Jump to content

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres? (meningsmåling er avsluttet)


KongKing

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?  

469 medlemmer har stemt

  1. 1. Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?

    • JA!
      111
    • NEI! (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      315
    • Vet ikke (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      8
  2. 2. Hva skal legges til grunn for lovregulering? (Om du støtter flere alternativer så velg det viktigste)

    • SVARTE "NEI" eller "VET IKKE " på SPØRSMÅL 1
      254
    • Båtens lengde
      10
    • Båtens maksimale fart
      25
    • Båtens aktuelle fart
      34
    • Båttype (åpen, motor, seil)
      27
    • Opphold utendørs
      23
    • Værforhold
      16
    • Påbudt brukt i alle fritidsbåter, uavhengig av andre forhold
      23
    • Ingen av alternativene passer
      22

Meningsmålingen er stengt


Recommended Posts

Jeg tror at alle som har vært med på å hente opp døde personer fra sjøen ser viktigheten av å bruke vest. For min egen del er risikoen størst når jeg går fra brygga til båten, men av praktiske grunner er det enklest å ha vesten ombord i båten.

Har selv erfart å gå i vannet, og sett hvor hinsides vanskelig det er å komme seg opp igjen med våte klær.

 

Bruker selv et sted mellom 3-500 timer i året på frivillig å bistå båtfolket. Uten en krone i lønn. Håper min innsats sammen med flere tusen andre frivillige her i Norge verdsettes, og at våre samlede erfaringer gjennom mange år kan være verdt noe.

 

Du skal vite det at vi verdsetter det frivillige arbeidet, men når deres arbeidsgiver blander business og politikk blir det feil for meg. Det at et selskap som tjener fett og går over 50 mill i overskudd ikke godtgjør de frivillige med en krone, finner jeg forkastelig.

 

Det å argumentere for at det er lettere å finne lik med vest og at man må påby vest i alle båter fordi de over 8 meter har muligheten til å dra ut på åpent hav og derfor dårligere vær, vitner jo om at de har en "tenketank" i PR-avdelingen som desperat vil selge vester så de kan tjene enda mer penger.

Det at de overtok småbåtregisteret har jo gitt dem ca 26 mill i ekstra årsinntekt, så det er klart de får blod på tann....

Redningsoppdrag betales jo uansett av staten, så om de bruker 3 eller 30 timer på å finne lik, så vil det uansett ikke slå ut i negativ retning rent økonomisk for dem.

 

Det er for meg organisasjonsledelsen og ikke de ansatte eller frivillige som gir meg sure oppstøt.

Det er spådd knallvær her sør til onsdag og da kommer jeg til å seile naken og så sakte jeg kan uansett hva styremedlemmer i RS måtte mene om det.

 

 

RSL

god sommer folkens.... den er rett rundt neste bøye

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

kointa, on 22 May 2016 - 17:21, said:

dette viser at du ikke har en anelse om hva Røde Kors betyr for sikkerhet og trygghet, På Tjøme er det hver helg 4 frivillige (les:uten lønn) på døgnvakt for båtfolket . Og hele sommeren er det 24 timers beredskap med kvalifisert ambulanse personell som bruker fritid og ferie til å stå i beredskap for båtfolk.

Politi, Hovedredningsentralen /RS bruker Røde Kors ved personskader og sykdom- Og den spydige kommentaren at de karrer til seg penger fra staten faller totalt på steingrunn, et eksempel er at de får 60 mill i overføringer fra staten, og betaler samtidig  inn over 70 mill bare i moms........... Og Tjøme Røde Kors har nedlagt ca 22 000 dugnadstimer for å ha Sjø og redningsentret ship Shape, og i tillegg driver de med opplæring av medlemmer . skoleklasser osv osv 

https://www.youtube.com/watch?v=lfowkhHqgec

Og det er disse menneskene du mener leker sjøpoliti

All honnør til de som finner å bruke fritid og ressurser på frivillig arbeid i lag og organisasjoner, det være seg på land, på fjellet, eller på sjøen :smiley: :thumbsup: .

