Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

En del av dagens båter baserer seg på bruk av generator for å bl.a lage mat. Komfyr er elektrisk osv....

Aksepter verden for det den er blitt, og skal dere klage på at generatoren har gjort sitt inntog, så klag til leverandørene av båtene.

Verden går framover og endrer levevaner blant folk flest, enten må man akseptere utviklingen eller forlate aktiviteten som ikke lenger faller i smak.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg skjønner at dere nå vil argumentere masse for gas og blah blah blah som er så mye bedre. Phø, det er bare bedre siden det er det du har.

det er bedre med gass i den grad det er mindre til plage for andre, selvsagt. har sett få tråder ang bruk av gass i uthavn, så får de som evner dra sine konklusjoner...

 

gass gir både varm mat og kaffe, så noe særlig asketisk båtliv bidrar det neppe til...

Link to post
Share on other sites

 

Verden går framover og endrer levevaner blant folk flest, enten må man akseptere utviklingen eller forlate aktiviteten som ikke lenger faller i smak.

Her er du ved kjernepunktet.

Ikke alle fremskritt er til glede for alle!  :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

Aksepter verden for det den er blitt, og skal dere klage på at generatoren har gjort sitt inntog, så klag til leverandørene av båtene.

Verden går framover og endrer levevaner blant folk flest, enten må man akseptere utviklingen eller forlate aktiviteten som ikke lenger faller i smak.

skal jeg klage til honda og yamaha når havnerottene blir for plagsomme også?

Link to post
Share on other sites

skal jeg klage til honda og yamaha når havnerottene blir for plagsomme også?

Grunneier kan forby bruk av generator på sin grunn. Det er ikke definert i loven om almenn bruk av utmark at man har rett til å nytte generator.

Grunneier kan dog ikke forby bruk av generator ombord i fartøy da hans rettigheter strekker seg så langt landet ligger tørt. (Endrer seg faktisk ved flo og fjære). 

Ordinære regler for ro og orden gjelder i hele vårt langstrakte land, midt i byen og langt ute på landet. Et støyende agregat kan da kjøres fram til 22:00 uten at du har rett til å klage.

(Eller er det 23:00 som står i loven? Husker ikke, og gidder ikke grave i det.)

Personlig vil jeg foretrekke å nyte stillheten i uthavn, men jeg innser og har akseptert at verden har passert mine preferanser. 

Link to post
Share on other sites

Er ikke i mot støy. Jolle kjøring, musikk, latter og sang høres med. Men monoton dur fra generator eller aggregat plager meg. Selvfølgelig greit med litt. Men hvis det fyres igang får å trakte kaffe. Så synes jeg virkelig man Bør tenke seg om hva slags søppel man har anskaffet seg. Ja vi lever i 2016. Men det fungerer fortsatt fint å koke kaffe på gass,sprit eller lignende.

Redigert av Draco24styling (see edit history)

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

De skikkelige marineaggregatene som er montert i båtene av båtprodusentene bråker sjelden så mye at det er noe problem. Det som derimot er et irritasjonsmoment er de med bærbare bensingeneratorer som de gjerne bærer på land og lar de stå der og bråke for å få mindre støy om bord hos dem selv.

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen blir plaget mer enn andre og noen lytter bevisst etter mulig støy. En lav putring fra motor en time midt på dagen kan neppe plage noen dersom de ikke er bevisst ute etter å bli plaget. Men jeg spør likevel først dem som måtte være i nærheten. Har selv til gode å møte negative og surmagete mennesker i uthavn.

 

Ha en fortsatt god sommer!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kjørte aggregat fra 11.00 - 13.00 i dag. Vi ligger vel ca. 15 båter på øya utenfor Stavern og 6 av båtene kjørte aggregat samtidig. Mer støy fra Stavern og forbipasserende enn disse aggregatene. Ingen klager, men alle var lavturtall 3 sylinnrede og detil blir minimal støy av disse.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Man kommer ikke unna at bruk av gass og sprit til matlaging har ført til en del branner ombord i lystbåter. Mange er skeptiske og redde for å nytte disse gamle hjelpemidlene og velger heller generator og kokemuligheter basert på strøm fra generator. Man kan bare ikke gjøre annet enn å akseptere at det nå finnes tryggere måter å varme mat og kaffi.

