Jump to content

Nå har Trudelutt startet årets båtferie.


Lars H.

Recommended Posts

Ser fantastisk ut. Begynner ferie om 1 uke selv. Vært utsatt for noen "septikontroller" :) ? Grunn til at jeg spør er at jeg vurderer å dra nedover svenskekysten selv og tømmesystemet mitt til land er ikke helt på stell. Har dekksgjennomføring, men slangen fra den er ikke koblet til tanken:)

Det er ingen kontroller. Det er det å tømme dritten i sjøen som er forbudt. Hva slags septiksystem du har, har ingen betydning.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Klädesholmen så veldig koselig ut  :smiley:  Har sett på øya og bebygglesen når vi har tøffet forbi og synes det har sett spennende ut, men aldri sett merket av noen gjestehavn. Spørrs om vi ikke må innom og sjekke ut Klädesholmen i løpet av sommeren.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå er vi tilbake i Skärhamn. Her har det skjedd en del på to uker. Nye brygger er på plass, riktignok ikke klar for båter ennå, men det ser bra ut. Jeg kommer tilbake med bilder og mer info når jeg får snakket med havneverten. Bildet fra vårt webkamera viser litt av den nye bryggen.

 

Lars H.

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dere kan gjerne spørre meg om master og seil, men som motorbåtman har jeg NULL greie på slikt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå har jeg sjekket litt mer opp om de nye bryggene her i Skärhamn. I den gamle delen er det liner ut fra bryggene markert med grønt på kartet nedenfor, og slik blir det også i den nye delen markert med blått. Bøyene der vil bli fjernet. På utsiden av den nye bryggen blir det longsides plasser.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Ellers skal det bli artig å se om de fjerner bøyene mens vi ligger her. I august 2008 lå vi her da bøyer og moringer ble lagt ut på nytt etter at kulingen hadde flyttet alle moringene.

 

 

bilde

 

 

Her en link der jeg forteller med bilder om jobben som ble gjort den gangen. Flytting av moringer

 

 

Lars H.

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På Klädesholmen ligger du godt uansett vær. Vinden kan ta, men havnen er trygg. Der ligger du i dobbelbåser eller på line

og har full kontroll med utsikt til hvordan været er "ute i havet".

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi koser oss fremdeles her i Skärhamn, I dag er det få båter her, bortsett fra av at vi er omringet av 10 - 15 små gamle Marieholm-båter som har satt seg stevne her. I hver båt er det to gubber, og jeg mener virkelig gubber. Gjennomsnittsalderen må være godt over 70 år! Det er sannelig ikke mye komfort til å ligge og sove i slike båter for gamle folk. Det blir nok litt styr når gubbene må opp et par ganger hver i løpet av natten. Jeg snakker av erfaring (er selv 72 år), men vi har toalett ombord. Imorgen går vi litt nordover til Käringön.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så var vi på plass på Käringön hvor vi har vært så mange ganger før, dog er det 3 år siden sist. Her er vi kun 10 båter, vi og 9 seilbåter. Det ingen  indre havn. Turen fra Skärhamn gikk  i sol og 2m/s vind. Vi gikk ut litt sør for Mollösund med strake veien til Käringön. Nå er det snart tid for litt formiddagsmat. Trude har vært på butikken og kjøpt varme baguetter. Jeg kommer tilbake med pris for havneavgift og forhold for internett. her er det ihvertall Telia wifi slik at datakvoten ikke belastes.

 

Hilsen oss på Trudelutt

vårt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sorry, glemte å lese korrektur. Jeg mente at det ikke var noen båter der, nå ligger det vel en håndfull båter der, med seilbåter utenpå hverandre. Her i ytre havn er det nå 15 båter, vi, en annen motorbåt og resten seilebåter.

 

Havneavgiften ser ut til å være SEK100 for alle båtstørrelser ut denne og neste uke. Skal sjekke ut prisene for ukene videre.

 

Internett med ICE liggger på 5Mbps og Telia WiF 8Mbps.

 

Lars H.

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En liten opplysning til: Siden vi var her sist, og det er tre år siden, er det kommet nye bøyer for akterfortønying her. De er meget bra, høye og ligger så langt ute at selv lange båter kan bruke de, husk lang line. Men ringen på toppen er av meget tykt gods. Vi har en diger karabinkrok som ikke klarte å gripe over ringen, og nabobåten misslykkedes også med sin "handyduck" smartkrok eller hva det nå heter og måtte tre linen gjennom ringen. Det er forresten samme type bøyer i Tanumstrand.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...