Jump to content

Nå har Trudelutt startet årets båtferie.


Lars H.

Recommended Posts

Hva som er rimelig for å fortøye i en havn med tilrettelagte brygger med liner/båser/bøyer, strøm og vann pluss mulighet til dusj og toalett, kan en vel være litt uenig om. I løpet av de 4 ukene vi har vært ute nå, er vel gjennomsnittet pr. natt 200 kroner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 100 kroner er en svært grei pris. Men SEK 270 med strøm midt i mai på Resö, syntes jeg var i absolutt drøyeste laget. Der gadd vi ikke betale andre natten vi lå der. SEK50 i Hunnebo noen dager senere, var positivt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

SEK 100 inkl. el. også på Hermanö.12 små seilere med gamlinger også innom her. Dro videre nå i ettermiddag.

 

Det var nok Marieholm-gjengen fra Skärhamn. De var medlem av den lokale Marieholm-klubben i området med 20 medlemmer. De skulle ut på regatta nordover omtrent da vi dro. En av dem var helt fortørnet da han hadde fått beskjed om å seile etter kart! Jeg tror det var samme karen som måtte ha hjelp av kompisen med å få knappet bukseselene imorges!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 100 kroner er en svært grei pris. Men SEK 270 med strøm midt i mai på Resö, syntes jeg var i absolutt drøyeste laget. Der gadd vi ikke betale andre natten vi lå der. SEK50 i Hunnebo noen dager senere, var positivt.

 

rekordet er vel Lilla Bommen, Gbg ...23 Juli

 

der har man gått over til fot-priser......... 19 kr/fot

 

760 kr for en 12m båt :rolleyes:

 

http://www.boatmanager.se/goteborgs-gasthamn-2/

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er tau som er festet i moring akterut og trukket inn til bryggen. Man går inn til bryggen, fester sin egen fortom til bryggen, plukker opp linen og bruker denne som akterfortøyning. Greit når man ikke har vinden inn fra tvers med tung båt.

Aha, da har jeg lært meg noe nytt! Har ikke vært borte i denslags ennå.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan ikke havneavgifter oppgis meter, er er jo ingen som "vet" hvor lang en fot er! Greit nok når det kommer en havnevert og man blir enige om hva prisen er, men mange steder betales det på automat eller via en app, og da er det duket for diskusjon i etterkant. Ser flere steder hvor det står 10 m/30 fot, kr xxx Jeg har en Greenline 33 som er 9.99 m! Litt avsporing fra den fantastiske tråden til Lars, men ganske relevant for svenskekysten.

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg har sett her i Sverige i år er grensene oppgitt i meter.

 

En annen ting her i Sverige er septiktømming, eller som det heter her: latrintömming.. Det er jo forbudt å tømme i sjøen her. Noen havner har tømming til land, men i dag så jeg for første gang på 4 uker en båt, fatisk en svensk motorbåt som benyttet seg av muligheten! Han la seg riktignok på feil side af utstikkeren av innløpet til indre havn og fikk ilter tuting fra fergen som kom inn og legger til der. Dermed ble det avbrutt suging og forhaling rundt nokken til der tillegging egentlig er. At systemet kranglet, er en annen sak. Om han fikk tømt tanken helt på de 30 minuttene han holdt på, vet jeg ikke

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Båstad i "Tennisveckan" = 1000 SEK for den indre havn... :eek:

Vikhög syd for Barsebäck, dobbelt takst 2 * 180 svenske kroner under Svensk Midsommer (35 fod båd). Betalingen inkluderer støj det meste af natten netop pga midsommer. Avoid !!!

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Ser nesten ut som lyset er gått i Sverige, når jeg kikker på webcam'en til Trudelutt .

http://trudelutt.com/cam/

 

Er du ikke fornøyd med bildet, foreslår jeg at du leier deg en film og ser på den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

rekordet er vel Lilla Bommen, Gbg ...23 Juli

 

der har man gått over til fot-priser......... 19 kr/fot

 

760 kr for en 12m båt :rolleyes:

 

http://www.boatmanager.se/goteborgs-gasthamn-2/

 

bilde

Nesten billigere å legge seg inn på hotell. Stille i gjestehavna lilla bommen i kveld. Ligger noen nederlendere , et par tyskere og noen svensker. Nå har det begynt å dryppe fra oven også. Blodpriser i gjestehavnene Gunga.