Link to post
Share on other sites

...... og skal dere klage på at generatoren har gjort sitt inntog, så klag til leverandørene av båtene.

....

Dette blir feil. Produsenten produserer det som selges. Er det ingen som kjøper så vil det heller ikke bli produsert. Det er nok vi forbrukere som må ta skylden.

Link to post
Share on other sites

Brann i båter. Som skyldes koke apparater. Skyldes trolig dårlig vedlikehold. Og feilbruk. Hvis det er unnskyldningen så Bør man ligge i havna. Er ikke noe utbredt problem her i Hvaler skjærgården. Men merket at det var Mer utbredt nedover Vestfold sia når vi var der for et par år siden. Nevnte øy utafor Stavern. Var det nærmest konkurranse om hvilket aggregat som bråka mest. Vi valgte å gå inn til Stavern i stedet for å ligge å høre på 5-6 aggregater som sto å dura i 2-3 timer hver dag

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Grunneier kan forby bruk av generator på sin grunn. Det er ikke definert i loven om almenn bruk av utmark at man har rett til å nytte generator.

Grunneier kan dog ikke forby bruk av generator ombord i fartøy da hans rettigheter strekker seg så langt landet ligger tørt. (Endrer seg faktisk ved flo og fjære).

Ordinære regler for ro og orden gjelder i hele vårt langstrakte land, midt i byen og langt ute på landet. Et støyende agregat kan da kjøres fram til 22:00 uten at du har rett til å klage.

(Eller er det 23:00 som står i loven? Husker ikke, og gidder ikke grave i det.)

Personlig vil jeg foretrekke å nyte stillheten i uthavn, men jeg innser og har akseptert at verden har passert mine preferanser.

hvis god folkeskikk, sjømannskap og generell hensynsfullhet rett og slett omfavner alt som ikke er forbudt ved lov, så, vel, da er det fritt fram for mye morro! yiiiha!

Link to post
Share on other sites

Mye av poenget med å ligge i uthavn er vel nettopp fraværet av kunstig støy, kun høre naturens egne lyder. Det er virkelig balsam for sjelen, og min grunn til å oppsøke steder jeg håper å finne ro. Jeg er ikke spesielt sur og gretten, og det er ytterst sjelden jeg lar meg irritere av støy selv om jeg nyter stillheten når jeg kan. Har plenty med støykilder både i hjem, bil og båt, men er vel av den oppfatning at all støy er forurensing, selv den støyen jeg genererer selv. Jeg har kraftig stereoanlegg med subwoofer i båten og rikelig med spillelister på Spotify, men vil allikevel absolutt ikke plage andre med min musikk (støy). Hadde tidligere et aggregat men det ga jeg bort, det passet meg dårlig å oppsøke freden bare for å lage leven med et aggregat.

Jeg innrettet istedenfor utstyret i båten slik at jeg lager minst mulig støy.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan ikke dere som vil ha det stille vise hensyn til dem som vil bråke da? Hvordan kan det ha seg at ditt krav til stillhet er det som er korrekt og skal følges til punkt og prikke?

Hele denne diskusjonen koker faktisk ned til å akseptere hverandres behov. Men så strander det hele på ved at Ola Nordmann tviholder på det som en gang var normalen og stritter i mot en hver form for nytenkning.

Hvis Eli og Kari synes primus er skummelt å benytte så la dem nå for guds skyld få lage mat på el.komfyr. Eller skal man nekte dem båtlivet?

At feil bruk av kokeapparater er årsak til brann hersker det ingen tvil rundt, men så lenge fenomenet menneskelig svikt eksisterer så vil problemet vedvare.

Lande på månen har vi gjort for lenge siden, så hvorfor ikke koke kaffi med strøm fra generator i skjærgården?

