Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

Duverden så mye artig du holder på med!

 

Takk Erik! Er blitt så skrøpelig til sinns at jeg må skrive ned alt jeg gjør, har gjort, og planlegger å gjøre for at det ikke skal forsvinne ut av månen sammen med sagflis og flass når jeg dusjer allikevel :) Ved å dokumentere det her på Baatplassen er jeg også sikret hvis jeg roter bort PCen og serveren min forsvinner. Og så er det veldig trivelig å dele og vite at en eller annen rar ide eller test jeg har/gjør kanskje kan komme andre båtglade tilgode.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Lukelaminering

Har renskåret lukene og overført / tracet dem på x-finer igjen. Denne X-fineren skal lamineres sammen med glassfiberluken med et lag vevd duk (biltema: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Glass--og-karbonfiber/Glassfibervev-2000023907/) imellom. Lukene skal lamineres i en svak bue sånn at front og akter på lukene er lavere enn senter. Ved å laminere dem litt i bue, håper jeg å få til et statisk spenn i lukene som gjør at man må lukke dem med litt kraft og holde dem på plass med lukelåsen sånn at front og akter (og senter da) på lukene ligger pal inntil lukerammen når jeg lukker og ikke tenderer til å ville "slå" eller riste.

Får jeg til dette, holder det med en lukelås pr. luke. Går det ikke, kan det hende jeg trenger en mer avansert lukelåsemekanisme for å holde front og akter på lukene inntil karmen...

 

bilde

 

 

 

Gjengetapper i M16 2.0mm og 1.5mm

Og så har M16 gjengetappene kommet fra Kina / eBay. Vrient å få tak i her i Norge syntes jeg. Fant jo noen rundt omkring, men jeg tror de var laget av gull (om de ikke kunne fly ellerno da), -for de var priset deretter.
Vanskelig å sjekke Biltema sin gjengestigning på ting, så helgarderte og kjøpte et stk 2.0mm og et stk 1.5mm. Tror nok det er 2.0mm (også kalt "coarse"?) på den syrefaste gjengestangen fra biltema. Stanga (ikke hele altså. Bare 50mm pr skjøt omtrent) skal altså inn i alurørene på 20mm OD / 14mm ID for sammenføyning uten sveis. 46 kroner pr Gjengetapp...

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjengestang fra BT (og andre steder) er alltid vanlige metriske grovgjenger. Hvis ikke må du spesialbestille. M16 grovgjenger har 2mm stigning. Se tabellen under.

 

bilde

 

Fint at du fikk deg rimelige tapper fra ebay, slikt verktøy kan være ganske dyrt. Om ikke tappene har helt premium kvalitet så er de garantert gode nok til å gjenge opp aluminiumsrørene.

 

Forresten, veldig artig å følge tråden din! Morsomt at du legger litt ekstra energi i detaljene :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Gjengestang fra BT (og andre steder) er alltid vanlige metriske grovgjenger. Hvis ikke må du spesialbestille

 

[...]

 

Forresten, veldig artig å følge tråden din! Morsomt at du legger litt ekstra energi i detaljene :thumbsup:

 

Takk skal du ha! -og du har helt rett i at det var Grov / Coarse. De pleier kalle gjengene så mye rart fra Kina, og det er ikke alltid godt å vite om de refererer til en faktisk standard eller snakker feil. Stort sett bruker andre land å presisere stigningen. Egentlig litt rart at ingen på BT vet at de har Coarse på ting. Men sånn er det jo på CO og alle andre jernvareforretninger også. Sist jeg skulle ha noe "eksotisk" (altså "Hei, jeg skal ha noen skruer som egner seg til å skru fast aluminium i en båt") på Maxbo, måtte de google det :)

 

Detaljer er nok min akilleshæl. Båter over 15 fot ville tatt meg resten av livet / tatt livet av meg, så denne Vitalen med sine veldig begrensede muligheter er perfekt :)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Lukelaminering II
Min ekstremt avanserte lamineringsjigg ser ut til å ha gjort jobben helt ok, og lukene har fått den buen jeg håpet på omtrent. De små lukene akter på hver side samt "stigtrinnet" i dashbordet er heldig vis mer rett fram liming. Men jeg må splitte flere rester :)

bilde

 