Link to post
Share on other sites

rekordet er vel Lilla Bommen, Gbg ...23 Juli

 

der har man gått over til fot-priser......... 19 kr/fot

 

760 kr for en 12m båt :rolleyes:

 

http://www.boatmanager.se/goteborgs-gasthamn-2/

 

 

Det är skönt att kunna välja att ligga gratis i en naturhamn, Ligga i en billigare gästhamn eller en dyrare gästhamn. I de dyrare brukar man ofta få hög musik på köpet.

Valet är fritt :giggle:  :yesnod:

Redigert av Svensk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå skal det sies at lilla bommen varter opp med underholdning på sommerstid. Det kan være noen trubadurer som synger svenske viser på scenen i havna og det serveres øl på brygga så noe får man da igjen for å bli ranet.

 

For 32 år siden, når jeg var 14, lå vi i Lilla Bommen. Da bestod "underholdningen" i at en fyllik banka opp ei dame fra samme miljøet. Husker at hu skreik noe forferdelig frem til noen i nærheten fikk tatt tak i det. Vi "ungene" kjørte gummibåt langt innover i byen på kanalene. Minnerik plass å ligge, på mange måter. 

Link to post
Share on other sites

Nå er det gråvær her på Käringön, 17gr.  og vinden uler. I natt regnet det godt. Men vi ligger godt fortøyd. Klokken 0700 i morges våknet vi av at landstrømalarmen vår gikk. Og da vi kikket ut var det sannelig to elektrikere som drev på med strømstolpene, klokken 7 om morgenen! Årsaken var at de ytterste stolpene på bryggen hadde vært uten strøm i hvert fall fra før vi kom, og nå skulle det repareres.Nå har imidlertid vi fått strømmen tilbake. Litt dum dag for dem å drive på i vinden, men de hadde ikke fått nødvendige deler før nå.

 

Det ser visst ut at det er brudd/kortslutning/vannintrengning der den tykke kabelen har hengt ned i vannet mellom de to delene av flytebryggen. Der er det i hvert fallblåskjell og tang og tarefarm. her har karene en jobb fremfor seg!

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det gufne været ga seg fort, og det ble sol og 24gr. før vi for en time siden fikk regn, torden og lynild en kort periode før penværet kom tilbake.

 

Jeg skrev tidligere at jeg hadde sett en båt bruke septiktømmesystemet. Det har jeg ikke sett siden, men det kan jo brukes til annet enn latrintömming også!

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Det er egentlig ikke så mye å skrive om her nede, vi lever laaaangsomt. Men i går formiddag dro vi i hvert fall fra Käringön hele 4,2Nm til Gullholmen der vi nå ligger og vel blir liggende til søndag eftermiddag før vi går litt nordover. Været er bra med temperatur rundt 20gr.

 

Jeg hadde trodd det skulle bli en del båter her iom. at det er helg, men den gang ei. Nå er vi vel 10 båter, men en stor del av dagen har vi kun vært 3 båter. Vi ligger godt inne i havnen med linefortøying. Havneprisen er 100 kroner, ingenting ekstra for strøm. Det er 6A sikringer her.

 

 

bilde

 

 

 

 

I går fikk vi litt oppbyggende musikk fra høyttalerne på denne båten som vi også tidligere har sett da den passerte.

 

bilde

 

 

 

Bortsett fra fortøying med liner, har det tidligere vært bøyer utenfor kaien mot hotellet. De fleste er borte for øyeblikket pga. bunnen visstnok har gitt etter for moringene på et eller annet vis. Men det skal bli iorden til fellesferien. Som bildet viser er det byggearbeider på hotellet og dusjer og toaletter er borte der. Men det blir nye slike i det hvite huset til venstre i bildet. Det er nesten ferdig, men de sliter med lekkasje. Toalettene og dusjene inne ved fergeleiet er i stand.

 

 

bilde

 

 

 

Og så får jeg vel ta med det klassiske bildet med husene på (lille)Gullholmen ved innløpet til havnen.

 

 

bilde

 

 

Lars H.

vårt webcam

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det gufne været ga seg fort, og det ble sol og 24gr. før vi for en time siden fikk regn, torden og lynild en kort periode før penværet kom tilbake.

 

Jeg skrev tidligere at jeg hadde sett en båt bruke septiktømmesystemet. Det har jeg ikke sett siden, men det kan jo brukes til annet enn latrintömming også!

 

bilde

 

Jeg har jo tre unger med på båttur. De hviler sjelden. Kan en alternativ teori være at disse her er slått i bakken / brygga av septik lukta?  :smiley:

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...