Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

Hustleren

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

NadaGuides.com (http://www.nadaguides.com/Boats/1975/Evinrude/Outboard-Motors) lister to 75hk på hhv 198 og 220 lbs. Det tilsvarer omtrent 89.8 og 99.8 kilo. Modellnr på den tyn gste som sannsynlig vis er den med lang stamme er: 75543. Det står ikke eksplisitt i NadaGuides at dette er "Hustlerene", men året før (1974) er det ingen x5-hestere og 70-hesterene veier alle sammen 220lbs.

 

I tillegg finner jeg poster på Continouswave (http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/006947.html) om blokka:

 

"Mike, I am not completely sure I have this right, so take it with a grain of salt, but I think the 49CI motors were rated at the powerhead and the 56CI switched to being rated at the prop. OMC wanted to keep the motor a 70, so increased the size and bumped the redline to 6K. The result is that the 56CI has more get up and go."

 

og

 

"OMC built 2 different blocks for the three cylinder 70 hp engines. The following information is directly from Johnson brochures from 1968 through 2001.

The first generation engines were 49.7 cubic inches. These motors were introduced in 1968 as 55 hp engines. The first 70 hp engines were introduced in 1974. These engines had a rpm max of 5500 rpm and came with a 12-29 gear ratio (2.42). A typical prop for this engine was a 13 1/4 inch diameter. This engine was built with very few changes through model year 1985.

This block was also used for a 75 hp engine with a rpm max of 5800 rpm. It was introduced in 1975. From 1975 to 1984 it was available in a long shaft with the same gear ratio as the 70 hp engine. It was also built as a 15 inch shaft from 1975 through 1988 with a smaller gear housing and a 15-28 (1.87) gear ratio lower unit. This model was built to comply with the 50 cubic inch racing class. The brochure talked about Sprint Drive", a low drag lower unit. This lower unit would swing a 11 3/4 inch diameter prop (for low drag). This engine was built for racing and high performance applications."

 

Gitt at infoen stemmer, er specs for Hustleren fra 1975 omtrent slik:

 

Navn: Evinrude Hustler 75

Produksjonsår: 1975

Modellnr: 75543

Vekt: ca 99 kilo / 220 lbs

Undervannshus: Lang stamme

Blokk: 49.7 kubikktommer / 814cc

Sylindre: 3

Maks RPM: 5500, 5800 eller 7500(?) (hjelp her?)

Utveksling: 12-29 / 2.42

Standard propell: 13 1/4 tommer / 33.6cm diameter?

Egenskap: "Loop Charged" (hva er dette da?)

Fabrikktrimming: Luftinnsug, Reeds, Eksosporter og Forbrenningskammer

 

To spørsmål:

- Hva slags propell (gjerne konkret link) kan passe til denne motoren og min elleville Vital?

- Er det alternative motorer i samme prisklasse mht. pris (16000,-) og ytelse som jeg heller burde lete etter?

 

:)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

propell vil jo avhenge av om det er lang eller kort, pga forskjellig utveksling. Og vil jo komme mye an på hvor godt step-modifikasjonen din funker i praksis.  Vil tro at den lange vil kunne dra en 19" veldig greit 

 

turtall: i original form er det nok 5800 man må forholde seg til. 7500 er nok i race trim , med ekstra mods, Yamaha har også en tilsvarende motor , 70 CES, men den er ikke så ofte å se 

 

loop charged - måten sylindrene er portet på. andre typen er "cross flow", som anses som mindre effektiv

litt info her:

http://www.glmmarine.com/HistoryJohnEvinV4.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Utrolig kul tråd å følge! Og for en maskinist du har anskaffet deg, skikkelit kult-motor! Kanskje sjekk ut om det finnes en mindre Silver Streak propell til denne, en choppertype som OMC leverte til mindre undervannshus i tillegg til store. Jeg kjøpte en slik med 23 tommer stigning til min v4 , det er mulig dette er den minste som er å få tak i og i så måte for stor. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk bergan og fortego. Skal nok få filmet dette på vannet når den tid kommer :)

 

Siste tiden har gått med til motorting. Måtte bygge en tralle med hjul som tåler litt terreng for å frakte den ned til vannslange og opp til garasje igjen. Og til og fra båten som står på gress. Måtte lage en heisekran på båthengeren og brukte vinsjen og en hjemmelaget trinse og mye styr for å få motoren op pog ned osv. Fant ut at ene demperen på båthengeren er gåen, og har demontert og forsøkt å rette opp. Tror det ble litt midlertidig, men det holder til en sjøsetting.