 

 

Wenge og Ironwood
Jeg splitter rester av forskjellige tresorter jeg har liggende fra knivmaking og litt forskjellig annet, og det er ganske stor forskjell på de forskjellige tresortene. Av de mer eksotiske jeg har, er noen biter min far var så heldig å få noen kubber av ifm felling av en Ironwood de tok ned på en byggeplass da han bodde i Afrika på 90-tallet. Ironwood er det hardeste treslaget jeg har bearbeidet. Min er tofarget i nesten sort og mer "bjørkefarget". Begge delene er steinharde, men det sorte ser ut til å inneholde felter som liksågodt kunne vært metall. Ironwood lar seg polere til en veldig blank finish, og det er så godt som umulig å splitte. Fibre i alle retninger kombinert med metallhardhet egner seg best på stor sag til metall. Hvis det lar seg splitte, er det omtrent som når man splitter koter (sånne knuteutvekster på bl.a bjørk). Det lyse splitter / revner lettere enn det sorte.

Wenge er også veldig hardt, men mer porøst enn Ironwood. Ikke så lett å polere til glatt finish pga grove fibre som fliser veldig lett. Vet ikke om det bare er min Wenge som er tørr. Blir nesten sort hvis man oljer eller lakkerer, men ikke så sort som den sorte Ironwooden. Splitter i "flisete" usymmetriske kileformer, og de flisene er skarpe og spisse som nåler. Oljen i treet gir ihvertfall meg ganske kraftige hudreaksjoner og veldig raskt infeksjoner. Egner seg sikkert som giftpilspisser for Bandarer og andre skumle indianere som er tomme for Kurare :)

 

Har du slipt / polert metall som er festet med epoxy vet du sikkert at varmen man genererer med maskinsliping fort får epoxyen til å mykne. Det samme er tilfelle for harde treslag, men spesielt for Ironwood. Jeg bruker så grovt papir jeg kan på slipemaskinen så lenge som mulig, og gjør finish for hånd eller sliper "ABS-style".

 

Flisespikkeriet / kløyving og småpynt:
 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Småstøping

Har testet ut både Biltema vevd duk, epoxy og nå epoxy sparkel. Har bare brukt West Systems sitt til glassfiber før, men epoxyen virker som den er ganske lik WS sin. BT tilsvarer omtrent WS treg herder. Det står at den er herdet etter 8 timer, men det tror jeg ikke noe på. Gjennomherding utendørs er ihvertfall nærmere 24 timer (er jo ikke optimal temp om natta og slikt). BT sin er klarere enn WS var da jeg brukte den sist, men det kan være at BTen bare er noe friskere / nyere fra fabrikk. WS gulnet graftig over tid selv uherdet (herderen som gulner).

 

Biltema sin epoxy sparkel er jeg litt skeptisk til. To deler flytende stratos som blir en lett (vekt) masse er ihvertfall ingen erstatning for epoxy med glassfiber. Har gjort noen tester og skal rapportere senere :)

bilde

 

 

Lage brun 2-K Polyuretan (av BT + Jotun PU)

Jaja. 7-800 kroner for å få tak i Jotun PU (gamle-gamle) i sort var litt kjipt. Ble en del ekstra i "forenklet tollbehandling", men heldig vis tror jeg jeg har funnet en fin bruk til den! Testet ut Biltema PU 2-K Rød og Grønn tidligere i ca 2 deler grønn til 1 del rød, men det ble litt for rødt. Jeg tilsatte grønt, men ble ikke kvitt "burgunder"-preget. Fin farge det også hvis du skal lage Riva-kopi, men jeg ville ha den mer tjærebrun.
Det store usikre er jo hvorvidt BT sin 2-K Polyuretanmaling kan blandes med Jotun sin tidligere Yatching Topgloss 2-K Polyuretan (Jotun brush and roller som er Polysiloxan tviler jeg på fungerer). Og bruker man herderen fra BT eller Jotun?

