Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

Lite bilde av topp / inerliner etter sparkling og sliping. Glassfiberarmert epoxy nederst (ser sort ut), Hvit epoxysparkel over, og Blå på toppen. Tror jeg er ferdig og at Primer vil dekke det som måtte være igjen av miniujevnheter. Regner med å måtte gå over ihvertfall første lag epoxyprimer med 240-papir.

 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Gassmaske først. Jeg vet det høres helt idiotisk ut, men jeg mener det helt alvorlig. Uten gassmaske og nitrilhansker, vil jeg ikke anbefale deg å bruke annet enn knekk og seigmenn til båtpussen. Og kanskje vært litt forsiktig med knekken :)

Amen! Jeg husker fortsatt første runden med 2-K Jotun Antipest i et varmt lager uten gassmaske. Det er ikke gøy å spy......

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for tips!

 

Blir til at jeg tar innsiden i år, og tar utsiden til høsten/våren pga endelig skolefri, så visuelt så er det kun innsiden som tells.

 

Jeg kjøpte båten slik jeg kunne ha en "dritt" båt å ikke bry meg om den første sesongen, lakkerer jeg den så må jeg være forsiktig og får jeg en flenge i lakken så går det dårlig. :P

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for tips!

 

Blir til at jeg tar innsiden i år, og tar utsiden til høsten/våren pga endelig skolefri, så visuelt så er det kun innsiden som tells.

 

Jeg kjøpte båten slik jeg kunne ha en "dritt" båt å ikke bry meg om den første sesongen, lakkerer jeg den så må jeg være forsiktig og får jeg en flenge i lakken så går det dårlig. :P

 

Er den en rana 16 med "hardtop" du har? Høres helt greit ut å ta utsiden neste år. Så for meg tett overbygg og slikt, men er båten halvåpen, er det ikke like farlig med tetting osv med en gang.

 

Gøy at du har fått deg båt. Og er den en Rana, er det en veldig god fiske- og turbåt du kommer til å få mye glede av!

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Luken fra Watski har kommet. Selvsagt er den litt for stor (huller er 105mm, og luken trenger 110mm omtrent). Men jeg venter på en til fra england, og får se om den passer bedre. Uansett blir det sikkert bedre og mer praktisk enn potteskjuleren jeg stjal fra konepone uten hennes viten og vilje :)

 

bilde

 

 

Og så har jeg fått snudd båten. Ikke bare-bare når dekket er svekket og var rimelig flimsy i utgangspunktet, men jeg lagde en brakett som tar av for trykk og belastning både under selve snuoperasjonen og imens den ligger med bunnen opp (se illustrasjon nedenfor).

 

Jeg skrudde ut et feste til en giver til ekkolodd fra under vannlinjen bak på hekken i dag, og jommen hadde ikke de som monterte den brukt 4cm lange skruer som gikk rett inn i dobbelbunnen... Kom litt vann ut, så jeg mistenker at teskjeen med vann jeg fant i hullet foran brønnen stammer fra skruehullene. Har saumfart hver millimeter av dørken og skjøter inni båten og kan ikke finne synlige hull, skader eller svakheter.

Jeg er litt nazi på disse tingene. Det er ikke noe stort problem med fukt i dobbelbunnen, men jeg skal finne ut hvorfor, og utbedre når jeg allikevel er i gang. I den forbindelse var jeg  på biltema i dag for å kjøpe en kompressor (20-24 oljeløs som man også kan sprøytelakkere med), men duverden så elendig min lokale butikk er. 30% av tingene merket med "tilgjengelig" i online butikken viser det seg at de ikke finner noe sted. Men ofte finner jeg ingen ansatte heller, så kanskje jeg driver å roter rundt i et ubemannet lager av noe slag som jeg tror er Biltema? ... hmm..

 

-uansett. Jeg tenkte å prøve å montere en trykkventil inn i dobbeltbunnen, og rett og slett lete etter hull sånn man gjør på sykkeldekk som har pungtert. Pumpe opp og dyppe i vann. Der det kommer bobler er det hull. Tenker også at jeg kan få klemt ut litt ekstra vann av flyteskummet med noen bar overtrykk? -får først se om jeg i det hele tatt finner Biltema Hadeland eller om det er et lager jeg driver å er skuffet over, og evt. teste trykksetting av dobbelbunn seinere :)

 

Og så kan det jo hende jeg finner synlige lekkasjer under bunnstoffet da:

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Et lite tips for å fjerne bunnstoff: Prøv med grovrengjører. Med slipepapir vil papiret fort tettes, med grovrengjører blir slipestøvet kastet ut av "dotten". Jeg har kjøpt inn diverse grovrengjørerr fra Biltema for denne jobben på min Draco, både til drill og vinkelsliper. Kjøpte også en til stor vinkelsiper. Tenkte jeg skulle prøve den på en poleringsmaskin med variabelt turtall.