 

Motoren starter og går. Kjøling er ok og kompresjonen er 125, 126, 125. Primeren / Choken på kontrollen er brukket, så den må jeg enten fikse / lime eller lete opp brukt og erstatte, men ellers er heldig vis motor nå i boks.

 

Ellers har jeg gått over bunnen en gang til. Har slipt ned og gjort klar til festing av luftrør, og lagt på tre lag ny epoxy som antipest / vanntetting. Har kjøpt PP-rør på 32mm, og en del polyestersparkel med glassfiber (2 bokser korthåret og to bokser langhåret) og er klar (om en litt spent) til å ta ut 2x32mm + 2x20mm hull i baugen over vannlinja (der bøylekroken står i dag). Har bestemt at det er enklere å legge luftrør fra baug til midt under enn å ta hull igjennom bunnen og gjøre dem 100% vanntette. Mindre risiko for "katastrofale feil" ved rør utvendig helt til over vannlinjen også. Og så har jeg drodlet litt på en løsning på anker i baugen i samme slengen.

 

Rørene blir uansett dekket av den nye bunnen. En ekstra fordel med rør helt frem til over vannlinja, er at jeg faktisk kan teste og evt. dimensjonere rørene i bruk på vann før jeg legger på nye bunnen. Kanskje jeg får prøvekjørt en tur eller to med bare rørene allerede nå i høst, og så kan jeg jobbe med bunnen og interiør i vinter. Kan faktisk hende introduksjon av luft alene på eksisterende skrog / bunn lar båten slippe nok akter til at knopsperra på 33 gir tapt :)

 

Venter altså på varmt og tørt vær. Kommer det i morgen, skal det hulles og legges rør. Deretter støpes to lag glassfiber over kjøl / rør, og deretter igjen sparkling og grunning av hele skroget utvendig et eller to lag epoxy primer (skal prøve å sprøytelakkere den på) før evt sliping med 800 og deretter lakk. Tror jeg bare skal lakkere sidene. -hva tror folk? Lakkere under vannlinjen og legge bunnstoff oppå lakken eller lakkere bare på sidene og kun legge bunnstoff under vannlinjen?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

65 MPH fartsmåler :)

 

Har sikret meg en god gammel AquaMeter MPH-måler fra eBay. Litt overkill å liksom måle så høye hastigheter, men den er stort sett bare pynt. Den kommer til å matche interiør og stil veldig bra, og eksakt hastighet må jeg nok måle med GPS uansett. Skal nok koble den opp på en pieto-tube-ting, men er ikke førstepri på en ekte RatRod-Båt ;)

 

Leter etter en matchende RPM-teller eller kanskje en liten analog klokke. Aller helst en lignende vacuum-måler så jeg kan overvåke undertrykk i luftstegene, men det ser ut til å bli en skjult måler under dekk fordi de er så himla stygge alle sammen. Har bestilt en TinyTach for måling av RPM under testing. Den skal ihvertfall ikke ha en fast synlig plass i denne Mithrill-gull-krokodilleskinn-jålebåten ;)

 

Aqua Meteren er fra 60 - 70-tallet, og ser slik ut:

 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Kameratrøbbel

 

Har klart å rote bort laderen til det kameraet jeg "alltid" har med meg i lomma. Mobilen kan ta bilder, men programmet på PCen som kan ta imot bilder (samsung Kies) har klikket og vil ikke lenger kjenne igjen minnekortet når jeg kobler telefon til PC med usb. Må demontere hele telefonen og ta ut MicroSD-kortet og putte det i en SD-MicroSD-adapter for å få bildene inn på PC. Ille nok som det er, og ekstra ille fordi jeg selvsagt har et hjemmelaget dobeltbatteri som stikker ut av et utskåret hull i bakdekselet på telefonen min som derfor er ekstra plundrete å demontere.