 

Jeg har brukt BT sin herder (har jo 2 av den). Tviler på at det er noe futt i Jotunen som jeg tror ble produsert i 2008 / 2009. Nå er fargeprøvene uansett påført på testfeltet på skrog, og jeg er faktisk veldig godt fornøyd med bruntonene jeg har fått til. Ikke lett å gjengi korrekt på bilde, men man får en ide. Mulig jeg tester litt mer etter det er herdet (eller evt. ikke herder da...)

 

Jeg kjøpte jo egentlig den sorte Jotun for å blande med den Beige fra Jotun som Maritim hadde i sin nettbutikk, men som viste seg å ikke eksistere (de sendte fregattblå i steden), men så langt er jeg ikke sikker på om Maritim klarer å hjelpe meg så sær som jeg er. Jeg har nå uansett skrevet til dem og forklart hvorfor det er Polyuretan jeg trenger, og hvorfor jeg egentlig trenger Beige (og at jeg har importert et spann sort fra Tyskland til 800 kroner for å bruke til den Beige de hadde men ikke hadde allikevel). Vi får se hva det ender med. I værste fall får de få tilbake de to literene med Fregattblå (med gammel herder), og så kan de jo prøve å finne noen andre enn meg som trenger 2-K maling med gammel herder :)

bilde

Prosentandelen er omtrentlig...

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Gjenge 6060 Aluminium (20mm OD / 3mm vegg)

Alurørene passer ikke inn i min lille dreiebenk, så jeg måtte lage en liten jigg for å holde fast rørene mens jeg gjenger dem.

 

bilde

 

1: To 2" x 4" ligger rygg mot rygg og er spent fast med skrutvinger. Huyndai drill fra Europris til 199 kroner imens den "ordentlige" Hitachien er til reparasjon...

2: Tok ut 16mm og 20mm hull mellom plankene. 20mm Biltema-hullsaga lagde 22mm hull (slingra ganske mye). 16mm var rett og fin.

3: Fant en gammel gummidings / hylse som er ca 20mm utvendig. Klippa den opp på en side for å få inn rør

4: La røret med gummidingsen rundt i 20mm hullsporene og spente plankene mot hverandre og mot bordplata alt står på med skrutvinger.

5: Brukte først sveisetang (hadde ingen hylser til hylsenøkkelen som passet på enden av gjengetappen), for å få feste inni aluminiumsrøret, men byttet til skiftenøkkel når tappen hadde fått litt feste. (PS: Hvis ingen allerede har funnet det opp, har jeg herved funnet opp en spennhylse til hylsenøkkel som i steden for å være en hylse med fast diameter har kjeftene fra en sveisetang som "åpning". Tenk så praktisk å kombinere sveisetangens gripeevne og hylsenøkkelens enkle drift. Noen i nærheten som kan sveise en sånn til meg? -altså sveise fast den ene kjeften på en sveisetang på en 25mm hylse eller noe slikt? Jeg har både sveisetanga og hylsa. Tror begge er i CroMo stål.)

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

2 meter lange 20mm OD / 3mm vegg 6060 T6 alurør

Massiv Syrefast innvendig skjøt av 10cm M16 gjengestang bør ihvertfall ikke bli det svake ledd i disse 1 meter lange rørene som er skjøta til 2 meter. De sitter så godt sammen at jeg tror gjengelåselim er overflødig.

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blitt noen dager med pussing, sparkling, pussing, vasking og forsøk på sjekk av skrog under vannlingen for å finne ut om jeg skal strippe ned alt eller bare kline på bunnstoff. Når alt allikevel var ute, tok jeg ut to hull i dørken for å se hvordan det stod til med skummet i dobbelbunnen. Det var litt "svettefukt" på glassfiberen i bunn i hullet akter. Lot det sige og samlet opp vann tilsvarende en teskje omtrent. Fant ingen fukt i baugen.

