Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Dette bråket i fra masten på seilbåtene har vært diskutert gjentatte ganger de ti årene jeg har frekventert dette forumet. Det blir gang på gang poengtert at dette er noe det er lett å gjøre noe med. Men blir det noen bedring? Nei, over hode ikke. Det baker og dunker, klasker og slår i seilbåtene i et banka kjør når det blåser. Snakker ikke seilbåtfolket sammen slik at dette kan forhindres? Får dere i det hele tatt sove ombord i deres egen båt når dette pågår?

Jeg har forstått det slik at dette kan forhindres. Hvorfor surrer man ikke dette tauverket ved ankomst havn som et prevantivt tiltak for havnefreden? Alle som eier en seilbåt bør jo være innforstått med at det kan begynne å blåse.

Dette har like fullt med å gjøre å ta hensyn til andre mennesker som det å la være å kjøre generator. Jeg vil anse det som slakk adferd og dårlig utvist sjømannskap å la være å sikre riggen for denne type støy ved ankomst.

Nei, jeg starter mine grønnmalte nede i kjelleren når jeg ser behovet, lite strøm på forbruksbatterier er som regel grunnen. I tillegg så starter jeg maskiner for å lage varmt vann, jeg skal da ikke dusje i kaldt vann. Båten min er som den er og jeg benytter de fasiliteter den inneholder.

huff og huff, slik har verden blitt, har du prøvd å klage til produsenten?

Link to post
Share on other sites

Så de som forbeholder seg retten til å plage andre med støy så er det tre grunner: Hevn mot seilbåter fordi de har mast, stillhet er håpløst gammeldags og vafler som skal stekes på en elektrisk komfyr?  

 

Hvor mange ganger ligger du i en uthavn i løpet av livet? Hadde det ikke vært bedre å nyte stillheten og naturen når du har muligheten fremfor vafler? Vafler kan du steke hele året ellers. 

 

Men det dreier seg mest om evnen til å ta hensyn til andre. Noen er dessverre skrudd sammen slik at de mangler denne evnen. 

Link to post
Share on other sites

Ikke? Det som desidert skaper mest støy og produserer kvalme er dem som høylytt klager og skaper scener som hører til på Reality Show på TV.

Noen mennesker er dessverre skrudd sammen slik at de MÅ og SKAL klage på alt og alle.

nå blander du visst sammen de som laget støy og de som ikke lager støy. ikke så lett dette ...

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg har et lite Honda aggregat stuet vekk om bord blir vaflene stekt på gas komfyren. Slikt gammeldags vaffeljern som man snut på platen det steker helt utrolig bra vafler. Ungene påsto vi burde hat et slikt hjemme også istedenfor det elektriske.

 

Smart det, enig. Her er en variant i nettbutikk:

https://www.grillhyttespesialisten.no/produkt/produkter/vaffeljern-deluxe/

Link to post
Share on other sites

Og om jeg ønsker å steke vafler hele dagen og kvelden lang, så skal jeg kunne kjøre agregat fordi det er mitt behov?

 

(Skrevet i frustrasjon over enkeltes manglende holdninger til det å påvirke andre negativt)

 Hvis du har behov for å ligge i uthavn å steke vafler hele dagen, så for all del. 

Jeg kan også irritere meg over masse mens jeg er på tur, men det gjelder å tenke litt og ikke klage over alle ting. Det er ikke alltid at eksosen fra en stor dieselvarmer som varmer både vann og luft og jeg vet ikke hva, er helt lydløs. Lyd bærer godt over vannet, og vil man, kan man lett plages over "støy" fra dieselvarmereksos også. Men hva skal man gjøre for å holde varmen? Ikke kan man brenne bål på land heller, for det er jo også galt...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

En sak har bestandig to sider. Og stort sett ligger sannheten et sted midt i mellom.

 

Litt støy burde alle tolerere, litt hensyn burde vi alle vise.

 

For å være ærlig, jeg liker de festene halvfyllikene i nabobåten like dårlig som moralkjefteren som bestemmer hva som er kos for andre.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan ikke dere som vil ha det stille vise hensyn til dem som vil bråke da? Hvordan kan det ha seg at ditt krav til stillhet er det som er korrekt og skal følges til punkt og prikke?