 

Backupkameraet var ordentlig dårlig på stillbilder (filmet ok), men gikk i bakken og døde. Må ta med meg det "ordentlige" kameraet for å få tatt bilder, og det er så stort og klumpete og fint og dyrt og har ikke innebygget blits at det ikke blir standard i verktøykassa på en stund.

 

Beklager at det har blitt så lite bilder i det siste. Skal nok finne en løsning (helst finne laderen til den lille Sonyen...)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

- OMC control boks EDIT -

 

Jeg ser av et diagram at det ikke er choke-arm den spaken som er brukket, men en "fast Idle" spak. Da kan jeg sikkert aktivere choken ved å trykke inn nøkkelen så jeg slipper å ta av lokket og åpne spjeldene manuelt (kløne...) :/

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Ny aksling til Mjørud Jr. fra 1979

 

Hengeren min har en defekt demper på ene siden, og trenger hjullagre på den andre siden. Etter mange timer i google o.a, fant jeg ut at det ikke er mulig å få tak i riktige deler til den gamle hengeren. Demperen er lik i prinsippet de fleste andre mindre båthengerdempere, altså en gummibasert dings som klemmer rundt armen som navet sitter på. På nyere hengere er denne gummien en del av selve akslingen, og da hjelper det ikke at Mjøruden lagde dem utbyttbare og boltet en egen slik gummidempedings under akslingen.

 

Siden jeg heller ikke finner riktige lagre, er det en ok løsning å kjøpe ny komplett aksling. Altså aksling, med innebygde dempedingser av gummi, med armer, nav, og lagre. Jeg fant flere akslinger som passet, men billigst ble det (håper jeg) å kjøpe fra en norsk nettbutikk med fysisk butikk / lager i danmark. Butikken heter Hengerdeler.com, og en danske svarer avsindig raskt på spørsmål. Håper akslingen kommer uten overraskelser. Og så håper jeg Aksling heter Skalling på dansk :)

 

Her er en aksling som passer til Mjørud Jr. fra 1979 (håper jeg):

 

bilde

http://hengerdeler.com/product/knott-aksling-til-tilhenger-uten-bremse-maal-a-1000-mm-b-55-mm-c-1450-mm-5834/

 

Og her er den stakkars Skalledefekte Mjøruden min:

 

bilde

 

 

Bensinslangekoplinger...

 

Hvem skulle tro at det var så inni hampen vanskelig å finne riktig kopling til en OMC motor... Etter mange runder på BT og Alna / West System, og ikke mindre enn syv forskjellige koplinger som ikke passet, prøvde jeg en fra Marineren fordi den så større ut i åpningen enn de fra OMC som alle var for trange. Jaggu satt den ikke som et skudd, og jeg fant ut etter litt googling at motoren min faktisk har en Yamaha-bensinkopling på motorsiden. Er en slags Frankenstein-motor blandet sammen av 60- 70- og 75hk OMC motorer fra 1986-1988 (blokk 70/1988, gir og stamme fra 60/1986, eksos og reeds fra 75-hester (trimdeler)).

 

Skulle du trenge OMC bensinkoplinger er det bare å si ifra, så skal du få. Har både 8mm og 9.5mm :)

 

Da jeg endelig fant et bilde av koplingen på min motor i google, fant jeg også ut at det var en Yamaha-kopling. Fant en nettbutikk som hadde både 8 og 9.5mm-versjoner av Yamahakoplingene til en ok pris (billigere enn alle andre jeg fant medregnet frakt / gebyrer), og som tok visa (noen bruker bare Klarna). Jeg bestilte koplingene sent en onsdag, og jommen lå de ikke i posten dagen etter! Under 24 timers levering (valgte å få det sendt i en konvolutt "på eget ansvar"). Jeg anbefaler Marineshoppen.no for små kjappe brevsendinger. Sikkert gode på annet også.

