Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Dersom man har så høyt strømforbruk at man er avhengig av å kjøre aggregat, da har men etter min mening en en båt eller et forbruk som ikke er egnet for uthavn. Dette får man ta konsekvensen av, og seile fra stikkontakt til stikkontakt.

 

Aggregat i uthavn hører selvsagt ingensteds hjemme, uansett når på døgnet.

Applauderes! Det samme gjelder å kjøre motoren på tomgang for å lade. De som gjør det tror jeg generelt har liten innsikt i hvor lite energi de egentlig får puttet inn i batteriet sitt. Mye bedre og kaste loss og kjøre seg en tur. Da kan man jo dra noen makrell også.

Link to post
Share on other sites

Ja, så klart. Ellers ville vi vel ikke kjøpt det. Noe annet ville være skikkelig merkelig. Jeg kjøper sjeldent noe dersom jeg ikke har tenkt å bruke det.

Da skal jeg fortelle deg noe rart. Jeg kjøpte et slik bensinaggregat for noen år siden for å ha i bakhånd. Vi har testet det en gang, men vi synes det bråker for mye, så det blir ikke brukt. Nå har jeg isteden satt inn flere batterier og kjøpt et solcellepanel til.

Link to post
Share on other sites

De vet tydeligvis ikke hvordan de fortøyer i gjestehavner siden de har en tendens til å legge seg midt på kaier/brygger slik at det ikke er plass til andre foran eller bak dem. 

 

Selvfølgelig vet de det. Å fortøye slik at det ikke er plass til noen hverken foran eller bak (hvis mulig) er barnelærdom hos enhver seiler og noe av det første man lærer. Å få til mest mulig bråk fra riggen er også basiskunnskap hos de fleste. Bråk fra riggen er som musikk i enhver seiler's ører samtidig som bråket bidrar til å holde andre unna så der oppnår seileren to gode ting på en gang. Septik? Nei septiktanker er for feiginger. Seilere lar det meste gå rett i sjøen. Havet er stort og det vet seilerne.

Link to post
Share on other sites

Og alikevel vil de ha uthavnene i fred også. Uten annen støy enn mastepling og vindgeneteatorswosjing. God tur sier bare jeg... Jeg skal være grei og vise hensyn uansett jeg ;-). Og forresten, jeg har ikke generator ombord, så jeg kommer til å snike meg inn bak en seilbåt og strekke landstrømmen forbi bort til søyla. Er det fullt, vet jeg at den til seilbåten bare henger der for syns skyld, så den kan jeg nappe ut og bruke... Hoho...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Generatorens store fordel er jo at man kan bli liggende i uthavn over lengre tid og slippe trengselen i gjestehavnene med redusert ladekapasitet. Den svake lyden fra en tresylindret cummins er som musikk for øret. Tar selvfølgelig litt hensyn til sutregjengen når de dukker opp i noen ukers tid til samme tid hvert år, men de resterende 6-8 månedene min sesong varer putrer agregatet javnt og trutt til alle døgnets tider. Gir gjerne en skjøteledning til nabobåten. Gud bedre så fint vi har det i skjærgården når "alt var bedre i gamledager" - gjengen ikke er her. Man vil uansett ikke gå tom for ting å sutre og irritere seg over. Prøv å finn noe positivt med hobbyen deres istedet for utelukkende negativ fokusering.

Link to post
Share on other sites

I Kosterhavet er det ikke lov å

Tomgangskjøre motoren eller bruke motordrevet ladeaggregat   

YTRE HVALER

Ingen særskilte bestemmelser, men ”unødvendig støy” er ikke tillatt

 

http://www.ytrehvaler.no/Documents/Ytre%20Hvaler%20nasjonalpark/Dokumenter-YH/Brosjyrer/Brosjyre-Naturguide_for_b%C3%A5tlivet-No_Nq2BF.pdf

 

Å  plage naboen med gressklipperen  på Søndag/helligdag er ikke lov i Norge .....

http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/reglene-for-hvor-mye-naboen-kan-stye/3422792327.html

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hehe, en ganske interresant tråd. Holdningene samsvarer ganske godt med det man opplever i godt besøkte uthavner i fellesferien. Vi godt erfarne bør absolutt gi amatørene noen råd og vink om adferd på sjøen, i båt. Noen lister seg inn i havnen og fortøyer og forlater like stille dagen derpå og på land er det ryddigere enn da de kom.

Det er bærekraftig båtliv.

