Jump to content

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres? (meningsmåling er avsluttet)


KongKing

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?  

469 medlemmer har stemt

  1. 1. Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?

    • JA!
      111
    • NEI! (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      315
    • Vet ikke (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      8
  2. 2. Hva skal legges til grunn for lovregulering? (Om du støtter flere alternativer så velg det viktigste)

    • SVARTE "NEI" eller "VET IKKE " på SPØRSMÅL 1
      254
    • Båtens lengde
      10
    • Båtens maksimale fart
      25
    • Båtens aktuelle fart
      34
    • Båttype (åpen, motor, seil)
      27
    • Opphold utendørs
      23
    • Værforhold
      16
    • Påbudt brukt i alle fritidsbåter, uavhengig av andre forhold
      23
    • Ingen av alternativene passer
      22

Meningsmålingen er stengt


Recommended Posts

Det ser ut for meg som at trømderen i RS nok en gang har tråkka realt lamgt ut i ei myr han ikke kjenner dybden av !

Politisk korekt, men i prakisk på kolisjonskurs med alle som er på sjøen ! Vi på BP er stort sett erfarne båtfolk som vet at sikkerhet til sjøss dreier seg om langt mer enn vestbruk !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lenge siden sist RS ville ha vestpåbud i alle båter for denne sesongen eller neste, men da var argumentet det at det da ville være lettere for dem å finne lik. Det fikk vel så mye negativ omtale b.l.a. her at de har omformulert det til at båter over 8 meter ofte beveger seg i mer åpent farvann og derfor er mer utsatt for dårlig vær... Vel... er det ikke da rart at de ikke mener det skal være vestpåbud i åpen sjø i dårlig vær? i stedet for at det er lengden på båten uansett vær og farvann.... grøss og gru... hva gjør man vel ikke for å selge flere vester.....

De går over 50 mill i overskudd hvert år og støtter seg på mange frivillige... kunne de ikke heller betalt disse frivillige noe for den fantastiske innsatsen de gjør og holdt fingrene unna politikken. VG's agurknyheter med fete overskrifter om DØDS-SOMMEREN o.l. overskrifter er tross alt nok til at forvirrede innlandskyllinger av noen politikere glatt stemmer frem det ene påbudet etter det andre. Noe hold i statistikker har de i hverfall ikke, så jeg antar de har lest i VG at det er dødsfarlig å ferdes til sjøs.

Det er kun lengde på båt som bestemmer om det er farlig eller ikke. Området du ferdes i, landsdel, årstid, fart, temperatur, tid på døgnet (les lys), sikt, vind og farvann er kunn bagateller som eventuelt bare kan forvirre de allerede uansvarlige båtførerne som ferdes på sjøen.

 

Beklager nok ett oppgulp fra meg om dette tema....

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

RSL : "Like" !!!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

om jeg skal sykle 200 meter ned gressbakken fra huset til båtstøa bruker jeg ikke hjelm, bruker heller ikke bilbelte når jeg skal snu bilen på gårdsplassen. Ikke gidder jeg heller å bruke refleksvest og sette ut varseltrekant når jeg skal skifte dekk utenfor bensinstasjonen.

Det er snakk om å bruke fornuft.

så når skal jeg bruke vesten ombord i båten ? Når jeg ligger nede i "kjelleren" og sover- så når politiet vekker meg og jeg titter ut så skal de bøtelegge meg fordi jeg ikke bruker vest under en  middagshvil ?

Om politikerne vedtar dette får jeg håpe at Politiet har kapasitet til å sjekke store og små  fritidsbåter som ligger på svai, og mannskapet oppholder seg under dekk. :lipseal:  :lipseal:  

Redigert av kointa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 Jeg mener det er helt greir at RS mener at alle burde ha på redningsvest - ........

 

 

Det er faktisk ikke noe påbud om redningsvest, men egnet flyteutstyr. Disse kommer i mange former, farger og fasonger. Eller for å sitere Sjøfartsdirektoratet;

 

Med egnet flyteutstyr menes redningsvest, flytevest, flyteplagg, oppstigningsvest eller annet utstyr som er beregnet til å holde en person flytende. Flyteutstyret skal enten være CE-merket eller rattmerket som flyteutstyr.

 

Det finnes en rekke plagg av "normalt" utseende som vil være godt innafor denne definisjonen.

 

Hva angår bruk av Redningsselskapets penger/utstyr til oppdrag av humanitær karakter i Middelhavet så var dette en avgjørelse basert på enstemmighet både i selskapets styre og blant de ansatte i følge selskapets ledelse. De første reaksjonene fra publikum var flere innmeldinger enn utmeldinger så det er godt å se at folk flest gjerne vil bidra til slike operasjoner!