 

Men mange av de store «veldedige» organisasjonene fremstår i realiteten som kommersielle aktører som drives profesjonelt, og som ofte opererer i området mellom det offentliges ansvar, og den enkeltes enkelt ansvar for seg og sitt. De har på mange måter tatt seg til rette der det offentlige har sviktet. Se blant annet på hvordan Norsk Luftambulanse ble etablert, og har fått seg en posisjon som viktig privat aktør i et område som jeg mener fullt ut burde vært det offentlige sitt ansvar. Tilsvarende for redningstjenesten til sjøs. At Norge med sin lange kyst i stor grad har overlatt redningstjenesten til en dugnadsbasert organisasjon er ganske utrolig (med unntak av noen «å 40 år» gamle redningshelikoptre som knapt er flygedyktige, noen få kystvaktskip, mm.). Disse organisasjonene er i stor grad finansiert gjennom direkte eller indirekte offentlige midler (overføringer eller tjenestesalg), tv-aksjoner, andre bidrag, innsamlinger, og ren tigging om penger. Samtidig rekrutteres i stor grad ledere fra det sentrale politiske Norge, slik at de sikrer organisasjonen videre direkte påvirkning og innflytelse gjennom de nettverk og relasjoner de blir rekruttert fra.

 

At Røde Kors på et tidspunkt fant ut at de også skulle etablere seg som tjenesteaktør på sjøen følger da som naturlig konsekvens av at de, som de fleste større organisasjoner, ønsker å vokse og ta større del av markedet (les pengene). Denne etableringen er i delvis konkurranse med Redningsselskapet, selv om Røde Kors argumenterer annerledes (de konkurrerer om den samme offentlige pengesekken). Det er også påfallende å observere hvordan noen av de såkalte ideelle organisasjonene er linseluser, og søker mest mulig medieoppmerksomhet for å få profilert sitt navn og sine tjenester maksimalt.

 

Her kan man også komme inn på en interessant diskusjon mellom den enkeltes personlige ansvar og det ansvar Røde Kors «tar på seg». Hvem har bedt Røde Kors «... stå i beredskap for båtfolk»? Er ikke dette i utgangspunktet den enkelte sitt personlige ansvar, og hvis det skjer noe alvorlig bør det være det offentlige Norge som stiller opp, ikke en tilfeldig tilstedeværende frivillig organisasjon basert på dugnad.

Link to post
Share on other sites

Jeg påpeker at statistisk sett så skjer det ikke flere ulykker til tross for flere båter, større båter og høyere fart hvilket er litt underlig og burde antyde at problemet er noe overdrevet. Med andre ord er et uendret antall ulykker/drukningsulykker en fremgang når man samtidig ser en betydelig økning i bruk/fart osv Det indikerer at nye påbud og regler ikke er nødvendig mens forkjemperne mener at det er nødvendig.

 

 

Mulig det du, jeg påpeker bare at lysten til å regulere noe øker i takt med utbredelsen av dette "noe". Om det er båter eller droner under juletreet... 

 

Kan det tenkes at ulykkesraten har gått ned som følge av noen av de reguleringene man har fått? Vestpåbud? Båtførerprøven? Eller har vi bare evolusjonert oss til et mer båtvant båtfolk? 

Link to post
Share on other sites

All honnør til de som finner å bruke fritid og ressurser på frivillig arbeid i lag og organisasjoner, det være seg på land, på fjellet, eller på sjøen :smiley: :thumbsup: .

 

 

Her kan man også komme inn på en interessant diskusjon mellom den enkeltes personlige ansvar og det ansvar Røde Kors «tar på seg». Hvem har bedt Røde Kors «... stå i beredskap for båtfolk»? Er ikke dette i utgangspunktet den enkelte sitt personlige ansvar, og hvis det skjer noe alvorlig bør det være det offentlige Norge som stiller opp, ikke en tilfeldig tilstedeværende frivillig organisasjon basert på dugnad.

 

det samme gjelder SAR tjenester på land . I Sverige utkaller man HV-forsvaret-politi på leteaksjoner- Her i Norge har vi frivillige , til minimal kostnad for staten. Norske Redningshunder har rundt 200 ekvipasjer, for å få godkjent en redningshund tar det 2-3 år 2-2500 treningstimer , Hver hundefører bruker 2-300 Kr av egen lomme, og stort sett det meste av sin fritid for å kunne stå i beredskap .

Og sammen med Røde Kors utgjør disse frivillige ildsjelene beredskapen her i Norge

Link to post
Share on other sites

Det kommer etpar slike idiotiske utspill fra Redningsselskapet hver vår. Sikkert et rop om oppmerksomhet før alle callsentrene kopler til.

Ifjor var det promillegrense null som var tema.

Det er på høy tid at Redningsselskapet legges ned og ressursene gis til Kystvakten isteden.