Link to post
Share on other sites

Generatorens store fordel er jo at man kan bli liggende i uthavn over lengre tid og slippe trengselen i gjestehavnene med redusert ladekapasitet. Den svake lyden fra en tresylindret cummins er som musikk for øret. Tar selvfølgelig litt hensyn til sutregjengen når de dukker opp i noen ukers tid til samme tid hvert år, men de resterende 6-8 månedene min sesong varer putrer agregatet javnt og trutt til alle døgnets tider. Gir gjerne en skjøteledning til nabobåten. Gud bedre så fint vi har det i skjærgården når "alt var bedre i gamledager" - gjengen ikke er her. Man vil uansett ikke gå tom for ting å sutre og irritere seg over. Prøv å finn noe positivt med hobbyen deres istedet for utelukkende negativ fokusering.

"alt var bedre i gamle dager" Unektelig festlig, men om du hadde fulgt med litt på hva som foregår, ville du forstått at det  er du som lever i gamle dager. Eller mener du kanskje at produksjon av strøm ved å forbrenne olje er moderne og fremtidsrettet?

Link to post
Share on other sites

"......... Eller mener du kanskje at produksjon av strøm ved å forbrenne olje er moderne og fremtidsrettet?

Du føler ikke at stopp av genetatordrift i den norske lystbåtflåten blir litt naivt med tanke på å redde verden?? Jeg forbrenner mindre diesel i året i min lille generator enn en nymotens seilbåt forbrenner på en middels helgetur. Jeg har ikke bil så jeg har mye å gå på på kvota mi. Godt forsøk, men vil du redde verden så finn på noe bedre!

Link to post
Share on other sites

Nå var vel ikke jeg ute etter å redde verden, agendaen var vel heller å redde den lokale sommerkvelden, samt å påpeke hvem av oss som var gammeldags..  Men siden du nevner det er jo nok enig i at det må mer til for å redde verden, men som med alt annet er det de små tingene som tilsammen gjør en forskjell. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok de fleste her etterhvert har insett at du (uglesett) har mye mer internett erfaring enn båterfaring og tar dine betratkninger med ett godt smil. Til tider underholdende, ja, men ikke mer.

Det var en nedlatende betraktning

 

Har lang fartstid i båt, Sigurd og har forlengst funnet ut at båtlivet kan gå i feil retning om vannscootere skal bli allemannseie og båtene ha generatorer som skal drive alt tenkelig utstyr ombord og et fartspotensiale på 30-40 mil.Dette genererer mye støy , uønsket adferd og økt rekkevidde.

 

Jeg har sett døgnfluene i båt kommet og gått med diverse uvaner.Husk vi ferdes i en sårbar natur med et rikt dyreliv.

Link to post
Share on other sites

Orden på riggen kan du vel sørge for med en gang du har lagt til. Det er ingen grunn til å plage naboene og deg selv halve natten før du får orden i dette. For deg som snakker om sosiale antenner, burde det være overflødig å forklare at dette handler om å ta hensyn til hverandre. Jeg ser forøvrig ikke helt hva dette har med aggregat å gjøre, dersom det brukes på dagtid i begrensede perioder.

 

Dette handler i prinsippet om to ting: For det første at man sørger for å ikke lage støy utover det som er rimelig og for det andre at man tolererer støy innenfor det som er rimelig. I denne forbindelse er det en kjensgjerning at grensen for hva som er rimelig er subjektiv. Alle burde ta inn over seg at det finnes ulike meninger om dette og innrette seg deretter. Hvis naboen min er tom for strøm, oppfatter jeg det som urimelig å nekte ham å lade batteriene. Men jeg vil også oppfatte det urimelig av naboen å insistere på å kjøre aggregat sent på kvelden eller midt på natten. Dersom man er litt fleksibel, går det som regel greit å ligge i uthavn sammen med andre. Dersom man absolutt må støye veldig mye mer enn det som normalt oppfattes som rimelig, er det bedre å finne seg et sted alene og det samme gjelder de som absolutt ikke kan tolerere noe støy fra andre. Tåler man ikke lyd fra andre folk, får man holde seg unna andre folk.

 

Argumenter av typen "Jeg dusjer gjerne i kaldt vann" eller "Jeg har aldri behov for aggregat" er ganske idiotiske når utgangspunktet er at det likevel eksisterer et behov for å kjøre aggregat hos andre. Idéen om at man kan forlange av alle andre at de lever som en selv er mildt sagt ganske lite gjennomtenkt.

 

 

Hvis du synes dette med seilbåtrigg ikke passer inn i denne tråden må du nesten ta det opp med den som har introdusert temaet. Jeg fører bare argumentene som sier at hensyn skal gå to veier, og at fabrikkmontert utstyr må aksepteres som det er, med den støyen det avgir, videre. Konsekvensene virker, som du jo har oppfattet, ganske snodige for oss med sosiale antenner.