 

At du hevder de som ble plukket opp, hvis liv ble reddet, var en gruppe bestående av;  (sitat fra ditt eget innlegg)" kujoner, dessertører og unnasluntrere fra Afrika" tyder i alle fall på at du ikke har kunnskap om denne humanitære krisen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

"Testet og anbefalt av 30 husmødre fra Trysil" ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det som er langt mer problematisk, og som burde få alarmbjellene til å ringe, er Redningsselskapets pengebruk i middelhavet. Hvor har de fått dette mandatet fra ? 

 

Båten i Middelhavet er chartret ut til Frontex. Den er ikke lenger merket SAR. Den er merket "Border Control".

Regninga tas av UD.

Link to post
Share on other sites

Det er bare å se frem til den dagen RS begynner å selge redningsflåter, da vil de argumentere for å påby slike i alle flytende farkoster over baderingstørrelse.

 

Påbudet om flyteplagg i alle båter under 8 meter er hinsides all fornuft, å påby det i alle fritidsbåter uansett størrelse er om mulig enda verre. Øk kunnskapen og derved bruk via opplysningskampanje, ikke ved bruk av tvang. I et land hvor solstråler og varmt vær er mangelvare, kan vi ikke påtvinges å nærmest ikle oss burka de få dagene vi kan slikke sol og fornye lagrene med vitamin D.

 

 

Skulle vært artig å se hvor mange tilfeller av D vitaminmangel vi får pga flyteplaggpåbud, kontra hvor mange liv som reddes ;)

 

Beklager RS, men dere vil nok ikke få min støtte med det første.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

enig med et vestpåbud er noe tull, bruk energi på informasjon og holdningsendring, mitt medlemskap i RS henger og i en tynn trå. Får hjelp uansett om en er i nød medlemskap eller ikke, så sikkerheten er ivaretatt, skal vi ha påbud i båt vil jeg heller foreslå WHF til alle , det er sikkerhet det.

Link to post
Share on other sites

Skulle vært artig å se hvor mange tilfeller av D vitaminmangel vi får pga flyteplaggpåbud, kontra hvor mange liv som reddes ;)

 

 

Jeg kan love deg at antallet er null niks og ingen!

 

Den desidert beste kilden til vitamin D, er solen. På en fin norsk julidag, trenger du kun å være kort tid i solen før du får dekket dagsbehovet.

- Er du på stranden i bikini skal det bare noen få minutter til. Er kun ansikt og armer utsatt for sol, tar det cirka 20 minutter, forteller Kristin Holvik, forsker på Folkehelseinstituttet.

 

Jeg regner med at vesten du bruker ikke dekker både armene og ansiktet ditt? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg meldte meg ut for flere år siden pga deres avskyelige politiske engasjement. . Jeg har en gammel båt og synes medlemskapet har vært og er en rimelig forsikring som i utgangspunktet støtter en god sak, men når de langer ut mot båtfolket med pekefingre, påbud, forbud om ditt og datt, mister jeg fullstendig respekten for selskapet. Har selv mange år som frivillig medlem i selskapet, og sluttet der for 8-10 år siden nettopp fordi mange av oss som hadde vært der lenge så at vi var på kollisjonskurs med ledelsen. Jeg kommer definitivt ikke å melde meg inn igjen.

 

Jeg glemmer for øvrig heller aldri når daværende ...sjef i selskapet prøve å tre skøyta under en bro som var altfor lav (under ordinær patruljering) og dro med seg hele antenne-riggen om bord, eller da en annen ...sjef skulle ta den nye skøyta til et pressearrangement, men presterte å stenge igjen begge sjøvannsinntakene til motorene ved oppstart, med tilhørende havari (og slep), eller den gangen daværende ...sjef (han samme som tok med seg antenneriggen tidligere) uttalte at det ikke ble aktuelt med autopilot på de nye skøytene til korpsene, fordi da kunne jo båtførerne finne på å forlate styreposisjonen og gå ut på akterdekket for å ta seg en røyk, eller da samme sjefen kastet en ny bærbar vanntett VHF på sjøen for å bevise at den var vanntett. Han mente selvsagt at en vanntett VHF skulle flyte også, men det var dessverre ikke slik.

 

Jeg synes ledelsen i selskapet har mer enn nok av å ta tak i i egen organisasjon og kan spare seg alle disse idiotiske utspillene som kommer hvert år på denne årstiden. Det som er synd er at det er fort gjort å sette mannskapene i skøytene i samme idiot-bås som ledelsen. Det er synd, fordi dette er utrolig dyktige og engasjerte folk. Det er for øvrig også verdt å merke seg at mange av mannskapene rundt omkring ikke sympatiserer med alle utspillene som kommer fra RS sentralt. 

