Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Hvorfor kan ikke dere som vil ha det stille vise hensyn til dem som vil bråke da? 

 

Det var en ny variant. Hvordan viser man hensyn til noen som vil bråke? Vedvarende støy er en form for forurensning og da er det gjerne den som forurenser som må begrense seg. Har ikke selv vært nevneverdig plaget av støy fra aggregater bortsett fra noen få ganger men synes generelt det har lett for å bli for mye unødvendig støy når det er mange båter samlet på et begrenset område. Høy musikk er vel kanskje den værste støykilden.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Noen lover er helt ok å bryte, andre ikke. Har forresten ennå tilgode å høre at seilbåter slutter å bråke med masten. Eller jo, husker faktisk en gang det sluttet å blåse, da tok det slutt ;)

Et par av fallene mine kan begynne å slå om vinden øker eller dreier. Er jeg ombord strammer jeg opp eller/og setter et tau ut til et stag eller noe for å dra det bort fra masta.

 

Et par ganger har folk vært ombord og gjort det når jeg ikke var ombord, helt ok. Tror ikke noen seilere blir gretne om en ber de om å surre opp falla om de slår.

 

Men i en havn med mye vind og mange seilbåter blir det mye lyd/sus ja, lite å gjøre med..

Link to post
Share on other sites

Om ett agregat som går på dagtid er mye bedre enn å høre på en seilbåt nå det blåser vet jeg da ikke. Jolla med junior bråker. Vannskutere som surrer rundt som veps bråker også. Nabon som ikke har helt kustus på bikkja, er veldig irriterende. Plager det meg flytter jeg meg. Trenger jeg 220v for å lade starter jeg agregatet. Klager noen på att dette går på dagtid, stopper jeg selfølglig dette. Men starter da 2 x cummins. Disse legges da opp på på 1500rpm i ca 2 timer. Siden disse ikke har lyddempere, har jeg enda ikke hørt en klage på dette enda.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan ikke dere som vil ha det stille vise hensyn til dem som vil bråke da?

her mangler visst både litt sosiale og logiske antenner, men for å svare på spørsmålet likevel; ta deg en tur til smögen, strömstad, eller hvilken som helst partyhavn en fredag eller lørdag, så vil du se plenty av akkurat det du etterlyser.

Link to post
Share on other sites

Dette bråket i fra masten på seilbåtene har vært diskutert gjentatte ganger de ti årene jeg har frekventert dette forumet. Det blir gang på gang poengtert at dette er noe det er lett å gjøre noe med. Men blir det noen bedring? Nei, over hode ikke. Det baker og dunker, klasker og slår i seilbåtene i et banka kjør når det blåser. Snakker ikke seilbåtfolket sammen slik at dette kan forhindres? Får dere i det hele tatt sove ombord i deres egen båt når dette pågår?  

Jeg har forstått det slik at dette kan forhindres. Hvorfor surrer man ikke dette tauverket ved ankomst havn som et prevantivt tiltak for havnefreden? Alle som eier en seilbåt bør jo være innforstått med at det kan begynne å blåse.

Dette har like fullt med å gjøre å ta hensyn til andre mennesker som det å la være å kjøre generator. Jeg vil anse det som slakk adferd og dårlig utvist sjømannskap å la være å sikre riggen for denne type støy ved ankomst.

Nei, jeg starter mine grønnmalte nede i kjelleren når jeg ser behovet, lite strøm på forbruksbatterier er som regel grunnen. I tillegg så starter jeg maskiner for å lage varmt vann, jeg skal da ikke dusje i kaldt vann. Båten min er som den er og jeg benytter de fasiliteter den inneholder.

Link to post
Share on other sites

Dette bråket i fra masten på seilbåtene har vært diskutert gjentatte ganger de ti årene jeg har frekventert dette forumet. Det blir gang på gang poengtert at dette er noe det er lett å gjøre noe med. Men blir det noen bedring? Nei, over hode ikke. Det baker og dunker, klasker og slår i seilbåtene i et banka kjør når det blåser. Snakker ikke seilbåtfolket sammen slik at dette kan forhindres? Får dere i det hele tatt sove ombord i deres egen båt når dette pågår?

Jeg har forstått det slik at dette kan forhindres. Hvorfor surrer man ikke dette tauverket ved ankomst havn som et prevantivt tiltak for havnefreden? Alle som eier en seilbåt bør jo være innforstått med at det kan begynne å blåse.