Link to post
Share on other sites

Hvis du synes dette med seilbåtrigg ikke passer inn i denne tråden må du nesten ta det opp med den som har introdusert temaet. Jeg fører bare argumentene som sier at hensyn skal gå to veier, og at fabrikkmontert utstyr må aksepteres som det er, med den støyen det avgir, videre. Konsekvensene virker, som du jo har oppfattet, ganske snodige for oss med sosiale antenner.

 

Jeg synes dette med seilbåtrigg er et dårlig argument og jeg tar det opp meg deg, som fremsatte det i ditt svar på mitt innlegg. Om noen andre har tatt det opp før er meg revnende likegyldig. At du tydeligvis har problemer med å forstå at hensyn går begge veier ser jeg intet behov for å ta opp med noen andre. At du også ignorerer eller misforstår det jeg skriver om "rimelig grense for støy" får også stå for din regning. Selv om jeg ikke skulle produsere en lyd hele dagen, gir ikke det meg noen som helst rett til å nekte alle andre å lage lyder. Man må altså ta inn over seg at det innenfor visse grenser kommer litt støy fra andre båter i uthavn. Det er vel litt overilt å påberope seg sosiale antenner hvis du ikke forstår dette konseptet bedre enn du gir uttrykk for her.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette med seilbåtrigg er et dårlig argument og jeg tar det opp meg deg, som fremsatte det i ditt svar på mitt innlegg. 

 

 

Det kommer du ingen vei med, dessverre. Jeg synes ikke det har så mye med aggregat å gjøre. At man skal være nødt til å ta hensyn til alle som må bruke sitt støyende utstyr er jeg heller ikke enig i. Å ta hensyn påligger den som lager støyen, ikke den som blir utsatt for den. Det betyr ikke at man kan kreve fullstendig stillhet i enhver situasjon. Hvis du ikke liker det, så værsågod.

Link to post
Share on other sites

Det kommer du ingen vei med, dessverre. Jeg synes ikke det har så mye med aggregat å gjøre. At man skal være nødt til å ta hensyn til alle som må bruke sitt støyende utstyr er jeg heller ikke enig i. Å ta hensyn påligger den som lager støyen, ikke den som blir utsatt for den. Det betyr ikke at man kan kreve fullstendig stillhet i enhver situasjon. Hvis du ikke liker det, så værsågod.

 

Å ta hensyn dreier seg om å respekter andre menneskers rett til å leve sine liv slik de selv ønsker. At noen ønsker fred og ro er selvsagt noe man må ta hensyn til, men at noen også har behov for å bruke redskaper som lager støy er også noe man må ta hensyn til. Forstår man ikke det, forstår man fryktelig lite hva hensyn angår.

 

Hvis jeg lister meg ut om morgenen og langsomt stiger ned i vannet fra badeplattformen med minst mulig støy gjennomfører morgenbadet med minst mulig støy uten plasking eller annen unødig støy, kan jeg da forlange at alle andre skal gjøre det samme og fordømme alle som hopper eller stuper uti med plask som høres på lang avstand? Dere som er av den oppfatning at hensyn bare går én vei, vil dere akseptere et regime hvor alle nektes å plaske i vannet fordi det representerer unødig støy? Eller går det an å enes om at det er greit med støy innen visse grenser og at alle må akseptere dette?

 

Som tidligere ivrig musiker har jeg erfart at det alltid er noen blant publikum som hoster eller nyser i de rolige partiene og mellom satsene. Jeg må innrømme at jeg har tenkt tanken at de som ikke er friske nok til å være stille burde holde seg unna, men man skal ikke reflektere mye over dette for å innse at det er en fullstendig urimelig og hensynsløs holdning. Og meg bekjent praktiseres ikke dette noe sted verken i Norge eller i andre land.

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... Man må altså ta inn over seg at det innenfor visse grenser kommer litt støy fra andre båter i uthavn. ....

Dette er vi vel alle enige om. Problemet ligger vel i hvor denne grensen går?

Har du noen eksempler på hva som, etter din oppfatning, er på den ene og andre siden av en slik grense?

Link to post
Share on other sites

De fleste er på jakt etter det gode liv, forstår jeg. Det er ikke å rase rundt med en vannscooter ,en 40 fot Cc eller å ha alskens unødvendige duppeditter ombord inkl strømaggregat som putrer i timesvis. Når man sammenligner støy fra disse med et morgenbad, nys ,host eller rap har vi som har tenkt å forsette å dyrke båtlivet et problem. Døgnfluene selger båten til året og nye døgnfluer kommer til.

 

Bytt ut vannscooteren med en kajakk ...kjøp solceller og et ekstra batteri....osv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...