Jump to content

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres? (meningsmåling er avsluttet)


KongKing

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?  

469 medlemmer har stemt

  1. 1. Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?

    • JA!
      111
    • NEI! (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      315
    • Vet ikke (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      8
  2. 2. Hva skal legges til grunn for lovregulering? (Om du støtter flere alternativer så velg det viktigste)

    • SVARTE "NEI" eller "VET IKKE " på SPØRSMÅL 1
      254
    • Båtens lengde
      10
    • Båtens maksimale fart
      25
    • Båtens aktuelle fart
      34
    • Båttype (åpen, motor, seil)
      27
    • Opphold utendørs
      23
    • Værforhold
      16
    • Påbudt brukt i alle fritidsbåter, uavhengig av andre forhold
      23
    • Ingen av alternativene passer
      22

Meningsmålingen er stengt


Recommended Posts

Nå synes jeg dere er på skikkelig "villspor" her. Denne tråden dreier seg om at RS ønsker å påvirke regjeringen i forhold til påbud av bruk av flyteplagg for alle fritidsbåter.

Slutt å syte på jobben RS gjør på sjøen, det er ikke der de feiler !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg flau på vegne av enkelte debattanter her inne. Ante ikke at nivået på baatplassen var blitt så sterkt redusert siden sist jeg var innom. Har fulgt dere siden 2004, men dersom dette blir nivået fremover foretrekker jeg å bruke tiden min på langt mer fornuftige gjøremål.

Link to post
Share on other sites

Ble noe rot med svaret mitt der. Dette handler ikke om en ambulanse som er litt for sein. Ved ulykker eller forlis er det nesten aldri RS sine fartøyer som er først på plass. Ved Sleipnerulykken f.eks var de der ikke i det hele tatt. Har ingen interesse av å sverte RS, men mener oppriktig at ressursene blir brukt på feil måte nå. At RS kommer med disse idiotiske utspillene sine har ikke noe med den meningen å gjøre.

Link to post
Share on other sites

RS gjør et fantastisk arbeid i det daglige. Har selv fått hjelp og har kun positive ting å si om den erfaringen. Kommer ikke til å melde meg ut uansett denne gangen heller.

 

Frivilligheten i RS, Røde kors og lignende er et stort pluss for Norge og alle oss som ferdes både på vannet og til fjells. Å nekte å bli reddet av dem...ja gidder ikke kommentere det.

 

Jeg og vi bruker alltid vest i fart. Er blitt seiler og det er en helt naturlig del av rutinen å ta den på. Dog vil jeg bestemme dette selv. Når en cruiser i 2-5knop i sola innaskjærs er jeg voksen nok til å kunne ta den av meg og vil ha retten til å kunne bestemme dette. Dette handler ikke om det er fornuftig å bruke vest eller ei, det vet alle det er.

 

RS er en organisasjon som hovedsaklig lever av politiske bevilgninger. Før hadde de også spillautomater, noe som falt bort og har resultert i kreativitet i hvordan en skal skape andre inntekter:

- Tigging med ferdigutfylte fakturaer

- Salg av vester og masse annet.

- Salg av kurs

- Småbåtregisteret

I tillegg er det rart å se på en ledelse med Rikke Lind i spissen som blir mer og mer politisert for tiltak som helt klart gavner inntekskildene deres. Når de i tillegg påberoper seg at de har alle båteieres støtte er ledelsen i RS på gal vei. De må begynne å agere som det de er, en ideell organisasjon med klart formål: Å sikre alle som ferdes på sjøen best mulig ut fra de plitiske rammer som er lagt. De skal IKKE legge rammene eller forsøke på dette.

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet ber regjeringen innføre påbud om bruk av flytevest i alle fritidsbåter. Og hevder å ha båtfolket med seg på laget:

 

http://touch.budstikka.no/batliv/bat/redningsselskapet/na-vil-han-ha-pabud-om-bruk-av-flytevest-for-alle/s/5-55-316273

 

Argumentet til RS er: "– Det er også farlig å oppholde seg utendørs i en båt over åtte meter i fart. Jo større båten er, jo lenger ut på sjøen drar man i forhold til i mindre båter. Der er man mer eksponert for hardt vær, sier han."

 

Hvor har han der fra at det er farlig å oppholde seg i båt over 8 meter? Vestpåbudet som kom i fjor hadde jo i det minste en fornuftig begrensning ifht lengde, da det vel er fra små åpne båter folk drukner fra. Dette er bare å riste på hodet av. Særlig når de som drukner gjør det i stor grad innaskjærs, så da blir det dust å si at det er farligere lenger ut på sjøen.

Her må vi være bevisste på å bearbeide politikere og de i Nærings- og fiskeridepartementet(?) som skal gjennomføre en evaluering av vestpåbudet, folkens!   