Hele denne diskusjonen koker faktisk ned til å akseptere hverandres behov. Men så strander det hele på ved at Ola Nordmann tviholder på det som en gang var normalen og stritter i mot en hver form for nytenkning.

Hvis Eli og Kari synes primus er skummelt å benytte så la dem nå for guds skyld få lage mat på el.komfyr. Eller skal man nekte dem båtlivet?

At feil bruk av kokeapparater er årsak til brann hersker det ingen tvil rundt, men så lenge fenomenet menneskelig svikt eksisterer så vil problemet vedvare.

Lande på månen har vi gjort for lenge siden, så hvorfor ikke koke kaffi med strøm fra generator i skjærgården?

Å definere bråk etter monotont eller frekventerende støy for deretter å forby en av dem blir temmelig snevert. Faktisk den totale mangel på forstand. 

Aksepter utviklingen eller finn annen fritidssyssel som tilfredstiller.

Så ditt resonnement er at ALLE tekniske nyvinninger skal aksepteres uansett hvor man befinner seg?

 

Ingen steder skal man kunne tillate seg å kreve stillhet og fred fra hverdagens mas og støy?

 

Alle holmer og skjær skal kunne lastes ned med aggregater som durer å går uavbrutt fra morgen til kveld, lading, kaffekoking, kjøleskaper alle de tekniske duppeditter folk har lyst/råd til å dra med seg ut i naturen skal fritt kunne brukes over alt uansett.

 

vannscootere, joller, droner, helikopter og sjøfly... båter med stoore V8 skal buldre rundt i 5 knop,eller 50 knop, fordi det er noens rett.

 

 

Ja, den dagen setter jeg båten på land, og blir hjemme, det er ingen vits å dra til fjells heller for der har for lengst bobilfolket gjort akkurat det samme.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tror rett og slett at dette ikke behøver å være noe problem, folk flest vet når og hvor de kan kjøre aggregater, og de som ikke gjøre det bør få beskjed på en ordentlig måte om at nå slår vi det av.

 

At det blir innført restriksjoner i verneområder er bra, det bevisstgjør folk om at dette er noe en ikke skal bruke ukritisk.

 

De som ønsker å bruke aggregater, må godta at det ikke kan gjøres overalt, på lik linje som at de som vil ha fred og ro ikke kan forvente å få det over alt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Har ikke behov for aggregat men andres aggregatkjøring irriterer meg ikke, men det forundrer meg, Lettvindt og moderne sa du? Bakse i land med aggregat, kabler og bensinkanne. Strekke kabler, plugge inn i begge ender. Dra i snora og håpe det beste. Så er det om bord og sette på kaffen. Selv kan jeg bare åpne for gass og ha kaffevann på to minutter. Ville vel brukt en halvtime med aggregat. For de nervøse, kan jeg opplyse at bensin om bord er minst like skummelt som gass.