Da ville man fått noe som virket etter hensikten..

Link to post
Share on other sites

Mulig det du, jeg påpeker bare at lysten til å regulere noe øker i takt med utbredelsen av dette "noe". Om det er båter eller droner under juletreet... 

 

Kan det tenkes at ulykkesraten har gått ned som følge av noen av de reguleringene man har fått? Vestpåbud? Båtførerprøven? Eller har vi bare evolusjonert oss til et mer båtvant båtfolk? 

 

Vestpåbudet kom vel ifjor og skal man dømme av statistikken så ville dødsfallene ha vært færre om denne regelen ikke ble innført, statistikk kan brukes til å "bevise" så mangt. Båtførerprøven gjelder jo ikke for fulle mannfolk med god økonomi i aldersgruppen over 40 som ikke vet bak frem på en båt og kun er ute om natten så det holder heller ikke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Et lite innspill i denne altfor lange diskusjonen... look to Australia  :thumbsup:

Her defineres klart virkeområde for lov om bruk av PFD (Personal Floating Device) avhengig av båt type og værforhold. Samtidig defineres hva som er godkjent utstyr og hvilke kriterier som definere om du er i "smooth waters" eller ikke. 

De har da definert 3 ulike scenario for bruk av båt:

1) Smooth

2) Inshore

3) Offshore

 

(Australian) National Standard for Recreational Boat Safety Equipment

 

For scenario 1 (smooth) så kan en enkel seilervest eller lignende godkjennes brukt. Se link under for detaljer. Her i landet finnes det ikke noe skille som avhenger av bruk og heller ingen referanse til hvilken standard som skal brukes for å godkjenne en redningsvest til privat bruk. 

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Du skal vite det at vi verdsetter det frivillige arbeidet, men når deres arbeidsgiver blander business og politikk blir det feil for meg. Det at et selskap som tjener fett og går over 50 mill i overskudd ikke godtgjør de frivillige med en krone, finner jeg forkastelig.

 

Det å argumentere for at det er lettere å finne lik med vest og at man må påby vest i alle båter fordi de over 8 meter har muligheten til å dra ut på åpent hav og derfor dårligere vær, vitner jo om at de har en "tenketank" i PR-avdelingen som desperat vil selge vester så de kan tjene enda mer penger.

Det at de overtok småbåtregisteret har jo gitt dem ca 26 mill i ekstra årsinntekt, så det er klart de får blod på tann....

Redningsoppdrag betales jo uansett av staten, så om de bruker 3 eller 30 timer på å finne lik, så vil det uansett ikke slå ut i negativ retning rent økonomisk for dem.

 

Det er for meg organisasjonsledelsen og ikke de ansatte eller frivillige som gir meg sure oppstøt.

Det er spådd knallvær her sør til onsdag og da kommer jeg til å seile naken og så sakte jeg kan uansett hva styremedlemmer i RS måtte mene om det.

 

 

RSL

god sommer folkens.... den er rett rundt neste bøye

 

Jeg synes kanskje ikke at argumentet ditt med at et redningsoppdrag uansett betales av staten holder vann: Disse pengene burde i utgangspunktet ikke vært brukt, og jo kortere tid som brukes jo bedre er det jo for alle involverte. Kan du se for deg hvordan de pårørende har det når man ikke vet? Disse ekstra timene er en ekstrem påkjenning, både for involverte letemannskaper (mange av oss frivillige amatører) og pårørende. Dessuten tar dette opp unødvendig ressurser, som kanskje kan være med på å redde andre som også har et behov for hjelp. Dette er jo en ekstremt egoistisk tankegang? Tenker du på samme måte når du dunker borti noen på en parkeringsplass også? Fellesskapet ordner opp?

 

 

En annen sak er jo det at ved å bruke redningsvest har en langt større sjans for å overleve. Jeg tror ikke jeg trenger å gå inn på detaljene her; for det sier seg igrunn selv. Slagordet til RS om at "Ingen skal drukne" er egentlig ganske genialt. Til tross for at jeg forhåpentligvis ikke har kommet halvveis i livet enda, har det vært uforholdsvis mange drukningsulykker i nærheten av og rundt meg. Alt fra en stille fiske/rotur i et fjellvann, til seiling i storm. Drukningsulykker skjer på solskinnsdager og på uværsdager. På samme måte som trafikkulykker og andre uønskede hendelser.

