Jump to content

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres? (meningsmåling er avsluttet)


KongKing

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?  

469 medlemmer har stemt

  1. 1. Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?

    • JA!
      111
    • NEI! (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      315
    • Vet ikke (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      8
  2. 2. Hva skal legges til grunn for lovregulering? (Om du støtter flere alternativer så velg det viktigste)

    • SVARTE "NEI" eller "VET IKKE " på SPØRSMÅL 1
      254
    • Båtens lengde
      10
    • Båtens maksimale fart
      25
    • Båtens aktuelle fart
      34
    • Båttype (åpen, motor, seil)
      27
    • Opphold utendørs
      23
    • Værforhold
      16
    • Påbudt brukt i alle fritidsbåter, uavhengig av andre forhold
      23
    • Ingen av alternativene passer
      22

Meningsmålingen er stengt


Recommended Posts

Mulig jeg var uklar.

Krav flyteutstyr til alle ombord er jeg FOR og har ikke sagt noe mot det.

Det er et generelt påbud til bruk av vest jeg er mot.

 

Mitt forslag til svaralternativ var at man skulle ha dette såpass tilgjengelig at man kjapt skal kunne få på seg dette FØR situasjonen eventuelt blir kritisk.

Solskinnsseilas på flatt hav innaskjærs, trenger etter min mening ingen meningsløse påbud som er så generelt formulert at det store flertall av fritidsbåteiere blir lovbrytere når det ikke er fare på ferde.

 

RSL

Jeg minnes en sommer for noen år siden, hvor det ble store avisoppslag om flere døde etter kantring i stille vann i Tromsø-området... Ingen av de ishavsfiskerne som omkom hadde vest...De skulle bare over sundet...

Noen somre senere omkom 3 i småbåt på Møre pga mangel på vest. De skulle også bare en kort tur i stille vann (Var med å søkte etter dem i to døgn. Gratis...)

Skal jeg fortsette?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Egentlig bortkasta å bruke så mye tid på å diskutere, når vi bare kan spørre Magnus Takvam i Dagsrevyen.

 

Han sitter jo alltid på fasiten, og vet hva vi skal mene ! :cheers:

 

Han er ikke den eneste! Vanskelig for TV-slavene ha egne meninger bassert på fakta! Media lyver jo aldri??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Meninger er viktig, samtidig som det er viktig å konfrontere holdninger ute blant folk. Det er mye misoppfatninger om saker og ting, og enkelte ganger er det rett og slett på sin plass å konferere folk som fremsetter ulike påstander. Jeg sier ikke at alle skal mene det samme som meg i ett og alt, men samtidig er det viktig å kunne diskutere saker og ting - slik at man kan få kartlagt hva som er årsaken til oppfatninger og meninger der ute blant folk. For veldig ofte ser jeg at både jeg selv og andre har meninger som gjerne bygger på feil grunnlag, feil oppfatninger. Og selv om det ikke alltid er like kjekt å innrømme at man tar feil - så er det altså lov å skifte mening. Det er lov å endre oppfatning.

 

Når jeg ser ulike påstander fremsettes på bl.a. baatplassen som i denne tråden, så blir jeg rett og slett så engasjert (og litt forbanna) at jeg ikke klarer å la være å delta i diskusjonen. For her er det stort sett snakk om enkeltindivider som føler at organisasjoner og myndigheter kommer inn på deres private område, og begynner å male opp en guffe basert på politisk syn og en masse annet rart. For å være helt ærlig - mitt syn på veldig mye har endret seg radikalt etter at jeg ble med i en frivillig organisasjon. Til det bedre, tror jeg. Noen ganger åpnes nye dører, vet dere.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også mange her inne innser at båtene deres er en risikofaktor, og av den grunn er avhengig av RS og andre. :smash:

Hanse 320 er jo ikke akkurat verdens tryggeste båt å ferdes i, mens vi med trygge Svenske kvalitetsbåter aldri vil komme til å trenge hjelp. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også mange her inne innser at båtene deres er en risikofaktor, og av den grunn er avhengig av RS og andre. :smash:

