ch765 Startet 10.August.2016 Del på Facebook Startet 10.August.2016 Var på første tur etter bruktkjøp av en 24' Chaparral med overnevnte motor. Kjørte ca 20-25 minutter i plan, før farten ble satt ned. Etter ca 30 sekunder med "putring" i lav fart - stoppet motoren med et par "host" Etter 4-5 startforsøk startet den og gikk ujevnt i 4-5 sekunder før den stoppet igjen. 4-5 startforsøk til, og starteren begynte å kamme over/spise av svinghjulet. Videre startforsøk uten nytte, bortsett fra en gang med start-booster, hvor den igjen gikk ujevnt i maks 4-5 sekunder før den stoppet. Slep til verksted hvor starter og svinghjul blir byttet. Motor går ikke rundt, plugger blir fjernet og vann kommer ut av to sylinder på hver sin side, fire andre plugger er dessuten rustne. De på verkstedet mener det ikke er verdt å begynne å feilsøke / se etter hvor lekkasjen er, og heller få inn "ny" motor eller blokk. Kikker litt på nettet og ser dette med vann i sylinderen er et problem mange med bl.a. Mercruiser / VP har opplevd. Noen ganger tømmer de ut vannet, heller på litt "Marvel Oil" og kjører videre. Hva bør jeg gjøre? Hva er best/worst case? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
jensemann2 Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Kan være pakning mellom riser og manifold, sprekk i en av de overnevnte, gåen toppakning, sprekk i topp. Var temperaturen normal da den stoppet? Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 Temperaturen var normal når jeg sjekket den ca 5-10 minutter før den stoppet, vet ikke hva den var på akkurat når den stoppet. Pussig det skjer på begge sider samtidig? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Passbåten Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Jeg hadde startet med å ringe forrige eier for å få kortene på bordet. Så må du finne årsaken, da jeg er redd litt olje ikke løser problemet. Har du funnet ut om du har vann i oljen? (som du trolig har med vann i sylinderne). Om ikke du vet det enda, få fingeren inn på baksiden av ventildekselet og se om du har krem/majones på fingeren. Har du det så må du få ut all gammel olje og vann og fylt på med noe frisk olje så fort du klarer før du starter med å stille diagnose. Som jensemann2 ville jeg også startet feilsøket med eksosen. Jeg hadde startet med å ta av manifolder/risere på begge sider (selv om det høres rart ut at begge ryker samtidig) for å se tilstanden rundt portene og på ventilene med egne øyne. Jeg hadde definitivt latt båten stå inntil videre..... Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 Motoren er på verksted, så jeg vet ikke så mye annet p.t enn at det kom vann ut av sylindre, og at pluggene er rustne. Skal ringe verkstedet i morgen og få de til å fjerne evt vann fra sylindre, evt få byttet olje. Olje ble peilet /sjekket både før og etter startproblemene oppstod, den var blank og fin begge gangene, men ikke sjekket oljen etter vann i sylinder ble påvist. Er det andre steg jeg bør ta for å hindre at vannet gjør ytterligere skade? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
000 Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 De på verkstedet mener det ikke er verdt å begynne å feilsøke / se etter hvor lekkasjen er, og heller få inn "ny" motor eller blokk. Kikker litt på nettet og ser dette med vann i sylinderen er et problem mange med bl.a. Mercruiser / VP har opplevd. Noen ganger tømmer de ut vannet, heller på litt "Marvel Oil" og kjører videre. Ja det er standardsvaret og heilt typisk. Kjøp heller ny med oss du, mye enklere det.... Ja hadde du skurdd ut pluggene med en gang og kinnet ut vannet så kunne du bare kjørt videre uten noe skade. Kor vidt du har fått noe rust noe sted nå som kan bli et problem er ikkje godt å si. til lenger den står til verre. Ellers høres det ut som du mangler tilbakeslagsventilen i enten eksosbelgen eller flappen på drevet alt ettersom hva den har. Akkurat det varierer. Ellers kan denne type båt gjerne ha spacer på riseren siden motoren ligger såpass dypt. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Rart det skulle skje på begge sider ja. Veldig usannsynlig. Kanskje du har lekkasje i innsugsmanifolden. Det går jo vann gjennom den og, men da skulle du hvertfall fått vann i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 (redigert) Kjenner du til om forrige eier har utført "utbedringer/rep/bytte" av komponenter rett før du overtok båten? Spm nevnt tidligere her er det grunn til å se nærmere på manifoiler og tilbakeslagsventil i eksos. Er det byttet deler ukritisk er det muligheter for årsak her inkl evt manglende mellomstykke manifoil/albue. Verkstedet bør du nok holde deg langt unna. Utrolig at de ikke fjernet vannet i motoren (tørnet den med pluggene ute) og fylte sylindrene med en vannabsporberende olje. Få sjekket ut motoren først. Du kan få kjøpt inspeksjonskameraer med lys på bla Biltema som feks kan kobles til PC for 3-400 kr. Fjern vannet først ved å tørne motoren uten plugger og inspiser sylinderene for rust/gravrust før du evt fyller de med konserveringsolje. Kameraet tres inn gjennom plugghullene. Redigert 11.August.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