 

Jeg har brukt grovrengjører for drill tidligere når jeg har sparklet og reparert skader under vannlinje. Den er veldig fin til å fjerne bunnstoffet uten å grave seg ukontrollert ned i gelcoaten. Hvis du skal ha bort gelcoaten også er en slik skive fin http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Rasprondell-2000016871/

Link to post
Share on other sites

Et lite tips for å fjerne bunnstoff: Prøv med ne [...]

 

Takk :) Snakker vi om en sånn halvhard sort "ullen" rondell til drill eller stålbørste av noe slag? Mon tro hva Google foreslår ;)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Jeg må nesten korrigere meg selv litt på forslaget over.

 

Jeg har som nevnt et Draco-prosjekt stående i gården, og fjernig av bunnstoff er en av gjøremålene. For moro skyld gjorde jeg en liten test tidligere i dag. Har fra tidligere erfart at grovrengjører er veldig effektivt for å fjerne bunnstoff, og samtidig skånsomt da man har kontroll på når man kommer ned til gelcoaten.

 

Vel, slik var det ikke på Dracoen. Jeg følte at bunnstoffet bare kladdet seg og la seg utover på nytt der jeg fikk fjernet det. Det skal legges til at jeg kun brukte en batteridrill, og det virket ikke som om den hadde turtall nok og var tilstrekkelig sterk.

 

Forsøkte derfor med skrape, og det var ingen tvil om at det var lettere. Ingen problem å skrape seg rett ned på gelcoaten. Det er imidlertid en forutsetnign å hele tiden ha sylskarpe skraper. Det nytter ikke å ha en skrape. Man må ha mange skraper, og skifte etter noen få minutter. Når alle skrapene har blitt litt sløve er det bare å gå inn i garasjen og slipe opp alle til perfekt egg igjen.

 

Når jeg ser på bunnen din tipper jeg at du har brukt sløve skraper. Hvis ikke skulle du ha kommet rett ned på gelcoaten. Om det til slutt sitter igjen noen rester av primer og bunnstoff forsvinner dette lett med sliping. Det blir annerledes når det er bunnstoff igjen over hele arealet.

Link to post
Share on other sites

Jeg må nesten korrigere meg selv litt [..]

 

Jeg hadde ørlite grann bedre resultat med nyslipt skrape, men jeg tror stålet var elendig for jeg måtte slipe etter to drag omtrent for å komme gjennom øverste laget på det tredje. Jeg tror nok min bunn er slipt ned til Gelcoat før og det nederste laget er primer / antipest. Ellers er bare nederste laget fra en annen planet. Kjøpte en sånn sort ullvulkanfiberdott du nevnte til vinkelsliperen, og det var omtrent like effektivt som 40 kornig flapdisk, men lagde mer sånne "avtrykk" hvor bunnstoffet ble gnidd utover pga varme.

 

Sikkert forskjellige sorter bunnstoff også. Noe selvpolerende, og noe hardere. Ytterste laget er porøst, og andre laget er "seigt". Innerste lag(ene) er beinharde.

 

Ga opp 40 kornig på eksentersliper, sorte fiberulltingen på vinkelsliper og skrape og tok hele bunnen med 40 kornig flapdisk på vinkelsliper. Den ble litt sløvere etterhvert, men ikke mer enn at det holdt med den ene flapdisken til hele bunnen. Centimeter for centimeter, og bunnen er jo ikke flat men "plankemønstret" på denne Vitalen, så det er litt av en jobb :) Stakkars naboer. Det tok 2 x 3 timer å skamfere hele bunnen med vinkelsliper og 40 flapdisk. Og rensliping gjenstår. Tar nok den med eksenter og 40 kornig papir.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Er en Rana 16 Line. Under 100 stk produsert iflg PW PS. :)

 

bilde

Har idag fjernet maling og skal prime imorra. Brukt engangsmasker og skal bruke biltemas maling da det kun er innvendig. :)

 

 

Stilig skrog! Har jeg aldri sett før. Et h...... å slipe disse plastbåtene som har "plankemønster". Håper du slipper. -Og håper du legger ut bilder av resultatet!