Hanse 320 er jo ikke akkurat verdens tryggeste båt å ferdes i, mens vi med trygge Svenske kvalitetsbåter aldri vil komme til å trenge hjelp. :yesnod:

 

Vel, Hanse 320 er ikke verdens tryggeste båt - men den er ihvertfall designet for å oppfylle CE categori A. Om møbel-finishen og teakdekket ikke er like pent som på en svensk båt, så tror jeg båten er vel så sikker som sine svenske brødre. Nå har jeg ingen statistikk på hvilke båter som trenger mest hjelp, men jeg har ikke sett spesielt mange billigbåter kontra dyrere. Ikke spesielt mange uerfarne båtfolk kontra erfarne. Alle er like uheldige, og like takknemlige.

 

Torsdag setter vi forøvrig kursen mot Lerwick, og dette er ikke første gangen en Hanse 320 seiler til Shetland eller andre havstrekninger. I løpet av mine 8 sesonger med båten har jeg aldri opplevd noe som helst som tilsier at båten ikke er trygg, og jeg vedlikeholder båten langt mye mer enn svært mange andre jeg kjenner. Tekniske installasjoner, sikkerhetsutstyr, erfaring og kompetanse står det heller ikke av veien for - men jeg skal ikke utelukke at en dag så blir det min tur til å trenge hjelp.

 

Joda, jeg har allerede gått på grunn. Men ikke med denne båten. Ikke enda. Selv min avdøde bestefar gikk på grunn - på en grunne han har seilt rundt i sikkert 70 år. Selv den mest erfarne gjør feil. Jeg har vært med som regattamannskap å gå på grunn, å dra andre av grunn. I skjærgården hvor vi seiler hver uke. Vi er fortsatt bare vanlige folk, og folk feiler. Det er jo menneskets natur.

 

EDIT: lano2 - dette må jo kanskje være årets mest dustete kommentar. Unnskyld meg, men.

Redigert av shaukaas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er synd at du oppfatter dette slik. Hverken Hovedredningssentralen, Kystradioen, Redningsselskapet, Røde Kors, Norsk Folkehjelp eller Kystvakten kjører på noen som helst måte noe sololøp her. De jobber sammen. Helikopterulykka vi nylig var vitne til var et fantastisk eksempel på hvordan norsk redningstjeneste jobber sammen. Det var en imponerende aksjon, som jeg håper setter ting inn i et litt annet perspektiv. Heldigvis er et ikke ofte en ser denne typen ulykker, og "hverdagen" til ansatte og frivillige i norsk redningstjenste er nok langt i fra så dramatisk. Svært mye av arbeidet er holdningsskapende arbeid og forebygging. Ser du for deg Kystvakten drive med opplæring av barnehageunger? Hallo - våkn opp!

 

Kystvakten driver med opplæring av barnehageunger også:)

Link to post
Share on other sites

RSL:

Som jeg skrev så synes jeg du hadde et godt forslag, men jeg ser ikke hvordan det kan håndheves.

Synes også dette hører naturlig hjemme som endel av den 'gamle' loven om at det skal være flyteutstyr til alle ombord, ikke den foreslåtte endring i bruken av flyteutstyret.

Link to post
Share on other sites

I din uttalelse her, Marwin, så ligger det vel implesitt at dersom det hadde vært påbudt med flyteutstyr på det tidspunktet, så hadde fiskerne brukt vest. En forutsetning som i så fall er tatt ut av den klare luft. Typisk er vel i stedet at de som "skal bare" uansett ikke ville brukt vest, slik at resultatet ville blitt det samme.

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kystvakten er tross alt tenkt å være på sjøen. Konstant. RS ligger myye til kai. Det samme gjør Politibåtene og Tollvesenet.

Alle mangler penger, og da bør man jo tenke over hva som gir mest effektiv drift.