 

Endelig fant jeg bilde av koplingen som beskrev den som Yamaha:

bilde

 

Og her er havet av koplinger jeg har investert i:

 

bilde

 

Skroget opp i lakkehøyde

 

Har jekket og heist og styra litt for å få opp skroget i lakkeringshøyde. Det er fint lakkeringsvær i dag, men jeg har heller lagt asfalt på garasjetaket siden det skal regne igjen i morgen. Skal se om jeg klare å buksere båten ut og inn av garasjen i tilfelle det er plass til å fortsette der inne i vinter. Hadde vært fint om jeg kunne lakkere der inne også, for da har jeg bedre kontroll på temp og fukt enn ute i gresset...

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Lukehjelp

 

Har slipt ned alle lukene med 40K papir på eksentersliper. Skulle helst hatt en stor stasjonær båndsliper til dette, men det gikk på et vis. De skal slipes igjen etter de er fylt med epoxy og muligens sort natemasse / sika i lengderetning langs treverk. Fått hjelp igjen til å lage plata til stigtrinnet i dashbordet. Prøvde et snillere festemiddel, for å skåne kunstspiren, men er litt usikker på om det holder. Får se etter hvert :)

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Lakkerings- og støpehall

 

Plutselig sier Yr at det blir finvær nesten en hel uke akkurat nå som jeg har forberedt meg på garasje- og vinterprosjekt. Er ikke dummere enn at jeg kaster meg rundt og lager et lite lakkerings- og støpetelt og så får det bare komme så langt det kommer ila denne uka :)

 

Fikk en trampoline som var litt defekt på finn for et år siden. Hadde tenkt å bruke den til hønsehus / luftefård, og nå får jeg testet om det er noe hold i disse galvaniserte rørene. Så langt virker det å være mer en godt nok til både telt og sikker hønsehus.

Veldig kort har jeg delt en trampoline i to halvsirkler. Hver halvsirkel er deretter påsatt to stk "ben" som tidligere stod mellom trampolinefoten og selve ringen som holder duken man hopper på. Hvert ben er 50cm omtrent, og det er åtte slike til en standard trampoline. Kunne altså laget teltet mitt 50cm høyere.

Min trofaste bjørkestamme ligger oppå halvsirklene. Bakerste halvsirkel er forankret i et tre på et punkt i "mønet", og det er det. Stabilitet kommer også fra pressenningen (9x5m) som står i spenn mellom halvmånene (9-meteren over halvmånene og 5m mellom hver halvmåne.

bilde

Og så er jeg i gang med luftekanalene. Ganske rar følelse å bore hull i et tett og fint skrog, men det er 15-20cm over vannlinja, og skal jo tettes igjen. Har målt og målt og målt, og tørrtilpasset og tegnet og er det ikke en god plassering nå, kan det være det samme. Hullene er der :)

 

bilde

 

Rørene / kanalene skal omsluttes av støp og ende i en "hylle" som jeg skal montere et syrefast rør på fra hyllen og opp til baugspissen. Lurer på å dele røret i to omtrent halvveis, og legge inn en ankerløsning i baugen. Over hyllen, og mellom de syrefaste rørene. Det er nemlig et 20cm bredt, 30cm høyt og 90cm langt rom under dekk (mellom lukene) som jeg vurderer å legge inn en vinsj i...

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Varmbøye PP-rør

 

Jeg tror PP-rør har bedre "varmefasthet" enn PVC. For meg virker det ihvertfall som om det må jevnere og mer langvarig varming av PP enn av PVC til for å bøye. Der PVC "plutselig" blir medgjørlig, og man er i fare for å overdrive bøying fordi plasten blir for bløt, synes jeg PP er mer "seig". Det er som om temperaturområdet som skal til for å mykne PP er bredere og mindre "akutt" / markert enn PVC. Tok altså litt tid å bøye det til, men så var jeg kanskje mer forsiktig enn når jeg bøyer PVC fordi jeg ikke har ekstra PP-rør som jeg kunne øve meg på i 32mm.

