Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Eneste jeg vet er at jeg SKAL ha generator i neste båt :)

 

Hjelpes så behagelig med barn som nærmer seg 6 og 8 år, og som blir raskt eldre ....

 

Ila av ferienes ca 25 netter så tilbringes omtrent 20 netter i uthavn!

Og jeg vil gjerne ha det behagelig i båten også.

 

Har idag efoy men skulle gjerne hatt 220v også av og

Til!

 

Men bruk sunn fornuft, ha generator på i tidene som det er aktivitet da hører man det ikke engang, og ikke når roen har senket seg!

 

Når det gjelder aggregat så bråkes det ofte litt mer, men siste 3 årene har jeg kun truffet på aggregat 2 ganger !

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg vet er at jeg SKAL ha generator i neste båt :)

 

 

Men bruk sunn fornuft, ha generator på i tidene som det er aktivitet da hører man det ikke engang, og ikke når roen har senket seg!

 

 

 

Her er jeg helt enig. I neste båt skal det være generator, så jeg slipper å dra Hondaen frem og stu den vekk igjen...

Aggregat kjøring på dagtid i kombinasjon med fornuftig batteripakke med inverter (om behovet er der) for kveldsbruk bør vel kunne aksepteres av de fleste.

Link to post
Share on other sites

På siste utflukt med båten var det en 3- 4 jollefantomer som holdt det gående til kl 24. Fram og tilbake hele kvelden og som avslutning, full fart inn i havna, en brå sving som sendte bølger inn i siden på alle båtene om lå fortøyd. Noen ble sikkert vekket av klaskingen og støyen. Selvsagt skal man ikke la seg irritere eller bli sint. Det ødelegger bare den gode opplevelsen av å være i båt en sommerkveld med godt over 20 grader ,flau vind og en fantastisk solnedgang.

 

Vi snur problemstillingen litt på hodet. Jeg står opp kl 5. Starter jolla , ruser opp og begynner å kjøre frem og tilbake noen timer. Lager noen bølger og holder turtallet godt over 8000. Hva sier de som er opptatt av at man må akseptere litt støy ....og ikke være en surpomp? Greit....

Link to post
Share on other sites

...

Vi snur problemstillingen litt på hodet. Jeg står opp kl 5. Starter jolla , ruser opp og begynner å kjøre frem og tilbake noen timer. Lager noen bølger og holder turtallet godt over 8000. Hva sier de som er opptatt av at man må akseptere litt støy ....og ikke være en surpomp? Greit....

Betimelig. 

Link to post
Share on other sites

Herlighet, forlanger man virkelig varmtvann i krana døgnet rundt om man er på ferie i uthavner nå?

 

Selv nyter jeg det når jeg har det etter motorgange. Har jeg ikke og vil ha så varmer jeg opp en skvett og klutvasker meg.

 

Stort sett vasker jeg meg i sjøen i sommerferiene og nyter en varm ferskvannsdusj i gjestehavn sporadisk. Evt en kald på akterspeilet.

 

Er oppvarming av vann og klutvask en glemt kunst? Er en kald dusj utenkelig i sommervarmen?

 

Kunne virkelig ikke falle meg inn å starte motor eller aggregat for å få varmtvann. Selv ikke om vi lå alene.

 

Har både kjærring, tenåringsdatter og guttunge med i båten, har aldri hørt de spørre om varmtvann. De bruker når vi har og varmer opp på komfyren når det trengs.

....

 

Om noen velger å ta stillheten fra flere nabobåter i uthavn for å få seg en varm dusj bør de virkelig holde seg på land.

Som vanlig godt skrevet "pinkvin", og er helt enig.

 

Det refereres mye til gjestehavner i innleggene over, og selv om den uansvarlige jollekjøringen er under enhver kritikk, er det ikke først og fremst der man vil aggregatene til livs.

 

Det er i UThavnene  det gjelder å være kritisk til å bråke unødig, og for de som lurer, vaffelsteking er etter mitt skjønn unødvendig, det samme er varmtvann og kaffekoking.

