Jump to content

Nå har Trudelutt startet årets båtferie.


Lars H.

Recommended Posts

Den eneste grunnen til å ta ut landstrømkamelen måtte være i tilfellet det slo ned i båten og at det fortsatte i land og slo ut strømmen for andre båter, - tror jeg.

Jeg opplevde faktisk i fjor at batteriladeren lagde en veldig ekkel freselyd etter at en tordenbyge hadde passert. Var ikke ombord da det skjedde, men det slo ned like i nærheten. Årsaken er nok at jeg var koplet til landstrøm og så ble den slått ut - på linje med hva som kan skje med en TV eller ruter osv. Måtte i alle fall kjøpe ny lader, men ellers ingen skade skjedd.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier også trekke ut landstrømkabelen når det lyner tett på. Er nok "miljøskadet" etter å ha levd med en far som gjennom oppveksten alltid hadde mye overtidsarbeid etter hvert tordenvær (han jobbet på Teknisk Bureau på TV- og elektronikkverkstedet der før han tok til fornuft og begynte i oljebransjen). Koster jo så lite å trekke ut kabelen hvis dette kan hindre skader fra lynnedslag i strømnettet :wink:

 

Kjekt å følge med på reisebetraktningene dine Lars :smiley: Har vel ikke vurdert å ta sommerturen andre veien til gamle trakter neste år da? Stavanger og Ryfylke er nyyydelig sommerstid :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Litt dårlig samvittighet at jeg ikke har kommet med mer, men med 28gr og vindstille her på Rörö, får dere være unnskyldt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger fremdeles på Rörö, og jeg har ikke fått tatt noe særlig med bilder. Da vi kom på torsdag, var kun en håndfull båter, men med det flotte været og langhelg (svensk nasjonaldag som er fridag imorgen), er havnen stapp full. Det ligger båter i flere lag utenpå fiskebåtene til og med.
 
Vi var på omtrent samme tidspunkt sist år, så her bilder fra den gang. Bildene kunne like gjerne vært tatt nå, bortsett fra mengden båter nå. Webkameraet mitt har jeg koblet ned her, det er ikke mulig å rette det inn uten at det "ser" rett inn i andre båter.
 
 
 
bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt OT, Lars H.: Greier ikke å finne igjen posten der du forklarer hvilken ekstern antenne du bruker på reiseruteren fra Telia. Mener å huske at du kjøpte antennen lokalt i Lillestrøm inkl. overgang?

 

Har du forresten testet mottak/hastighet med og uten den eksterne antennen koblet på reiseruteren fra Telia og i tilfelle med hvilke forskjeller?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte denne MiMo antennen hoss Kjell & Kompany kjell.com. Den har TS9 kontakter som passer rett inn på A1 routeren.

Å teste med og uten antennen, har jeg ikke gjort.

 

bilde

 

Jeg har også denne antennen, men med andre kontakter, og jeg rakk ikke å skaffe overganger.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så ble det å forflytte oss litt, nordover. Vi gikk opp på baksiden av Marstrand mot Dyrön i solskinn og rundt 20gr. Vinden hadde snudd fra NØ til SSØ 6 - 10m/s så det lille av sjø, under en halv meter hadde vi med oss. Vi gikk inn i havnen på Dyrön syd, men der var det blåsete og kun en ledig plass på line rett innenfor moloen. Vi startet nok litt for tidlig på dagen iom. at det er fridag idag her i Sverige. Dermed gikk vi videre. På Åstol så vi fullt av master, likeså på Dyrön nord.

 

Dermed ble valget Klädesholmen. Men nå hadde vinden øket og dreid til SW, så inn mot det smale sundet ved Rönnang stuket vannet seg opp med bølger på 1,5m. Vel inne i havnen på Klädesholmen var det også stapp fult, både på liner og i båser. Men vi fant den eneste ledige båsen der vi nå ligger og koser oss. Og nå har snart alle helgebåtene gått, vi er vel rundt 10 båter igjen. I tillegg til at det har vært langhelg, har det også vært sildens dag her.

 

Havneavgiften for oss er SEK160 pluss 40 for strøm. Telia mobilt bredbånd er på rundt 5Mbps, men ICE (450MHz) ligger faktisk på rundt 20Mbps!

 

Slik ser det ut fra vårt webkamera som kan følges her.

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her et par bilder jeg nettopp tok her på Klädesholmen.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Lars H.

vårt webcam

 

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå har det stilnet helt av her, men solen skinner og det er 20gr. fremdeles. Havnen ligger badet i sol, og havet i nordvest ligger blankt.

 

bilde

 

 

 

bilde

 

Lars H.

pt. Klädesholmen

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var så hyggelig å se bildene dine fra Rørø Lars. Vi liker også den plassen godt.

Men som du beskriver, det er dumt å prøve å forflytte seg i Gøteborg området når det er helg og fridager. Særlig før og etter ferietiden. Da er Gøteborgfolket på helgetur, og de er mange!

Akkurat som på Oscarsborg. Stappfullt i helga og nesten tomt i uka.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg er helt klar over det med helgebåtene, og derfor kom vi til Rörö allerede tidlig på torsdagen. Men det overrasket meg at det tok så lang tid før havnene tømtes igår mandag. Nå er vi 4 gjestebåter her på Klädesholmen.

 

Lars H.

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, vi ligger ikke et sted med faslandsforbindelse. Gjestehavnen ligger egentlig på Indre Skapholmen. Her er det fylt igjen inn mot selve Klädesholmen. Derfra er det bro inn til Koholmen med bro derfra inn til fastlandet. Gjesteplassene markert med rødt.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Idag har det "aulet og blåst" her i havnen, opp mot 10m/s. men vi ligger trygt og godt i bås. Det eneste slitsomme er ulingen fra riggen av seilbåter. Vi er den ene av to gjestebåter, men det er jo mange som har hjemmehavn her også. Ellers har det vært sol fra skyfri himmel og rundt 22gr.

 

Her ligger husene hulter til bulter og blir tatt godt vare på.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

Det er mange hus som nå er til oppussing.

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Dersom noen er interessert, så er det også hus til salgs her, av forskjellig størrelse og kvalitet.

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Da området består av flere øyer forbundet med moloer og broer, er det også flere små havner her.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

Lars H.

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Utsikten fra berget over havnen her på Klädesholmen er ikke dårlig nå i kveld.

 

 

Her sydover med Marstrand i horisonten.

 

bilde

 

 

Og her nordover med selve havnen.

 

bilde

 

 

 

 

Men nå er det tid for en dusj som er gratis her. Og iom. at dette blir tredje natten her, er strømmen gratis.

 

Lars H.

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi har ingen dato for når vi er hjemme, bare det blir før isen legger seg, eller mer alvorlig: en gang før fellesferien setter inn for alvor en gang i juli, - eller kanskje tidligere. Slik er båtlivet som pensjonist.

 

Idag har vi sett den første båten med norsk flagg på to uker, en seilbåt kom inn og ligger her i havnen på Klädesholmen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser fantastisk ut. Begynner ferie om 1 uke selv. Vært utsatt for noen "septikkontroller" :) ? Grunn til at jeg spør er at jeg vurderer å dra nedover svenskekysten selv og tømmesystemet mitt til land er ikke helt på stell. Har dekksgjennomføring, men slangen fra den er ikke koblet til tanken:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...