Link to post
Share on other sites

Det mest underholdende med alle RS/vestpåbudtrådene på BP er alt grumset som postes.

 

Det er helt legalt å mene at påbud om vest er fornuftig eller ufornuftig. Formuleringer om overgrep, idioti, galskap osv, er fullstendig meningsløst. Det drukner for mange i Norge hvert eneste år. Spørsmålet er om hva som kan bidra til å ta ned denne mengden. Påbud om flyteplagg kan være løsningen, men det trenger ikke være det.

 

Påbud om flyteplagg i båt under fart, er ikke ett større overgrep mot privatlivet enn påbud om bruk av sele i bil under fart. 

 

Og hvorfor dette hatet mot RS? Det er parlamentet og ikke RS som evt skal vedta påbud om flyteplagg i alle fritidsbåter under fart. Vil man ikke ha det, får man stemme på kandidater som er mot. Vi får de folkevalgte vi fortjener.

Link to post
Share on other sites

Det drukner for mange i Norge hvert eneste år. Spørsmålet er om hva som kan bidra til å ta ned denne mengden. Påbud om flyteplagg kan være løsningen, men det trenger ikke være det.

 

Enhver drukning er en for mange, enig i det, men å tro at dette påbudet vil hindre alle drukningene er jo direkte feil da et klart flertall av drukningsulykkene er ulykker som ikke vil bli dekket av påbudet. En annen ting som sjelden, eller aldri (?) snakkes om er at det trolig er et antall selvmord som går inn i statistikken og disse vil neppe kunne forhindres av dette påbudet.

Nei, en viss frihet under ansvar er tingen i kombinasjon med kampanjer og ikke minst at flest mulig går foran som et godt eksempel.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Riktig nok. På tilsvarende vis som mange dødsulykker i trafikken ikke hadde vært unngått selv om sele ble brukt. Til tross for det betraktes myndighetenes påbud om bruk av sele i bil under fart, som legitimt. Tematikken er den samme også i båt.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

"1. mai i fjor ble det innført påbud om bruk av flytevest i alle fritidsbåter over åtte meter." ... jaja, skal vel ikke legge for mye vekt på resten av innholdet i artikkelen heller da ... 

 

Alt er forøvrig farlig.

Link to post
Share on other sites

Tematikken er den samme også i båt.

 

Til det vil jeg vel nesten si tja, på grensen til et nei. To biler møter hverandre med to meters avstand hver med en fart på 80 kilometer i timen, ikke helt som på sjøen vel?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 Til tross for det betraktes myndighetenes påbud om bruk av sele i bil under fart, som legitimt.

 

 

Gjør det? Synes alle som er imot vestpåbud at bilbeltepåbud er på sin plass? Hvem som helst kan forøvrig kjøre rundt på norske veier i opptil 110 km/t uten bilbelte helt lovlig. Hva skal vi gjøre med det?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan love deg at antallet er null niks og ingen!

 

Den desidert beste kilden til vitamin D, er solen. På en fin norsk julidag, trenger du kun å være kort tid i solen før du får dekket dagsbehovet.

- Er du på stranden i bikini skal det bare noen få minutter til. Er kun ansikt og armer utsatt for sol, tar det cirka 20 minutter, forteller Kristin Holvik, forsker på Folkehelseinstituttet.

 

Jeg regner med at vesten du bruker ikke dekker både armene og ansiktet ditt? :wink:

Delen av innlegget var skrevet med en god porsjon ironi, men kan oversettes dithen at en solbrun kropp med kritthvite merker etter stort eller lite flyteplagg er helt hinsides. En bikinikledd dame påført tvungen redningsvest i en snekke tøffende avgårde i 4-5 knop, er like malplassert som at passasjerene i Norwegians fly mellom Oslo og Bergen skulle sitte med fallskjerm. Antagelig like stor sjanse for at noe skal hende.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Vest burde være påbudt i åpne båter uansett lengde (skjærgårdsjeep, RIB, vannscooter), mens daycruisere og båter med cabin bør kunne få fritak.

 

Alternativt burde vest være påbudt i mørket, om man kjører i plan eller hvis man driver med vannsport, eller man er mer enn 400 meter fra land.

 

Mye morsomme grenser man kan sette som fungerer bedre enn dagens fjollete begrensning på 8 meter.

 

Jeg tror jeg selv kommer til å velge å ta av vesten i rolig gange i solskinn, for å sole meg, mens jeg ved kjøring i plan vil ta den på.

Så får jeg ta de bøtene som måtte komme.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...