DieselDahl Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Du må snarest reklamere til selger av båten. Ring ham først og forklar situasjonen, så sender du en skriftlig reklamasjon hvor du henviser til forbrukerkjøpsloven. Selger har rett til å forsøke å reparere skaden selv så hvis du ber et verksted om å gjøre en jobb må du betale dette selv. Dersom selger ikke greier/ønsker å reparere skaden må du kreve å få hevet kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Enig i DieselDahl. Enig i at dette verkstedet ikke er mye å skryte av. Mener Volvo gir maks. levetid på headere til 7 år. Det skal de minst holde, og mange holder nok vesentlig lenger, men ikke nødvendigvis. Det er rart at det er vann i begge sylinderrekker og egentlig alle sylindre. Tyder i første rekke på lekkasje i headere. Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 11.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2016 Hva er headere? Det samme som topp/topppakning? Tidligere eier har ikke byttet noe annet enn starter for et par år siden. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Hulda Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Header er dingsene på toppen av ex.manifoldene der eksosslangene er skrudd på med slangeklemmer. Når disse ruster i filler, hvilket de gjør, vil sjøvann finne veien inn i sylindrene. På sjøvannskjølte manifolder gjelder samme forholdet. Var det grei forklaring? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Også kalt risere, eller eksoskne Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 30.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2016 Da har jeg fått sett litt mer på motoren. Åpnet oljepåfyllingslokket over ventilene, peilet olje. Alt ser fint ut. Kan jeg med dette utelukke sprekk i toppakning og blokk? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
DieselDahl Svart 1.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2016 Har du reklamert til selger av båten? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2016 Har du ikke fått olje i sylindrene enda?Da kan du trolig kaste motoren. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 1.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2016 Eg antar denne tråden er trolling. Ved sjøvann inn er første og eneste som gjelder er å få vann ut og et petroleumsprodukt inn så fort som bare f enten via oppstart igjen eller å helle inn. Og siden dette skjedde for snart 2 mnd siden og du fortsatt står med hendene i lomma og ser på skipet seilt for snart 2 mnd siden. Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Har du reklamert til selger av båten? For å gjøre en lang historie kort: Heving av kjøp/reklamasjon ikke aktuelt. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
ch765 Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Eg antar denne tråden er trolling. Ved sjøvann inn er første og eneste som gjelder er å få vann ut og et petroleumsprodukt inn så fort som bare f enten via oppstart igjen eller å helle inn. Og siden dette skjedde for snart 2 mnd siden og du fortsatt står med hendene i lomma og ser på skipet seilt for snart 2 mnd siden. Hvor har du alt dette fra? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
ch765 Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Har du ikke fått olje i sylindrene enda? Da kan du trolig kaste motoren. Vann ut og olje inn rett etter vannet ble oppdaget. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Napoli Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Kompresjonstest av sylindre + trykktest av manifolder, risere og sylindre tenker jeg er riktig vei videre her. Antar at du har fått tilbakeslag av vann gjennom ødelagte risere - men vanskelig å si fra beskrivelsen. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ch765 Svart 3.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Kompresjonstest av sylindre + trykktest av manifolder, risere og sylindre tenker jeg er riktig vei videre her. Antar at du har fått tilbakeslag av vann gjennom ødelagte risere - men vanskelig å si fra beskrivelsen. Takk. Kompresjonstest av sylindre er planlagt denne uka. Hvordan utføres trykktest av manifolder, risere og sylindre - gjøres de hver for seg - eller mens de er på motoren? Har forøvrig snublet over "aceton-metoden" for å teste eks.manifold for lekkasje - noen som har erfaring med det? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
pipe Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Aceton ville jeg ikke griset rundt oppi båten med.Bruk heller diesel det kryper bra hvis du har en sprek.Siden du ikke kjenner tilstanden på reisere og manifolder ville jeg skrudd disse av for inspeksjon og syrevask.Da kan du teste reiser og manifold vær for seg med å piugge igjen hull og fylle på med diesel.En annen god grunn for demonteringen er at du i samme slengen får kontrollert flaps i bukkhorn. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Har Volvo Penta flaps i bukkehorn? aldri sett. Men ka veit vel eg. Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 22.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 Fikk tatt lekkasjetest på sylindrene nå med en tester fra biltema. Ikke veldig oppløftende, det var kun en sylinder som var helt tett, et par stykker på 40-60% lekkasje, resten nærmere 100% lekkasje. Jeg hadde forventet lekkasje, men dette var overraskende mye. Har resultater pr sylinder hvis det kan være til nytte, men på så og si alle sylindrene med lekkasje hørte jeg tydelig susing fra eksosmanifoldene, det kom også luft ut fra de andre plugghullene (som regel en eller to på samme side, men også på den andre siden) på enkelte sylindre. På de fleste med 100% lekkasje hørte jeg også litt forandring i lyd da jeg åpnet gasspjeldet. Jeg så litt rust på overkant av selve ventilene, men vet ikke om det var innsug eller eksos. Måleutstyret ble kalibrert etter manualen, trykket var ca 100 psi - og verifisert at det fungerer ved å holde tommel foran dysen som skrues inn i plugghullet. Top dead center/kompresjonstakt ble funnet vha inspeksjonskamera, hvor jeg fant punktet der begge ventilene var tette, vrei deretter på motoren til øvre dødpunkt. Er det bare å kaste denne motoren /selge den som delemotor eller er det noe håp? Tolker resultatene som så og si alle eksosventilene er lekk, hva kan man tolke av det? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.