Mulig det er litt bedre for øyeblikket, men RS har ikke akkurat imponert meg med økonomistyringen sin tidligere, de har vært like dårlige som forsvaret, sånn sett. De har vært mye flinkere på PR enn økonomi.

Men jeg fastholder min påstand om at dette er en del av en årviss PR jippo, uten noen som helst slags faglig begrunnelse.

RS driver forretning, og de som innbiller seg at det finnes et snev av idealisme tilstede, har ikke brukt RS med et yrkesfartøy.

 

Det er forresten lett å dra fram de gangene RS har reddet liv, men det er også endel tilfeller hvor de ikke har vært der de skulle, og det

er en av grunnene til at jeg mener at det hadde vært bedre å organisert ting anderledes.

Link to post
Share on other sites

Svarte vet ikke og ingen:

 

Noen idealiserte teoretikere forsøker åpenbart å jobbe mot "0-visionen" noe som vel er totalt urealistisk.

 

Personelig tror jeg Den Store Stygge Staten burde drevet omfattende opplysningsvirksomhet ved foreksempel bruk av videoklipp rekonstruerte drukningsulykker en 3 - 4 forskjellige som fall fra land, fall fra båt osv, nevner ingen konkrete men det finnes mange veldig sterke eksempler som i utgangspunktet er nokså uskyldige men ender fryktelig galt.

 

Jeg er FOR bruk av redningsvest men det må være de båtfarende som skal vite når behovet er der.

 

Forøvrig synes jeg denne kan gi en grei analogi: " keeping your seatbelt fastened whenever seated" (Overfør til Fartøy i fart eller under forhold som rettferdiggjør bruk av vest/flyte)

 

En kan neppe lovregulere en 0-visjon. Virkeligheten er alt for kompleks til det .......

 

..... etter min mening

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Svarte vet ikke

Mulig noen lurer da "vet ikke" har fått null stemmer, antar du har klikket feil dersom meningen var å stemme på dette alternativet. (Jeg (administrator) kan heller ikke se hvem som har stemt eller hva deltagerne har stemt på)

 

Ellers viktig at alle leser spørsmål/svaralternativer nøye, i øyeblikket har 100 svart nei på første spørsmål, men bare 80 av dem har valgt riktig alternativ på spørsmål 2. ("Svarte "Nei" eller "Vet ikke " på forrige spørsmål")

Link to post
Share on other sites

I din uttalelse her, Marwin, så ligger det vel implesitt at dersom det hadde vært påbudt med flyteutstyr på det tidspunktet, så hadde fiskerne brukt vest. En forutsetning som i så fall er tatt ut av den klare luft. Typisk er vel i stedet at de som "skal bare" uansett ikke ville brukt vest, slik at resultatet ville blitt det samme.

HVIS du hadde tatt deg tid til å bla tilbake og sett på den ulykken… Et påbud den gangen ville ha endret innstillingen til mange. OG ulykken sansynligvis ikke fått det tragiske utfallet.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

-RS ser vel for seg at de skal selge uhorvelig mange redningsvester om det blir totalpåbud. Så mange vester at de kan dobble administrasjonen, lønninger og show off budsjettet...

Ja det ligger nok noe i dette ja.

 

Uten at jeg kjenner produktene til RS eller intensjonen bak, så antar jeg at de ønsker å kunne tilby sine medlemmer (og andre) kvalitetsprodukter til en god pris. Ihvertfall så har prisen vært bra sammenlignet med andre - vurderte selv en oppladbar LED-lykt, og fant RS-butikken rimeligst for en tid tilbake.

 

Også Røde Kors har nettbutikk. Jeg tror neppe disse engasjementene har noe politisk bakteppe - det er heller et forsøk på å presentere og tilby gode produkter som disse organisasjonene kan stille seg bak, og som helt klart blir med på å få penger inn i kassa. Det er ikke billig å drive med frivillig redningsarbeid, selv om personalet jobber gratis. Utstyr, drift og ikke minst opplæøring er svindyrt!