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Bra med detaljerte erfaringer fra hva som funker og ikke :thumbsup:

 

Jeg hadde ørlite grann bedre resultat med nyslipt skrape, men jeg tror stålet var elendig for jeg måtte slipe etter to drag omtrent for å komme gjennom øverste laget på det tredje.

Ikke noe tvil om at det er stor forskjell på skraper. Jeg har laget meg mine egne av gamle koldsagblader. De er meget solide, og blir veldig skarpe når de slipes. Det er selvsagt en forutsetning å ha en god slipeskive som er rettet av med diamantavretter, ellers ødelegges bare eggen. Skraper av vanlig verktøystål (karbonstål) holder ikke mål. De er lette å få skarpe, men blir for fort sløve. Hardmetallskraper krever spesiell slipeskive for sliping, men de bli uansett ikke like skarpe som HSS og verktøystålskraper.

Link to post
Share on other sites

Klippe sauen...

Det ble fryktelig tungvint å ta bunnstoffet på denne. Tror det er slipt ned en gang tidligere, og at det er et lag med epoxybasert maling eller antipest mellom nederste lag bunnstoff og gelcoaten. Endte med at jeg lot det stå til med 40-kornig flapdisk på vinkelsliper. Kommer til å ta bort all gelcoat og legge et eller to friske lag glassfiber og epoxy nederst, for under all malinga var det mange jallareparasjoner både under og over Gelcoat (og noen som var halvveis under og halvveis over).

 

Uansett er nå sauen endelig ferdig skamfert, og neste steg er å teste hvor mye lettere det er å bruke eksentersliperen med 40-kornig papir nå som bunnstoff og det innerste laget med Umulium er borte:

 

bilde

 

 

Luker (igjen)

Og etter 9 om kvelden driver man ikke med vinkelsliper i et borettslag, så da passer det å sitte i fire timer og se på at epoxy blir seigt, kan påføres i sprekker og kriker og kroker i lukene, før det renner ut igjen, -blir litt seigere, -og kan helles ned i de samme sprekker, kriker og kroker. Gjentas til epoxyen ikke lenger siger. I det hele tatt (6 timer om kvelden / kjølig, og 2 timer på dagen i varme).

 

Og så er den siste luken grovmontert. En utskåret elefant i Ironwood preger så klart denne:

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Motor

Jeg har jo denne 40-hesteren (Mariner 88-modell) som går ok på tomgang og på "full fres", men som ikke liker mellomregisteret uten choke (Kan ta ned Choke igjen etter "Full fres" er oppnådd). Tipper det er bensintilførsel / dyser -altså forgasser eller bensinpumpe eller dertil hørende dingser som sliter litt, men kjenner at å skru motor sitter veldig langt inne. Sist jeg holdt på med sånt med vellykket resultat var på en scooter, og det tok jo noen uker med bestilling av deler og dobbeljobbing osv som jeg egentlig interesserer meg veldig lite for. Dessuten er denne Marineren litt eldre, og jeg tipper hver fjerde dings jeg demonterer går istykker i demonteringen.

 

Jeg har foreløpig bestemt meg for å ikke bruke en eneste kalori på motoren, og heller montere en elektrisk trollingsmotor på kavitasjonsplata på den. Går alt etter planen, vil jeg da slippe å ha en ekstra "dorgemotor" på hekken, og alltid ha fremdrift selv om Marineren takker for seg. Fikk kjøpt en brukt slik Minn Kota EM44 til å montere på kavitasjonsplata som mangler regulator (fartskontrollen), men den kan sikkert reguleres med et enkel PWM-basert potensiometer / regulator. Kanskje jeg kobler den til gasskontrollen til Marineren (Quicksilver), og prøver å legge inn et rele som automatisk aktiverer elektromotoren hvis Marineren ikke gir spenning til batteriet.

 

Her er uansett vidunderet (litt annen modell enn min). Jeg mangler selve "fartskontrollen" / potensiometeret som er avbildet:

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Bort med Gelcoat

Fant ingen mirakelkur for å få av Gelcoat heller. Ble flapdisk og vinkelsliper (40- og 60-kornig). Sprayet med vann innimellom for å begrense svevestøv, og samlet sammen en god liter eller to med støv. Jeg så fort etter at bunnstoffet var borte at det foregikk mer under gelcoat enn jeg liker. Spesielt siden jeg leter etter svakheter i skrog pga fukt i dobbelbunn. Er ikke noe poeng i å utbedre fukt i skum / dobbelbunn hvis man ikke stanser årsaken til fukten, så all gelcoat under vannlinjen måtte av. Og duverden så mye artig jeg fant... Ikke egentlig så mye reparasjoner eller brukerfeil, men rett og slett slurv fra verftets side i støping / laminering.