 

Vi som er frivillige i ulike organisasjoner ser ikke på disse som en arbeidsgiver, bare for å holde definisjonene på plass. De fleste europeiske land har frivillige redningsmannskaper, enten det gjelder sjø eller land. Dette er ikke et særnorsk fenomen. Jeg kan anbefale deg og alle andre om å se dokumentaren som ble sendt om Redningsselskapet på NRK 1 mai. At organisasjonen blir beskyldt for å drive med millionbutikk synes jeg er dypt urettferdig; jeg skulle likt å ha møtt noen som har tjent seg rike på Redningsselskapet. Eller på Røde Kors. Eller Norsk Folkehjelp. Norske Redningshunder. Jeg kjenner overhodet ingen hverken i bunn eller topp av min organisasjon som motiveres av penger.

 

For min egen del, som seiler, har jeg alltid på meg redningsvest med PLB - og jeg har alltid meg meg VHF. I seilbåten brukes den fastmonterte, i gummibåten den bærbare. Men dette erstatter naturligvis ikke "båtvett." Men selv gamle mennesker med dobbelt båtvett drukner, så dette er ingen garanti i seg selv.

Link to post
Share on other sites

Det kommer etpar slike idiotiske utspill fra Redningsselskapet hver vår. Sikkert et rop om oppmerksomhet før alle callsentrene kopler til.

Ifjor var det promillegrense null som var tema.

Det er på høy tid at Redningsselskapet legges ned og ressursene gis til Kystvakten isteden.

Da ville man fått noe som virket etter hensikten..

 

Det er synd at du oppfatter dette slik. Hverken Hovedredningssentralen, Kystradioen, Redningsselskapet, Røde Kors, Norsk Folkehjelp eller Kystvakten kjører på noen som helst måte noe sololøp her. De jobber sammen. Helikopterulykka vi nylig var vitne til var et fantastisk eksempel på hvordan norsk redningstjeneste jobber sammen. Det var en imponerende aksjon, som jeg håper setter ting inn i et litt annet perspektiv. Heldigvis er et ikke ofte en ser denne typen ulykker, og "hverdagen" til ansatte og frivillige i norsk redningstjenste er nok langt i fra så dramatisk. Svært mye av arbeidet er holdningsskapende arbeid og forebygging. Ser du for deg Kystvakten drive med opplæring av barnehageunger? Hallo - våkn opp!

Link to post
Share on other sites

Har du også alltid på deg vest når du går for motor gjennom f.eks Blindleia om sommeren på en godværsdag med mange kompetente båtmennesker rundt deg (ombord)?

 

Helt klart, ja. Alltid - bestandig. Bortsett fra når jeg går til og fra båten på brygga.

Link to post
Share on other sites

Dere gjør en flott innsats Shaukaas ingen tvil om det ! Det er heller ingen tvil om at man gjerne skulle sett drukning-statistikken så lav som mulig, det tror jeg alle er enige om.

Det som ikke er like greit er at en organisasjon som er der for å hjelpe når uhellet er ute skal være pådriver for et lovverk man ser ikke har noen effekt. Det er vel noe slikt som ca. 15-20% av drukningsulykkene som skjer i fra båt og antallet ulykker har ikke gått ned etter påbudet om vest i båter under 8 meter kom i fjor. Når man så ser ulempene denne loven drar med seg i forbindelse med vestbruk under forhold hvor det strengt tatt skal "magi" til for at drukning skal skje, så er det ikke ønskelig med et slikt påbud. Ved andre forhold som tilsier at faren er langt mer til stede bruker de aller fleste flyteplagg uten at noe påbud er til stede.

At RS i tillegg driver med salg av redningsvester er rett og slett uheldig for organisasjonen. Om det skulle være slik at RS ikke ser på dette salget som "butikk" så er det i hvert fall nærliggende for oss andre å se det som "butikk" !

At gamle mennesker med dobbelt båtvett drukner kan selvfølgelig skje og det har med at en null-visjon er helt urealistisk å tro på.

Jeg synes personlig det er rart at ikke statistikken, som viser en hovedvekt av drukning der hvor båt faktisk ikke er involvert, fører til tanker om andre typer tiltak som kan redusere ulykkene der de faktisk skjer(fall fra land og fra brygge). Statistikken har Norsk folkehjelp og første halvår 2015 var det 44 personer, hvorav 7 var fall fra båt. Hele året under ett viste ingen nedgang sammenlignet med 2014

 

Kanskje man skulle fokusere på skotøyet ???