 

Pokker heller.. om man mener at vi som vil ha fred i uthavn, heller får holde oss hjemme hvis vi ikke vil ha støy.

Så kan jaggu Dere som ikke klarer ett par døgn uten varmdusj og alle "bekvemmelighetene" som 230V gir,pelle Dere inn i gjestehavnene!

 

 

At man ikke tør å bruke gass, blir et for tynt argument, milliarder av mennesker bruker dette til oppvarming av hus og mat daglig. Et riktig montert og vedlikeholdt gassanlegg er like sikkert som ett drivstoff, eller elektrisk anlegg. Hadde det ikke vært det, hadde man aldri fått lov til å selge det.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det er en stygg misforståelse at konseptet med å vise hensyn bare går én vei. Du kan jo prøve å reise til et av de stedene du nevner og forlange at alle rundt deg er musestille slik at du kan nyte stillheten. Du vil neppe bli oppfattet som særlig hensynsfull.

 

Jeg kan ikke se at det var noe galt med logikken i det Hydrox skrev, hvilke slutninger er det du mener er ulogiske ut ifra de forelagte premisser? Når det gjelder sosiale antenner, tør jeg påstå at det er essensielt å være klar over at hensyn må gå begge veier. Hvis naboen din er tom for strøm, burde han vise hensyn med tanke på når han starter opp aggregatet for å lade, men du kan verken påberope deg sosiale antenner eller å være spesielt hensynsfull hvis du ikke aksepterer at naboen kjører aggregat et par timer midt på dagen for å lade batteriene. Tvert imot er det direkte hensynsløst av deg å forlange at naboen skal dusje i kaldt vann og ikke bruke det han ellers har av elektrisk utstyr i båten sin bare fordi du ønsker total stillhet.

ja, det sa du det! det er direkte hensynsløst å forlange at vi seilere skal måtte stå opp midt på natta og få orden på riggen vår så det blir stille i havna! vi er slitne etter en lang seilas og trenger hvile! det er på høy tid at vi også blir tatt hensyn til! de som ikke forstår såpass får finne seg en grunn havn hvor seilbåter ikke legger seg! maken til ubehøvlet oppførsel! huff!

Link to post
Share on other sites

ja, det sa du det! det er direkte hensynsløst å forlange at vi seilere skal måtte stå opp midt på natta og få orden på riggen vår så det blir stille i havna! vi er slitne etter en lang seilas og trenger hvile! det er på høy tid at vi også blir tatt hensyn til! de som ikke forstår såpass får finne seg en grunn havn hvor seilbåter ikke legger seg! maken til ubehøvlet oppførsel! huff!

 

Orden på riggen kan du vel sørge for med en gang du har lagt til. Det er ingen grunn til å plage naboene og deg selv halve natten før du får orden i dette. For deg som snakker om sosiale antenner, burde det være overflødig å forklare at dette handler om å ta hensyn til hverandre. Jeg ser forøvrig ikke helt hva dette har med aggregat å gjøre, dersom det brukes på dagtid i begrensede perioder.

 

Dette handler i prinsippet om to ting: For det første at man sørger for å ikke lage støy utover det som er rimelig og for det andre at man tolererer støy innenfor det som er rimelig. I denne forbindelse er det en kjensgjerning at grensen for hva som er rimelig er subjektiv. Alle burde ta inn over seg at det finnes ulike meninger om dette og innrette seg deretter. Hvis naboen min er tom for strøm, oppfatter jeg det som urimelig å nekte ham å lade batteriene. Men jeg vil også oppfatte det urimelig av naboen å insistere på å kjøre aggregat sent på kvelden eller midt på natten. Dersom man er litt fleksibel, går det som regel greit å ligge i uthavn sammen med andre. Dersom man absolutt må støye veldig mye mer enn det som normalt oppfattes som rimelig, er det bedre å finne seg et sted alene og det samme gjelder de som absolutt ikke kan tolerere noe støy fra andre. Tåler man ikke lyd fra andre folk, får man holde seg unna andre folk.