 

Faktisk veldig ren og pen i skummet. Fineste av de jeg har sjekket. Gidder ikke rive dørk pga svette, men forsegler heller ikke igjen. Tenker å sette inn en inspeksjonsluke med vindu så jeg kan følge litt med, og ikke minst lufte i opplag. Vurderer å sette inn en enkel svanehals under dekk fremme. Sånn snorkelventil burde gjøre susen og tillater utlufting kontinuerlig. Hvis det skulle være behov kan jeg med to hull også blåse inn varme akter og putte støvsugeren rett i hullet under dekk.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Pusset ned dekselet til motoren for å lakkere den opp på nytt, men av en eller annen grunn likte jeg hvordan den ble seendes ut etter pussing, og tror jeg skal prøve å gjøre noe artig ut av den i steden for å prøve å få den til å se "ny" / original ut. Liker ikke regnbuen på de gamle Marinerene så godt, og hvit er lettere å få til å passe til fargene på båten. Har lakken så hvis det går helt skeis kan jeg alltids kjøpe vinylmerker og lakkere den senere.

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fått hjelp av ungene til å lage "kontrastluke" til styrbord akter lagringsrom (der anker skal lagres). Denne luken skilte seg fra de andre uansett fordi gummien som på et tidspunkt var oppå den var fjernet helt for lenge siden sammen med evt limrester osv. Litt av det jeg liker med de andre tre lukene er nettop restene etter gummien og limet som er gulbrunt og danner livlige mønstre som jeg har tatt vare på (se øverste bilde til venstre). Siden denne ene ikke hadde dette mønsteret, blir den altså "kontrastluka", som er en slags hyllest til damene i heimen. Favorittfargen er azur / turkis / lus blå, og Biltema sin Epoxysparkel er helt perfekt.

Hele plata er dekket av 2-3mm epoxysparkel. To "renner" med edle tresorter (teak, mahogny, wenge osv) er lagt ned i sparkelen, og danner et midtfelt som er pyntet med sneglehus og  skjell fra ungenes Hellas-tur (som jeg sagde i to med baufil for å få ned høyden), plastperler (hvite), messingkuler, Ekte smaragder (!) og en liten haug "diamant" øredobber som jeg klippa av "pinnen" på.

 

Foreløpig plan er å dekke det hele med epoxy sånn som med de andre lukene etter sliping av treverket. PU lakk med UV beskyttelse oppå det igjen. Eller så er det litt fristende å prøve polyester også, da det ikke gulner på samme måte som epoxy (og er UV bestandig?). Jeg vet at epoxy fester til disse "kunstverkene", men aner ikke hvordan polyester oppfører seg i kombinasjon med sparkelet, tresortene, plastsmykkene osv, så jeg vet ikke om jeg tør sjanse på polyester. Jeg vet at jeg kan polere epoxy til glass, men vet ikke om polyester tillater det samme...

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Glemte å legge inn bilde fra sparklingen (Ikke at det er så utrolig spennende, men en eller annen lurer helt sikkert på hvordan jeg gjorde det en eller annen gang i fremtiden (inkludert meg selv) så derfor prøver jeg å dokumentere så mye som mulig). Er tre lag med sparkel nå. Først glassfiberarmert epoxysparkel i noen sår på babord side (må ha slått bra inntil en betongbrygge eller noe slikt). Deretter hvit epoxysparkel, og til slutt blå. Epoxy primer skal males på med rulle og kost og slipes vått og påføres igjen osv til alle synlige riper er borte. Venter på svar fra noen lakkeringsverksteder som jeg har spurt om å få låne / leie hall av, men er forberedt på å teste ut "rulle og fordriver" selv om jeg aldri har prøvd det før.

 

Den blå epoxysparkelen fra Biltema er helt ok. Virker litt porøs og luftig, men er fin å jobbe med og lett å slipe.

