vannlinjen herder fremdeles. Da passer det perfekt at min venn "Peter" på One Hong Lo Plaz i Kina sender de elektrokomponentene jeg har kjøpt på eBay til EM44. Bare releet som mangler, men med tre-posisjons brytere og to forskjellige 1K Ohm potensiometere fikk jeg testet at alt fungerer.

 

Til orientering koster plastboksen med potensiometer og bryter som har Minn Kota-plugg (7-pins) over tusen kroner. Sannsynlig vis fordi dette er dinosaurteknologi fra 2001 omtrent. Potensiometere (tre vanlige og to WireWound) pluss ti 3-posisjons vippebrytere koster 100 kroner med frakt fra eBay/Kina. Alt du strengt tatt trenger er koblingsdiagram for den 7-pins kontakten (bare seks aktive til EM44), og det snoket jeg meg til i en PDF fra en nederlandsk serviceside.

 

Her er den vakre testriggen:

 

bilde

 

 

Og her er "koblingsskjema" for Potensiometeret og bryteren på signalkabel:

 

bilde

 

Orange, Brun, Grønn går til Pot på 1KOhm. Brun i midterste av tre poler på pot. Orange og grønn hvor du vil. Bytt plass på dem for å få den retningen du ønsker på potensiometeret. Jeg liker å rotere OPP ohmen med klokken, og NED mot klokken, sånn som på stereoanlegget mitt, men man kan altså snu disse Wirewound-potensiometerene ved å bytte orange og grønn (sikkert vanlige pot også?).

 

3-posisjons bryter er sort i midterste pol. og de to andre på de andre (bytt hvis du ikke er fornøyd, eller snu bryteren 180 grader ;)

 

Sitter det en svakstrømsekspert der ute som vet hvordan jeg kan måle meg frem til om kontrolleren er PWM eller bare kaster bort energi uten å prøve i praksis og måle forbruk, hører jeg gjerne om det :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Har du noen tips om ok batterier til Start og egne til forbruk, evt et tredje til elektromotor, er det bare å skrike ut. Kanskje et startbatteri, et "rimelig" og stort forbruksbatteri (gel) fra Biltema og et eller annet "Deep Cycle" batteri til EM44?

Hva er energibehovet og strømtrekket på den el-motoren?

 

Jeg tror jeg ville løst dette på en litt annen måte. Jeg ville nok lagt opp til et separat startbatteri (f.eks. Optima), og felles batterier for forbruk og el-motor. Gel har de vel ikke på BT forresten? Jeg handlet meg seks Haze 110Ah gel batterier til halv pris i fjord høst. Det er jo tunge og gode batterier, men ikke batterier som gir mye strøm. Ser for meg at det kunnne vært gode batterier for deg, men de er jo også ganske dyre. AGM fra BT kan jo være et alternativ, men jeg og flere med meg har erfart at batteriene på BT står lagret med lav spenning i hyllene. Det er jo oppskrift på krystallisert blysulfat på platene. Det kan nok være lurt å kjøpe batterier et sted hvor de også har kompetanse å by på :wink:

 

Har du forresten vurdert LiFePo4? Du kommer jo til å få uhorvelig mye vekt i den vesle jolla di. Samtidig snakker du om å passere 32 knuter....

 

 

 

Sitter det en svakstrømsekspert der ute som vet hvordan jeg kan måle meg frem til om kontrolleren er PWM eller bare kaster bort energi uten å prøve i praksis og måle forbruk, hører jeg gjerne om det :)

Hvis du ikke får noen svar på dette vil jeg anbefale deg å sende en IM til LarsH. Han er pensjonert elektronikkingeniør med meget allsidig bakgrunn :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Biltema epoxy sparkel

 

Veldig kort samling av erfaringer med denne så langt. Er et nytt produkt for meg, så jeg gjør nok noen feil underveis som kanskje andre kan ha nytte av.

 

Jeg synes sparkelet er lett å forme før det herder. Uten sammenligning forøvrig, er det som å jobbe med epoxy med hvetemel som filler til samme konsistens. Må egne seg godt til mye annet enn båter :)

 

Sparkelet er lett å slipe ned.

 

Sparkelet binder godt og har høy bruddstyrke (hardere enn betongen i beleggningsstein).

Jeg gjorde en test hvor jeg la en pølse på kanten av en beleggningsstein og så en annen beleggningsstein (begge betong) oppå litt utfallende for å se om det satt godt etter herding. Jeg gjorde det samme med ren Biltema epoxy, og etter tre dager brøt jeg steinene fra hverandre. Epoxy sparkelet sviktet ikke i "liminga", men i steden røk rett og slett belegningssteinen! Veldig imponerende av et sparkel...

Testen med ren epoxy tapte med glans. gikk opp i "liminga", men det er nok fordi det er så tynntflytende at det ikke blir presset like godt inn i porene på betongen som sparkelet.