 

Ifjor solgte jeg min 23 fot plastsnekke som jeg da hadde hatt i nesten 20 år siden mye av kosen med å tøffe nedover elva med kaffekoppen i den ene handa og roret i den andre hånda forsvant med vestpåbudet. Jeg meldte meg ut av RS siden jeg var irritert over at de hadde jobbet for et slikt idiotisk vestpåbud. I år har jeg kjøpt større (og raskere) båt. Det viktigste kriteriet var at den skulle være over 8 m slik at jeg slapp vestpåbudet. Den 9. mai 2016 ringte jeg sogar til redningsselskapet og snakket med Leder for samfunnskontakt Oddbjørn Nesje for å forsikre meg om at de ikke ville jobbe for utvidelse av vestpåbudet. Han snakket rundt grøten, men jeg fikk inntrykk av at de forstod at redningsvestpåbudet er tullete og han påpekte at det (selvfølgelig) ikke er de som bestemmer. Så meldte jeg inn i RS igjen. Og idag får jeg altså se lenken til artikkelen i denne tråden hvor Kommunikasjonssjef Frode Pedersen igjen argumenterer for å utvide vestpåbudet. Gjett om jeg er irritert på RS nå! Jeg mistenker at de gjør dette for å selge sine overprisede vester med "RS"-logo. Dessverre er årets medlemsskap betalt, men heldigvis er ikke neste års medlemskap betalt!

Link to post
Share on other sites

Nok en gang, jeg er overrasket over den rådende egoismen til enkelte her. At en er prinsipielt er mot et påbud er helt greit, men bruk nå for guds skyld vest likevel - folk drukner uansett vær og føreforhold. Å være mot RS og jobben de gjør med bakgrunn i at de står for et vestforbud blir rett og slett bare barnslig. Men det er lov å være mot et lovpålagt påbud.

 

Link to post
Share on other sites

PS. Det er Solvik-Olsen og Samferdselsdepartementet som skal evaluere. Antagelig blir Kystverket koblet inn da gjerne kanaliserer både ressurser og kompetanse i disse sakene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

PS. Det er Solvik-Olsen og Samferdselsdepartementet som skal evaluere. Antagelig blir Kystverket koblet inn da gjerne kanaliserer både ressurser og kompetanse i disse sakene.

 

Og i det øyeblikket noen finner ut at det finnes et tidligere AP medlem i Kystverket så konspirerer man videre...

Link to post
Share on other sites

Ask:

Første spørsmål er om man i det hele tatt ønsker noen lovregulering.

 

Svarer man "Ja"  spesifiserer man i svaret på spørsmål 2 hva man mener bør være viktigste kriterium for reguleringen.

Dagens påbud er i hovedsak basert på båtens lenge, er det som går igjen nå påbudet omtales.

 

Ett av svar-alternativene på spørsmål 2 er det du nevner,  "Påbudt brukt i alle fritidsbåter, uavhengig av andre forhold"

Link to post
Share on other sites

Vestpåbudet kom vel ifjor og skal man dømme av statistikken så ville dødsfallene ha vært færre om denne regelen ikke ble innført, statistikk kan brukes til å "bevise" så mangt. Båtførerprøven gjelder jo ikke for fulle mannfolk med god økonomi i aldersgruppen over 40 som ikke vet bak frem på en båt og kun er ute om natten så det holder heller ikke.

 

 

Vi konstanterer kun at robåten nå har forlatt havn og begitt seg ut på tåkehavet ... 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser frem til den dagen Turistforeningen jobber for at det skal bli påbudt å ta med kart og kompass når man går ut i naturen, uansett hvor man går.

 

Turistforeningen selger som kjent kart....

 

Helst skal man besitte DNT-nøkkel også, for å kunne søke ly ved dårlig vær. (Og for å deponere for nøkkel, må man være medlem)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-synes jeg husker at et av de alternative forslagene til vest-påbudet var " dersom det er barn ombord i båten, så skal alle benytte redningsvest"

Så det er all grunn til å være på vakt om hva slags forslag til ordlyd som eventuelt kommer ved lovendring.

Det var vel også slik at nytt regelverk ble klubbet igjennom på Stortingets siste dag, i all hast... Alle ville gjøre noe for sikkerheten til sjøs, men ingen ville ta skylda for ulempe for velgerene...

Link to post
Share on other sites

Uansett tror jeg nok erfaringene og kompetansen til alle involverte etater og organisasjoner langt på vei overgår erfaringene og kompetansen på området hos båtfolket. Litt på samme måte som at brannvesenet gjerne har bedre kompetanse på brannsikkerhet og denslags enn alle landets boligeiere. Også brannvesenet har sine frivillige. Det er ingen som sår tvil om deres mandat?