 

Det er helt åpenbart at den forrige jeg slipte ned var bedre produsert. Jeg kan ikke huske å ha funnet en eneste luftlomme i laminatet med gelcoat i den forrige, så her er det garantert et skifte av verkt eller noen økonomiske hensyn som har gjort at produksjonen av With Vital med buede sideruter i vindskjerm (nyere modell enn den med støpt innerliner med stoler) rett og slett er ganske slurvete utført. Ihvertfall er denne laget i blinde og uten særlig øye for kvalitet. -ikke at det spiller noen rolle ettersom denne ikke har Osmose og den forrige hadde, men jeg er ganske overrasket over hvor dårlig det er mulig å støpe en båt på et verft.

 

En annen forskjell er at den forrige ikke var "gjennomsiktig" i bunn. Jeg kunne ikke se hvor skummet i dobbelbunnen var, men på denne er det klart som dagen. Enten er det stor forskjell i selve laminattypen, eller så var den forrige mye tykkere i støpen. Evt. kan skummet ha vært i en mørkere farge som matchet laminatet (gråaktig).

 

Flaks for akkurat denne at jeg fikk kloa i den, for nå får den sterk og solid bunn med fersk og potte tett epoxy :)

 

bilde

 

Blir jo en uke eller to med ekstraarbeid å utbedre selve laminatet under vannlinja, men da skal skroget holde lenger enn jeg kommer til å gjøre om ikke annet :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Minn Kota EM44

 

Den lille trollingmotoren jeg har fra før er bare blåbær i forhold til denne EM44. Nesten så jeg tror den faktisk er beregnet på å drive inntil 17 fots båter sånn det er opplyst, og jeg gleder meg voldsomt til å teste den ut litt. Motoren veien 8-9 kilo...

 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har slipt ned hele skroget inn til laminat under vannlinjen, og renset alle sår og skader. Bruker en Dremel Fortiflex med 3mm bor nesten vannrett rett på de stedene jeg har sett meg ut og merket av for å se om det som ser ut som skadet laminat er sterkt eller svakt. Går boret igjennom når jeg trykker det lett vannrett mot laminatet, er det en svakhet / luftboble i laminatet som jeg freser bort. noen småsår sjekker jeg med en spiss kniv. Jeg renser først med bor, og deretter med liten kappskive eller rondell hvis det trengs. Har sikkert avdekket 30 mindre og tre større skader / svakheter som trenger litt ekstra pleie og har renset ferdig alt. de 30 små blir bare fylt med epoxysparkel før antipest, men de tre større blir lapping. En av dem var en luftboble i laminatet på ca 3cm i diameter. Det så stygt ut, men skum var ikke blitt vått under så det har ikke lekket vann inn. To andre sår var blitt reparert tidligere, men ingen av dem hadde gått igjennom laminatet og inn i dobbelbunn.

 

Vurderte å legge et lag ekstra fiberduk på bunnen, men tror jeg nøyer meg med epoxysparkel og lapping siden laminatet er friskere og sterkere enn det ser ut. Ville kanskje tatt meg bryet hvis bunnen ikke var "jukseplank" hele veien. Fryktelig mye pirk å legge fiber på de "plankene" og deretter slipe og deretter sparkle osv, osv...

 

Nå står den nakne bunnen under presenning til regnet gir seg, og jeg tenker jeg bruker to eller tre dager på å sparkle og gjøre bunnen klar for antipest / epoxy primer.

 

bilde

 

Jeg har slipt bort all porøs / flisete glassfiber rundt den gamle skaden (bildene over er fra før slipingen). Gravde meg 10 cm inn i skumbunnen for å sjekke etter fukt eller tegn til tidligere fukt, men fant ingen. Er nok bare selve skadestedet som var litt misfarget i laminatet og ikke "hull" tvers igjennom.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Biltema Kompressor OL 20-24

Har kjøpt en BT kompressor og en billig lakksprøyte. Hvis jeg klarer å pakke meg og båten inn i presenninger, kan det hende jeg gjør en ordentlig test med lakk etter grunning med antipest / epoxyprimer, og i så fall skal jeg prøve å gi en vurdering av de billige BT-tingene. Foreløpig fungerer kompressoren over all forventning, og det er deilig å kunne blåse rent i steden for å bære vann att og fram i bøtter og batteridrevne trykkvaskere :/ -strøm har jeg, men vann har jeg ikke der båten ligger nå...