 

Sparkelet fester på slipt og acetonvasket laminat (glassfiberarmert polyester). Og selvsagt på slipt eller våt epoxy enten den er laminert i glassfiber / vevd duk eller ren. Fester bra også på slipt og acetonvasket polyestersparkel, og har så vidt jeg kjenner til egenskapene til epoxy vedrørende vedheft med ett unntak: Epoxy primer fester seg ikke til sparkelet ordentlig!

 

Så den eneste OBS! jeg har hatt med sparkelet (bortsett fra veldig sen herding i fuktig luft langt utover ren epoxy), er at jeg ikke har fått Biltema sin Epoxy primer til å sette seg skikkelig i sparkelet. Jeg tar forbehold om brukerfeil. Kanskje jeg ikke skulle hatt aceton på sparkelet? -litt vanskelig å bruke aceton bare på laminatet som er reparert med sparkelet og ikke på selve sparkelet, men det kan hende det bare trenger mye lengre tørketid etter aceton enn jeg er vant til.

Hvis jeg finner ut av hva jeg har gjort galt skal jeg skrike ut... jeg skal la alt stå noen dager og prøve om vedheften er bedre med litt tid, og er den ikke det, har jeg driti skikkelig på draget og må muligens strippe hele bunnen igjen. Kan ikke ha en epoxy primer over 100 sparkelflekker som flasser av. Nå, -altså ca 36 timer etter påføring av primer på sparklede områder, kan jeg skrape bort primeren med neglen. Kanskje jeg har drept sparkelet med aceton?

 

prøver å si til meg selv at det bare er å slipe ned igjen i værste fall. Men da går jeg til innkjøp av en 75mm BT luftdreven slipedings og hundre K80-disker, for jeg orker ikke en ny runde med vinkelsliper med flapdisk :/

 

Var oppom i natt og slipte ned til sparkel et par steder og la på epoxy med collodial silica (WS) og så skal jeg prøve å skrape med neglen igjen om noen dager. Koselig med nattpusling da...

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Hva er energibehovet og strømtrekket på den el-motoren?

 

-snip-

 

Har du forresten vurdert LiFePo4? Du kommer jo til å få uhorvelig mye vekt i den vesle jolla di. Samtidig snakker du om å passere 32 knuter....

 

 

 

Hvis du ikke får noen svar på dette vil jeg anbefale deg å sende en IM til LarsH. Han er pensjonert elektronikkingeniør med meget allsidig bakgrunn :thumbsup:

 

Tusen takk for svar Komodo!

 

Motoren trekker omtrent 30A på "max" tror jeg (må måle når den tid kommer for info er vanskelig å finne). Er trinnløs regulering ned til den stopper (sikkert rundt 1-2A). Har vurdert å drive den direkte med 200W paneler på biminitop (ca 10 - 20A) og bare la den gå så fort den vil med den strømmen den får, men tror det er ok med et batteri også i tilfelle. Lettere å styre forover og bakover og hastighet med batteri.

 

Veldig fristende med LiFePo. Du har nok rett i at det er lurt med et dedikert startbatteri (koblet til motorens laderegulator) og et separat forbruk. Kan evt. ha en lader i tillegg til solcelleregulator til forbruket og kanskje en bryter for å lade startbatteriet for seg med samme lader eller noe slikt. Er veldig skeptisk til BT batteriene. både start og til EM44. Skal titte på de du har :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Hvor nødvendig er det med et ekstra batteri om man skal ha til kjølebag elns? 

 

Har en 60 AMP batteri til motor, men har et 100 AMP for hånd. Mulig det blir litt overkill? ^^

 

Gleder meg til å se sluttresultatet av båten! 

 

Pga vekten i min båt får jeg veldig dårlig fart. Ca 25-26 med 3 personer med 50HK. Latterlig lavt selv om Ranaen er tung (375KG) tror også det har noe med at den kun er 4.75M lang og er 2M bred. 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Hei Christian!

 

Jeg tror det er helt nødvendig. Jeg ødela nettop et startbatteri ved å utlade det med lensepumpe og litt bruk av en trollingmotor, og så vidt jeg skjønner er startbatteriene ekstra følsomme for "langtidsbruk".

 

Jeg synes ikke egentlig 25-26 knop er veldig lavt med tre personer gitt egenvekta på båten. Den tåler vel opp mot V6 / 90hk (eldre lett totakter?) evt med noen forsterkninger i akterspeilet? Men den er litt bred ja. Har aldri prøvd den selv, men tror nok en With vital med tre personer og 50 hk er ganske lik i knop...

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Leke med kjøl- og skrogform

 

Jeg tror Bror With hadde en eller annen tanke med "pukkelen" midt under på kjølen. Kanskje han bare testet ut en variasjon av "steg" eller kanskje hele skroget er en kopi av noe han lagde eller hadde i tre? Uansett er Vital-skroget litt spesielt pga kjølen og "pukkelen" og ikke minst en fartsbegrensende "sugeflate" som også gjør at den legger seg i plan og er stabil der etter kort tid. Man trenger ikke ralle med trimming, for effekten blir borte i skrogets utforming. Uansett hvordan man stiller inn motor og plassering går ikke dette skroget over 32-33 knop.