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her var det mange fornuftige komentarer: Tildels hatske utfall mot de organisasjoner som bidrar til et bedre og sikrere samfunn, i ren forbannelse og skrivekløe! Har agurktiden fullstendig slått beina under enkelte her?

Tror det er en god ide å sette seg inn i fakta før 'send'-knappen trykkes.

 

Ingrn av nevnte organisasjoner har 'tatt seg til rette'! De ble opprettet og vokst pga at 'Det Offentlige' (i mange år AP?) ikke har klart å organisere, finnansiere og drive en tilstrekkelig redningstjeneste til lands, på sjøen og i luften !

At frivilligheten har stått i høysetet har vært naturlig OG ligger i den norske 'folkesjela'. I alle fall inntil i år.

Fakta:

Hvorfor ble Redningsselskapet opprettet, tror dere?

Røde Kors bedrar med 10-tusenvis av frivillige gratis innsatstimer årlig, og må betale moms på redningsutstyret!

Det samme gjelder forresten (Ap-støttede?) Norsk Folkehjelp!

Luftambulansen redder mange liv pr. år med sin raske transport til sykehus.

Og disse organisasjoner finansieres av utloddninger, basarer, flaskeinnsamlinger, +++ OG noe offentlig tilskudd?

(Å dra inn flyktningene i Middelhavet i denne strengen er tull, pga at NSSR- båten er på betalt oppdrag)

Hva tror dere dette ville ha KOSTET med offentlig drift (og ikke minst BYRÅKRATI!!) hvis "Det Offentlige" skulle ha drevet alt dette?? Med samme effektivitet?

Se bare på det som 'offentligheten' driver i dag: Kystvakta, som flyttes rundt til stadig nye hjemmehavner med en minkende flåte, forsvarets båter og investeringer på sjøen, helikoptere til redning og politi.

INTENSJONEN med redningsvest-påbudene er sikkert god. Men når dette går utenfor 'komfort-sonen' til enkelte, kommer Stutum på banen temmelig raskt.

Jeg gremmes!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke å se på denne saken som noe annet enn ett politisk spill fra RS for å oppnå høyere fortjeneste.
Vestpåbud gir økt salg av vester for RS. For i følge reklamene er det jo viktig at vi kjøper vest fra RS. De er jo en veldedig organisasjon. I tillegg vil noen redningsaksjoner bli billigere å gjennomføre, da "likene flyter" som de sier det så vakkert, selv.

Alle næringer driver jo med slikt politisk spill. De viktigste forskjellene for meg er at andre næringer innrømmer at det er for å tjene mer penger/øke konkurransekraften. Og at båt, for meg, er frihet. Frihet til å kose seg på egne premisser. I årevis har kardemommeloven vært gjeldende på sjøen. Vestpåbudet blir bare enda en påminnelse om at dette er på vei bort.

Før jul rekllamerte RS for nye fancy LED-lykter man burde kjøpe i gave til alle som har båt.
Jeg spurte om de kom til å jobbe for ett generelt LED-lykt påbud i fritidsbåter. Den kommentaren ble raskt slettet. Det sier meg at jeg har rett i mine tidligere anntagelser.

 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Takk Marwin, for å si det som det er. Og jeg er helt enig med deg, VannTro - om at det må fokuseres på drukningsulykker fra andre aktiviteter enn fritidsbåt. Men det må være mulig å ha flere enn 1 tanke i hodet av gangen.

 

Jeg opplevde faktisk nylig at min 5 år gamle datter falt utenfor en 2 meter høy kai. Uten redningsvest. Lang historie kort: Dette kunne endt i tragedie. En redningsvest ville avverget situasjonen som kunne ha oppstått. Hun var imidlertid heldig: Det lå en båt fortøyd longside, med fortøyning rundt pullert på land og tilbake ombord. Hun endte opp i løkka, med ryggen ned - armene rett ut. Man hørte rop om hjelp, men så ingen barn. Ingen plask. Det var så nære på som det kunne ha vært - og til tross for en pappa som er supernøye på vestbruk, så gikk hun altså ut på kaien uten følge av voksne. Uten redningsvest.