 

Gikk uansett helt ok å feste rørene på skroget og varme opp forsiktig. Litt rett på rørene, og litt inn i rørene. Satt dem i spenn med lastestropper / strikkting, og da de kom flyvende og bommet på hodet mitt, var rørene ferdige :)

 

Mulig jeg tar en runde til med varme på rørene etter de er på plass i albuene.

 

bilde

 

Fikk litt mer ro i sjelen etter at D-ring-trekkfestekroken også var flyttet 3mm til siden så den er i senter og på linje med baugen. Synes ikke noe om 3-5mm slingringsmonn når det er så lite som skal til for å få det riktig (møkkaverft).

 

Dette er altså PP-rør fra Biltema. Tror de er til vann / avløp. De får holde så lenge de holder i saltvann. D-kroken er også fra Biltema. 10mm er bøylestålet. Tror hele D-kroken er 130mm. Da jeg tok ut det nye hullet til den litt større D-kroken, kom det fuktig tre ut av hullet jeg borret. Vet ikke om jeg gidder ta bort x-fineren og lage ny. Det er bare en 50x80mm plate på 20mm på innsiden av baug, og jeg tror jeg lar den tørke litt før jeg lukker igjen hullene og satser på at det holder.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Komodo: Takk og takk! -og ja det ser ut som PP skal klare seg godt :)

 

Har lagt ut en kort snutt igjen. Elfa Dirtrelect kom i dag med aluminiumsprofiler, firkantrør og plate til forsterking og oppbygging av akterspeilet. Ellers er PP-rørene ganske vanskelige å bøye. De liker å finne tilbake til opprinnelig form, men jeg har fått det til på et vis. Rørene ligger og avkjøler seg nå før de skal av igjen og jeg skal pusse og vaske før innfesting. Kommer til å bruke Polyestersparkel fra BT til å feste rørene, og pakke alt inn i glassfiberduk og epoxy :

https://www.youtube.com/watch?v=TWar3A8Z9GQ

Og dette monsteret av et kamera (Sony A7II med helmanuell Minolta 16mm Fish-Eye) er desverre det eneste jeg har for tiden som klare å samle store ting på kort hold. Kommer nok snart den ladekabelen til det lille autoaltmuligkameraet mitt :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Har forankret rørene i en saftig polyestersparkel med glassfibertråder.

 

bilde

 

 

Og så har jeg kjøpt en del firkantrør i 6060 T6 alu, to kraftige vinkler og en aluplate som jeg skal bruke til å bygge opp og forsterke akterspeilet. Liker veldig godt Elfa Distrelect. De har nesten "alt", og leverer gratis. Skjønt den leveringen med PostNord er litt spennende. I dag gikk det 45 minutter fra sjåføren ringte og sa han var utenfor mitt sorte hus til jeg fikk varene ved mitt hvite hus. Tror bilen fikk seg en god vask etterpå. "Are you live in the middle of the forest?" og "My GPS is crazy", -men mannen var like blid da jeg omsider skjønte at jeg måtte opp til veien og vinke han inn i riktig avkjørsel :)

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Polyestersparkel

Har brukt noen bokser Biltema glassfibersparkel (Polyester) til å forankre rør i spenn, og deretter epoxy (alt grått). Biltema har to glassfibersparkler (Polyester) og den ene har "lange" glassfibre og den andre har korte. Har brukt begge to, og det er ganske stor forskjell på lange og korte fibre. Korte er like godt egnet som epoxysparkel til vanlig sparkling. Langfibret er fin til støttekonstruksjoner. Tror ikke jeg ville brukt dem til å tette en båt, da de herder på 5 minutter og må ha dertil manglende festeegenskaper. Jeg liker ikke polyester. Estere er ille nok, men den herderen er konsentrert rottegift. Gassmaske og A2 ("brunt") er vel minimum. Skulle gjerne ha brukt AX-filter siden herderen inneholder:

 

- Dibenzoylperoksid
- 2,6-di-tert-butyl-p-cresol
- Dibutylmaleat
- Dietylenglykol

- og avgir både CO og Co2 ved spalting (som ikke A-filtre (gass) tar)

 

Hansker må være "EN 374" (så det holder ikke med gummi eller vinyl), men jeg tror ikke et par EN374 (blå eller sorte Nitrilhansker) heller tåler dette svineriet mer enn maks en 15-30 minutter.