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant ingen inspeksjonsluke med "glass" her på berget. Bestilte en 4" fra Watski, og fant en på eBay med "glass" som jeg også kjøpte (http://www.ebay.com/itm/170595027377). Begge er 4", men har litt forskjellige hulltagingsdimensjoner oppgitt, så jeg får se hvordan de passer i hullet foran brønnen. Har dessuten kommet på en ny greie, og det er å legge en sånn "tørrbollen" / fuktsluker fra Biltema nedi hullet før jeg setter på lokket. Passer ikke den lille, får jeg bruke noe annet (syltetøydunk el.l.). Jeg er jo ikke kjemiker, men jeg er rimelig overbevist om at evt. fukt klarer å forflytte seg til "tørrbollen" / fuktslukeren selv om det er skum i dobbeltbunnen. Tenk så mye styr jeg sparer meg for hvis et lite hull med en "tørrbolle" / fuktsluker holder :)

 

Luken med "glass":

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Pimp my motorlokk. Gull- og sølvtusj fra BT, og min egen lille fiskermann med alder som matcher motoren bedre enn originalen på disse marinerene dukker opp fra intet sammen med annen kreativ dekor. PU-lakk neste :)

 

bilde

 

 

Og så har dashbordet fått seg en omgang med hulltetting. Felte inn x-finer og limte det på plass der det var montert bryterpanel og startpanel med tenning samt ekkolodd (stigtrinn). Tapet baksiden av x-fineren fast overlappende bak dashbordet og fylte på med polyester forsterket med glassfiber:

 

bilde

 

 

Stressfrakturer i gelcoaten, samt alle skruehull jeg ikke skal bruke igjen er dremlet ned alle som en, og sparklet over. Fjernet intet mindte enn seks braketter for stangholdere, og ørten pullere / halegatter / fenderkroker og flaskeholdere som var satt litt her og der:

 

bilde

 

 

Hele Innerliner og innsiden av båten er gått over med dremel, eksentersliper og vinkelsliper med fiberdisk med 80 korn på de grøvste feil og skavanker. Benytter anledningen mens båten står nær vann / høytrykkspyler. Men glassfiberstøv og partikler kommer man ikke utenom uansett hvor mye man beskytter seg og skyller ting, så her er mitt triks for å bli kvitt glassfiberspon og drit fra huden etter sliping og slikt. Kombinert antiglassfibersponing og brasiliansk vox?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Veldig kjekt å følge med her. Ser at du har fått demontert vindskjermen, har du noen tips her? Min sitter bom fast, selv om alle skruer og bolter er fjernet. Har prøvd med en kniv for å få løsnet den, men får den ikke løs.

Hei igjen! :)

 

Det finnes (minst) to forskjellige designer på vindskjermen til With Vital. De to jeg kjenner er 1: versjonen med herdet glass i siderutene og derfor rette sidefelt (denne har også helstøpte seter og sånn mini midtkonsoll mellom setene i innerliner), og 2: versjon med både buede utover og oppover plastglass og aluminiumslister i sidene (denne har seter og bakbenk på aluminiumsunderstell som er festet til innsiden av skroget). De to vindskjermversjonene er festet litt forskjellig. Du kan sjekke tidligere poster i denne tråden for en enkel beskrivelse av hvordan man tar av den buede (kjipeste å få av) versjonen, eller si hvilken av de to versjonene jeg nevner du har så kan jeg prøve å hjelpe.

 

Generelt sett er begge festet både med de små "pynteskruene" du ser fra oversiden, og i tillegg 4 - 8 bolter som du må lirke deg frem til under dekk / under sidene der vindskjermen slutter i sidene (ja, -det trangeste stedet på hele båten omtrent :) En av versjonene (den med buede sidevinduer) må du også løsne de to ytterste skruene oppå vindskjermen på hver side for å ikke ødelegge gelcoaten på dekk når du løfter av vindskjerm fordi frontpartiet med de to herdede glassene er montert separat / før sidevinduene i plast, og må derfor tas av etter sidefeltene.