 

Ikke bare hun lærte noe veldig viktig denne dagen - kanskje enda viktigere gjorde jeg og alle andre til stede det: En viktig påminnelse om hvor jævla viktig det er å bruke vest. Enten man er i sjøkanten eller i båt. Problemet med de på land er at de ikke har samme erfaringsbakgrunn og kompetanse som oss båtfolk. Det blir en lang vei å gå. Og de fleste i min omkrets som har druknet, har druknet i forbindelse med aktiviteter i sjøkanten. Ikke fra båt. Men ingen brukte vest - fordi de ikke var i båt. De fleste jeg kjenner som er båtfolk bruker vest. Det er kanskje derfor de ikke har druknet?

Link to post
Share on other sites

Da har man jobba fort fpr å demme opp for Arbeiderpartiet.

De ble stifta i 1887 og Redningselskapet fire år senere.

Første gang arbeiderpartiet kom i posisjon var i 1935.

Klar over det. Men Grønne Kors har vært mye støttet av Ap. Begge stiftet av andre grunner. Avsporing.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke å se på denne saken som noe annet enn ett politisk spill fra RS for å oppnå høyere fortjeneste.

Vestpåbud gir økt salg av vester for RS. For i følge reklamene er det jo viktig at vi kjøper vest fra RS. De er jo en veldedig organisasjon. I tillegg vil noen redningsaksjoner bli billigere å gjennomføre, da "likene flyter" som de sier det så vakkert, selv.

 

Alle næringer driver jo med slikt politisk spill. De viktigste forskjellene for meg er at andre næringer innrømmer at det er for å tjene mer penger/øke konkurransekraften. Og at båt, for meg, er frihet. Frihet til å kose seg på egne premisser. I årevis har kardemommeloven vært gjeldende på sjøen. Vestpåbudet blir bare enda en påminnelse om at dette er på vei bort.

 

Før jul rekllamerte RS for nye fancy LED-lykter man burde kjøpe i gave til alle som har båt.

Jeg spurte om de kom til å jobbe for ett generelt LED-lykt påbud i fritidsbåter. Den kommentaren ble raskt slettet. Det sier meg at jeg har rett i mine tidligere anntagelser.

 

 

 

Uten at jeg kjenner produktene til RS eller intensjonen bak, så antar jeg at de ønsker å kunne tilby sine medlemmer (og andre) kvalitetsprodukter til en god pris. Ihvertfall så har prisen vært bra sammenlignet med andre - vurderte selv en oppladbar LED-lykt, og fant RS-butikken rimeligst for en tid tilbake.

 

Også Røde Kors har nettbutikk. Jeg tror neppe disse engasjementene har noe politisk bakteppe - det er heller et forsøk på å presentere og tilby gode produkter som disse organisasjonene kan stille seg bak, og som helt klart blir med på å få penger inn i kassa. Det er ikke billig å drive med frivillig redningsarbeid, selv om personalet jobber gratis. Utstyr, drift og ikke minst opplæøring er svindyrt!

Link to post
Share on other sites

Avstemninger eller ikke: Personlig synes jeg at kampanjene om sikkerhet og bruk av vest har fungert.

Jeg bruker vest utendørs og når jeg fisker fra akterdekk og badeplattform. Ikke innendørs eller på akterdekk når båten ligget stille.

Men jeg savner av og til vesten når jeg går på smale flytebrygger og det er litt sjøgang...

 

(På samme måte savner jeg sikkerhetsbeltet hvis det ikke er på, i bilen under kjøring!

Rart hva man har vennet seg til! Er så gammel at jeg husker hylingen fra stutum og co da DET påbudet kom :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Men du trenger ikke noe påbud for å bruke vest når du gjør det  :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Men du trenger ikke noe påbud for å bruke vest når du gjør det  :wink:

 

Nei, for min del har det holdt med å plukke opp døde folk fra sjøen. Men ikke alle har det som hobby.

 

EDIT: Min interesse for båt er mye hjulpet frem av baatplassen.no - hvor jeg har vært med i mange år nå. Ikke bestandig like aktiv, men dog mye av årsaken til mitt sterke engasjement.

Redigert av shaukaas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men du trenger ikke noe påbud for å bruke vest når du gjør det :wink:

Sant nok. Men kampanjen HAR vitterlig ført til at flere bruker vest?

 

(Og etter over 32 år i aktiv frivillig tjeneste innen redning, har jeg skjønt vitsen med vesten:-)

Redigert: Og sikkerhetsbeltet...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig flere bruker vest, men det drukner like mange og 80-85% faller fra land/brygge. Derfor mitt forslag om fokus på fottøy  :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...