 

Gudene vet hvilke gasser som dannes når man blander med salmiakkrester og Polypropylen _og_ en hund har gjort fra seg i nærheten ;)

Men det funker selv om det stinker. Herder hardt på minutter, og kan slipes etter 20 minutter.

 

Epoxysparkel

Til Epoxysparkel brukte jeg epoxy, glassfiberfibre fra vanlig matte som jeg klippet i 5-15mm lengder omtrent, og Biltema sine Mikroglassbalonger. Utrolig deilig å kunne blande sin egen konsistens. Jeg blander alltid Epoxy og herder godt først. Deretter tilsetter jeg glassfibrene, og lar det stå 2-5 minutter før jeg blander inn Mikroglassbalonger (eller annen fortykningsmiddel). Brukte 3dl epoxy (ferdigblandet) til 3 håndfuller (små) fibre og fortyknet til ønsket tykkelse. Jeg har tilgode å klare å fortykke epoxy så mye at det ikke limer. Før jeg kommer så langt er blandingen så tjukk at jeg ikke klarer å røre i den.

 

Hansker: EN 374. Epoxy kjennes ikke farlig ut på samme måte fordi det ikke lukter så ille som Polyester, men får du litt epoxy på hendene ukentlig i ti år, merker du det nok i form av eksemer / allergier. Har gått på en smell ved å puste inn damp også. A-filter (jeg bruker alltid A2 fordi det er så kjedelig å bytte ofte) her også.

 

Jeg bruker heldress med hette til både epoxy. og polyesterarbeid. Mest fordi da er det ingen som tør å komme å forstyrre meg midt i herdetiden ;)

 

Tar lang tid med epoxy. Noe kan legges vått-i-vått, men noe må herde ca 8 timer før man kan fortsette... Skulle hatt en mellomting mellom BT Polyesterglassfibersparkel og BT epoxy. Skal prøve meg frem med egenblandet Polyestersparkel...

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

postnord = mer som joker nord  :giggle:

:)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

om ikke stealth modifikasjonen svarer til forventningene , så kan du jo gjøre som han her karen  :giggle:

 

http://www.smithmountainlake.com/community/lakers-looking-to-go-big-with-new-hull-design/article_1949455e-9eee-51b4-9573-ab5123868059.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mailbag!

Manualen kom i dag heelt fra Singapore, så nå vet jeg alt om OMc 1988 60-70hk :) I tillegg fant jeg utrolig nok selvpolerende bunnstoff på Europris. Bare så dumt at hodet mitt ikke henger helt med og at jeg tok med en blå boks når jeg hadde valgt meg ut en hvit...

 

bilde

 

 

Design

Og så en liten skjermdump fra illustrator-dokumentet hvor jeg leker med design til motordeksel og logo / navn:

 

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

om ikke stealth modifikasjonen svarer til forventningene , så kan du jo gjøre som han her karen  :giggle:

 

http://www.smithmountainlake.com/community/lakers-looking-to-go-big-with-new-hull-design/article_1949455e-9eee-51b4-9573-ab5123868059.html

 

- så jo ganske smart ut det der da... -men det får bli et annet prosjekt :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Service Manual - OMC - 60-70 hk 1988

 

bilde

 

Smøreskjema, sesonglagring, sesongklargjøring, plugger, Torque (skruer osv), kjølesystemet og litt diverse. Stoore bilder kan sees / lastes ned her:

https://www.flickr.com/photos/caegear/albums/72157672668976335

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Takk for at du deler dette fantastiske prosjektet!

 

Lykke til videre!

 

Det er veldig gøy å dele. Mitt lille prosjekt er å utvide internett :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

bilde

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...