 

Skruene oppå på hver side (de står parvis oppå fronten av vindskjermene og det er den ytterste på hver side  som må ut på den buede versjonen) er sikkert irret godt fast ettersom det er syrefaste skruer i aluminium. Jeg måtte bruke Slagtrekker (biltema) for å få løs mine (og det var etter jeg hadde brukt makt (hammer faktisk) og ødelagt Gelcoaten idet jeg tok av vindskjermen). Ville vært forsiktig med slagtrekkeren hvis vindskjermen fortsatt satt på båten. Er jo glass i frontrutene...

 

(PS: fant ut at jeg kan linke direkte til spesifikke tidligere poster, så her er vindskjermdemonteringsposten: https://baatplassen.no/i/topic/126567-totalrenovere-atter-en-with-vital-15-med-40hk-mariner-1988/#entry1827431)

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for godt svar! Jeg har den buede versjonen. Har fått av alle boltene under dekk, så det eneste jeg ikke har fått av er skruene på toppen som du nevner. Får prøve meg frem med en slagtrekker :) Takker igjen, og lykke til videre med båten!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tusen takk for godt svar! Jeg har den buede versjonen. Har fått av alle boltene under dekk, så det eneste jeg ikke har fått av er skruene på toppen som du nevner. Får prøve meg frem med en slagtrekker :) Takker igjen, og lykke til videre med båten!

 

Jeg lot mine "toppskruer" bade i WD40 i noen dager før slagtrekker. Vet ikke om det hjalp noe i det hele tatt, og jeg turte bare rikke dem så mye med slagtrekker at jeg fikk tak i dem med sveisetang og kunne skru dem ut med den. Maks en halv omdreining med slagtrekker tenker jeg, og så ville jeg prøvd sveisetang hvis de ikke kommer med vanlig skrutrekker (men så har sikkert ikke alle like mye "gammal kjerring-syke" i håndleddene som meg da.. :)

 

Og så må du altså demontere sidene først før du tar av frontvinduene. Tror det er lett å forstå i hvilken rekkefølge de forskjellige dingsene må av når du får av skruene oppå og får løs toppsidealuminiumsdingsene.

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slipe, slipe og slipe...

Slipt ned epoxy- og polyestersparkel på topp / innerliner i dag. 80 - 100 - 120. 120 tok jeg våtslip. Minimalt som kunne tas med maskin, så det ble mye håndsliping. Perfekt med regn når man skal våtslipe, men det blir ikke noen bilder av det. Får vente til i morgen med foto.

 

Hadde min første obs!-opplevelse med biltemating også. Den blå epoxysparkelen var bare herdet ordentlig fra den første runden jeg tok i går. Den andre runden er fortsatt litt seig. Kan ha påført den for sent, eller blandet feil (tviler jeg på siden det er 50 / 50 og det skal mye til å bomme så mye at det har noen innvirkning). Mulig underlaget var fuktigere på de stedene jeg har noe underherdet sparkel, for jeg ventet bevisst med de stedene som jeg så var litt fuktige til utpå kvelden. Fikk slipt allikevel, og satser på at det herder ordentlig over tid. Har ikke opplevd at West systems epoxy (5:1 blanding og derfor mer ømfintlig for feilblanding) ikke har herdet ordentlig til slutt selv om fukt, vær og blanding har vært ugunstig...

 

Og så fikk jeg slipt ned litt ved baugen under vannlinja hvor det har vært en eller flere grunnstøtinger opp igjennom som ikke er gjort noe med. Slipt bort all flisete glassfiber, og skal støpe på omtrent en cm med ny. Er et punkt til midt under båten som jeg også må ta, men der kommer jeg ikke til før jeg får snudd båten på hodet. Kanskje allerede i morgen :)

 

Maritim

De forsøkte å hjelpe meg å finne en erstatning for Beige som de hadde i "nettbutikken" men ikke på ordentlig, men det endte med at jeg får returnere de to literene med blå Topgloss og bytter dem i et stk. hvit hempel polygloss Pure White 2-k til topp / innerliner (https://www.maritim.no/hempel-polygloss-pure-white-0-75l), og et stk hvit Jotun Nonstop bunnstoff (https://www.maritim.no/yachting-nonstop-hvit-0-75-liter). Skroget blir altså mørk brunt. Toppen blir Pure White (som ikke er kritt hvit men noe gråere), og så blir bunnen hvit.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har fjernet alt interiøret på min båt, skal ta den helt innvendig, vurderer å ta hele toppen over fenderlist i samme slengen. Men hva må gjøres?

