Jump to content

Nå har Trudelutt startet årets båtferie.


Lars H.

Recommended Posts

Er spent på din dom over Telia etter at dere nå har feriert i kriker og kroker av svensk skjærgård. Personlig er jeg positivt overrasket.

 

Så dere på AIS'n da jeg tuslet forbi i 1-tiden i natt, håper dere sov godt mens andre stampet rundt i gammel og overraskende grov og uryddig sjø.

Link to post
Share on other sites

Min erfarng med Telia i Sverige er OK. Dekning der vi har vært ned mot Göteborg er 100% med hastighet fra 10-tals Mbps til 2 - 3Mbps. Flere gjestehavner har ordning med at Telia kobler over til lokalt WiFi slik at datakvoten ikke belastes. Men der er hastigheten vanligvis lavere.

 

ICE har fungert over alt med "grei" hastighet, 3 - 8Mbps.

 

For egen del, er det nok på tide å pensjonere/fryse ICE. Jeg kan ikke fortsette å betale flere hundre kroner for to systemer. Jeg venter litt med det til høsten. Når vi kommer hjem om et par dager og fruen har fått vasket klær, skal vi en tur til kristiansund (med bil), så da får jeg testet Telia kontra ICE der også.

 

Lars H.

pt. Skjærhalden

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er årets (første) båtferie over, det ble akkurat 50 dager.

 

Vi er kjempefornøyd, det har jo vært, værmessig tidenes fineste vår og forsommer. Alt har fungert utmerket med båt og mannskap, - frem til idag. Halvveis mellom Skjærhalden og hjemmehavnen Son, sluttet dynamoen å lade! Men det gikk greit hjem. Batteriene var jo fulladet etter oppholdet i Skjærhalden, og så koblet solcellepanelet inn i stedet for dynamoen. Og det var ikke stopp med det. Det ene hjulet på bilen var flatt! Jeg visste at jeg hadde en ørliten lekkasje, men 50 døgn uten etterfylling ble for mye. Så da fikk jeg testet jekken. Heldigvis har jeg et ordentlig reservehjul av samme type som de andre.

 

Da vil jeg bare takke alle som her har fulgt med på min ferietur, selv om jeg ikke har skrevet så mye de siste ukene.

 

Lars H:

Link to post
Share on other sites

Trevligt att möte Er i Springet. Du vet var det finns plats på nästa tur. Oftast ledigt men i morgon kommer det fler Norrmän som stannar i ca 2 veckor.

Alltid trevligt att följa din tråd.

Hur ser det ut i haven efter 50 dagars ferie? Har det grott bra?

Fortsatt god sommar.

Link to post
Share on other sites

Takk for flott reiseskildring Lars :-)

 

Vi som har små barn er styrt av sommmerstengning av SFO og barnehager og starter ferien nå til helgen. Vi reiser nedover Oslofjorden og så blir det litt nedover Sverige for vår del i år. Selv foretrekker vi uthavn, men man er jo nødt til å proviantere innimellom også. Nytt på Elsi i år er et 100W solcellepanel som jeg håper vil eliminere store deler av landstrømbehovet. Har også en skrekkblandet følelse ovenfor å teste septikavsug, har litt noia for at hele tanken skal implodere...

Vurderer å fylle opp med vann og teste hjemme først, men vet ikke om jeg orker jobben det medfører om det skulle gå galt nå rett før ferien...

 

Fortsatt god sommer!

Link to post
Share on other sites

 

"Har også en skrekkblandet følelse ovenfor å teste septikavsug, har litt noia for at hele tanken skal implodere...

Vurderer å fylle opp med vann og teste hjemme først, men vet ikke om jeg orker jobben det medfører om det skulle gå galt nå rett før ferien..."

 

Mange som er redd for dette men jeg har tilgode å høre om at dette har skjedd.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for fine bilder og reiseskildringer , Lars.  Vil du dele med oss dine kostnader til diesel og havneavgifter på denne turen.? Fortsatt god sommer!

 

Når det gjelder diesel, fylte jeg full tank (tankene er på 2 × 180 liter) i Fuglevik like etter Moss på nedtur. Vi snudde i Källö Knippla utenfor Göteborg, og da vi kom hjem var det ca. 1/3 igjen på tanken. Så da blir ikke dieselutgiftene så avskrekkende.

 

Vi betalte alt mellom 100 og 300 i havneavgifter med strøm. Uten å gå gjennom utskrifter fra banken, ble det vel rundt 9000 kroner. Vi lå kun i gjestehavner, men noen steder gratis. Prisene steg merkbart fra midtsommer, og dyrere blir det de fleste stedene fra uke 28.

Link to post
Share on other sites

Hur ser det ut i haven efter 50 dagars ferie? Har det grott bra?

Det var ikke så ille, keiserkronen er i full blomst, litt ugress mellom hellene på terrassen, og plenen var ikke lengre enn at jeg kunne bruke gressklipperen

og ikke ljå. Men den hadde naboen klippet for meg noen ganger mens vi var borte.

 

bilde

 

 

 

 

Rabarbraen er fremdeles stor, selv om naboen etter avtale hadde høstet 6 kilo. Brenneslene har overtatt kompostbingen bak rabarbraen og det er så mye

rips at alle de nye greinene stort sett ligger bøyd ned på bakken. Jeg får få tak i noen lekter å spikre opp rundt buskene. Herfra kan det bli mye rips med

vaniljesaus eller råkrem til dessert fremover.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, nå er årets (første) båtferie over, det ble akkurat 50 dager.

 

Vi er kjempefornøyd, det har jo vært, værmessig tidenes fineste vår og forsommer. Alt har fungert utmerket med båt og mannskap, - frem til idag. Halvveis mellom Skjærhalden og hjemmehavnen Son, sluttet dynamoen å lade! Men det gikk greit hjem. Batteriene var jo fulladet etter oppholdet i Skjærhalden, og så koblet solcellepanelet inn i stedet for dynamoen

Bare en liten opplysning om dynamoen. Det viste seg at en intern ledning i selve dynamoen hadde røket. Nå er den loddet på plass, og det lades igjen.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...