 

Forrige gang jeg var på BT for å kjøpe kompressoren, fant jeg hverken den eller ansatte. Denne gangen sto de i en stabel med paller, men jeg fant fortsatt ingen ansatte, så jeg fant en tapetkniv og demonterte tre paller med verktøyskap, varmeovner og annet spetakkel før jeg kom frem til kompressorene som stod nederst i stabelen... Sa jo ifra i kassa at jeg hadde tatt meg tilrette, og de lot ikke til å bry seg spesielt :)

 

bilde

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Kompressorer/Kompressor-OL-20-24-2000033889/

 

 

bilde

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Luftverktoy-ovrig/Lakksproyte-2000034599/

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Sol og oppholdsvær hele dagen :)

 

bilde

 

 

 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Du er jo mer pirkete enn meg du jo! Jammen bra det ikke er en stor båt du skal fikse opp :lol:

Jeg vet :) -prøvde meg på en 28-fot en gang, og den ble stående i hagen til jeg måtte gi den bort :/

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på å koble en automatisk bytte mellom hovedmotor og elektromotor. Jeg tenker jeg kan koble et rele direkte på kretsen fra ladestrøm fra motoren, eller koble meg på tenningen. Er ikke noen racer på strømkretser osv, så vet ikke om jeg tenker helt feil og får meg en karamell hvis jeg forsøker, men med rele med diode bør det funke sier mitt hode... Gjør det ikke det, lager jeg bare en av-på bryter til EM44.

 

Er det noen som vet hvordan strøm går til og fra mellom motor og batteri helt sikkert og som skjønner rele-skissen min som vil si noe klokt? Det går strøm begge veier avhengig av om man lader / kjører eller starter opp?

 

Uansett hvordan det blir, vil jeg bygge inn et potensiometer og en 3-posisjons bryter i håndkontrollen til hovedmotor så jeg kan styre EM44 fra samme kontroll. Skal bruke en 1K Ohm POT og en standard 3-posisjons bryter (hhv gass og gir) koblet til PWM-styreenheten fra EM44.

 

Vurderer å gå for en Bimini med solceller også både til lading og til direkte drift av EM44 :)

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Eller sagt på en annen måte (med hjelp av en vennlig sjel på eevblog.com som foreslår å heller koble meg på tenningen):

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Har startet opp Marineren i dag. Fikk den i gang i går, men det manglet kjølestråle så jeg leste meg opp litt på feilretting av kjølevann. Fryktet at impeller på magisk vis var gått fyken under transport fra selger og hit, men etter å ha sjekket sladrestrålekoblingene (og slanger) og blåst litt luft inn der kom strålen til slutt. Leste et sted at det kunne ta litt tid før strålen kom uansett (20-30 sekunder) og aner ikke om blåsingen min gjorde noe eller om jeg bare slo motoren av for tidlig de andre gangene jeg startet den (fordi jeg fikk litt hetta da det ikke kom sladrestråle...).

 

Ellers er batteriet klar for utskifting tror jeg. Det klarer bare å starte motoren en eller to ganger pr opplading, og det ser gammelt ut. Er en liten mulighet for at det trenger en skikkelig lading av noe slag, men det ser det ikke ut til at min lader gidder å drive med. Den sier batteriet er fullt ganske fort (ila en times tid) og gir ikke mer spenning. Batteriet måler 12.7 - 12.8 volt etter laderen kutter (jeg  måler 13.5 omtrent imens laderen gir ladestrøm), og etter jeg har startet motoren to ganger uten problemer klarer startmotoren bare å dytte svinghjulet en halv runde pr. "tenningsforsøk". Da måler jeg 12.1 - 12.2 volt på batteriet. Enten er batterien litt kaputt, eller så er laderen for dårlig (eller så skjønner jeg den ikke) eller så er motoren vond å vende?

 

Negativ pol på batteriet blir ganske varm etter start. Håper det er normalt og at det ikke betyr at noe er galt noe sted :/

 

Klarte å starte med startsnora, men det krever jo litt kraft og er ikke noe jeg planlegger å belage meg på.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Hvis batteriet er gammelt, og det er lenge siden det har blitt ladet skikkelig, kan du egentlig regne det som kaputt uansett. Laderen bør gå opp til minst 14,4V selv om batteriet er defekt (sulfatert), så hvis du kjøper deg et nytt batteri så bør du jo forsikre deg om laderen er i stand eller ikke slik at du ikke ødelegger det nye batteriet også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...