 

Hva anbefaler du til å pusse, sparkle, prime og male? Har engang i tiden blitt malt med rulle, så gjør det samme selv. Så tar jeg bunnstoff/under fenderlist neste år da jeg har mer tid, vil gjerne få båten på sjøen i år. :)

 

Tenker at jeg må få vekk all gammel maling, skrape, så pusse ned. Så prime, og så male innvendig? 

 

Har du linker til produkter som er av god kvalitet?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei!

 

Har fjernet alt interiøret på min båt, skal ta den helt innvendig, vurderer å ta hele toppen over fenderlist i samme slengen. Men hva må gjøres?

 

Hei!

 

Jeg er desverre inmari kjedelig på å gi anbefalinger, fordi jeg (som sønnen min ettertrykkelig sier) er den gamleste og kjedeligste mannen i verden. Aller først ville jeg faktisk anbefale å ta toppen / kallesje nå med en gang. Hvis skrog og under vannlinja er tett, kan du etter toppen er gått over få ut båten med en gang og evt kose deg med interiøret selv om du er på sjøen. Jeg vet godt at interiøret både er mer morro og gir raskere synlige resultater, men jeg vil absolutt anbefale å ta utsiden med en gang, og spare kosen til du vet helt sikkert at du ikke har f.eks lekkasjer eller må trekke ledninger eller kanskje til og med har råte eller mugg et eller annet sted i overbygg (men jeg kjenner ikke båten din da...).

 

Ellers driver jeg å tester ut billigvarianter av ting så godt det lar seg gjøre, og så langt kan jeg ikke si at jeg merker noen særlig stor forskjell på West Systems sine (dyrere) produkter og de du får kjøpt på Biltema. Faktisk er noen "merkevarer" dårligere enn kinaræl (jf. Hitachi dri.. -unskyld drill som jeg omtaler i denne tråden).

 

Generelt sett er det mer som står og faller på egen innsats (gidder du egentlig slipe, sparkle, slipe, sparkle, slipe, grunne, slipe, grunne, slipe, og så til slutt male, eller vil du bare avfette med Aceton og male?) enn selve produktene du velger, og jeg tror det er lurt sånn som du tenker at noe kan du spare til neste år.

 

Jeg har det mye morsommere nå som jeg bruker (billige) Biltemating enn da jeg brukte nærmere 50 tusen kroner på å fikse min første båt med "de gode" merkevarene som jeg følte var det tryggeste valget fordi mannen på jernia kunne fortelle meg nøyaktig hva jeg skulle gjøre og hvordan. Nå vil jeg heller ha mer epoxy enn 2% bedre epoxy. Jeg vil heller ha for mye maling enn å ta et strøk mindre enn jeg ønsker.

 

Selv om jeg heller mot billigløsninger på så mye som mulig, er det to ting du ikke skal spare på:

 

1: gassmaske. Ordentlig 3M / MSO med brunt gassfilter OG partikkel / støvfilter i P3 og engangs nitrilhansker (evt. de sorte på Biltema)

 

Har du ikke råd til ordentlig gassmaske skal jeg spandere en på deg. Og selv om vinylhansker ser ut som om de gir beskyttelse, beskytter de bare mot partikler / støv og lekemaling for interiør i hus. Selv Nitril har en øvre motstandsevne mot kjemikalier til båtpussing som er oppgitt å vare i minutter før de ikke lenger beskytter deg ordentlig, så kjøp heller 500 engangshansker på eBay / kina og bytt ofte enn 10 eller 50 i Norge for samme prisen. Biltema sine "mekanikerhansker (sorte) i Nitril er nok bedre enn de blå engangshanskene, men de har ikke klart å finne dem noe sted på min lokale butikk selv om det står at de har dem inne ila de fire ukene jeg har holdt på med denne Withen.