 

Jeg vet jo ingenting, men jeg tror "sugeflaten" i skroget er den begrensende faktor. Gitt at kontaktpunktene / kontaktflaten ellers følger prinsippene fra Step-skrog fra frem til omtrent 1970 med stabil kontaktflate som gjør at skrogets utforming fjerner behovet for trimming av motor, kan det faktisk hende man kan gjøre små endringer i skroget å få store utslag (helst positive da :)

 

Jeg leker med to tanker. Den ene er å rette ut kjølen (enten helt og få et hvilket som helst v-bunnskrog som trenger mye trimming, eller nesten helt / halvere pukkelhøydedifferansen fra midt under til akterenden), og den andre er å lage et ordentlig steg en fot bak pukkelen og legge til en fot akter sånn som With gjorde med Drommedillen.

 

Motoren er så godt som kjøpt inn (75hk lang stamme på under 100kg), så jeg må jo finne på noe (hvis jeg ikke bare "fyller inn" bakre del av sugeflate og hever akterspeilet da)...

 

Holder på å måle og beregne og tenke litt med blyant, baufil og plastrør:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

bilde

Jeg tror det er mulig å få god balanse med et steg ca en fot bak "pukkelen". Med eller uten forlengelse akterover (innebygde trimplan).

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

hvaslags 75 hester er det du har funnet som veier under 100 kg?  eneste jeg kommer på som kan være i nærheten er vel johnson stinger..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hvaslags 75 hester er det du har funnet som veier under 100 kg?  eneste jeg kommer på som kan være i nærheten er vel johnson stinger..?  

Jepp :) -men Evinrude-varianten "Hustler" :)

 

bilde

 

Litt tyngre enn Stinger (lang stamme på denne) .

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Litt artig forresten. Forrige Vitalen min satt jeg en 60hk Evinrude -93 modell på. Selger sa den veide 98 kilo, men nå i ettertid er eneste vektene jeg klarer å finne på disse 60hk rundt 120 kilo (husker jeg syntes den var litt tung ja :). 15 hester mer, 20 kilo lettere og noe endringer i skrog... -tror det kan bli artig å teste ut :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

mente å huske 3syl 60hk + 70hk veide rundt 105-110 kg  (og ville dermed trodd hustler/stinger var det samme) 

 

vet du årgang på denne da? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

1975-modell

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

da får du muligens ikke fullt 15hk økning fra 60hk'en du hadde - OMC oppga hk på veiva fram til ca midt på 80 tallet, får de også gikk over til å oppgi hk på propellakslingen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jaja.. Ser at denne Hustleren også strengt tatt er en trimmet (fra evinrude sin side) versjon av 70hk anno 1975. Klarer ikke finne info om vekten men tipper 100-110 kilo? 60-hesteren fra 1993 veide "250lbs", og det gikk helt greit sånn i forhold til hva originalskroget tåler. Muligens en eller to kilo over.

 

Hvis jeg får litt mer kraft og litt lettere motor og lurer meg unna sugebunnen tror jeg det er liv laga? Er ikke så viktig egentlig. Har jo en Minn Kota EM44 jeg alltids kan bruke om det bare blir tull med Hustleren ;)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

powertrim osv kan jo utgjøre noen kg, men eller tror jeg ikke vektforskjellen blir kjempestor.

 

Litt mindre konkave linjer i bunnen , så burde det jo la seg gjøre å få skroget mer ut av vannet ja 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Du har nok rett. Skal dobbeltsjekke med selger. Han sa 80-90 kilo, og det kan ikke stemme med mindre svinghjulet er av magnesium og akslingen mangler ;)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

det kan stemme mer med vekta på den 2syl 60 hesteren som var tidligere 

 

Er noe som ikke går hel opp ja. Mannen sa 3-sylindret 2 takter fra 1975 på 75hk, men så vidt jeg klarer å grave meg frem til ble det ikke laget en Hustler på 75 hk det året. Dekalene er 1975, men de kan ha blitt påført i ettertid eller noen kan ha pimpet en 60hk fra omtrent samme tidsepoke. Har bedt om modellnr for å sjekke nærmere. Mannen virker kunnskapsrik og hyggelig, men er på ferie. Vi får se etterhvert :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Tell me, 'friend', when did Saruman the wise abandon reason for madness?

 

madness001.jpg

 

madness002.jpg

 

madness003.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Og så har stolen jeg enten skal "marinisere" eller bruke som mal for egen stol kommet :)

 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Morsom ide det med å modifisere skroget for å få mer fart! Men jeg er litt redd du drar på så mange kilo i den prosessen at vinninga går opp i spinninga. Du har jo lagt opp til å ha en del kilo i båten også, ekstramotor, batterier, dekk osv. Den letteste måten å få mer fart på tror jeg er å få vekk flest mulig kilo. Selvsagt er jo skrogformen vesentlig også, men da tenker jeg at det hadde vært lurere å startet med et annet utgangspunkt, f.eks. en 16 fot Wesling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...