Å definere bråk etter monotont eller frekventerende støy for deretter å forby en av dem blir temmelig snevert. Faktisk den totale mangel på forstand. 

Aksepter utviklingen eller finn annen fritidssyssel som tilfredstiller.

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo solcellepanel og kaffetraktere på svakstrøm. Vi griller med gass hjemme. Mange husstander har i dag gass opplegg på kjøkkenet hjemme. Hvorfor i al verden skal man generere 220 v i uthavn for å Gjøre de samme tingene som hjemme. Da kan man jo like gjerne sitte på verandaen hjemme. Mistenker at de som viser minst hensyn bor i Narvestads borettslag med strenge regler. Gjør at de tenker at lufta er for alle når man er i båten. Heldigvis er det 100 vis av viker å legge seg i her på Østfold kysten. Så noe stort problem er det ikke for meg☺

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Det finnes så mange uthavner å velge i at det nok er plass til alle, både med og uten aggregat.

Nå har vi akkurat returnert fra jolle-tur til Stavern og hvor det er mest støy er jeg ikke i tvil om, men en motor som driver en propell er kanskje ikke like irriterende som en som driver en generator selv om den bråker minst 10 ganger så mye :-)

For øvrig grilles det på kull :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

De skikkelige marineaggregatene som er montert i båtene av båtprodusentene bråker sjelden så mye at det er noe problem. Det som derimot er et irritasjonsmoment er de med bærbare bensingeneratorer som de gjerne bærer på land og lar de stå der og bråke for å få mindre støy om bord hos dem selv.

 

Setter gjerne Hondaen på badeplattformen. Kan nesten ikke høres på land  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Aksepter utviklingen eller finn annen fritidssyssel som tilfredstiller.

Helt riktig, aksepterer det relativt nye forbudet mot støy i Koster og Hvaler nasjonalpark, Færder (Tjøme osv) og de kommende forbudet nedover hele Sørlandet. Resten av skjærgården, dvs så og si all skjærgård i Norge kan benyttes fritt av de som ønsker støy i uthavn.

 

For å følge med utviklingen må man vel holde seg litt orientert ;-)

 

Og dere er jo privilegert som har så mye kyst å kjøre aggregat i uthavn på. Så respekter i det minste de små unntakene.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så om det ikke var tydelig, utviklingen har gått, og går mot stadig mer vern fra støy langs kysten.

 

Interessene til noen få som ikke har vært våkne i timen og anskaffet seg utstyr som er ukurrant til bruken de hadde tenkt er nok ikke tatt hensyn til.

 

Men nå skal jo ikke flertallet plages av at noen få er så utdaterte og avlegs at de drar med seg 220V komfyr og kaffetrakter på sjøen :-D

Link to post
Share on other sites

Så er bare problemet å definere støy.

Er støy i fra jollen til minstemann unntatt i disse nye reglene? Hvilken type musikk er musikk og hvilken type musikk er støy. Den ballen la de død for mange år siden når de skjønte at forbudet mot rockemusikk var umulig å håndheve. Hva med dette hersens tauverket i masten på seilbåtene som holder et voldsomt leven når det blåser. Ikke kom å si at det ikke er støy, seilbåt må forbys prompte, og i alle fall i uthavn.

Hvordan skal disse reglene håndheves? Skal seilbåten få bråke med masten sin mens motorbåten ikke skal få kjøre generator? Hvem skal bestemme hva som er helt ok støy og hva som er forbudt støy? Jeg kan ikke si annet enn at vi får ønske enda en lov som er umulig å håndheve velkommen ;)

Hvis hver og en Koster for egen dør og ikke gjør bagateller store som Hvaler så Tjøme dittan te å gå heilt fint på alle våre Færder ;)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Unødvendig støy som fra et fall som kan strammes, lek med påhengsmotor, aggregat for å lage mat osv er nok helt klart innenfor lovteksten.

 

Men kysten er lang og en kan boltre seg fritt alle andre plasser enn Koster, Hvaler, Færder/Tjøme og Sørlandet. Så dette er ikke noe problem å henge seg opp i.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...