Dette har like fullt med å gjøre å ta hensyn til andre mennesker som det å la være å kjøre generator. Jeg vil anse det som slakk adferd og dårlig utvist sjømannskap å la være å sikre riggen for denne type støy ved ankomst.

Nei, jeg starter mine grønnmalte nede i kjelleren når jeg ser behovet, lite strøm på forbruksbatterier er som regel grunnen. I tillegg så starter jeg maskiner for å lage varmt vann, jeg skal da ikke dusje i kaldt vann. Båten min er som den er og jeg benytter de fasiliteter den inneholder.

???? bortsett fra att mine dyr i kjelleren er hvite

Link to post
Share on other sites

Toppen av dobbeltmoral er de i seilbåt som skuler ampert bort på en stakkar med med generator (i motorbåt) fordi han har den gående en time på ettermiddagen, mens han selv (i seilbåten) sitter under en generator som drives av propell, swosj-SWOSJ-swosj-swosj... SWOSJ-SWosj-SWOSJ-SWOSJ-swosj. En nokså høy lyd som varierer etter vinden... Hele dagen... Samtidig som ting og tang i/på masta sier kling-kling-kling i ca samme frekvens og tempo... Hadde nå bare swosj lyden vært jevn, slik at man kunne venne seg til den.

Nei, takke seg til en rolig jevn murring en times tid...

Ånei! Det er ikke miljøpolitisk korrekt! Her svir man "store" mengder drivstoff, mens man lager varm mat. Som helt sikkert er innkjøpt i masse farlig emballasje.  :headbang:

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Fra straffeloven:

 

§ 181. Ordensforstyrrelse

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer

a) den alminnelige fred og orden, b) lovlig ferdsel, c) omgivelsenes nattero, eller d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg.

På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.

 

 

Fra lov om helligdager og hellidagsfred:

 

§ 3. Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.

 

§ 6.Straff

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 3 til 5 i denne lov, eller bestemmelser gitt i medhold av disse paragrafene, straffes med bøter.

Link to post
Share on other sites

Har montert diesel vannvarmer(eberspaecher), all belysing led, alle ladere, tv etc. direkte på 12 v, gass koking og steking. Vi ser på tv, har internett etc. To ekstra vanntanker. Det som nå som først begrenser oppholdet er begrenset kapasitet på septiktank. 

 

Skulle ønske at flere brukte penger på å optimalisere altenative løsninger fremfor å kjøpe aggregat. Pengene et godt aggregat med installasjon koster gir mye altenrativer løsninger. 

 

Grunnen til at mange nye båter kommer med elkomfyr og aggregat et at båtlivet i andre land er annerledes. Der ligger man i en marina eller på svai fordi de ikke har noen skjærgård.

 

Aggregat during er vel like koselig å høre på som støy fra snøscootere om man forsøker seg på en skitur i fjellheimen i Sverige. Det er vel som på alle andre områder at lover og bøter er den eneste måten å begrense dette på. Lover er det forøvrig nok av. For min egen del velger jeg å ta sommerferie tidlig når det er plass over alt og bruke fridagene i fellesferien i en tom indre Oslofjord.

Link to post
Share on other sites

Men er generatorstøy unødvendig? Man kjører vel den når man har behov for den? Da er det nødvendig støy. Og om andre liker å dusje i kaldt vann, kun bruker gass til koking og leser bok under parafinlampa, kan ikke de si at støyen er unødvendig. Alle har forskjellige behov.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Men er generatorstøy unødvendig? Man kjører vel den når man har behov for den? Da er det nødvendig støy. Og om andre liker å dusje i kaldt vann, kun bruker gass til koking og leser bok under parafinlampa, kan ikke de si at støyen er unødvendig. Alle har forskjellige behov.

Og om jeg ønsker å steke vafler hele dagen og kvelden lang, så skal jeg kunne kjøre agregat fordi det er mitt behov?

 

(Skrevet i frustrasjon over enkeltes manglende holdninger til det å påvirke andre negativt)

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fordi de som ikke lager unødvendig støy ikke påvirker andre negativt.

Ikke? Det som desidert skaper mest støy og produserer kvalme er dem som høylytt klager og skaper scener som hører til på Reality Show på TV.

Noen mennesker er dessverre skrudd sammen slik at de MÅ og SKAL klage på alt og alle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...