 

2: Syrefast stål på alle skruer og helst på alt annet hvis det er mulig.

 

Mht utstyr / verktøy / rekkefølge på ting

 

Vaske først med en eller annen rimelig såpe. Varmt vann, mild såpe og svamp med skrubb er bedre enn all verdens "mirakelkjemikalier".

 

Deretter avfette med Aceton (http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Rengjoring/Aceton-2000030019/)

 

Pusse med 120 - 240 papir som kan brukes til våtsliping (stort sett bare "ikea" gratispapir som ikke kan brukes til vått). Vask sandpapiret ditt innimellom så varer det lenge. Har du eksentersliper, kan du pusse med papirene fra den også for hånd.

 

Slipe med oscilerende eksentersliper  på store flater (ville vurdert et "kjent" merke på denne), og grovslipe / kappe med vinkelsliper (alt som heter "vinkelsliper" bør funke) med støtterondell (http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Stotterondell-turbo-2000017833/) og fiberskiver (http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Slipepapir/Fiberrondeller-5-stk-2000022131/). Med en kappskive for metall kan du bruke vinkelsliper til mye rart.

 

Sparkle med Biltema epoxysparkel fungerer godt nok både under og over vannlinje og overalt i åpen / halvåpen båt (http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Epoksysparkel-2000032989/).

 

Prime med primer anbefalt til den malingen du velger, eller med Biltema sin epoxyprimer? (http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Epoksyprimer-2000023393/) Bruk den gjerne også over vannlinjen hvis det er "utendørs".

 

Mal med 2-komponent Polyuretan hvis du vil ha "beste mulige" glans og finish (men det er ikke malinga som gir deg denne. Det er din egen innsats det står på, og det kan være litt vrient å få til).

 

Mal med billigere Alkydmaling eller emaljelakk hvis du vil ha godt nok resultat som ikke krever doktorgrad i malerfaget. Utrolig mye enklere å male med enkomponentmaling. Kjøp en bred "fordriver" som du kan bruke for å fjerne luftbobler hvis du ruller. Bruk Mohairruller. Kjøp tynner som er anbefalt til den malingen du velger.

 

Blir du ikke fornøyd med malingen (toppstrøket) kan du alltids polere ned med vannslipepapir (400 - 600 - 800) for å få det blankt allikevel.

 

Jeg vet jo ikke hva slags maling du allerede har innvendig og utvendig (alkyd, bengalakk, 2-k, osv), og for meg ville jeg latt det være avgjørende for om jeg bare sparklet litt og malte over eller om jeg gjorde en total skraping osv. Ingen vits i å skrape bort hel og grei maling, men heller ingen vits i å bruke 2-k PU med "superior finish" hvis underlager er stygt. Det er veldig tidkrevende å ta bort alt og legge på nytt. Kan du slippe unna med litt sparkel og primer og maling er det absolutt best / raskest. Du kan ikke male med 2-k oppå alkyd. Jeg aner ikke hva du kan male med oppå Bengalakk / emaljelakk.

 

Klarer du ikke finne ut om det er en- eller tokomponent maling du vil male over, kan det hende det eneste sikre er å slipe ned til et underlag du vet hva er, eller bruke en primer (f.eks. biltema sin) som fester på "alt".

 

Gassmaske først. Jeg vet det høres helt idiotisk ut, men jeg mener det helt alvorlig. Uten gassmaske og nitrilhansker, vil jeg ikke anbefale deg å bruke annet enn knekk og seigmenn til båtpussen. Og kanskje vært litt forsiktig med knekken :)

 

Lykke til!

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...