Jump to content

Nå har Trudelutt startet årets båtferie.


Lars H.

Recommended Posts

Holder til ved dieselpåfylling. Inn en liten dør, og den rareste skeppshandel du kan tenke deg. Men mente han het Erik. Men ble han ikke syk?

Alfred fikk hjerneslag men kom seg på beina etter hvert. I fjor kjørte han rundt i den grønne "golfbilen" sin.

 

Her var et av de få stedene man kunne fylle diesel uten Bio innblanding. Synd hvis de har stengt ned.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alfred fikk hjerneslag men kom seg på beina etter hvert. I fjor kjørte han rundt i den grønne "golfbilen" sin.

Her var et av de få stedene man kunne fylle diesel uten Bio innblanding. Synd hvis de har stengt ned.

Nå påpeker helsemyndighetene at det er livsviktig å komme under behandling hvis man får symptomer på slag. De første timene er helt avgjørende om man kan bli frisk. Venter man og ser an kan man havne som pleiepasient resten av livet

 

Røyking, kolestrol, høyt blodtrykk, hjerteflimmer, diabetes kan være utløsende faktorer.

 

https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/fakta-om-slag/hjerneslag/?gclid=Cj0KEQjwj7q6BRDcxfG4pNTQ2NoBEiQAzUpuW6BxFfwt4DTwl4w81uKrHdEucGO5fx6UhX-e8enT23oaAu7t8P8HAQ

Link to post
Share on other sites

Erik er still "going strong", Trude så ham kjøre rundt på doningen sin i går. I dag er han visstnok til jevnlig legekontroll etter hva gubbene i boden tvers over pumpene fortalte. De hadde vært ute og dorget makrell og fått litt også.

 

Og det er fremdeles grønn diesel å få, men jeg vet ikke prisen. Det sto ikke noe om det på pumpene, og telefonnummeret til Erik sto ikke i vinduet. Ser jeg ham i løpet av dagen, skal jeg spørre ham.

 

Her lever vi langsomt, og blir liggende over til imorgen. Det blir ikke noe videre sydover i år heller.

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her på Knippla er det godt merket når en skal tilbake til båten etter et besøk på krogen! Ellers er det omtrent vindstille her i havnen med en temperatur i skyggen på 29 grader!

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Menneskene sitter inne i båtene borte fra solen og stønner i varmen, 31gr. nå!

 

PS. jeg glemte å si at en sitter med en kald pils i hånden.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så var hele pensjonistgjengen på plass ved dieselfyllingen med Erik på "bilen" og Bella som står for dieselen og som er den eneste pensjonisten til venstre i bildet. Jeg tror hun ble litt snurt et øyeblikk da jeg antydet at alle var pensjonister! Å si noe om en dames alder er farlig! Men hun ble bli igjen og både hun og Erik husket oss igjen fra tidligere år, - selv om vi aldri har hatt behov for dieselfylling her. Bildet ble tatt på oppfordring fra hele gjengen.

 

Dieselprisen på grønn diesel, altså ikke den svenske "sjitdiesel" som Bella sa, er nå SEK12,30.

 

 

bilde

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvem Bella er gift med, aner jeg ikke og har ikke tenkt å sjekke. Men det er Erik som hadde slag og er lam i ene siden og kjører rundt i den grønne doningen, og det er han vi har hatt kontakt med fra mange år siden da han pleide å komme inn i havnen med en åpen "dorry". Hvem Alfred er, aner jeg ikke. Familierelasjoner er ikke min sterkeste side.

 

Imorgen etter frokost går vi til Rörö før helgebåtene kommer i dette fine været. Nå klokken 2230 er det vindstille og 22gr her!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå ligger vi på Rörö. Her er vi 4 båter, men med langhelg i Sverige, blir det vel fler etter hvert. Det er nesten vindstille, lettskyet og 26 grader og tordenen ruller ikke langt unna. Det kommer nok snart hit også. Mer bilder osv. kommer senere. Havneavgiften her er 190 kroner for båter opp til 12m, strøm er bare å koble seg til så lenge det er noe ledig. Sikringene her er beskjedne 6A.

 

Mitt webcam her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå ser det ut til at tordenværet har passert, plutselig skiftet vinden fra 2m/s fra øst til 12m/s fra vest og rgnet bøttet ned mens temperaturen sank under 20 grader. Nå er det dønn stille uten regn, og temperaturen er på vei oppover igjen. Au, nå smalt det kraftig igjen og han i naboseilbåten føyk i land og nappet ut landstrømkabelen sin av en eller annen uforklarlig grunn.

 

Mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå ser det ut til at tordenværet har passert, plutselig skiftet vinden fra 2m/s fra øst til 12m/s fra vest og rgnet bøttet ned mens temperaturen sank under 20 grader. Nå er det dønn stille uten regn, og temperaturen er på vei oppover igjen. Au, nå smalt det kraftig igjen og han i naboseilbåten føyk i land og nappet ut landstrømkabelen sin av en eller annen uforklarlig grunn.

 

Mitt webcam

Bør man ta ut landstrøm når det er tordnvær? Kan ikke så mye om det jeg. Været pengre nord på Koster-kanten er nå blå himmel og infernalsk varmt :)

Link to post
Share on other sites

Den eneste grunnen til å ta ut landstrømkamelen måtte være i tilfellet det slo ned i båten og at det fortsatte i land og slo ut strømmen for andre båter, - tror jeg. Nå skinner solen, tempen er 26gr.. det er vindstille og det eneste problemet mitt nå er to fordømte fluer som svirrer rundt mellom fingrene over tastaturet på PC'n.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

He he, en "landstrømskamel" består av to elektriske tråder der spenningen veksler som en sinusform på samme måten som de to puklene på en kamel. Kamelene kan gå lenge i ørkenen, men da blir det nok problem med en landstrømskamel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...