Det er helt klart ingen tvil om at når man starter salg av diverse produkter er målet en fortjeneste på dette.

Det blir da helt feil og samtidig gå ut og fronte en vestpåbud i alle fritidsbåter, hvor dette vil medføre et økt salg og større fortjeneste for RS.

Jeg har ingenting i mot at RS selger utstyr til gode priser, og har selv bestilt redningsvester fra de, men at den samme aktøren fronter et politisk forslag om påbud blir feil.

At de kjører holdningskampanjer, etc. og reklamerer for egne produkter er helt greit, men lovgivning bør de holde seg langt unna så lenge de selv har valgt og være en kommersiell aktør som bedriver kjøp og salg av detaljvarer.

Link to post
Share on other sites

Det er forresten lett å dra fram de gangene RS har reddet liv, men det er også endel tilfeller hvor de ikke har vært der de skulle, og det

er en av grunnene til at jeg mener at det hadde vært bedre å organisert ting anderledes.

Trøste og bære!

"Hvis ambulansen (eller RS-båten) hadde kommet fre LITT tidligere hadde livet vært reddet…" Hvordan ville du ha organisert tjenesten bedre da?

 

Av og til KAN IKKE redningstjenesten vært akkurat DER akkurat DA! Fjellklatre-gruppa KAN IKKE være i DET fjellhenget når basehopperen kræsjer i fjellveggen!

Det er det ingen redningstjeneste som kan, med de resursene som eksisterer til dette i dag.

 

(At NSSR var dårlig styrt for noen år siden, bør være glemt nå…)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg minnes en sommer for noen år siden, hvor det ble store avisoppslag om flere døde etter kantring i stille vann i Tromsø-området... Ingen av de ishavsfiskerne som omkom hadde vest...De skulle bare over sundet...

Noen somre senere omkom 3 i småbåt på Møre pga mangel på vest. De skulle også bare en kort tur i stille vann (Var med å søkte etter dem i to døgn. Gratis...)

Skal jeg fortsette?

 

Og vet du at de ikke hadde frosset ihjel uansett vest eller ikke?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er synd at du oppfatter dette slik. Hverken Hovedredningssentralen, Kystradioen, Redningsselskapet, Røde Kors, Norsk Folkehjelp eller Kystvakten kjører på noen som helst måte noe sololøp her. De jobber sammen.

 

I følge en kollega av deg som er styrmann i Nordsjøen og aktiv fører av en av de frivillige båtene så er ikke samarbeidet mellom NSSR og Røde Kors på sentralt hold noe å skryte av? Han legger forøvrig skylden på Røde Kors, ikke vet jeg, men lokalt fungerer det bra etter sigende.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eller hadde RS holdt seg laaangt vekke, så hadde de ikke ødelagt seilbåten, eller kjørt seg selv opp på tørt land..

http://www.fvn.no/lokalt/mandal/Redningsskoyta-skylt-pa-land-under-redningsoppdrag-2301934.html

 

Frivillige vil jeg ALDRI bli reddet av. De har nok med å redde seg selv.

 

 

Da er det are å melde dette inn til nærmeste kystradio eller HRS, så noterer de seg nok det. Takker for tilliten. Jeg er flau på dine vegne.

Link to post
Share on other sites

I følge en kollega av deg som er styrmann i Nordsjøen og aktiv fører av en av de frivillige båtene så er ikke samarbeidet mellom NSSR og Røde Kors på sentralt hold noe å skryte av? Han legger forøvrig skylden på Røde Kors, ikke vet jeg, men lokalt fungerer det bra etter sigende.

 

Det er nok store lokale forskjeller, uten at jeg kjenner til hvordan dette er i alle deler av landet. I min region jobber vi sammen med de aller fleste, inkludert sivile SAR-helikopter, 330, Kystvakt, Brann, Politi og lokale kajakk og dykkerklubber. Men med så mange frivillige organisert i så mange ulike organisasjoner vil det jo alltid knirke litt i sammenføyningene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...