Link to post
Share on other sites

OK, to minutter fra Hulda. Som mellomleder har vi i noen ti-år vært henvist til å ta sommerferie når ingen andre ville ha det. Således har fellesferien ikke vært tema. Nå er vi pensjonister, og legger bevisst sjølivet utenom juli. Så når vi vanligvis er i uthavner, eller organiserte havner, så er det stort sett ingen andre der. Men i forrige uke tok datteren min og jeg en liten tur med endepunkt Gluppö (det er i Sverige). Vi var innom Grebbestad for å handle litt mat på veien hjem til Strömstad. Der var det en frenetisk kamp om bryggeplasser og stikkontakter, spagetti av skjøteledninger og kabeltromler. Det kan se ut som om mange har behov av 220 V. Vi overnattet på i to kjente uthavner: Gluppö og Klövskär. På begge plassene benyttet småbarnforeldre joller med motor som barnepike. Jollekjøringen foregikk fra ca. kl. 10:00 til 12:00 og startet igjen når foreldrene bar griller og rødvin på land ved fem-tiden. Så når grillos og blårøyk bredte seg utover (fremdriftsmotorene startet for å lade batterier), startet jollekjøringen opp igjen og ble avsluttet litt over kl. 22:00. På Klövskär var vel ikke jollekjøringen så halvgal. Der var det som regel en del barn i hver båt, rundt 10-års-alderen og 9,9 hk motorer. Det som forundrer meg, er at foreldrene sitter småfulle på land og ser på ungene som leker gjemsel med jollene mellom båtene som ligger for anker utpå. Snittkjøring i planefart. Ikke en eneste hadde dødmannsknapp som jeg kunne se. Alle hadde flytevest. På Gluppö var det mer avansert. Der hadde de freskeste 10-åringene RIB med 30 hk Tohatsu. Og det gikk i 30 knop mellom badende og fiskene, kjaker og folk på padlebrett. Et jævla teksas fra morgen til kveld. Og foreldrene satt på land og bivånte de håpfulles lek, i trygg forvissning om at alt foregikk minst tohundre meter fra dem selv, og at eventuelt skadeomfang ikke ville ramme dem selv.

 

Om Hulda starter aggregatet som ikke støyer, ikke ryker? Hopp og drit, det gjør jeg akkurat som det passer meg.

Link to post
Share on other sites

Stillhet må nytes. Vi hører det over alt.Tv bruker mye støy for å vekke oppmerksomhet. Det hyles og skrikes i programmene. Kjøpesenterene bruker bakgrunnsmusikk ( støy). Ungene i barnehagen lærer seg til å rope for å bli hørt. Jo mer støy jo mer blir noen opphisset.

 

Disse uvanene brer seg til båtlivet. Ja noen går så langt og sier at støy og eksos gir gode assosiasjoner. Jeg håper båtfolk tenker seg om når de påtvinger andre forurensende støy. Vi vil vel ikke ha mas mas mas over hele linja?

Link to post
Share on other sites

Stillhet må nytes. Vi hører det over alt.Tv bruker mye støy for å vekke oppmerksomhet. Det hyles og skrikes i programmene. Kjøpesenterene bruker bakgrunnsmusikk ( støy). Ungene i barnehagen lærer seg til å rope for å bli hørt. Jo mer støy jo mer blir noen opphisset.

 

Disse uvanene brer seg til båtlivet. Ja noen går så langt og sier at støy og eksos gir gode assosiasjoner. Jeg håper båtfolk tenker seg om når de påtvinger andre forurensende støy. Vi vil vel ikke ha mas mas mas over hele linja?

Link to post
Share on other sites

Min mor ringte fra hytta for ca 1 uke siden, de hadde lånt bort båtplassen vår til en nabo, sønnen der var ikke store karen, og får ikke lov å kjøre langt ut, de må kunne se han fra hytta, så han surret da time etter time etter time rundt helt inne ved land, dette synes hun var helt fantastisk koselig og hun tenkte 25-30 år tilbake på når jeg var liten og gjorde det samme, hun hadde snakket med naboene og alle synes det var topp at det var litt liv der.  Ferien der nede går stortsett bare med til å følge med på hva som skjer på fjorden, og tusle rundt.

 

Den gamle båten min ble forøvrig donert til en nabo gratis, 1960 talls 7.5 evinrude still going strong på ehh 17,5 fot! , barna der har blitt litt eldre og får nå kjøre til enden av fjorden ;)

 

Hvorfor ikke se gleden i at barn tøffer rundt og koser seg? er dere slike som aldri fikk kjøre båt som barn og ikke vokste opp med sjøliv?  Når jeg har med nieser og nevøer ut er det alltid de som får kjøre, og gleden er stor, ett av mine fineste minner er jeg som 4-5 åring som sitter på fanget til onkelen min på hurddalsjøen og styrte "kjempestor båt(20fot), det er faktisk noe jeg husker fortsatt, husker også storesøster som sa at jeg ikke måtte tro at jeg kunne kjøre båt  ;) 

 

Har selv blitt politianmeldt for å fly elektrisk isopor rc-fly! Politiet dukket opp med støymåler og bare lo når de så hva som var anmeldt, mange anmelder rent visuelt støy, og jeg er sikker på at i hodet deres, er dette ett kjempeproblem, det er mange som burde jobbe litt med seg selv. Fra modellflymiljøet er det også endel historier om seilfly (uten motor) som er anmeldt av samme grunn ;) 

 

FOLK ER FORSKJELLIGE!  