 

Argumenter av typen "Jeg dusjer gjerne i kaldt vann" eller "Jeg har aldri behov for aggregat" er ganske idiotiske når utgangspunktet er at det likevel eksisterer et behov for å kjøre aggregat hos andre. Idéen om at man kan forlange av alle andre at de lever som en selv er mildt sagt ganske lite gjennomtenkt.

Link to post
Share on other sites

Da bør dere bytte til motorbåt, slik at dere ikke blir så slitne av en båttur at dere ikke makter å holde båten iorden etterpå. Ship shape båt gjelder vel i havn som til sjøs?

nei, nå må dere ta hensyn til oss som ikke orker å holde skuta ship shape til enhver tid, dette med å ta hensyn går begge veier! og vi må få slippe å plukke opp etter bikkjene våre, det slipper jo alle som ikke har med hund! hvis man ikke tåler bikkjemøkk må man bare klage til fabrikanten, det er tross alt slik bikkjene blir laga.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da bør dere bytte til motorbåt, slik at dere ikke blir så slitne av en båttur at dere ikke makter å holde båten iorden etterpå. Ship shape båt gjelder vel i havn som til sjøs?

En kan bli slitne på en god måte av å bruke kroppen i seilbåt, litt samme følelsen som motorbåtfolk kan ha etter å ha sittet i sola hele dagen, skuffet nedpå trekvart kilo grillskiver og vippet pils nr 8, når man må reise seg fra stolen for å pisse første gangen og kjennes litt tung i kroppen ;-)

 

Seilerne kommer senere i havn, nyter et glass vin i solnedgang og går under dekk trinne av ny energi så fallene slår mot mastene hele natta.

 

Bare misunnelse det maset om bråkete master ;-)

Link to post
Share on other sites

Dersom man har så høyt strømforbruk at man er avhengig av å kjøre aggregat, da har men etter min mening en en båt eller et forbruk som ikke er egnet for uthavn. Dette får man ta konsekvensen av, og seile fra stikkontakt til stikkontakt.

 

Aggregat i uthavn hører selvsagt ingensteds hjemme, uansett når på døgnet. 

Link to post
Share on other sites

Dersom man har så høyt strømforbruk at man er avhengig av å kjøre aggregat, da har men etter min mening en en båt eller et forbruk som ikke er egnet for uthavn. Dette får man ta konsekvensen av, og seile fra stikkontakt til stikkontakt.

 

Aggregat i uthavn hører selvsagt ingensteds hjemme, uansett når på døgnet. 

 

Det er en merkelig oppfatning du har, etter mitt syn. Dersom båten er utstyrt med aggregat, egner den seg jo svært godt i uthavn for folk med høyt strømforbruk.

 

At du klarer deg uten aggregat gir deg forøvrig på ingen måte noen rett til å nekte alle andre å bruke aggregat. At jeg klarer meg uten bil gir meg på samme måte ingen rett til å nekte alle andre å bruke bil, selv om jeg hører biler hver gang de kjører forbi der jeg bor eller der jeg ellers oppholder meg og helt sikkert ville satt pris på det reduserte støynivået hvis alle andre var som meg.

Link to post
Share on other sites

Dersom man har så høyt strømforbruk at man er avhengig av å kjøre aggregat, da har men etter min mening en en båt eller et forbruk som ikke er egnet for uthavn. Dette får man ta konsekvensen av, og seile fra stikkontakt til stikkontakt.

 

Aggregat i uthavn hører selvsagt ingensteds hjemme, uansett når på døgnet. 

 

Etter det jeg har lest i denne tråden dreier det seg ikke så mye om å lade batterier men å lage mat på 220v komfyrer. 

Nokså uvant å tenke på den måten for oss som kommer fra enklere kår men greit å vite. Folk må jo ha mat?

Link to post
Share on other sites

Det er en merkelig oppfatning du har, etter mitt syn. Dersom båten er utstyrt med aggregat, egner den seg jo svært godt i uthavn for folk med høyt strømforbruk.