 

Det er sikkert noen her som synes det er idioti å ha brannvarsler hjemme også, på samme måte som komfyrvakt og brannslukningsapparat bare står i veien. Ingen brannfolk jeg kjenner synes dette er dårlige tiltak. De som henter ut forkullede rester og kullosforgiftede barn. Jeg tror for en gangs skyld så bør man la de med erfaringen og kompetansen på drukningsulykker og denslags få lov til å fremme sitt syn på saken. Så kan man være enig eller uenig - uten å dra inn en masse dritt på teppet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Påfallende stor forskjell i hva ekspertgruppen som ble satt ned før endringene i småbåtloven ble innført og hva det selvutnevnte "båtfolket" mener ja. 

 

Ingen tvil om hvem som vinner på saklighet. Det selvutnevnte "båtfolket" konspirerer rundt stor inntjening på salg av vester, at lederen av RS har en politisk konspirasjon gående med et parti som ikke sitter i regjering, at RS sitt engasjement i Middelhavet er en styggedom, at romslig promille når man fører båt er noe man bør få ha og at alle bør kunne tømme bæsjen sin rett i sjøen. At deres "frihet" er truet, at livet på sjøen blir uutholdelig hvis man må ha på et flyteplagg, holde seg edru og ikke får gjøre som man vil. 

 

Oh, for en lekker gjeng. Tenker sympatiene strømmer på fra resten av befolkningen. 

Link to post
Share on other sites

HVIS du hadde tatt deg tid til å bla tilbake og sett på den ulykken… Et påbud den gangen ville ha endret innstillingen til mange. OG ulykken sansynligvis ikke fått det tragiske utfallet.

Men kjære vakre vene. At det dør noen mennesker er ingen god grunn til å innføre en lov som gjelder alle i alle situasjoner. Da er det 1000 påbud vi kan innføre.

 

Ca 50 personer dør i fallulykker i trapper hvert år. Er påbud om hjelm i trapp er fornuftig løsning på problemet?

 

kk

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel ikke saklige momenter igjen, så skriver heller litt hvorfor jeg er oppgitt. Jeg lever av og til litt på kanten, langt utenfor kanten for de aller fleste. Å tusle rundt på fjorden er kanskje den tryggeste hobbyen jeg har. Bruker alltid sikkerhetsbelte i bil, var blandt de første til å bruke hjelm i alpinbakken (og det har sansynligvis reddet livet mitt en gang). Mange av hobbyene mine krever bruk av hjelm. Og mye annet sikkerhetsutstyr. På havet i seilbåten har jeg ett veldig bevisst forhold til hvilket utstyr som er ombord, og kan bruke det. Har mange sikkerhetskurs, ene tok jeg sammen med brannmenn og ambulansehelikopterpersonell. Har prøvd å svømme i 5 meter høye brytende bølger (med vest). Hvis jeg ikke er paranoid på sikkerhet må jeg slutte med flere av hobbyene mine. Mange som for å forby og påby alt mulig vil sikkert forby alt jeg gjør. Å ta på vest for å ro jolla fra båten til land en varm vindstille julidag vil jeg aldri gjøre. Hvis gummiljolla skulle synke klarer jeg fint å svømme 25 meter enten til land eller båten. Flyteplagg vil jeg aldri bli sett med, enten er det risiko, da er det redningsvest som gjelder, ellers så er det tilnærmet null risiko. Som nevnt før, har mye større tro på sikkerhetsline enn vest. Hvis noen detter i vannet i kuling med spridd genoa på havet er muligheten til å bli funnet liten.

 

Noen vil bestemme over andre. Jeg er motstatt. Jeg vil ha frihet til å foreta egne vurderinger. Det jeg er helt sikker på, skulle jeg drukne en gang har jeg garantert vest på meg. Bruker det når det er risiko, men en vest kan ikke eliminere risiko.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Ca 50 personer dør i fallulykker i trapper hvert år. Er påbud om hjelm i trapp er fornuftig løsning på problemet?

 

kk

 

Betyr det at du er i mot det ganske omfattende regelverket som gjelder for å bygge sikre trapper? 

 

Du er kanskje pro at det burde være lov med trapper uten rekkverk, sklisikring, regulering av åpning mellom trinnene så ikke unger kan ramle i mellom osv. 

 

Javel.. 

 

http://www.dsb.no/nn/Rettskilder/Regelverk/Oppslagsverket/3906/3907/7546/7756/7786/7787/

Link to post
Share on other sites

Bravo pacuare, jeg tenker du oppsummerte tankene de fleste av oss har rundt saken  :clap:  :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...