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva som ligger i begrepet 'tøffe rundt'. For meg er ikke hastigheter over 20 knop synonymt med 'tøffe rundt'. For meg er det hastigheter rundt fem knop. Skulle ikke tro at man må utsette andre for livsfare for å oppnå 'båtglede' for sine barn. Det er et eller annet som glipper i resononmentet til enkelte av innleggene her.

Link to post
Share on other sites

her mangler visst både litt sosiale og logiske antenner, men for å svare på spørsmålet likevel; ta deg en tur til smögen, strömstad, eller hvilken som helst partyhavn en fredag eller lørdag, så vil du se plenty av akkurat det du etterlyser.

 

Det er en stygg misforståelse at konseptet med å vise hensyn bare går én vei. Du kan jo prøve å reise til et av de stedene du nevner og forlange at alle rundt deg er musestille slik at du kan nyte stillheten. Du vil neppe bli oppfattet som særlig hensynsfull.

 

Jeg kan ikke se at det var noe galt med logikken i det Hydrox skrev, hvilke slutninger er det du mener er ulogiske ut ifra de forelagte premisser? Når det gjelder sosiale antenner, tør jeg påstå at det er essensielt å være klar over at hensyn må gå begge veier. Hvis naboen din er tom for strøm, burde han vise hensyn med tanke på når han starter opp aggregatet for å lade, men du kan verken påberope deg sosiale antenner eller å være spesielt hensynsfull hvis du ikke aksepterer at naboen kjører aggregat et par timer midt på dagen for å lade batteriene. Tvert imot er det direkte hensynsløst av deg å forlange at naboen skal dusje i kaldt vann og ikke bruke det han ellers har av elektrisk utstyr i båten sin bare fordi du ønsker total stillhet.

Link to post
Share on other sites

Husk at det ofte er mange andre båter rundt deg og å ligge å høre på en generator eller en dieselmotor som sviver fordi dere har en elendig bateribank er utrolig kjedelig for oss andre.

Vi måtte nylig æ hørte på en båt kjøre motoren noen timer utenfor fevik. Når eieren endelig slo av motoren fikk han applaus fra en haug av båter inne på land. Alle var drittlei og det skapte dårlig stemning av lyd og lukt :( :(

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Herlighet, forlanger man virkelig varmtvann i krana døgnet rundt om man er på ferie i uthavner nå?

 

Selv nyter jeg det når jeg har det etter motorgange. Har jeg ikke og vil ha så varmer jeg opp en skvett og klutvasker meg.

 

Stort sett vasker jeg meg i sjøen i sommerferiene og nyter en varm ferskvannsdusj i gjestehavn sporadisk. Evt en kald på akterspeilet.

 

Er oppvarming av vann og klutvask en glemt kunst? Er en kald dusj utenkelig i sommervarmen?

 

Kunne virkelig ikke falle meg inn å starte motor eller aggregat for å få varmtvann. Selv ikke om vi lå alene.

 

Har både kjærring, tenåringsdatter og guttunge med i båten, har aldri hørt de spørre om varmtvann. De bruker når vi har og varmer opp på komfyren når det trengs.

....

 

Om noen velger å ta stillheten fra flere nabobåter i uthavn for å få seg en varm dusj bør de virkelig holde seg på land.

Link to post
Share on other sites

Som andre i tråden har kommentert: Behovet for vaffeljern i båten ble brått akutt og mor er nå på vei for å kjøpe inn både jern og mikser:-)

Og jada, har absolutt planer om å starte honda,en i uthavn for å nyte nystekte vafler, og når det gjelder når og hvor en gjør det, så er det bare å bruke et godt og mye brukt uttrykk her vest: "Det e lov å bruka vet"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...