 

At du klarer deg uten aggregat gir deg forøvrig på ingen måte noen rett til å nekte alle andre å bruke aggregat. At jeg klarer meg uten bil gir meg på samme måte ingen rett til å nekte alle andre å bruke bil, selv om jeg hører biler hver gang de kjører forbi der jeg bor eller der jeg ellers oppholder meg og helt sikkert ville satt pris på det reduserte støynivået hvis alle andre var som meg.

 

Vel, her er vi uenige. Jeg anser jeg båtliv på øyer og skjær som en form for friluftsliv som bør utøves mest mulig skånsomt. Å fyre opp et aggregat er da rett og slett vulgært og temmelig 80 talls? Finnes det ikke noen solcellegreier man kan bekle flybridgen med? 

Link to post
Share on other sites

Her er tydeligvis et gråmarked for kamuflasjefarget bensindrevet vaffeljern. Skulle selv så gjerne hatt bensindrevet foodprosessor. Hadde nok ikke stusset på å kjøre den i uthavn,for å lage farse til fiskekaker som deretter skal steikes under åpen himmel på gassdrevet krabbekoker. Til det blir en orden på dette,får jeg fortsette å tigge strøm til foodprosessoren hos en av de aggregatbærende nabobåtene.De pleier å spandere litt strøm om de får smake fiskekaker etterpå.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror konsensus er at alle som har aggregat synes det er greit å bruke det :D

 

Ja...jo, de synes nok det er ok å starte aggregatet , la onga more seg med å kjøre mellom båtene og holde gratis musikk utover natten.

 

Hvis vi snur saken litt på hodet igjen og sammenligner. Aggregatgutta sitter på terrassen hjemme ,det er lørdag og sommer. Aggregatgutta har varmet opp grillen, det er vin i glassene og indrefileen surrer på grillen. Den ene naboen starter opp gressklipperen og durer en time. Neste nabo slenger seg på og durer en ny time. Skal man ha rett til å bruke en gressklipper hvis man har den?

Link to post
Share on other sites

Dersom man har så høyt strømforbruk at man er avhengig av å kjøre aggregat, da har men etter min mening en en båt eller et forbruk som ikke er egnet for uthavn. Dette får man ta konsekvensen av, og seile fra stikkontakt til stikkontakt.

 

Aggregat i uthavn hører selvsagt ingensteds hjemme, uansett når på døgnet.

 

Da kan man vel si det sånn at seilbåter får holde seg i uthavnene, og ikke ta opp kaiplass for motorbåter i gjestehavner. De vet tydeligvis ikke hvordan de fortøyer i gjestehavner siden de har en tendens til å legge seg midt på kaier/brygger slik at det ikke er plass til andre foran eller bak dem. Så kan seilbåtene ligge å plinge i mastene så mye de orker der ute i de "stille" havnene, mens det er plass nok til motorbåtene ved strømpostene i gjestehavnene. Og de med motorbåt som forviller seg ut i uthavner, kan sikkert like godt bytte til seilbåt, da de har gått på 7-8 knop og pløyd fjord for å spare diesel og kose seg. Og så tar de seg alle et glass vin sammen og snakker om hvor stille det er, hvor godt det var med en kald dusj, før de spiste den kalde middagen. Og tenker på hvor flott det er å vær seilbåteier som fordømmer støy, drivstoffbruk, emballasje og ellers alt annet som er gøy. Og oppfører seg som en flokk glakristne som hele tiden, uansett setting, spørsmål eller situasjon, skal prakke på alle hedninger (les motorbåteiere) seilgudens ord og levevei.

Er det rart motorbåteiere får litt fnatt av og til? For er det noen som er flinke til å dømme andre, og heve seg selv over disse bråkete lovbrytere, er det seilbåteiere. Spesielt de som fører splitflagg! De er jo beskyttet av selveste Kongen! Og det er jo ikke hvermannsen som har selveste Kongen som kompis. Nesten.

 

Jada. Her er trolling for alle penga. Men se igjennom sutre og klagetråder det siste året, og se hvem som klager mest og har de sterkeste meningene, og som er flinkest til å klippe,lime og sitere lover og regler. Så er det kanskje litt i trollingen... Jeg innrømmer i det minste når jeg troller og fyrer opp stemningen...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...